بدن درد: از علت و علائم تا درمان

0 58,639
زمان مطالعه این مطلب: 9 دقیقه

بدن درد می تواند ناشی از خستگی یا ورزش باشد و گاهی با عفونت‌هایی مانند آنفولانزا یا کرونا رخ می‌دهد. اما در برخی موارد نیز ممکن است نشانه یک بیماری زمینه‌ای مانند فیبرومیلاژیا، آرتریت یا لوپوس باشد. گرچه دردهای بدن معمولاً بی ضرر هستند، درک علت آن و زمان مراجعه به پزشک لازم است.

در این نوشته از مجله سلامت کیوان بررسی می‌کنیم که علائم بدن درد چیست؟ علل درد بدن چه چیزهایی می‌تواند باشد؟ درمان خانگی و درمان پزشکی بدن‌درد شامل چه چیزهایی است؟ و غیره.

اگر دنبال راهی برای یافتن علت و درمان بدن درد خود هستید تا پایان این نوشته با ما همراه باشید.

علائم بدن درد چیست؟

اگر بدن درد به دلیل یک بیماری باشد، ممکن است فرد علائم دیگری را نیز تجربه کند. شناخت علائم دیگر می‌تواند به فرد کمک کند تا علت را شناسایی کند و تصمیم بگیرد که آیا باید به پزشک مراجعه کند یا خیر.

برخی از علائم رایج که در کنار بدن درد رخ می‌دهد عبارتند از:

علت بدن درد چیست؟

بدن درد ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد. بیشتر آنها به راحتی قابل درمان و نسبتاً بی ضرر هستند، اما گاهی اوقات بدن درد می‌تواند به دلیل شرایط پزشکی جدی‌تر باشد.

علل احتمالی بدن درد عبارتند از:

فیبرومیالژیا

درد، خستگی و سفتی عضلانی همگی علائم فیبرومیالژیا هستند، یک بیماری طولانی مدت که باعث درد در سراسر بدن می‌شود.

فیبرومیالژیا ممکن است ناشی از روشی باشد که سیستم عصبی مرکزی پیام‌های درد را هنگام بروز در بدن پردازش می‌کند.

عفونت و ویروس

آنفولانزا، سرماخوردگی، کرونا و سایر عفونت‌های ویروسی یا باکتریایی می‌توانند باعث بدن درد شوند. هنگامی که چنین عفونت‌هایی رخ می‌دهد، سیستم ایمنی گلبول‌های سفید خون را برای مبارزه با عفونت می‌فرستد. این می‌تواند منجر به التهاب شود که باعث می‌شود عضلات بدن احساس درد و گرفتگی کنند.

داروها

برخی از داروها مانند استاتین‌ها و داروهای فشار خون عوارض جانبی دارند که باعث می‌شود بدن احساس درد، سفت شدن و گرفتگی کند. علائم ترک الکل و داروهای خاص، از جمله کوکائین و مواد افیونی نیز می‌تواند اثر مشابهی داشته باشد.

احتباس مایع

هنگامی که بدن مایعات را حفظ می‌کند، تورم و التهاب ممکن است ایجاد شود و در نتیجه درد و گرفتگی عضلانی عمومی ایجاد شود. فرد همچنین ممکن است دردها و گرفتگی‌های موضعی و شدید را تجربه کند.

شرایطی که می تواند منجر به احتباس مایعات شود عبارتند از:

  • مشکلات تیروئید، به ویژه تیروئید کم کار
  • نارسایی احتقانی قلب
  • سیروز کبدی
  • سوء تغذیه شدید
  • بیماری مزمن کلیه و سندرم نفروتیک
  • نارسایی وریدی
  • مشکلات درناژ لنفاوی

هر یک از این شرایط نیاز به درمان خاصی دارد، اما برخی از درمان‌های خانگی می‌توانند تأثیر احتباس آب را کاهش دهند.

هیپوکالمی

هیپوکالمی زمانی است که فرد پتاسیم کمی در جریان خون خود دارد. پتاسیم پایین بر عملکرد اعصاب و عضلات تأثیر می‌گذارد که می‌تواند منجر به بدن درد، ضعف، خستگی و گرفتگی عضلات شود.

استرس

استرس می‌تواند باعث تنش در بدن شود و همچنین می‌تواند سیستم ایمنی بدن را ضعیف کند. این ممکن است باعث شود عضلات احساس گرفتگی کنند و همچنین بر پاسخ بدن به التهاب و عفونت تأثیر بگذارند.

