همه چیز درباره ویروس جدید چینی، لانگیا | باید نگران باشیم؟

4 9,164
زمان مطالعه این مطلب: 4 دقیقه

یک ویروس جدید به نام ویروس لانگیا توانسته در مرداد 1401 در چین 35 نفر را آلوده کند. این ویروس منشاء حیوانی دارد. بنابراین خطر آن وجود دارد که بتواند مانند ویروس کرونا باعث پاندمی و همه گیری شود. در این مطلب از مجله سلامت كيوان قصد داریم به ویروس لانگیا بپردازیم و هر آنچه تا به امروز درباره این ویروس می‌دانیم را شرح دهیم. اگر قصد دارید در این باره اطلاعات کاملی به دست آورید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

البته با توجه به شیوع یک نوع ویروس جدید BtSY2 در آبان 1401 این‌بار هم در چین، که به نظر خطرناک خواهد بود؛ در صورتی که تمایل به مطالعه این مقاله را دارید اینجا کلیک کنید: ویروس جدید BtSY2؛ ویروسی شبیه به کرونا

ویروس لانگیا چیست؟

دانشمندان آسیایی ویروس جدیدی را شناسایی کرده‌اند که می‌تواند باعث تب شدید شود و احتمالاً از حیوانات در شرق چین به انسان منتقل شده است. بر اساس نامه‌ای که اوایل این ماه (مرداد 1401) در مجله پزشکی نیوانگلند منتشر شد، ویروس هنیپا لانگیا (LayV) در 35 نفر از اهالی استان‌های شاندونگ و هنان چین یافت شد که بین سال‌های 2018 تا 2021 آزمایش شدند.

ویروس لانگیا منشاء حیوانی دارد. این ویروس جدید است و هنوز اطلاعات زیادی از آن وجود ندارد. ویروس لانگیا به اختصار (LayV) شناخته می‌شود. یکی از موارد مهم درباره این ویروس که دانشمندان هنوز موفق به کشف آن نشده‌‌‌اند، انتقال آن از انسان به انسان است.

بیشتر بخوانید:

ابتلای مردم چین به ویروس لانگیا

محققان چینی برای اولین بار این ویروس جدید را به عنوان بخشی از نظارت معمول بر افراد مبتلا به تب که اخیراً با حیوانات در ارتباط بوده ‌اند، شناسایی کردند. سپس هنگامی که ویروس شناسایی شد، محققان به دنبال ویروس در سایر افراد بودند.

علائم ابتلا به ویروس لانگیا

علائم گزارش شده اغلب خفیف به نظر می‌رسند. علائم ابتلا به ویروس لانگیا شامل مواد زیر می‌شوند:

  • تب
  • خستگی
  • سرفه
  • از دست دادن اشتها
  • دردهای عضلانی
  • حالت تهوع و سردرد

نسبت کمتری از عوارض جدی تری از جمله ذات الریه و ناهنجاری در عملکرد کبد و کلیه نیز گزارش شده است. با این حال، شدت این ناهنجاری‌ها، نیاز به بستری شدن در بیمارستان و اینکه آیا مواردی کشنده وجود داشته است یا خیر را نشان نمی‌دهند.
بیشتر بخوانید:

ویروس لانگیا از کجا آمده است؟

دانشمندان بررسی کردند که آیا حیوانات اهلی یا وحشی ممکن است منبع این ویروس بوده باشند یا خیر. اگرچه آنها تعداد کمی از بزها و سگ‌ها را پیدا کردند که ممکن است در گذشته به این ویروس آلوده شده باشند، شواهد مستقیم‌تری وجود داشت که بخش قابل توجهی از حیوانات وحشی دارای این ویروس هستند.

آیا ویروس لانگیا واقعاً باعث این بیماری می‌شود؟

محققان برای یافتن این ویروس جدید از یک تکنیک مدرن به نام آنالیز متاژنومیک استفاده کرده اند. آنها تمام مواد ژنتیکی را توالی‌ بندی می‌کنند و سپس توالی‌های «شناخته» (مثلاً DNA انسان) را دور می‌اندازند تا توالی‌های «ناشناخته» نشان دهنده ویروس جدید را پیدا کنند.

یکی از مهم‌ترین پرسش‌هایی که در ارتباط با کشف یک ویروس جدید مطرح می‌شود آن است که چگونه دانشمندان می‌توانند تشخیص دهند که یک ویروس خاص باعث بیماری می‌شود یا خیر؟ پاسخ به این سؤال را در چند بند شرح داده‌ایم.

  • ویروس باید در افراد مبتلا به این بیماری و نه در افراد سالم یافت شود.
  • ویروس باید بتواند از افراد مبتلا به این بیماری جدا شود.
  • ویروس جدا شده از افراد مبتلا به این بیماری اگر به یک فرد (یا حیوان) سالم داده شود، باید باعث بیماری شود.
  • ویروس باید بتواند پس از بیمار شدن از فرد سالم دوباره جدا شود.

