علت و 6 روش طلایی برای درمان جوش صورت

2 3,935
زمان مطالعه این مطلب: 6 دقیقه

داشتن پوستی صاف و شفاف آرزوی هر کسی است. درصد زیادی از افراد دچار انواع مختلفی از جوش و آکنه روی صورت و حتی بدن خود هستند. با توجه به گستردگی این مشکل، همه جا با انواع تبلیغات روش‌های دارویی و درمانی برای این مشکل روبرو می‌شویم. حتما تا به حال مطالب زیادی درباره بهترین پماد برای جوش صورت خوانده‌اید و یا در موضوع درمان جوش صورت نی نی سایت سرچ کرده‌اید.

اما دلیل به وجود آمدن جوش صورت چیست؟ چه روش‌های خانگی برای درمان جوش صورت وجود دارد؟ هرکدام از این روش‌ها چه تاثیراتی دارند؟ در ادامه این نوشته از مجله سلامت کیوان قصد داریم درباره این موضوع صحبت کرده و راه‌های مقابله با آن را به شما معرفی کنیم. اگر شما هم از جوش صورت رنج می‌برید و دنبال راهی برای درمان آن می‌گردید، حتما تا پایان این نوشته با ما همراه باشید.

آکنه یا جوش صورت چیست؟

آکنه یک مشکل پوستی است که زمانی رخ می‌دهد که فولیکول‌های پوست شما با چربی و سلول‌های مرده پوست مسدود می‌شوند. این مشکل بسیار رایج است و اکثر افراد در طول زندگی خود آکنه یا جوش صورت را تجربه کرده‌اند، به خصوص در سال‌های نوجوانی، زیرا در این سال‌ها غدد چربی آنها چربی بیشتری تولید می‌کند.

با این حال، هیچ محدودیت سنی برای آکنه وجود ندارد و بسیاری از افراد در 40 و 50 سالگی آکنه بزرگسالان دارند. در ادامه دلایل ایجاد جوش صورت یا آکنه را به طور کامل‌تر بررسی می‌کنیم.

علت جوش زدن صورت چیست؟

علت جوش صورت شامل موارد مختلفی مانند، ترشح زیاد چربی پوست، تجمع سلول‌های مرده، سن، تغییرات هورمونی و افزایش باکتری های مولد پوست است که در ادامه هرکدام را بررسی خواهیم کرد.

علت جوش صورت
علت جوش صورت

سن

در دوره‌ای از زندگی هر فرد که به دوران نوجوانی و بلوغ معروف است، با جوش دوران بلوغ مواجهیم. در این دوره، صورت و بدن فرد مملو از جوش می‌شود که ناشی از تغییرات هورمونی و رشد طبیعی آنهاست. البته این بدین معنی نیست که در دوران بزرگسالی جوش صورت وجود ندارد! تعداد زیادی از افراد در بزرگسالی خود نیز با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند که ناشی از سبک زندگی ناسالم، استرس و موارد دیگر است. درمان جوش صورت برای این افراد به دغدغه‌ای مداوم تبدیل می‌شود.

ترشح زیاد سبوم یا روغن پوست

یکی دیگر از دلایل جوش زدن صورت ترشح بیش از حد غدد چربی است. در همه منافذ پوست غدد چربی وجود دارند و چربی یا همان سبوم را ترشح می‌کنند. اگر میزان این چربی بیش از اندازه باشد، بستری برای ایجاد جوش و آکنه می‌شود. اگر دقت کرده باشید معمولا افرادی که پوست چرب دارند بیشتر جوش می‌زنند.

تجمع سلول‌های مرده در منافذ پوست

جالب است بدانید که سلول‌های پوست ما تقریبا ماهی یک بار از بین می‌روند و با سلول‌های جدید جایگزین می‌شوند. روندی که به آن لایه برداری طبیعی پوست گفته می‌شود. گاهی ممکن است این لایه برداری با تاخیر انجام شود و بنابراین سلول‌های مرده در منفذهای پوست گیر بیفتند. تجمع این سلول‌ها در منافذ، باعث ایجاد آکنه می‌شود.