کم آبی بدن

هیدراته ماندن برای حفظ عملکرد خوب بدن یک فرد ضروری است. کم آبی بدن گاهی اوقات باعث می‌شود فرد احساس خستگی و درد کند.

کمبود خواب

کمبود خواب می تواند منجر به درد و گرفتگی شود. دانشمندان بر این باورند که ممکن است بین خواب و درد یک ارتباط دو طرفه وجود داشته باشد. افرادی که دردهای مزمن را تجربه می‌کنند اغلب به سختی می‌خوابند. در عین حال، یک منبع معتبر تحقیقاتی نشان داده است که افراد مبتلا به بی خوابی اغلب درد مزمن را تجربه می‌کنند.

با گذشت زمان، کم خوابی می تواند منجر به خستگی شود. این ممکن است باعث شود بدن احساس درد، تنبلی و سنگینی کند. کمبود خواب همچنین بر توانایی بدن برای ترمیم بافت‌ها و سلول‌ها تأثیر می‌گذارد. زمانی که بدن زمان کافی برای ترمیم و بهبودی نداشته باشد، ممکن است فرد درد و گرفتگی را بیشتر تجربه کند.

ذات الریه

پنومونی یک عفونت ریه است که بدون درمان می‌تواند بسیار خطرناک باشد. ذات الریه ممکن است منجر به ناتوانی در دریافت اکسیژن کافی به بدن شود. بدون اکسیژن کافی، سلول‌های قرمز خون و بافت‌های بدن نمی‌توانند به درستی کار کنند، که ممکن است باعث درد و گرفتگی شود.

سندرم خستگی مزمن  (CFS)

مثل فردی که به اندازه کافی نمی‌خوابد، فرد مبتلا به CFS ممکن است علاوه بر بی خوابی، خستگی و ضعف، دردهای عضلانی را نیز تجربه کند.

آرتروز

آرتریت زمانی اتفاق می‌افتد که مفاصل فرد ملتهب می‌شوند. آرتریت می‌تواند در اثر ساییدگی و پارگی بدن ایجاد شود یا ممکن است نتیجه یک وضعیت خودایمنی باشد که باعث می‌شود سیستم ایمنی به بافت‌های سالمی که مفاصل را پوشانده‌اند حمله کند. درد از علائم شایع آرتریت است.

اختلالات خود ایمنی

اختلالات خودایمنی مختلف می‌تواند باعث بدن درد شود. این اختلالات شامل:

  • لوپوس: زمانی که سیستم ایمنی فرد شروع به حمله به بافت‌های سالم می‌کند و باعث التهاب می‌شود، رخ می‌دهد.
  • میوزیت: این التهاب عضلات است. سایر علائم میوزیت شامل خستگی و احساس ناخوشی عمومی است.
  • مولتیپل اسکلروزیس (MS): این یک وضعیت خودایمنی است که بر سیستم عصبی مرکزی تأثیر می‌گذارد. افراد مبتلا به ام اس بدن درد و درد را احساس می کنند زیرا بافت اطراف سلول‌های عصبی آنها به دلیل التهاب مداوم تجزیه شده است. (1)

آیا بدن درد نشانه کرونا است؟

بدن درد می‌تواند نشانه بسیاری از بیماری‌های ویروسی از جمله COVID-19 باشد. بر اساس داده‌های حاصل از مطالعه علائم کووید  ZOE، بدن درد معمولاً یکی از علائم اولیه COVID-19 است و می‌تواند ۲ تا ۵ روز طول بکشد. به احتمال زیاد در افراد بالای 35 سال حدود 7 تا 8 روز طول می‌کشد.

این مطالعه نشان می‌دهد که از هر 3 نفر مبتلا به کووید-19 حدود 1 نفر درد بدن را تجربه می‌کند و این علامت در افراد 16 تا 65 ساله بیشتر از کودکان یا افراد مسن است.

همه داده‌ها و آمار بر اساس داده‌های در دسترس عموم در زمان انتشار است. برخی از اطلاعات ممکن است قدیمی باشد.

