علت ترش کردن معده چیست؟ + علائم و بهترین درمان

0 1,193
زمان مطالعه این مطلب: 5 دقیقه

ترش کردن معده یکی از مشکلاتی است که هرکس حداقل یک بار در زندگی تجربه کرده است. این اتفاق برای برخی افراد بیشتر رخ می‌دهد و برخی کمتر؛ این مشکل معمولا جدی نیست و عوامل متعددی می‌توانند بر میزان ترش کردن معده یا سوء هاضمه تاثیر داشته باشند.

در این نوشته از مجله سلامت کیوان قصد داریم درباره این موضوع و علل آن صحبت کنیم و همچنین راه‌هایی را برای رفع ترش کردن معده یا رفلاکس معده به شما معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

ترش کردن معده چیست؟

سوء هاضمه یا ترش کردن معده، درد یا ناراحتی است که بعد از غذا خوردن حس می‌کنید، در حالی که معده شما هنوز در حال هضم است. پزشکان نیز از واژه سوء هاضمه یا ترش کردن استفاده می‌کنند که به معنی اختلال در هضم است. اگر بعد از خوردن غذا دچار معده درد یا ناراحتی در شکم می‌شوید، چیزی در فرآیند گوارش شما به درستی پیش نمی‌رود. اگرچه همیشه مشکل از بدن شما نیست. گاهی اوقات فقط به این معنی است که چیز اشتباهی خورده‌اید یا خیلی تند و باعجله خورده‌اید.

تقریباً همه افراد گاه به گاه سوء هاضمه را تجربه کرده‌اند. اما برای برخی افراد، این یک اتفاق روزمره است که کیفیت زندگی آنها را کاهش می‌دهد. هنگامی که سوء هاضمه به یک مشکل مهم تبدیل می‌شود، ممکن است به دنبال درمان برای پاسخ و تسکین باشید. گاهی اوقات یک بیماری زمینه‌ای گوارشی وجود دارد که نیاز به درمان دارد. اما گاهی اوقات هیچ توضیح ساده‌ای برای این علائم وجود ندارد.

علائم ترش کردن معده چیست؟

سوء هاضمه ممکن است علائم مختلفی داشته باشد، اما همیشه میزانی از درد یا ناراحتی شکمی را شامل می‌شود. علائم سوء هاضمه همیشه بعد از غذا خوردن، زمانی که معده شما در حال هضم است رخ می‌دهد.

برخی از شایع‌ترین علائم سوء هاضمه عبارتند از:

  • درد اپی گاستر: اپی گاستر ناحیه مرکزی و بالای شکم شما است. جایی که شکم شما قرار دارد.
  • احساس سوزش: سوزش ممکن است از اسیدهای معده و آنزیم‌های موجود در دستگاه گوارش شما یا از التهاب ناشی شود.
  • سیری زودرس یا دیررس: احساس سیری بلافاصله بعد از غذا خوردن یا مدت‌ها بعد، نشان می‌دهد که معده شما دچار مشکل شده است.

    همچنین افرادی که سوء هاضمه یا رفلاکس معده را تجربه می کنند اغلب علائم دیگری را همراه با آن گزارش می کنند، مانند:

    • نفخ شکم
    • گاز معده
    • حالت تهوع
    • آروغ زدن
    • رگورژیتاسیون (هنگامی که غذای بلعیده شده برمی‌گردد.
    • رفلکس اسید
    • سوزش سردل (1)

    بیشتر بخوانید:

    ترش کردن معده

    درمان سریع ترش کردن معده

    در این قسمت چند روش درمانی طبیعی و خانگی را برای رفع سوء هاضمه به شما معرفی می‌کنیم:

    زنجبیل

    از زمان‌های قدیم، مردم به زنجبیل به عنوان درمانی برای همه چیز از درد گرفته تا حالت تهوع روی آورده‌اند. این فقط یک داستان قدیمی نیست. مطالعات و منابع معتبر نشان داده‌اند که زنجبیل می‌تواند یک درمان بسیار موثر برای برخی از انواع ناراحتی‌های معده باشد.

    چای بابونه

    یک فنجان چای بابونه خوب می‌تواند به عنوان یک ضد التهاب به کاهش درد معده شما کمک کند. این خواص ضد التهابی بابونه به شل شدن عضلات معده کمک می‌کند، که می‌تواند درد ناشی از گرفتگی و اسپاسم را کاهش دهد.

    نعناع تند

    نعناع اغلب به عنوان یک راه حل مفید برای حالت تهوع و ناراحتی معده شناخته می‌شود زیرا منتول موجود در برگ‌های آن یک مسکن طبیعی یا مسکن درد است.

    این روش‌ها را امتحان کنید:

    • دم کردن یک فنجان چای نعناع فلفلی یا دمنوش نعناع
    • بوییدن عصاره نعناع
    • مکیدن آب نبات نعنایی
    • جویدن خود برگ‌ها

    کیسه آب گرم یا پد گرم‌کننده

    وقتی که مریض هستید، ممکن است یک پد گرم کننده یا بطری آب گرم شما را تسکین دهد، بنابراین پتوی برقی یا کیسه آب گرم را در آغوش بگیرید و تا زمانی که علائم شما برطرف شود آرام باشید.

    گرم شدن معده شما را از هرگونه گرفتگی یا درد دور می‌کند و گرما می‌تواند به شل شدن عضلات و کاهش حالت تهوع شما کمک کند. با این‌حال، آن را برای مدت طولانی نگه ندارید، زیرا ممکن است در اثر استفاده بیش از حد به پوست خود آسیب برسانید.

