تاثیر قرص اورژانسی بر پریود! حتما قبل از مصرف بخوانید

0 14,225
زمان مطالعه این مطلب: 5 دقیقه

قرص اورژانسی یک روش سریع و اضطراری برای پیشگیری از بارداری است که باید در زودترین حالت ممکن بعد از رابطه جنسی مصرف شود تا حداکثر تاثیر را داشته باشد، اما مصرف قرص اورژانسی می‌تواند تاثیراتی بر بدن داشته باشد. یکی از تاثیراتی که مصرف قرص اورژانسی می‌تواند داشته باشد، تاثیر آن روی پریود است که در این مقاله بیشتر در مورد آن خواهیم دانست.

مصرف قرص اورژانسی می‌تواند بر طول زمان چرخه قاعدگی تاثیر بگذارد. به این معنی که پریود بعدی شما ممکن است زودتر یا دیرتر از زمان مورد انتظار اتفاق بیفتد. اما اصلا قرص اورژانسی چیست؟ تاثیر قرص اورژانسی بر پریود چیست؟ برای پاسخ به این سوال‌ها تا انتهای این مقاله از مجله سلامت کیوان با ما همراه باشید.

قرص اورژانسی چیست؟

قرص اورژانسی یک روش برای پیشگیری از بارداری است که باید بلافاصله بعد از رابطه جنسی محفظت نشده استفاده شود. این گونه قرص‌ها دارای هورمون‌هایی هستند که می‌توانند از بارداری ناخواسته جلوگیری کنند. این قرص‌ها در شرایطی استفاده می‌شود که دیگر روش‌های پیشگیری از بارداری انجام نشده‌اند یا با مشکل مواجه شده‌اند و یا زمانی که قادر به استفاده از محافظ نیستید و همچنین زمانی که رابطه جنسی ناخواسته داشته‌اید.

روش اصلی اثرگذاری قرص اورژانسی جلوگیری از تخمک گذاری است. این قرص‌ها باعث می‌شوند تخمدان‌های شما نتوانند تخمک‌هایی را که می‌توانند توسط اسپرم بارور می‌شوند آزاد کنند. هرچند مصرف قرص اورژانسی در اکثر مواقع موثر است اما به هیچ عنوان نباید به عنوان روش دائمی برای پیشگیری از بارداری استفاده شود.

پریود شدن بعد از مصرف قرص اورژانسی نشان دهنده این است که شما باردار نیستید. اما برای هر فردی متفاوت است که زمان دقیق پریود کی است. ممکن است پریود شما حدودا یک هفته زودتر یا یا دیرتر از زمان معمول باشد.

عوارض قرص اورژانسی بر پریود
عوارض قرص اورژانسی بر پریود

اولین پریود بعد از مصرف قرص اورژانسی چگونه است؟

هورمون‌هایی که در قرص اورژانسی وجود دارند، به چند روش می‌توانند پریود بعدی شما را تغییر دهند. اگرچه ممکن است در برخی از افراد تغییری مشاهده نشود، در برخی از افراد تفاوت در زمان پریود و افزایش خونریزی گزارش شده است. در ادامه مواردی که ممکن است اتفاق بیفتد گفته شده است:

زمان پریود شدن بعد از قرص اورژانسی

پیش‌بینی زمان دقیق پریود بعد از مصرف قرص اورژانسی امکان پذیر نیست. برخی از افراد در زمان معمولشان پریود می‌شوند. برخی از افراد چند روز زودتر یا دیرتر از زمان معمول پریود می‌شوند. ممکن است تا 10 روز بعد از مصرف قرص اورژانسی پریود شوید که نشان از کارکرد صحیح قرص است و یعنی بارداری منتفی است.

مدت زمان پریود

مانند زمان پریود شدن شما، مدت زمان پریود شما نیز ممکن است تغییر کند، اما همیشه این گونه نیست. تحقیقات نشان می‌دهد، مصرف قرص اورژانسی قبل از تخمک گذاری و در اواخر چرخه قاعدگی می‌تواند باعث طولانی‌تر شدن پریود شود.

