رفلاکس معده چیست؟ آیا رفلاکس معده قابل درمان است؟

74 82,851
زمان مطالعه این مطلب: 5 دقیقه

امروزه به دلایل مختلف، بسیاری از افراد دچار رفلاکس معده می‌شوند. از این رو در این مقاله از سری مقاله‌های مجله سلامت کیوان به درمان رفلاکس معده و توضیحات کامل درباره آن می‌پردازیم. اگر شما یا یکی از اعضای خانواده تان به این بیماری دچار هستید، حتما این مقاله را تا انتها مطالعه نمایید.

رفلاکس معده چیست؟

مری و معده از اجزای اصلی دستگاه گوارش انسان هستند. در واقع غذا با عبور از لوله مری وارد معده می‌شود. غذای وارد شده به معده در تماس با اسید معده قرار گرفته و تجزیه می‌شود تا در ادامه مسیر لوله گوارشی به طور کامل هضم و جذب شود.

بافت دیواره معده به گونه ای است که در برابر اسیدی که ترشح می‌کند، مقاوم است. اما لوله مری اینگونه نیست. از این رو دریچه ای به نام کاردیا در انتهای مری، بین مری و معده قرار گرفته است. این دریچه از سمت مری به معده یک طرفه است. یعنی غذا اجازه ورود از مری به معده را دارد، اما برعکس آن ممکن نیست. چنین مکانیسمی باعث جلوگیری از ورود اسید معده به مری و آسیب به آن می‌شود. گاهی به دلایل مختلف عملکرد این دریچه مختل می‌شود. در نتیجه اسید معده به مری وارد شده و باعث آسیب زدن به مری می‌گردد. نام این بیماری رفلاکس معده است.

رفلاکس معده چیست
رفلاکس معده چیست

علائم و نشانه های رفلاکس معده

رفلاکس معده با مجموعه ای از نشانه‌ها همراه است. از شایع‌ترین نشانه‌‌ها و علائم رفلاکس معده می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • بوی بد و تلخی دهان.
    • به دلیل ورود مایع تلخ یا ترش مزه از معده به دهان اتفاق می‌افتد.
    • معمولاً افراد برای توصیف آن از اصطلاح ترش کردن استفاده می‌کنند. 
  • احساس درد و سوزش در زیر جناغ سینه یا به اصلاح عامه سوزش سر دل.
    • این اتفاق به دلیل تماس اسید معده با دیواره مری و زخمی شدن آن رخ می‌دهد.
  • احساس حالت تهوع و نیاز به استفراغ به خصوص در صبح‌ها
  • نیاز به آروغ زدن‌های پی در پی در طول روز
  • احساس درد در گلو و سرفه کردن‌های زیاد.
    • به دلیل آزرده شده گلو در اثر بازگشت اسید معده به مری
  • اشکال در تنفس و حتی ابتلا به آسم در صورت تداوم رفلاکس معده و شدید شدن آن
  • ابتلا به سکسکه‌های شدید
  • مشکل شدن قورت دادن و بلع غذا
  • ملتهب شدن حنجره و تغییر صدا به دلیل تماس با اسید معده

همچنین افراد مبتلا به رفلاکس ممکن است از سوزش معده نیز شکایت کنند. سوزش معده به علت برگشت محتویات معده به مری و التهاب در دیواره مری ایجاد می‌شود. با اینکه می‌دانیم محتویات معده برای رسیدن به حلق از مری عبور می‌کنند، به درستی مشخص نیست که چرا افراد مبتلا به این بیماری،دچار سوزش معده می‌شوند.

البته بهترین راه برای تشخیص ابتلا به بیماری رفلاکس معده با کمک معاینه پزشک، انجام آندوسکوپی فوقانی، بیوپسی از مری، مانومتری مری، عکسبرداری از قسمت فوقانی دستگاه گوارش و انجام آزمایش پروب اسید تعیین می‌شود.

رفلاکس معده
رفلاکس معده

علت رفلاکس معده

هر کسی ممکن است در طول زندگی خود با مشکل رفلاکس معده مواجه شود. این عارضه اگر حداقل هفته ای دو بار اتفاق بیفتد، می‌تواند به عنوان بیماری تلقی شود. تمامی علل رفلاکس معده به شرح زیراند:

  • مصرف نوشیدنی‌های الکلی، انواع نوشابه‌های گازدار و آبمیوه‌های اسیدی
  • مصرف بیش از حد کافئین
  • مصرف مواد غذایی محرک مانند ترشیجات، مرکبات، سیر و پیاز، شکلات و مواد غذایی مشابه
  • استعمال دخانیات
  • رژیم غذایی نامناسب و غیر متعادل
    • منظور از رژیم غذایی نامناسب رژیمی است که فیبر کافی ندارد.
    • مواد خوراکی مضر مانند نمک، غذاهای پرچرب، فست فود، غذاهای خیلی تند و برخی دیگر از غذاها در برنامه غذایی متداول باشد.
  • دراز کشیدن بعد از خوردن وعده غذایی
  • استرس زیاد و فشارهای روانی
  • بارداری نیز در برخی از زنان به دلیل فشار زیاد بر اندام‌های داخلی سبب رفلاکس معده می‌شود.
  • استفاده از داروهایی مانند آنتی هیستامین‌ها، مسکن‌ها مانند ایبوبروفن، قرص‌های ضدافسردگی، آرام بخش‌ها، داروهای مربوط به بیماری آسم و بلوکه کننده‌های کانال کلسیم
  • ابتلا به بیماری فتق هیاتال
    • نوعی بیماری که در اثر آن قسمت بالایی معده به سمت دیافراگم بالا می‌آید و به تدریج وارد قفسه سینه می‌شود.