محققان اذعان می‌کنند که این ویروس جدید هنوز این معیارها را برآورده نمی‌کند و ارتباط این معیارها در عصر مدرن مورد تردید قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید:

ویروس لانگیا و ویروس‌های مشابه آن

به نظر می‌رسد که این ویروس جدید شباهت زیادی به دو ویروس ویروس (Nipah) و ویروس (Hendra) دارد که بر انسان تأثیر می‌گذارند. جالب است بدانید که این خانواده از ویروس‌ها الهام بخش ویروس خیالی (1-MEV) در فیلم (Contagion) بودند.

ویروس (Hendra) اولین بار در سال 1994 در کوئینزلند زمانی که باعث مرگ 14 اسب و مربی آنها شد، مورد شناسایی قرار گرفت. به طور کلی تصور می‌شود که این ویروس به دلیل عفونت‌های «سرریز» روباه‌های پرنده باشد.

همچنین باید بدانید که در مجموع، هفت مورد انسانی ویروس هندرا در استرالیا گزارش شده است. این افراد بیشتر دامپزشکانی بودند که با اسب‌های بیمار کار می‌کنند.

ویروس نیپا در سطح جهانی قابل توجه تر است و شیوع آن در بنگلادش زیاد گزارش شده است. شدت عفونت می‌تواند از آنسفالیت (التهاب مغز) بسیار خفیف تا کشنده متغیر باشد.

اولین شیوع این ویروس در مالزی و سنگاپور در افرادی گزارش شد که تماس نزدیک با خوک داشتند. به طور قابل توجهی، به نظر می‌رسد که ویروس نیپا از فردی به فرد دیگر و بیشتر در میان افراد خانواده، منتقل می‌شود.

شیوع ویروس لانگیا

کشف ویروس لانگیا کمتر از سه سال پس از همه‌ گیری کووید-19 رخ داده است. همانطور که اشاره شد دانشمندان معتقدند در اثر سرایت ویروس از حیوانات به انسان نیز ایجاد شده است. اما برخلاف (SARS-CoV-2)، ویروسی که باعث (19-COVID) می‌شود، محققانی که در این مطالعه جدید حضور داشتند، گفتند که تا کنون هیچ مدرکی دال بر انتقال از انسان به انسان برای ویروس لانگیا پیدا نکرده‌اند. به گفته محققان، این ویروس می‌تواند باعث تب حاد، خستگی، سرفه و از دست دادن اشتها شود.

آنها گفتند که برخی از بیماران نیز بدن درد، تهوع، استفراغ و سردرد داشتند. همچنین برخی مختل شدن عملکرد کبد را گزارش کرده‌ اند. این محققان که در چین، استرالیا و سنگاپور مستقر هستند، گفتند که لانگیا برای اولین بار در دسامبر 2018 در یک زن 53 ساله در هنگام نظارت بر بیمارانی که تب حاد داشتند و سابقه اخیر تماس با حیوانات داشتند، شناسایی شد.

محققان سپس بررسی‌هایی را از حیوانات اهلی و وحشی شروع کردند تا میزبان حیوانی ویروس را ردیابی کنند و دریافتند که (RNA Langya) در نوعی حشره خوار، پستانداران کوچک با پوزه بلند و چشم‌های ریز، به وفور وجود دارد.

جمع بندی

  • ویروس جدیدی به نام ویروس لانگیا توانسته در چین 35 نفر را آلوده کند.
  • ویروس لانگیا منشاء حیوانی دارد بنابراین باعث نگرانی دانشمندان از تکرار شدن تجربه کرونا شده است.
  • تا به امروز دانشمندان هنوز موفق به کشف آن نشده‌ اند که آیا این ویروس امکان انتقال انسان به انسان را دارد یا خیر.

آیا ویروس لانگیا باعث مرگ می‌شود؟

تا به امروز موردی در ارتباط با ابتلا به این ویروس و مرگ ناشی از آن گزارش نشده است.

سرعت سرایت ویروس لانگیا چگونه است؟

یکی از موارد مهم درباره این ویروس که دانشمندان هنوز موفق به کشف آن نشده ‌اند، انتقال آن از انسان به انسان است.

منشاء ویروس لانگیا چه حیوانی است؟

محققان با بررسی‌ حیوانات اهلی دریافتند که (RNA Langya) در نوعی حشره خوار، پستانداران کوچک با پوزه بلند و چشم‌های ریز، به وفور وجود دارد.

4 نظر
  1. مریم گفت

    جالبه اخیرا را به راه بیماری از چین بلند میشه خخخ

  2. 👑Xx5431DxX👑 گفت

    چیزی که زیاد باشه کم ارزشه
    و جمعیت تو چین زیاده

  3. پدرت گفت

    چین تا همرو نسل کشی نکنه دست بر نمیداره

  4. محمد گفت

    چین دشمن بشریت

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.