سادیسم جنسی؛ علت، علائم و درمان

2 1,046
زمان مطالعه این مطلب: 6 دقیقه

اختلال سادیسم جنسی شامل هیجانات جنسی مداوم ناشی از خیال‌پردازی‌ها، تمایلات یا رفتار مرتبط با ایجاد آسیب فیزیکی یا روانی به دیگری در طول فعالیت جنسی است. یک الگوی هیجان جنسی به عنوان اختلال روانی شناخته نمی‌شود، مگر اینکه با ناراحتی شخصی قابل توجه، یا آسیب به خود یا دیگران همراه باشد.

اما سادیسم جنسی دقیقا چیست؟ چه علائمی دارد؟ این اختلال به چه علتی ایجاد می‌شود؟ چطور تشخیص داده می‌شود و چه راه‌هایی برای درمان آن وجود دارد؟ از چه کسی برای درمان باید کمک بگیریم؟ ارتباط این اختلال با BDSM چیست؟

اگر می‌خواهید بیشتر درباره این اختلال جنسی بدانید تا پایان این نوشته از مجله سلامت کیوان با ما همراه باشید.

اختلال سادیسم جنسی چیست؟

اختلال سادیسم جنسی زیرمجموعه‌ای از اختلالات پارافیلیک، علاقه شدید و مداوم جنسی به اهداف یا فعالیت‌های جنسی غیر معمول است. اکثر افرادی که دارای علایق جنسی سادیستی هستند یا تحت تأثیر سایر شکل‌های پارافیلیا قرار دارند، ناراحتی قابل توجهی را تجربه نمی‌کنند یا باعث آسیب نمی‌شوند. و بنابراین به عنوان افراد دارای اختلال روانی طبقه بندی نمی‌شوند.

اختلال سادیسم جنسی معمولاً زمانی تشخیص داده می‌شود که تجاوز جنسی خشونت‌آمیز رخ دهد. تجاوز همراه با ایجاد درد با سه قربانی یا بیشتر، یا به طور مداوم با یک قربانی.

تجاوز جنسی،  بدون ایجاد درد عمدی، با اختلال سادیستی جنسی مرتبط نیست، مگر اینکه درد تجربه شده توسط قربانی با سطح برانگیختگی جنسی متجاوز مرتبط باشد. در میان مجرمان جنسی متخلف در ایالات متحده، کمتر از 10٪ مبتلا به اختلال سادیسم جنسی تشخیص داده شده‌اند. با این حال، در میان افرادی که مرتکب قتل با انگیزه جنسی شده‌اند، میزان اختلال سادیسم جنسی از 37٪ تا 75٪ متغیر است.

سادیسم جنسی چه زمانی به عنوان اختلال شناخته می‌شود؟

بازی جنسی همراه با ایجاد درد (با رضایت دوطرفه) به عنوان اختلال سادیسم جنسی طبقه بندی نمی‌شود. بزرگسالان فعال جنسی ممکن است در “سکس خشن” رضایت داشته باشند یا با اعمال جنسی شامل ایجاد درد تحریک شوند. در صورت عدم ایجاد پریشانی روانی، یا ایجاد درد بدون رضایت به شخص دیگری، این برانگیختگی به عنوان اختلال سادیسم جنسی طبقه بندی نمی‌شود.

اما اگر این خشونت، بدون رضایت فرد دیگر اعمال شود، و مشکلات عدیده‌ای برای فرد قربانی و فرد خشونتگر به همراه آورد، تحت عنوان اختلال دسته‌بندی می‌شود.

اختلال سادیسم جنسی
اختلال سادیسم جنسی

علائم اختلال سادیسم جنسی چیست؟

معیار اصلی اختلال سادیسم جنسی، برانگیختگی جنسی مکرر و شدید ناشی از اعمال رنج جسمی یا روانی به فرد دیگر است که با خیال‌پردازی‌ها، افکار مزاحم جنسی، اصرارها یا رفتارها آشکار می‌شود. یک فرد مبتلا به اختلال سادیسم جنسی اغلب تنها زمانی قادر به برانگیختگی است که تحمیل رنج وجود داشته باشد و ممکن است بر روی خیالات، امیال یا رفتارهای خود کنترل نداشته باشد.

بر اساس معیارهای زیر می‌توان گفت که فرد دارای اختلال سادیسم جنسی است:

  • حداقل شش ماه این علایق سادیستی را داشته باشد.
  • برانگیختگی جنسی مکرر و شدید ناشی از اعمال رنج جسمی یا روانی به شخص دیگر که با تخیلات، اصرارها یا رفتارها آشکار می‌شود.
  • فردی که بدون رضایت فرد مقابل اعمال سادیستی با او انجام می‌دهد.
  • میل جنسی یا خیال پردازی باعث ناراحتی یا اختلال بالینی قابل توجه در عملکرد اجتماعی، شغلی یا سایر زمینه‌های مهم فرد شده است.