راه‌های مقابله و درمان رفلاکس معده

برای مقابله با مشکل رفلاکس معده راه‌های مختلفی از تغییر سبک زندگی تا مصرف انواع داروها و حتی جراحی وجود دارد. در ادامه روش‌های درمان رفلاکس معده را شرح می‌دهیم.

تغییر سبک زندگی

از آنجایی که بخش بزرگی از علت بروز این بیماری به سبک زندگی افراد باز می‌گردد، بنابراین تغییرات مثبت در سبک زندگی می‌تواند در درمان رفلاکس معده بسیار مؤثر واقع شود. افراد با داشتن سبک زندگی سالم مانند تغذیه مناسب و متعادل، تحرک کافی و موارد مشابه دیگر، می‌توانند این بیماری را مهار نمایند. همچنین باید از مصرف انواع مواد غذایی محرک خودداری کنند. مقابله با استرس و فشارهای روانی نیز بسیار مؤثر و کمک کننده خواهد بود.

درمان رفلاکس معده
درمان رفلاکس معده

مصرف دارو

داروهایی که برای مقابله با بیماری رفلاکس معده توصیه می‌شوند شامل گروه‌های زیر است:

  • داروهای آنتی اسید که با عملکرد خود اسیدیته معده را خنثی می‌کنند.
    • این گروه از داروها به اشکال مختلف قرص، شربت و حتی آدامس‌های جویدنی در دسترس هستند.
    • الکا سلتزر، رولاید، گاویسکون، تامز و میلانتا از جمله داروهای ضد اسید معده هستند که حتی بدون نسخه هم می‌توان خریداری نمود.
  • مسدود کننده‌های گیرنده (H2) که سبب کاهش ترشح اسید معده می‌شوند.
    • سایمتیدین، نیزاتیدین، رانیتیدین هیدروکلراید و فاموتیدین از جمله داروهای متعلق به این گروه هستند.
  • داروهای مهارکننده پمپ پروتون یا (PPIs) که به مهار اسید معده کمک می‌کنند.
    • این داروها در تسریع بهبود التهاب و زخم در دستگاه گوارش مؤثر هستند.
    • لانسوپرازول، پنتوپرازول، رابپرازول، امپرازول، دکس لانسوپرازول و اسومپرازول انواع متفاوتی از مهارکننده‌های پمپ پروتون هستند.
  • گروه دیگری از داروها که در این زمینه مؤثر واقع می‌شود، داروهای تقویت کننده دریچه کاردیا مانند بالکوفن است.
    • داروها به بهبود عملکرد این دریچه کمک کرده و میزان رفلاکس معده را کاهش می‌دهند.

لطفا توجه داشته باشید تمامی داروهای پیشنهادی در این مقاله باید طبق نظر پزشک و تحت نظر ایشان مصرف شود. مجله سلامت کیوان هیچگونه مسئولیتی در قبال مصرف خودسرانه این داروها ندارد.

جراحی

گاهی ممکن است میزان رفلاکس معده آن‌قدر شدید و آزاردهنده باشد که فرد به درمان‌های تهاجمی تری مانند جراحی روی بیاورد. در این روش، جراحی برای تقویت اسفنکتر انتهایی مری و دریچه کاردیا به یکی از دو روش نیسن فوندوپلیکاسیون یا لینکس صورت می‌گیرد.

درمان‌ خانگی رفلاکس معده

آیا درمان رفلاکس معده در خانه امکان دارد؟ در مواردی که میزان رفلاکس معده شدید نباشد می‌توان از درمان‌های خانگی مانند دمنوش‌های گیاهی جهت کنترل رفلاکس معده استفاده نمود. از جمله گیاهان مؤثر در این زمینه می‌توان ریشه شیرین بیان، روغن نعنا فلفلی، بابونه، زنجبیل، زیره سیاه، بادرنجبویه، زردچوبه، خارمریم و برخی گیاهان دیگر را نام برد.

جمع بندی

بیماری رفلاکس معده در اثر اختلال در دریچه کاردیا و ورود محتویات معده به مری اتفاق می‌افتد. در نتیجه این بیماری ناحیه مری و گلو دچار مشکلاتی نظیر سوزش و التهاب شده و عوارضی مانند سکسکه‌های شدید، گلودرد، مزه بد دهان، حالت تهوع، مشکل در بلع و تنفس، التهاب حنجره و برخی مشکلات دیگر پدید می‌آید. مهم‌ترین دلایل ابتلا به این بیماری سبک زندگی غلط، مصرف برخی از داروها و ابتلا به بیماری فتق هیاتال است. درمان رفلاکس معده شامل روش‌های مختلفی از جمله اصلاح سبک زندگی، دارو درمانی، درمان‌های خانگی و حتی جراحی می‌باشد.