مقدار خونریزی

شما ممکن است بعد از مصرف قرص اورژانسی خونریزی شدیدتر یا خفیف‌تر از حالت عادی خود را تجربه کنید.

شاید مطالعه این مقالات نیز برای شما مفید باشد:

عوارض قرص اورژانسی بر پریود

اگرچه مصرف قرص اورژانسی ممکن است باعث عوارض جانبی مثل حالت تهوع یا سردرد شود، معمولا علائم بعد از 24 ساعت از بین می‌روند. بنابراین تا زمانی که قاعدگی شما شروع شود، ممکن است چیزی متفاوت از گرفتگی و حساسیت معمول احساس نکنید. با این حال اگر پریود شما سنگین‌تر از حد معمول است، ممکن است دچار خستگی یا کاهش انرژی شوید.

محصولات بهداشتی پریود

می‌توانید از محصولات قاعدگی معمول خود در اولین پریود بعد از قرص اورژانسی استفاده کنید. اما اگر پریود سنگین‌تری را تجربه می‌کنید، ممکن است نیاز به استفاده از دو لایه حفاظتی مثل تامپون و نوار بهداشتی همزمان باشد.

چه چیزی خونریزی بعد از مصرف قرص اورژانسی را متفاوت می‌کند؟

خونریزی خفیف یا لکه بینی بعد از استفاده از قرص‌های اورژانسی عادی است و به طور معمول جای نگرانی وجود ندارد. لکه بینی یک عارضه جانبی به علت هورمون‌های اضافی است که قرص اورژانسی در بدن شما آزاد می‌کند. اما این ممکن است یکی از علائم بارداری نیز باشد. بنابراین سعی کنید چرخه قاعدگی خود را پیگیری کنید و اگر اطمینان ندارید تست بارداری بدهید.

سیکل قاعدگی

خونریزی معمولا چند روز بعد از مصرف قرص اورژانسی اتفاق می‌افتد. برخی افراد نیز ممکن است اصلا لکه بینی را تجربه نکنند.

مدت زمان پریود

خونریزی ممکن است یک یا دو روز طول بکشد اما امکان بیشتر بودن مدت زمان نیز وجود دارد.

مقدار خونریزی

لکه بینی مانند پریود معمولی نیست. بسیار سبک‌تر است و معمولا به صورت چند لکه خون روی دستمال یا لباس زیر شما دیده می‌شود.

علائم دیگر

از آنجا که خونریزی مربوط به مصرف قرص اورژانسی با پریود معمول شما تفاوت دارد، بعید است علائم معمول قاعدگی مثل گرفتگی های شدید را تجربه کنید. با این حال ممکن است عوارض جانبی مثل موارد زیر برای شما اتفاق بیفتد:

  • حالت تهوع
  • درد شکم
  • خستگی
  • سردرد
  • حساسیت سینه ها
  • استفراغ
  • اسهال

این علائم نباید بیشتر از چند روز طول بکشد.

محصولات قاعدگی

از آنجایی که خونریزی که بعد از استفاده از قرص اورژانسی اتفاق میفتد، بسیار سبک است، نیاز به محصولاتی که برای خونریزی شدید استفاده می‌شوند نیست. اما اگر نگران لک شدن لباس زیر خود هستید، می‌‎توانید از پدهای روزانه استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:

چگونه بفهمیم قرص اورژانسی اثر کرده؟

تنها راهی که برای فهمیدن این‌که قرص اورژانسی اثر کرده یا نه وجود دارد این است که صبر کنید تا زمان پریودتان برسد و مانند هرماه پریود شوید. به یاد داشته باشید لکه بینی یا خونریزی خفیف مانند پریود نیست. در مقاله‌ای جداگانه به طور مفصل در این‌باره توضیح داده‌ایم و می‌توانید مطالعه کنید: از کجا بفهمیم قرص اورژانسی اثر کرده؟

چرا قرص اورژانسی بر پریود شما تاثیر می‌گذارد؟

قرص‌های اورژانسی از هورمون‌ مصنوعی به نام لوونورژسترل برای جلوگیری از بارداری با جلوگیری از ترشح تخمک استفاده می‌کنند. هورمون‌های اضافی و این تغییرات شدید هورمونی می‌توانند باعث پریود نامنظم تا دو سیکل آینده یا زودتر شدن یا تاخیر در قاعدگی و سنگین یا سبک‌تر شدن پریود شما شوند.