علت اختلال سادیسم جنسی چیست؟

اختلال سادیسم جنسی معمولاً در سنین جوانی ایجاد می‌شود. میانگین سن شروع در یک مطالعه بر روی مردان سادیست 19 سال بود. افزایش سن احتمالاً همان اثر کاهنده را روی این اختلال دارد که در سایر اختلالات پارافیلیک دارد.

برخی از مطالعات نشان می‌دهند که ناهنجاری‌های لوب گیجگاهی ممکن است در سادیسم جنسی دخیل باشند، اما قبل از اینکه بتوان نتیجه‌گیری محکمی کرد، به اطلاعات بیشتری نیاز است. هیچ مدرک قطعی در مورد اینکه چه چیزی باعث اختلال سادیسم جنسی می‌شود وجود ندارد. در حالی که سایر اختلالات روانپزشکی ممکن است همراه با اختلال سادیسم جنسی تشخیص داده شوند، این امر علت را نشان نمی‌دهد.

اختلال سادیسم جنسی چگونه تشخیص داده می‌شود؟

اختلال سادیسم جنسی اغلب از طریق درمان روانشناختی اجباری پس از ارتکاب تجاوز به فرد یا افرادی که رضایت ندارند، تشخیص داده می‌شود. اختلال سادیسم جنسی همچنین ممکن است از طریق گزارش فرد در مورد هوس‌ها، خیال‌پردازی‌ها یا رفتار ناراحت‌کننده به یک پزشک سلامت روان، شناسایی شود.

درمان اختلال سادیسم جنسی

علایق جنسی سادیستی نیازی به درمان ندارند مگر اینکه باعث آسیب یا ناراحتی قابل توجه یا آسیب به خود یا دیگری شده باشد. برای افرادی که در نتیجه تخیلات، تمایلات یا رفتار جنسی خود دچار پریشانی یا اختلال می‌شوند، روان درمانی رایج ترین رویکرد درمانی است.

نشان داده شده است که برخی از داروها در کاهش رفتار اجباری مرتبط با اختلال سادیسم جنسی در صورت استفاده همراه با درمان موثر هستند.

سکس درمانی

سکس درمانی با یک متخصص جنسی معتبر که در زمینه پارافیلیا تخصص دارد، یک رویکرد آگاهانه و بدون قضاوت را برای درمان تضمین می‌کند. یک درمانگر جنسی، تاریخچه جنسی و روانی اجتماعی مفصلی را برای ارزیابی عواملی که به علایق سادیستی و بیان آن از طریق اصرار، خیال‌پردازی‌ها و رفتارها کمک می‌کنند، از فرد دریافت می‌کند.

درمانگر شروع و زمینه علائم تجربه شده را بررسی می‌کند، به ویژه هرگونه تغییر در موقعیت‌ها یا نشانه‌هایی که افکار یا تمایلات سادیستی را تشدید کرده است. درمانگر ممکن است مهارت‌هایی را برای هدایت امیال به هنگام بروز آنها آموزش دهد و از تکنیک‌های درمان شناختی-رفتاری (CBT) استفاده کند. شرایط روان‌شناختی همزمان، مانند اختلالات خلقی نیز مورد ارزیابی و درمان قرار خواهند گرفت.

داروهای ضد افسردگی

مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) مانند پروزاکان به اختلالات خلقی همزمان مانند افسردگی یا استرس و اضطراب کمک می‌کنند و به طور همزمان میل جنسی را کاهش می‌دهند. کاهش میل جنسی می‌تواند به تکانشگری مرتبط با افکار و رفتارهای سادیستی کمک کند، اما بدون درمان به طور مستقیم به تمایلات سادیستی پاسخ نمی دهد.

آنتی آندروژن‌ها

مدروکسی پروژسترون استات و سیپروترون استات اعضای دسته‌ای از داروها هستند که می‌توانند برای کاهش موقت سطح تستوسترون به منظور کاهش میل جنسی و امکان درمان موثرتر مورد استفاده قرار گیرند. این داروها به کاهش سطح تستوسترون در گردش کمک می‌کنند و گیرنده را برای تکنیک‌های درمانی بازسازی شناختی آماده می‌کنند.

از چه کسی برای درمان اختلال سادیسم جنسی کمک بگیریم؟

افرادی که از اختلال سادیسم جنسی رنج می‌برند ممکن است به دلیل انکار، خجالت یا ترس از قضاوت به دنبال درمان نباشند. اگر شما یا شریک زندگیتان تمایلات جنسی سادیستی، فانتزی‌ها یا رفتارهایی دارید که باعث ناراحتی یا اختلال قابل توجهی می‌شود، جستجوی کمک روانشناختی از یک متخصص آگاه و بدون قضاوت اولین قدم مهم است.

درمانگر شما می‌تواند ارزیابی کند که چه خروجی‌های سالمی ممکن است برای این علایق جنسی ممکن باشد و با شما برای به حداقل رساندن تأثیر منفی این تکانه‌ها بر شما و یا بر شریک زندگی‌تان همکاری کند. هنگام مشورت با یک درمانگر برای درمان روانشناختی مسائل جنسی، مطمئن شوید که پزشک سلامت روان شما دارای گواهینامه  و مجوز طبابت است.