مهم‌ ترین نشانه ابتلا به بیماری رفلاکس معده چیست؟

احساس درد و سوزش در زیر جناغ سینه یا به اصلاح عامه سوزش سر دل از مهم‌ترین نشانه‌های ابتلا به بیماری رفلاکس معده دانست.

در موارد رفلاکس شدید معده از چه درمان‌های تهاجمی جهت رفع این بیماری می‌توان استفاده نمود؟

گاهی ممکن است میزان رفلاکس معده آنقدر شدید و آزاردهنده باشد که فرد به درمان‌های تهاجمی مانند جراحی برای تقویت اسفنکتر انتهایی مری و دریچه روی بیاورد.

بهترین راه برای تشخیص ابتلا به بیماری رفلاکس معده چیست؟

بهترین راه برای تشخیص ابتلا به بیماری رفلاکس معده، معاینه شدن توسط پزشک، انجام آندوسکوپی فوقانی، بیوپسی از مری، مانومتری مری، عکسبرداری از قسمت فوقانی دستگاه گوارش و انجام آزمایش پروب اسید است.

آیا درمان صددرصد رفلاکس معده ممکن است؟

برای بسیاری از افراد رفلاکس معده از طریق تغییر شیوه زندگی و داروها امکان پذیر است و برای برخی ممکن است نیاز به جراحی باشد، اما درمان امکان پذیر است.

آیا استرس باعث رفلاکس معده می‌شود؟

بله. استرس و اضطراب ممکن است باعث بدتر شدن علائم رفلاکس معده شود.

74 نظر
  1. زهرا گفت

    سلام ایا امکان دارد اسید یکطرفه بالا بیاید؟
    من سوزش معده و سنگینی پشت و قفسه سینه یک طرفه در سمت چپ بدن احساس میکنم

    1. پروفسور حسین کیوانی گفت

      سلام بهتر است به پزشک مراجعه کنید مخصوصا اگر در سن ابتلا به بیماریهای قلبی باشید.

  2. فرشته گفت

    سلام من چند ماهی هست بعضی از چیزها مثل شیرینی‌جات که میخورم خلت بالای گلو میاد و بیشتر مایعات که میخورم اینجوری میشم در حالت عادی اصلا مشکل چیه؟

    1. پروفسور حسین کیوانی گفت

      سلام
      شاید علتش ریفلاکس معده باشه مخصوصا اگر اضافه وزن دارید یا مشکل معده داشته باشید مثل ترش کردن

  3. ریحانه گفت

    سلام من بر اثرراستفاده از سفکسیم دچار رفلاکس شده ام. روز ها کاملا خوبم اماشبها تهوع دارم. قرص دایجستیو مصرف میکنم

  4. خانم ج گفت

    خانم ج
    با سلام و احترام و تشکر از مشاوره شما
    من ۵ سال است هر روز معذرت میخوام استفراغ می کنم و برای معالجه به شهرهای مختلف رفتم و هیچ دکتری نتوانسته مشکل من را حل کند و زندگی برام خیلی سخت شده آن قدر سخت که با مدرک دکتری که دارم هر جا سر کار میرم به خاطر حالت تهوع زیادم همکارانم از من شکایت می کنند و مجبور به استعفا شدم چندین بار واقعا دلم خیلی شکسته که خدایا چرا من حالم خوب نمی شود
    من چندین بار پیش متخصصین شیراز با درجه پروفسوری اندوسکوپی انجام دادم و معده ام مشکلی میگویند نداره و مشکلی نداشته کبدم مشکل نداشته در آزمایشاتم چیزی نشان نداده
    حتی یک بار یکی از پزشکها برای امتحان قرص ضد استرس داد ولی حالت تهوع من بدتر شد و گفت پس از استرس نیست یک پزشک قرص میگرن داد گفت شاید میگرن باشد ولی باعث شد سردرد شدید بگیرم و بدتر بشم پزشک گوش گفت شاید از مایع گوش باشد باز هم حالم خوب نشد
    من هر غذایی که می خورم سر دل می کنم یعنی اول سرم درد می‌گیرد و تا استفراغ نکنم حال خوب نمی شود مری من دیگه از استفراغ زیاد زخم شده نفسم تنگ شده صدام گرفته شده و صبح ها که از خواب بیدار می شوم کمرم یعنی پشت معده احساس سوزش خیلی زیاد دارم که باید سریع یک خوراکی بخورم تا آروم بگیرم مزه غذا ها هم بعضی وقتها تلخ تلخ هست برام و قرص های ضد تهوع هم برام بی فایده است تو رو خدا کمکم کنید از درد خسته شدم ممنونم از زحمات شما و وقتی که می گذارید برای بیماری ما

    1. سایمانی گفت

      سلام یه دکتر تو عظیمیه کرج هست که تشخیص ش بی‌نظیره یه نسخه بیایید پیشش فقط نوبت گرفتن از دکتر خیلی سخته فقط هم نوبت اینترنتی باید بگیرید اسمش دکتر افشین تقی خانی تو گوگل سرچ کنید مشخصات ش میاد ان شاالله که هر چه زود خوب بشید

    2. Majid گفت

      سلام ودرود
      دوره قانون سلامتی استاد عباسمنش

  5. علی گفت

    سلام.ممنون از مطالب مفید سایتتون.من مدتیه که بعضی مواقع چند بار در روز احساس گرما داخل معده ام دارم.اول رفلاکس می کردم ولی الآن دیگه نمی کنم.آیا سوزش معده است؟یا یک چیز دیگه است؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      ممکن است به علت رفلاکس اسید معده احساس حرارت و داغی در معده ایجاد شده باشد. توصیه می‌کنیم توسط پزشک متخصص معاینه شوید تا راهکار درمانی برای شما ارائه شود.