سر درد و بدن درد کرونا

بدن درد ناشی از کرونا می‌تواند مانند یک احساس کسل کننده و دردناک در عضلات شما باشد. این احساس می‌تواند یک یا چند قسمت از بدن شما را تحت تأثیر قرار دهد و ممکن است از خفیف تا شدید متغیر باشد. برای کمک به سردرد و بدن درد از پاراستامول یا ایبوپروفن با مشورت پزشک استفاده کنید. حمام نیز ممکن است تسکین دهنده باشد.

تست کرونا در منزل
تست کرونا در منزل

علت بدن درد کرونا چیست؟

COVID-19  می‌تواند از طریق التهاب در بدن باعث دردهای بدن شود. التهاب، دفاع کلیدی بدن در برابر ویروس‌ها است. با این حال، می‌تواند عوارض جانبی مانند درد، تورم و مشکل در حرکت ایجاد کند.همچنین هنگام مبارزه با ویروس می‌تواند علائم عمومی‌تری از جمله تب و خستگی ایجاد کند.

ویروس‌ها پس از شناسایی، پاسخ التهابی را از سیستم ایمنی بدن آغاز می‌کنند. التهاب شامل یک سری فرآیندهای پیچیده است که بدن برای مبارزه با عفونت‌ها و سایر عوامل تحریک کننده در بدن از آنها استفاده می‌کند.

دلایل احتمالی زیادی برای بدن درد وجود دارد، از جمله کم آبی بدن و مصرف برخی داروها مانند استاتین‌ها. بدن درد ناشی از عفونت می‌تواند به دلیل پاسخ ایمنی بدن به یک ویروس باشد.

بدن درد کرونا با چه علائمی همراه است؟

بدن درد ناشی از COVID-19 معمولاً با علائم دیگری رخ می‌دهد که ممکن است در کارهای روزانه اختلال ایجاد کند.

انواع علائمی که فرد تجربه می‌کند ممکن است بسته به سن متفاوت باشد. به عنوان مثال، بزرگسالان زیر 65 سال ممکن است سردرد همراه با درد بدن و عضله داشته باشند.

نوع و شدت علائم COVID-19 از فردی به فرد دیگر متفاوت است. با توجه به مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری  (CDC)، علائم معمولاً 2 تا 14 روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس رخ می‌دهد.

علاوه بر بدن درد، علائم می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تب
  • لرز
  • سرفه
  • خستگی
  • سردرد
  • از دست دادن چشایی و بویایی
  • گلو درد
  • تنگی نفس
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • اسهال

CDC خاطرنشان می‌کند که این لیست شامل برخی از علائم احتمالی COVID-19 است، نه همه علائم.

بدن درد کرونا چقدر طول می‌کشد؟

بدن دردهای مرتبط با ویروس کرونا معمولاً از علائم اولیه عفونت است. در بسیاری از موارد، آنها پس از چند روز یا چند هفته خود به خود از بین می‌روند.

با این حال، تعداد قابل توجهی از مردم پس از کووید درد بدن را تجربه می‌کنند. در این صورت، ممکن است شما مدت زیادی مبتلا به کووید باشید، وضعیتی که در آن علائم عفونت کووید پس از از بین رفتن عفونت همچنان ادامه دارد. تحقیقات نشان می‌دهد که درد بدن به طور متوسط ​​حدود 45 روز طول می‌کشد.

بر اساس مطالعات، دلیل این امر التهاب سیستم عصبی ناشی از سیستم ایمنی بدن در واکنش به ویروس کرونا است. در برخی موارد، این می‌تواند باعث درد مزمن شود که ممکن است بر کیفیت زندگی شما تأثیر بگذارد. از آنجایی که این دردهای عضلانی اغلب برای مدت طولانی ادامه دارند، کنترل و نظارت بر درد مهم است.

شما میتوانید در خصوص کرونا در زیر بیشتر بخوانید:

درمان خانگی بدن درد

پزشک برای هر بیماری زمینه‌ای که باعث درد و بدن درد می‌شود، درمان را تجویز می‌کند، اما فرد می‌تواند راه‌حل‌های زیر را نیز برای کمک به کاهش ناراحتی امتحان کند:

  • استراحت: این به بدن زمان می‌دهد تا ترمیم و بازیابی شود.
  • نوشیدن مایعات زیاد: هیدراته ماندن می‌تواند به کاهش درد ناشی از کم آبی کمک کند.
  • مصرف داروهای بدون نسخه (OTC): داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) که می‌توانند درد و التهاب را کاهش دهند.
  • حمام آب گرم: گرما می تواند به شل شدن عضلات و کاهش تنش در بدن کمک کند.
  • تنظیم دما: این مورد ممکن است شامل کاهش تب، گرم نگه داشتن یا خنک ماندن برای کاهش لرز و جلوگیری از انسداد عضلات باشد.