اگر بعد از قرص اورژانسی پریود نشدیم چیکار کنیم؟

تاثیر قرص اورژانسی روی زمان پریود عادی است. اما اگر یک هفته دیرتر از حد معمول و در عرض سه هفته از مصرف قرص اورژانسی پریود نشدید، امکان دارد باردار باشید و بهتر است از بی بی چک و تست بتا بارداری استفاده نمائید.(1)

علت پریود نشدن بعد از قرص اورژانسی چیست؟

تاخیر در پریود یکی از تاثیرات قرص اورژانسی است و شاید دلیل به موقع اتفاق نیفتادن پریود شما همین باشد؛ اما اگر بیش از 7 روز تاخیر در پریود داشته‌اید و پریود نشدید باید تست بارداری بدهید.

چند روز بعد از مصرف قرص اورژانسی پریود میشویم؟

معمولا بانوان در کمتر از 10 روز بعد از مصرف قرص اورژانسی پریود می‌شوند، اما اگر نشدید نگران نشوید و تا زمان مقرر قاعدگی خود صبر کنید. اگر بازهم در سیکل خود پریود نشدید، یک هفته دیگر فرصت بدهید و اگر پریودی کامل رخ نداد از تست‌های بارداری استفاده نمائید.

جمع بندی

در این مقاله تاثیر قرص اورژانسی بر پریود را باهم بررسی کردیم. مصرف قرص اورژانسی روی افراد به روش‌های مختلف تاثیر می‌گذارد. اولین پریود بعد از مصرف قرص اورژانسی یک هفته زودتر یا دیرتر از حد معمول چیزی نیست که برای آن نگران باشید. این تغییرات موقتی هستند و چرخه قاعدگی شما باید تا دوماه بعد تنظیم شود. اگر هنوز هم پریود دیر یا زود را تجربه می‌کنید، با پزشک خود در این مورد صحبت کنید.

آیا قرص اورژانسی برای پریود شدن سریع کاربرد دارد؟

عملکرد قرص اورژانسی برای سریع پریود شدن نیست؛ هدف اصلی قرص اورژانسی جلوگیری از بارداری است. با این حال ممکن است استفاده از قرص‌های اورژانسی باعث جلو افتادن یا عقب افتادن پریود یا خونریزی سنگین تر یا سبک تر و لکه بینی شود.

آیا می‌توان به طور دائم از قرص اورژانسی استفاده کرد؟

خیر؛ مصرف زیاد قرص اورژانسی عوارض جانبی جدی به همراه خواهد داشت و بیش از 2 یا 3 بار در سال نباید استفاده شود. سایر روش‌های پیشگیری از بارداری مانند کاندوم به طور دائم توصیه می‌شود.

تا چه زمانی بعد از رابطه جنسی می‌توان از قرص بارداری استفاده کرد؟

بهترین زمان استفاده از قرص اورژانسی 24 ساعت پس از رابطه جنسی محافظت است، اما تا 72 ساعت پس از رابطه نیز استفاده از این قرص موثر خواهد بود.

آیا خونریزی بعد از مصرف قرص اورژانسی طبیعی است؟

ممکن است بعد از مصرف قرص اورژانسی خونریزی کم یا لکه بینی را تجربه کنید. برخی افراد نیز تغییرات موقت در چرخه قاعدگی را تجربه می‌کنند.

منبع healthline
نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.