  6. سیاوش جوادی گفت

    سلام .بنده چند روزه سر دلم درد میکنه همراه با باد گلو البته دایجستیو و مولتی ویتامین جدیدی مصرف کردم فکر کردم از مکملهاست دو روزه قطع کردم روز اول بهتر شدم ولی روز دوم مجدد درد وباد گلو البته اینبار از سر دل متمایل به سمت راست شده نفس عمیق درد را بیشتر میکنه.ممنون میشم راهنمایی بفرمایید سالهاست مواد مخدر ودو سه سال اخیر اپیوم تینکچر زیر نظر پزشک قرار بود کم بشه که نشد یبوست دائمی که فقط با تنقیه آب اونم چند بار تا دفع اونم ناقص.لطف میکنید اگر راهنمایی بفرمایید

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      تشخیص به موارد بیشتری جهت شرح نیاز دارد.
      توصیه‌میکنیم به پزشک متخصص جهت معاینه حضوری مراجعه نمائید.

  7. ااا گفت

    سلام به همه دوستان کسانی که از بوی بد دهان رنج می‌برند و کلی دکتر رفتن جواب نگرفتن منم قبلا مثل شما بودم معدم رفلاکس شده بود و دهنم بوی گندی میداد من کلا از داروهای پیشرفته خسته شدم رفتم سمت داروهای سنتی توی گوگل مشکلمو نوشتم بعد اسم آقای دکتر حسین خیراندیش زدم و خداییش مشکلمو ۵۰ درصد کمتر کرد و الان خیلی بهترم من هرشب بارهنگ و عرق نعنا رو ۱۰دقه میجوشونم‌ بعدیرد شد با ی قاشق عطا میخورم واقعا دستش درد نکنه مشکلمو حال کرد

  8. زهرا گفت

    سلام وقت بخیر.من بخاطر گرفتگی صدا مراجعه کردم دکتر..مشکل معده نداشتم..ولی دکتر گوش و حلق..قرص معده داد..ازون موقع معده درد گرفتم..منم بعد چند روز نخوردم ولی دیگه فایده نداشت..الان هرچی میخورم انگار پشت گلوم گیرمیکنه..دکتر گوارش رفتم قرص لانزو صبح قبل غذا.و باکلوفن نصفی قبل خواب بهم داده و مبخورم..فعلا تاثیر خاصی نداشته..چکارکنم بنظرتون؟؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      تشخیص طبق سابقه بیماری‌ها شما و کلیه علائم بالینی صورت خواهد گرفت. اما با توجه به علوم آزمایشگاهی، اگر تاکنون از نظر تیروئید، چکاپ و معاینه نشده اند حتما چکاپ کامل تستهای تیدوئیدی هم انجام دهید. چراکه گاها تورم غدد تیرویید به دلیل فشار به حنجره منجر به گرفتگی صدا و یا احساس گرفتگی و عدم بلع صیح میشود.

  9. آیناز گفت

    سلام وقت بخیر
    من نزدیک به ۱۲/۱۳ساله مشکل خلط گلو دارم و بوی بد دهان که این چن سال اخیر بوی بددهانم شدت گرفته طوریکه حتی ادامسم جوابگو نیس اینهمه رفتم دکتر گوش وحلق و دندان مرتب چک میکنم و معده هم بارها رفتم باوجود تجویزقرص نولپازا همچنان رفلاکس دارم انگاررهمیشه ی لکه ی زرد یا سفید که ناشی از رفلاکسه روی زبونمه هرچقدم مسواک میرنم نمیره حتی بوی دهنمو بدتر میکنه معده م انگار هرچی میخورم باعث گندیدگی غذا میشه
    واقعا خسته شدم نمیدونم چیکار کنم خیلی خجالت میکشم هرکاریم میکنم حل شدنی نیس
    خلط گلوم با قرصای عفونت موقت حل میشه دوباره برمیگرده لوزه های ملتهبم دارم ی ماه دکتر قرص بیسموت اموکسی و مترونیدازول و نولپازا داد حتی معده م بااونا تشدید شد ولی موقت خلط گلوم متوقف شد باز افاقه نکرد رفلاکسم بدتر شد

    1. امین گفت

      حتما شما سینوزیت دارین با قرص های خشک‌کننده و یک دوره آموکسی کلاوه هم پیشانی دردتون خوب میشه هم بوی بد دهان