درمان بدن درد کرونا

در این قسمت بهترین راههایی را که برای درمان بدن درد کرونا می‌توانند مفید باشند، به شما معرفی می‌کنیم:

برای درمان بدن درد کرونا چه دارویی باید مصرف کنیم؟  

به طور کلی، مصرف استامینوفن (تیلنول)، ناپروکسن (Aleve) ایبوپروفن (ادویل یا موترین) می‌تواند به کاهش تب، مدیریت دردهای عضلانی و بدن درد کمک کند و دوره بیماری را کمی قابل تحمل‌تر کند. اطمینان حاصل کنید که دستورالعمل‌های دوز روی برچسب دارو که دکتر تجویز کرده است را دنبال کرده و اجرا می‌کنید. دقیقاً بخوانید که دوز دارو چقدر است و اطمینان حاصل کنید که هیچ سابقه دارویی ندارید که مانع استفاده از این داروها شود.

در اوایل این همه گیری، مقامات بهداشتی فرانسه(2) هشدار دادند که داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی، مانند ایبوپروفن، می‌تواند بیماری کرونا ویروس را بدتر کند، و آن‌ها توصیه کردند که به جای آن استامینوفن مصرف کنید. اما آژانس دارویی اروپا رویکرد متفاوتی را در پیش گرفت و گزارش کرد که هیچ مدرک علمی که نشان دهد داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی می‌توانند کووید-19 را بدتر کنند، وجود ندارد.

این بحث‌های و جدل‌ها بر سر این که آیا داروهای غیر استروئیدی برای تسکین درد مضر است یا مفید به چالش علمی‌ای تبدیل شد که مقاله‌های تحقیقاتی مختلفی از آن به چاپ رسید و همه این مقالات و آزمایشات علمی به این نتیجه رسیدند که هیچ نشانه‌ای از ضرر داروهای غیر استروئیدی در بدن افراد مبتلا دیده نشد.

مصرف مایعات، راهی برای بهبود بدن درد کرونا

هیدراته ماندن بسیار مهم است. در طول بیماری، بدن ما مایعات بیشتری را از طریق تب، سرفه و تنفس سریع از دست می‌دهد. حالت تهوع و اسهال و استفراغ می‌تواند به کاهش مایعات بدن کمک کند. همچنین ابتلا به کرونا، از دست دادن چشایی یا از دست دادن حس بویایی ممکن است با اشتها یا تمایل فرد به خوردن یا نوشیدن تداخل کند. هیدراته ماندن در حفظ بدن و فرآیندهای متابولیک امری ضروری است. هنگامی که ما کم آب می‌شویم، ترشحات ما غلیظ‌تر می‌شوند که پاکسازی آن‌ها دشوارتر می‌شوند و  این امر می‌تواند منجر به افزایش خطر ابتلا به ذات الریه شود.

به طور کلی در طول دوره بیماری کرونا مایعات زیادی بنوشید از جمله نوشیدنی‌هایی که شامل الکترولیت باشند. در انتخاب نوشیدنی دقت داشته باشید زیرا که نوشیدنی‌های مصنوعی که دارای قند غیرطبیعی و یا قند زیاد هستند ممکن است در طول بیماری برای شما مناسب نباشند. برای این که نوشیدنی الکترولیت دار بنوشید می‌توانید کمی نمک به نوشیدنی‌های خود اضافه کنید. حتماً به یاد داشته باشید که نوشیدن آب میوه‌های طبیعی را فراموش نکنید.

درمان سرد و گرم برای رفع بدن درد کرونا

درمان سرد و گرم نیز می‌تواند برای تسکین دردهای بدن COVID-19 استفاده شود. حمام یا دوش آب گرم ممکن است به شل شدن عضلات دردناک و کاهش درد کمک کند، در حالی که قرار دادن کیسه یخ در ناحیه آسیب دیده نیز می‌تواند التهاب را کاهش دهد.