    دارچین

    دارچین اثرات محافظتی برای معده دارد به همین دلیل برای درمان سوء هاضمه، گرفتگی عضلات شکم، حالت تهوع و نفخ معده از آن استفاده می‌شود .یک  قاشق چایخوری پودر دارچین را با یک فنجان آب گرم ترکیب کنید و آن را به عنوان نوعی چای یا دمنوش میل کنید.

    جو دوسر

    بلغور و یا جو دوسر می‌تواند به تسکین مشکلات معده کمک کند. این ماده غذایی آسان هضم و همچنین سرشار از فیبر است. آن را با نان تست ترکیب کنید، از آن به عنوان جایگزین برنج سفید استفاده کنید یا آن را با آجیل آماده کنید. دارای خواص پربیوتیک بالقوه است که به سلامت روده کمک می کند .

    مراقب باشید که از شیر استفاده نکنید زیرا ممکن است معده شما را بیشتر تحریک کند. یک فنجان بلغور جو دوسررا با مقداری آب گرمو یک تا دو قاشق چایخوری عسل (اختیاری) ومیوه‌هایی مثل انواع توت‌ها و موز (اختیاری) مخلوط کنید.

    یا اینکه می‌توانی یک کاسه بلغور جو دوسر را با آب گرم آماده کنید، عسل و میوه‌های دلخواه را اضافه کنید و به عنوان وعده غذایی میل کنید. (2)

    درمان پزشکی ترش کردن معده

    اگر به دلیل ترش کردن معده یا رفلاکس معده مزمن به پزشک مراجعه کنید، پزشک از شما در مورد علائم، سابقه سلامتی و رژیم غذایی و سبک زندگیتان سوالاتی می‌پرسد سپس شما را به صورت فیزیکی معاینه می‌کند تا علائم واضح بیماری را جستجو کند. بسته به آنچه که می‌فهمد، ممکن است بخواهد آزمایش های دیگری را برای تأیید یا رد یک وضعیت خاص انجام دهد. یا ممکن است با تجویز داروهای مسدودکننده اسید شروع کنند تا ببینند آیا کمک می‌کنند یا خیر. فراموش نکنید که مصرف هرگونه دارو باید با نظر و تجویز پزشک باشد.

    معمولا داروهای تجویزی عبارتند از:

    آنتاگونیست‌های گیرنده هیستامین (بلاکرهای H2):  این داروها با مسدود کردن مواد شیمیایی که به بدن شما می‌گویند آن را تولید کند (هیستامین)، اسید معده را کاهش می‌دهند. شما می‌توانید آنها را بیشتر از آنتی اسیدها مصرف کنید، اما آنها همیشه طولانی مدت اثر نمی‌کنند. بدن شما ممکن است با آنها سازگار شود و تاثیرشان را کم کند.

    مهارکننده‌های پمپ پروتون : (PPIs) اینها مسدودکننده‌های اسید قوی‌تری هستند که باعث بهبودی بافت‌ها می‌شوند. اگر علائم شما نسبتاً شدید باشد یا علائم زخم یا سایر آسیب‌های بافتی در دستگاه گوارش خود داشته باشید، ممکن است پزشک این موارد را تجویز کند. آنها در برابر اسید بسیار موثر هستند و می‌توانید برای مدت طولانی مصرفشان کنید.

    داروهای دیگر برای سوء هاضمه ممکن است شامل موارد زیر باشد:

    • عوامل پروکینتیک: داروهایی که سیستم گوارش شما را در صورت کندی سرعت می‌بخشند.
    • آنتی بیوتیک: اگر رشد بیش از حد باکتری در معده یا روده کوچک دارید به شما کمک می‌کنند.

    جمع بندی

    در این نوشته سعی کردیم درباره ترش کردن معده یا سوء هاضمه یا رفلاکس معده صحبت کنیم. علل، علائم و روش‌های درمان خانگی و دارویی این مشکل را معرفی کردیم. اگر مشکل سوء هاضمه شما حاد نباشد، می‌توانید با تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی آن را بهبود ببخشید. اما در غیر این صورت بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا موثرترین درمان یا دارو را برای شما تجویز کند.

    علت رفلاکس معده چیست؟

    علل مختلفی باعث ایجاد این ناراحتی می‌شوند. مهم‌ترین دلیل رخ دادن این حالت شل بودن برخی از عضلات مری (اسفنکتر تحتانی مری) یا زیاد بودن دفعات شل شدن این عضلات یا ضعف مکانیسم‌های دفاعی انتهای مری است. در واقع تغییرات دائمی یا ناپایدار در دریچه انتهای مری به معده موجب این بیماری می‌شود.

    چطور می‌شود از رفلاکس یا ترش کردن معده جلوگیری کرد؟

    تغییرات سبک زندگی و رژیم غذایی می‌تواند به کاهش رفلاکس معده کمک کند. مثل: خودداری از پرخوری، پرهیز از غذا خوردن قبل خواب، ترک سیگار، کنترل وزن، عدم استفاده از لباس تنگ و فشار روی شکم، و رژیم غذایی مناسب.

    آیا رفلاکس معده نیاز به جراحی دارد؟

    اگر بیمار به درمان با دارو خوب جواب بدهند و علائمش کنترل شود اما با کم کردن یا قطع دارو علائم برگردد، می‌تواند عمل جراحی را برای رفع این مشکل انجام دهد. انجام این عمل می‌تواند عوارضی داشته باشد که معمولاً کوتاه‌مدت و گذرا هستند. حتما قبل از تصمیم به جراحی با پزشک متخصص گوارش مشورت کنید.

    منبع clevelandclinic healthline
    نظر بگذارید

    ایمیل شما منتشر نمی شود.