  10. مهرداد توکلی گفت

    سلام عرض ادب بعد از عمل اپاندیس تقریبا تا دو هفته خوب بودم ولی زبونم سفید بود به مرور علائمش بیشتر شد تنگی نفس (نفس عمیق نمی تونم بکشم)درد معده کف کردن دهن اجابت مزاجم نسبت به قبل کمتر شده هر یک روز و نیم دور روز سوزش گلو و سینه ام داشتم که با عسل و دمنوش بابونه و زنجبیل و این چیزا جلوشو گرفتم رفتم بیمارستان آزمایش دادم هم نوار قلب هم آزمایش خون مشکل قلبی نداشتم و همه چی نرمال بود اکسیژن خونمم کم نبود دکتر قرص پنتومید و فاموتیدین تجویز کرد حس میکنم سردم میشه بیشتر میشه علائمم آیا این رفلاکس معدس یا نیاز به آزمایش های بیشتر دارم‌ آیا ممکنه باعث مشکل جدی بشه یا همین رفلاکس و میشه با طب سنتی جلوشو گرفت ممنون میشم راهنمایی کنید من ۲۰ سالمه اضافه وزن هم ندارم قبل عمل بدنسازی کار میکردم وغذامم خوب و رژیمی بود

  11. حسنلو گفت

    باسلام بنده چند سالی مشگل معده‌ دارم بعداز آندوسکوپی فهمیدم رفلاکس شدید معده دارم سرم گیج میره سردرد میگیرم یه مدتي دارو خوردم رفع شد ولی دوباره‌ چندروزی شروع شده حالت بی قراری وسردرد دارم ممنونم

    1. دکتر سعاد غابشی گفت

      سلام وقت بخیر
      رفلاکس معده اغلب از طریق تغییر سبک زندگی و پرهیز کردن از خوردن غذاهای محرک و التهاب زا برطرف می شود. در مواردی نیز افراد باید زیر نظر پزشک معالج استفاده از داروهایی مانند انواع آنتی اسیدها، داروهایی که منجر به کاهش تولید اسید معده می شود،داروهایی که تولید اسید را مسدود می کنند و …، همچنین داروهای تجویزی قوی تر و گاهی هم انجام جراحی و دیگر اقدامات بسته به شرایط بیمار انجام می شود. توصیه می شود زیر نظر پزشک معالج خود درمان را پیگیر باشید.

  12. علی گفت

    سلام .من چندسال با رفلاکس معده مشکل دارم به فلفل خیییلی حساس شدم احساس زخم تو گلو و حتی انگار به لوزه هام میزنه..چند بار دکتر رفتم.از وقتی قرص زد اسیدمعده میخورم دیگه رفلاکس ندارم ولی کمی انگار هنوز گلوم زخمه..خاهش میکنم راهنماییم کنین دوسال درگیرم

  13. ... گفت

    سلام خسته نباشید من از نوزادی تا الان مشکل رفلاکس رو داشتم و هر چی سنم داره میره بالاتر بیشتر برام دردسر ساز میشه علائمی یکی دو ساله بهم اضافه شده درد همیشگیه و نفس کشیدنم یجوری شده و تقریبا بعد نهار و شام عرق نعنا میخورم که یکم کمک کنه ولی اونقدرا هم تائثیر گذار نیست
    باید عمل جراحی بشم یا دارو مصرف کنم ؟ ۱۵ سال دارم

    1. دکتر سعاد غابشی (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      توصیه میشود به پزشک متخصص مراجعه نمائید.

  14. بی نام گفت

    سلام من چند ساله مشکل بوی بد دهان دارم اندوسکوپی انجام دادم گفتن ورم معده اسید معده و دریچه معده هم گشاده،بعد چند سال حدود دو سه هفته بوی بد رفت و الان دوباره برگشته،هیچ قرص و دارویی هم تو این مدت استفاده نکردم،واقعا دیگه کلافه شدم مسواک میزنم فایده نداره،دارو هم خوردم فایده نداشت،چه راهکاری پیشنهاد میدید واقعا مشکل غیر قابل تحملیه
    اینم بگم از رفتن پیش دکترم نا امید شدم چون تا حالا صد تا دکتر رفتم هیچ کدومشون نتونستن راه حلی پیدا کنن و منو از این مشکل خلاص کنن😔

    1. دکتر سعاد غابشی (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      احساس بوی بد دهان به دلایل مختلفی ایجاد می شود در اغلب موارد این مشکل به بهداشت دهان و دندان ارتباط دارد، در موارد دیگری مانند استعمال دخانیات، خشکی دهان، عفونت و التهاب مزمن در مجاری تنفسی فوقانی، بیماری‌هایی مانند اختلالات متابولیک و رفلاکس مزمن اسید معده و دلایل دیگر بوی بد دهان ایجاد می شود. در بیشتر موارد با تغییر سبک زندگی مانند محدود کردن خوردن غذاهای شیرین، رعایت بهداشت دهان و دندان، استفاده از مایعات فراوان در جلوگیری از خشک شدن دهان و دوری از استعمال دخانیات و … این مشکل برطرف می شود.

  15. هادی مبرقع گفت

    با عرض سلام بنده هم مشکل رفلاکس معده دارم به این سایت مراجعه کردم یه چیزی برام خیلی جالب بود گفتم بیان کنم خانم دکتر غابشی و آقای دکتر شاملو چقدر با متانت و با صبر و حوصله و دقیق جواب نظرها رادادن این نشان شخصیت والای این عزیزان هستش که از وقت و تجربه و توانایی خود میگذرند و انفاق میکنند تا به هر نحوی مشکلی از مردم حل بشه و دست مردم را میگیرند از خداوند متعال برای این عزیزان و مدیر محترم سایت و خانواده محترمشان آرزوی صحت و سلامتی داریم و انشاالله امام زمان عج یار و یاور این عزیان باشد

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام جناب مبرقع بزرگوار
      از حسن نظر شما بسیار ممنونیم.
      اطلاع رسانی و کمک به سلامت مردم عزیز کشورمون رو وظیفه و رسالت خودمون می‌دونیم.
      با وجود افرادی مثل شماست که انگیزمون برای اینکار بیشتر میشه…
      سپاسگزارم از شما، همچنین.
      انشاءالله همیشه سلامت باشین.