سادیسم جنسی چقدر شایع است؟

آمار زیر را در مورد اختلال سادیسم جنسی در نظر بگیرید:

  • علایق سادیستی جنسی (که به عنوان یک اختلال روانی طبقه بندی نمی‌شود) تقریباً در 1-2٪ از جمعیت رخ می‌دهد.
  • علایق جنسی سادیستی (که به عنوان یک اختلال روانی طبقه بندی نمی‌شود) در مردان تقریباً دو برابر بیشتر از زنان رخ می‌دهد.
  • در میان مجرمان جنسی متخلف در ایالات متحده، کمتر از 10٪ مبتلا به اختلال سادیسم جنسی تشخیص داده شده‌اند.
  • در میان افرادی که مرتکب قتل با انگیزه جنسی شده‌اند، میزان اختلال سادیسم جنسی بین 37 تا 75 درصد متغیر است.
  • اختلال سادیسم جنسی اغلب با سایر اختلالات پارافیلیک همراه است.
  • اختلال سادیسم جنسی معمولاً در اوایل بزرگسالی ایجاد می‌شود.
  • در حالی که شروع اختلال سادیسم جنسی معمولاً زود اتفاق می‌افتد، علائم ممکن است در طول عمر فرد ظاهر شوند و از بین بروند و معمولاً با گذشت زمان از بین می‌روند.

زندگی با اختلال سادیسم جنسی

اگر از تمایلات جنسی سادیستی رنج می‌برید، این موارد را در نظر بگیرید:

  • صادقانه با شریک زندگی خود در مورد تمایلات و تخیلات جنسی خود صحبت کنید. زمانی که رفتار شما مخفیانه یا غیر صادقانه نباشد، شرکای شما بیشتر حامی و درک کننده هستند.
  • با یک درمانگر جنسی معتبر مشورت کنید تا گزینه‌های خود را برای کاهش رفتارهای اجباری و بیماری‌های روانی همزمان بررسی کنید.
  • به دنبال جامعه‌ای متشکل از افراد دیگری باشید که تمایلات سادیستی را تجربه می‌کنند و در هدایت امیال، تخیلات و رفتارهای خود در یک انجمن جنسی موفق بوده‌اند.
  • به یاد داشته باشید که مانند بسیاری از شرایط سلامت روان، اختلال سادیسم جنسی هر چه زودتر درمان شود، به طور موثرتری درمان می‌شود. (1)

جمع بندی

در این نوشته از مجله سلامت کیوان درباره یکی از اختلالات جنسی نسبتا شایع صحبت کردیم. سادیسم جنسی در صورتی که برای شخص و فرد مقابل او آسیب و نارضایتی ایجاد نکند، اختلال محسوب نمی‌شود. اما اگر فرد به دلیل این ویژگی، به دیگران بدون رضایت ایشان آسیب بزند و درد و رنج تحمیل کند و این گرایش زندگی روزمره  فرد را تحت الشعاع قرار داده و مختل کند، ببه عنوان اختلال تشخیص داده می‌شود. برای درمان این اختلال بهترین راه مراجعه به درمانگر معتبر است.

سادیسم جنسی چه ارتباطی با BDSM دارد؟

BDSM  (اسارت، انضباط، تسلط و تسلیم) شامل انواع اعمال وابسته به عشق شهوانی، ترجیحات و رفتارهای جنسی است. BDSM  می‌تواند شامل اسارت، روابط نابرابر قدرت و یا کاوش درد به عنوان یک عنصر شهوانی باشد. افرادی که خود را به عنوان علاقه‌مندان BDSM یا سادیست‌های جنسی معرفی می‌کنند، اما ناراحتی، فشار یا آسیب بدون رضایت به خود/دیگران اعمال نمی‌کنند، جزو اختلالات روانی طبقه‌بندی نمی‌شوند.

آیا سادیسم جنسی بیماری است؟

اعمال سادیستی حین رابطه جنسی اگر با رضایت دو طرف انجام شود اختلال محسوب نمی‌شود اما اگر این گرایشات برای شخص و شریک جنسی او باعث رنجش و بدون رضایت باشد، و روند عادی زندگی فرد را مختل کند، بیماری و اختلال محسوب می‌شود و باید برای درمان به درمانگز متخصص مراجعه شود.

معنی سادیسم چیست؟

کلمه سادیسم به معنی دیگر آزاری است. کسانی که سادیست جنسی خوانده می‌شوند، از اعمال درد و رنج به دیگران در حین رابطه جنسی لذت می‌برند و اعمال خشونت آمیز برای آنان تحریک کننده است.

منبع choosingtherapy
2 نظر
  1. ....... گفت

    خوب بود

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      خوشحالیم که مطالب برای شما مفید واقع شده.
      با آرزوی سلامتی

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.