بدن درد عضلانی
بدن درد عضلانی

بدن درد بعد از تزریق واکسن کرونا

دردهای بدن و عضلات یکی از عوارض جانبی رایج واکسن کووید-19 است. آنها می‌توانند محل تزریق را تحت تاثیر قرار دهند، اما فرد ممکن است متوجه درد در سایر عضلات بدن شود.

واکسن کووید-19 در پیشگیری از علائم بیماری شدید ناشی از ویروس ایمن و موثر است. با این حال، می‌تواند عوارض جانبی ایجاد کند که معمولاً در عرض چند روز از بین می‌روند.

برخی از عوارض جانبی رایج عبارتند از:

  • درد، برافروختگی پوست و تورم در محل تزریق
  • خستگی
  • سردرد
  • دردهای بدن و عضلات
  • لرز
  • تب
  • حالت تهوع

بیشتر بخوانید:

چه زمانی برای بدن درد باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر فرد موارد زیر را تجربه کرد باید به پزشک مراجعه کند:

  • درد مداوم که با درمان‌های خانگی بهبود نمی‌یابد
  • درد شدید، به خصوص اگر هیچ علت ظاهری وجود نداشته باشد
  • هر دردی که همراه با بثورات پوستی ایجاد شود
  • بدن درد و درد بعد از نیش کنه
  • بدن درد یا درد عضلانی همراه با قرمزی یا تورم شدید
  • بدن درد ناشی از یک داروی خاص
  • تب مداوم

علائم دیگری که می تواند همراه با درد بدن باشد ممکن است به مراقبت‌های پزشکی اورژانسی نیاز داشته باشد. شامل:

  • احتباس شدید آب
  • مشکل در بلع، خوردن یا نوشیدن
  • تنگی نفس
  • استفراغ، به ویژه با درجه حرارت یا تب بالا
  • گرفتگی و سفتی گردن
  • تغییرات در بینایی
  • خستگی مفرط که از بین نمی‌رود
  • حساسیت به نور
  • ضعف عضلات یا ناتوانی در حرکت بخشی از بدن
  • غش یا از دست دادن هوشیاری
  • تشنج

پزشک می تواند به تشخیص علت بدن درد کمک کند و تشخیص دهد که آیا درمان لازم است یا خیر. اگر فردی بیش از دو هفته بدن درد را تجربه می‌کند و نمی‌داند علت آن چیست، باید بدون توجه به اینکه علائم دیگری رخ بدهد یا نه، به پزشک مراجعه کند.

کلام آخر

دردهای خفیف بدن که با گذشت زمان بهبود می‌یابند و با استراحت، آبرسانی مکرر و درمان OTC کاهش می‌یابد، معمولاً جای نگرانی ندارد. با این حال، بدن درد همچنین می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری زمینه‌ای جدی‌تر باشد.

اگر فردی دردهای مکرر یا مداوم بدن یا دردهایی را که در کنار سایر علائم شدیدتر رخ می‌دهد، تجربه می‌کند، باید برای تشخیص و درمان مناسب با پزشک صحبت کند.

نوشیدن آب چه تأثیری بر درمان بدن درد خواهد داشت؟

با نوشیدن آب بیشتر، ما به فرآیند‌های متابولیک بدن خود کمک خواهیم کرد. یعنی با هیدراته نگه‌داشتن بدن خود به پاکسازی ترشحات در بدن کمک می‌کنیم که در نتیجه این امر می‌تواند روند بهبودی را سرعت ببخشد.

از چه داروهایی برای تسکین بدن درد می‌توانیم استفاده کنیم؟

بر اساس تجویز دکتر پیش بروید. اما به طور کلی داروهایی نظیر استامینوفن، ناپروکسن و ایبوپروفن می‌تواند به کاهش بدن درد و بدن درد ناشی از تب کمک کند و مؤثر واقع شوند.

چه زمانی بدن درد کرونا و علائم آن کم می‌شود یا از بین می‌رود؟

فرد مبتلا به بیماری کرونا از نوع خفیف انتظار می‌رود چند روز علائم را داشته باشد. علائم کرونا ممکن است با ناتوانی در بو کردن، شاید کمی گلو تحریک شده شروع شود. ممکن است به تب یا لرز و احساس ضعف ادامه پیدا کند. معمولاً روند یک مورد خفیف کووید در طول 10 تا 14 روز ادامه پیدا خواهد کرد.

منبع medicalnewstoday
نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.