  16. الی گفت

    سلام من سه روز قبل سوزش معده عجیبی داشتم ک غذا خوردن‌اوکی شد ولی از دیروز هر چی میخورم‌میارم‌بالا و یچیز سفت سر معدم مونده.وقتی دراز میکشم خوب ولی وقتی می ایستم حالم‌بد میشه

    1. دکتر سعاد غابشی گفت

      سلام وقت بخیر
      توصیه می شود چند روزی استراحت کنید، بدن را با مصرف مایعات در حالت هیدراته قرار دهید و غذای سبک مصرف کنید. چنانچه این وضعیت ادامه دار بود جهت بررسی علت دقیق و انجام آزمایشات تکمیلی توسط پزشک معاینه شوید.

  17. رضا گفت

    سلام خانم دکتر بنده بعضی وقتا ترش میکنم و زبانم سفید است متوجه رفلاکس معده باشه

    1. دکتر سعاد غابشی گفت

      سلام وقت بخیر
      این عارضه به دلایل مختلفی در افراد رخ می دهد. ممکن است در رابطه با رژیم غذایی پرچرب یا تند ایجاد شود. همچنین پرخوری یا سریع غذا خوردن، استفاده بیش از حد کافئین، الکل، شکلات یا نوشیدنی های گازدار، سیگار کشیدن، استرس، استفاده از برخی داروها و مکمل های آهن و خیلی موارد دیگر نیز در ایجاد این عارضه نقش دارند.

  18. Abolfazl گفت

    سلام خسته نباشید چند وقتی میشه ک برادر کوچکم بین قفسه سینه اش در دارد و گلو درد هم دارد آیا امکان رفلاکس معده وجود دارد؟

    1. دکتر سعاد غابشی گفت

      سلام وقت بخیر
      توصیه می‌شود به پزشک جهت معاینه و با ذکر شرح حال بیشتر مراجعه نمائید.

      1. محسن گفت

        4 ساله دارم از رفلاکس معده رنج میبرم خنده و یه حس سرخوشی و شادی که از ته دلم میاد رو 4 ساله ازم گرفته همیشه یه حس حالت تهوع دارم و پایین قفسه معدم میسوزه احساس میکنم چند ساله که مردم و دیگه خوب نمیشم واقعا خودمو باختم فقط آرزوی اینه یا خوب شم یا بمیرم 😔

      2. دکتر سعاد غابشی گفت

        سلام وقت بخیر
        ضمن آرزوی سلامتی هرچه سریعتر برای شما، اولین توصیه مهم حفظ آرامش و دوری از استرس است. بهتر است وعده های غذایی شما به میزان کمتر و تعداد بیشتر باشد. هنگام خواب سر خود را طوری قرار دهید که سینه و سر شما از سطح کمر بالاتر باشد این نحوه خوابیدن مانع از حرکت اسید معده به سمت گلو می شود. اگر هم اضافه وزن دارید بهتر است وزنتان را کم کنید. با ورزش و مدیتیشن میتوانید بر استرس این عارضه غلبه کنید.

  19. Sara گفت

    سلام من تقریبااز دوسال پیش دهنم بوی بدی می داد و دهنم تلخ می شد فک می کردم از دندونمه ولی بعدش متوجه شدم اسید معدم زیاده رفتم دکتر بهم دارو دادو درد معده م کم شد ولی بوی دهنم نه
    چه دارویی مصرف کنم به نظرتون

    1. دکتر سعاد غابشی گفت

      سلام وقت بخیر
      طبق توصیه پزشکتان عمل کنید داروها را مصرف کنید. بعد از رفع کامل مشکل گوارشی این عارضه هم برطرف می شود.

  20. مصطفی گفت

    سلام وقت بخیر،،من حدود یازده ماه پیش کرونا گرفتم از همون موقع ب بعد سرفه میکنم ،،، سرفه هام خشک و بدن خلط می‌باشند چندین بار دکتر ریه رفتم گفتن ریه هات سالمن و مشکل ریوی ندارید،، میخواستم بدونم احتمال اینکه از رفلاکس معده باشه هست؟؟؟؟

    1. دکتر سعاد غابشی گفت

      سلام وقت بخیر
      بله ممکن است، در مواردی رفلاکس معده منجر به ایجاد سرفه های مزمن در بیماران می‌شود.

  21. محمد گفت

    سلام خانم دکتر عرض ادب و خسته نباشبد خدمت شما من رفلاکس معده دارم و هر راهی زدم خوب نشدم میتونم شب تا شب گلاب بخورم چون شنیدم میگن خیلی خوبه

    1. دکتر سعاد غابشی گفت

      سلام وقت بخیر
      توصیه می‌شود جهت انجام آزمایش و معاینه به پزشک متخصص مراجعه نمائید.

  22. Hnye گفت

    سلام من تقریبا سه سالی میشه ک معده درد دارم ولی تبدیل ب سوزش شده بیشتر تا درد
    شونه راستم خیلی درد میکنه طوری ک حتی نفس کشيدن برام سخت میشه گاهی اوقات

    1. دکتر سعاد غابشی گفت

      سلام وقت بخیر
      ضمن آرزوی سلامتی، توصیه می‌شود به پزشک عمومی مراجعه نمائید تا با بررسی علت شمارا به پزشک متخصص مربوطه جهت معاینه و بررسی بیشتر ارجاع دهند.

  23. آتریا گفت

    سلام روز بخیر مادرم قبلا به تشخیص پزشک رفلاکس معده داشت ولی بعد خوردن قرص های که بهش دادن بعد یه دوره درمانی دیگه قرصی مصرف نکردند الان چند وقتیه که درد در ناحیه قفسه سینه دارند و پشت قلب هم درد احساس می کننده و دردش تا معده هم ادامه داره فشار خون بالایی هم دارند به نظرتون علائم خطرناکی نیست چکار باید کرد؟

    1. دکتر سعاد غابشی گفت

      سلام وقت بخیر
      توصیه می‌شود جهت بررسی علت، به پزشک معالج مراجعه نمایند.

      1. آتریا گفت

        مادرم که درد در قفسه سینه و پشت قلب داشت سرفه های خشک پی در پی دارن و دردش تا معده هم ادامه داره و بدنش لرز و احساس کسالت دارن فشار خون ام دارن به نظرتون باید به متخصص گوارش مراجعه کنیم یا به متخصص قلب ؟ مادرم فکر می کنن قلبشون هست باید کجا بریم؟

      2. دکتر سعاد غابشی گفت

        سلام وقت بخیر
        توصیه می شود بیمار توسط پزشک عمومی معاینه شوند و با ذکر شرح حال بیشتر در صورت صلاحدید ایشان به پزشک متخصص ارجاع می دهند.

  24. معصوم گفت

    سلام
    من یک یا دو هفتس سردرد و شکم درد شدید و سوزش سر دلم احساس میکنم و گلوم یه چیز قرص مانندی هست .علتش چی هستش؟
    ممنون

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقت بخیر
      توصیه می شود چنانچه با استراحت چند روزه و دریافت مایعات کافی برطرف نشد، جهت معاینه و ذکر شرح حال بیشتر به پزشک مراجعه کنند.

  25. علی گفت

    سلام چند وقتی هست پایین گلوم یا بالای سینم آب دهانمو که قورت میدم احسای میکنم یه چیزی مثل قرص گیر کرده هیچ درد و سوزشی هم نداذم

    1. دکتر سعاد غابشی گفت

      سلام وقت بخیر
      توصیه می شود جهت معاینه و ذکر شرح حال بیشتر به پزشک مراجعه کنید.

  26. سارینا گفت

    سلام من چند وقتیه قفسه سینه ام درد میکنه رفتم دکتر گفت نوار قلبو ازمایش آنزیم ک خداروشکر ۲ تاشم مشگلی نداشتن تا اینکه رفتم پیش یه اعطاری ک واقعا با تجربه اس بهم گفت تو رفلاکس معده داری بهم داروسازی داد.وی شدم بعد یه مدت باز شروع شد دردام رفتم دکتر برام قرص نوشته هنوزم درد دارم قلبم هم سالم هستش علائم هام خلت گلو بخوص صبح ها حالت تهوع دارم سوزش هم خیلی کم

    1. دکتر سعاد غابشی گفت

      سلام وقت بخیر
      احتمالا بیمار دچار درگیری ریوی شده اید، توصیه می شود برای معاینه و درمان به پزشک متخصص بیماری‌های عفونی مراجعه کنید.

  27. پژمان گفت

    من هر روز صبح استفراق میکنم چیکار کنم

    1. دکتر سعاد غابشی گفت

      سلام وقت بخیر
      حالت تهوع در اغلب موارد دلیلی بر بیماری نیست اما چنانچه بطور مداوم و شدید باشد می تواند علت یک بیماری جدی باشد. برخی دلایل تهوع صبحگاهی شامل موارد زیر است:
      استرس و خستگی یا مشکلات خواب، بارداری، عفونت گوش داخلی، کاهش قند خون، رفلاکس اسید معده، احتقان یا گرفتگی سینوس ها، رژیم غذایی، سنگ کیسه صفرا و ….

  28. Zo گفت

    سلام
    من دوروزه تب شدید و علائم رفلکس معده دارم اشتهام کم شده
    قبلا تشنج داشتم و از دارو استفاده میکنم
    تب و رفلکس معده و بی اشتهایی و تشنگی رو دارم و نمیدونم چیکار کنم میشه راهنمایی کنین

    1. دکتر سعاد غابشی گفت

      سلام وقت بخیر
      اگر تب ادامه دارد حتما بیمار جهت مشخص شدن علت تب و تشنج توسط پزشک معاینه و درمان را پیگیر باشد. در این حالت مصرف خودسرانه دارو توصیه نمی شود.

  29. زهرا گفت

    سلام.من هرچند وقت یک بار دچار رفلاکس معده میشم
    چطور میشه جلوگیری کرد.

    1. دکتر سعاد غابشی گفت

      سلام وقت بخیر
      عوامل بسیاری در ایجاد رفلاکس معده نقش دارند از جمله رژیم غذایی، کشیدن سیگار، استرس، چاقی، بارداری و بیماری‌های مرتبط با ایجاد رفلاکس معده،
      در بیشتر افراد این عارضه مشکل جدی را ایجاد نمی‌کند مگر اینکه بیشتر از دو بار در هفته فرد را درگیر کند که باید برای معاینه و درمان به پزشک مراجعه نمایند.

  30. محمد گفت

    سلام من بعد رابطه جنسی اسهال و دل درد دارم شب وقتی دراز میکشم سرفه شدید میزنم

  31. محمد گفت

    سلام من بعد از رابطه جنسی اسهال و دل درد میشم شب هم ک دراز میکشم شرفه شدید دارم چ

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقت بخیر
      رابطه جنسی ارتباطی با علائمی که می‌فرمایین نداره. احتمال ابتلای شما به بیماری های ویروسی مانند ویروس آنفولانزا وجود دارد. در صورت شدت علائم به پزشک متخصص مراجعه نمائید.

  32. مهدی گفت

    سلام
    من رفلاکس حنجره شدید دارم و چند ماهه قرص نولپازا مصرف میکنم،عوارض نداره؟

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقت بخیر
      لطفا به پزشک متخصص، مراجعه کنید و از تجویز خودسرانه دارو پرهیز کنید.

    2. نیما گفت

      سلام.خوبین، از چه داروهایی استفاده کردین؟؟؟ خدایا شکر بهتر شدین؟ اگه امکانش بود شمارتون را برام بفرستین تا تماس با هم داشته باشیم.سپاس🙏

    3. محمد گفت

      سلام وقت بخیر
      من دو سه هفته حالت تهوع دارم
      مخصوصا بعد از خوردن یه سری غذا ها مثل سبزی ها غذا های سنگین
      اروغ زیاد میزنم و گاهی تا آروغ نزنم اروم نمیشم و حال خوبی ندارم
      تو معدم حس ناراحتی میکنم
      و حالت تهوع دارم مخصوصا صبح ها
      وقتی یهو از خواب بیدار میشم معده درد شدید و سر درد و اسهال میگیرم
      گلوم خشک میشه جوری که با اب خوردن حس میکنم خشکیش از بین نمیره
      استرس شدید هم داشتم توی یه دوره حداقل یک ماهه
      بعد دو روزه پنتاپروازول دارم میخورم بیینم علایم بدنم چه تغییری میکنه
      اگر برای رفلاکس نباشه چه موردی رو پیگیری کنم

      1. دکتر سعاد غابشی (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        احتمالا به بیماری ویروسی مبتلا شده‌اید. با استراحت و دریافت مایعات کافی این مشکلات برطرف خواهد شد.
        در صورت شدت علائم، توصیه می‌شود جهت معاینه به پزشک متخصص مراجعه نمائید.

  33. yasamin گفت

    من رفلاکس معده دارم سکسکه های پی درپی بعدازغذاخوردم وهرچی که میخورم وبالامیارم تواین یه هفته سه باررفتم زیرسرم اماخوب نشدم پیش متخصص هم رفتم دارودادخوب نشدمیشه کمکم کنید

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقت بخیر
      ضمن آرزوی سلامتی برای شما؛ تجویز و درمان برای شما نیاز به معاینه دقیق خواهد داشت. پیشنهاد می‌شود به پزشک گوارش مراجعه کنید تا بررسی و تست‌های لازم برای شما صورت بگیره.

    2. اوجاقی گفت

      آمپول کلورپرومازین نصفش را تزریق میکنم و بعداز پنج شش ساعت کلا خوب میشم

    3. علی گفت

      درمان رفلکس. من مدت زیادی رفلکس داشتم وخیلی لاغر شدم برای اینکه اشتهام زیاد بشد قرص سیپرو هپتادین یه مدتی خوردم خوردم وبا این قرص خدارو هزارررررمرتبه شکر رفلکس معدم خوب شد ویکبار دیگم با خوردن مولتی ویتامین قوی رفلکسم بر طرف شد خلاصه هر دارویی که باعث افزایش اشتها بشد رفلکسم رااز بین می برد ولی با پر خوری دوباره بر میگردد و هر بار که رفلکسم بر گردد قرص اشتها اور می خورم البته سیپرو هپتادین تداخل دارویی با داروهای اعصاب دارد
      ان شاءالله برای شما هم مفید باشد ویک نکته ی خیلی مهم کسی که رفلکس دارد باید غذاش رو خیلی بجود وارام غذا بخورد بین غذا مایعات نخوردونکاتی که درمورددرمان رفلکس تاکید شده را رعایت کند ولی از همه مهمتر خوب جویدن است .

  34. گلبرگ گفت

    سلام من سوزش گلو‌ و حنجره دارم اسید معدم بر میگرده و در مری احساس سوزش میکنم

    چطور جلویش را بگیرم؟

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقت بخیر
      تجویز باید از طریق معاینه پزشک و با توجه به بیماری شما صورت بگیرد
      لطفا به پزشک متخصص مراجعه نمایید

    2. نیما گفت

      تشکر

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.