افزایش باکتری‌های مولد آکنه

یکی دیگر از دلایل اصلی ایجاد جوش، باکتری‌های مولد جوش هستند. این باکتری‌ها با تجمع در منافذ پوست باعث تولید آکنه می‌شوند. بسته شدن منافذ با چربی، آلودگی و یا سلول‌های مرده می‌تواند سطح این باکتری‌ها را افزایش داده و در نتیجه باعث افزایش جوش‌های صورت شود. برای درمان جوش صورت در واقع باید میزان این باکتری‌ها را کاهش داد.

تغییرات هورمونی

تغییرات هورمونی می‌تواند باعث افزایش چربی پوست شود. در دوره‌های خاصی این تغییرات با افزایش چربی پوست، میزان جوش‌های صورت را نیز بالا می‌برند. مثلا در دوران بلوغ و یا در دوران قاعدگی برای بانوان، این تغییرات هورمونی منجر به جوش صورت می‌شوند.(1)

بیشتر بخوانید:

درمان جوش صورت در خانه

علاوه بر انواع پمادها و کرم‌ها و داروهایی که برای از بین بردن جوش صورت وجود دارند، راه‌های ساده خانگی برای درمان جوش صورت می‌تواند تا حد زیادی به ما در مقابله با این مشکل کمک کند. در این قسمت قصد داریم بهترین روش‌های خانگی برای درمان جوش صورت را به شما معرفی کنیم. 

درمان خانگی جوش صورت
درمان خانگی جوش صورت

1. رژیم غذایی درست

یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین عواملی که می‌تواند بر میزان جوش صورت و درمان آنها تاثیر داشته باشد رژیم غذایی است. بنابراین سوال اصلی این است که برای درمان جوش صورت چه بخوریم؟ در واقع برای این هدف باید پروتئین، کربوهیدرات، ریزمغذی‌ها، امگا 3 و امگا 6 به میزان کافی در رژیم غذایی گنجانده شده و به بدن برسند. همچنین مصرف چربی و قند باید کنترل شده و کاهش یابد. زیرا این مواد باعث افزایش ترشح سبوم و چربی پوست می‌شوند.

غذاهایی که باید مصرف آنها را بیشتر کنیم:

ماهی ساردین، ماهی قزل آلا، دانه کتان، روغن ماهی، میوه جات، سبزیجات، حبوبات، آجیل، غلات کامل، گوشت، مرغ و تخم مرغ. 

غذاهایی که باید مصرف آنها را کاهش دهیم:

نان سفید، نوشابه، کیک و دونات، شیرینی‌جات، فست فود، غذاهای کنسروی.

2. کاهش استرس

یکی دیگر از عواملی که تاثیر مستقیم بر افزایش جوش صورت دارد، استرس و اضطراب است. بنابراین برای کسانی که قصد درمان جوش صورت دارند، ضروری است که میزان استرس خود را کاهش دهند. استرس سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند، هورمون‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد، میزان ترشح سبوم پوست را افزایش می‌دهد، سطح باکتری‌های بدن را بالا می‌برد، و یکی از نتایج این تغییرات افزایش جوش‌های صورت است.

راه‌های زیادی برای کاهش استرس وجود دارد که از میان آنها می‌توان به روش‌های ریلکسیشن و مدیتیشن، ورزش منظم، خواب کافی، مطالعه و سرگرمی و بهره‌گیری از کمک مشاور و روان‌درمانگر اشاره کرد.

3. استفاده از ماسک‌های خانگی

ماسک‌های خانگی را خیلی راحت می‌شود با ترکیبات گیاهی و طبیعی در خانه درست کرد. این ماسک‌ها آسیبی به پوست نمی‌زنند و بنابراین خیلی از افراد به استفاده از آنها تمایل دارند. دو تا از ماسک‌های معروفی که برای درمان جوش صورت استفاده می‌شوند ماسک آلوئه ورا و ماسک عسل و دارچین هستند.

در روش ماسک آلوئه ورا، برگ گیاه آلوئه ورا را برش داده و ژل داخل آن را جدا می‌کنند. این ژل را می‌توانید روزانه روی پوست خود بمالید و بعد از یک ساعت بشویید. ترکیبات داخل آلوئه ورا مثل سالیسیک اسید و گوگرد طبیعی به درمان جوش صورت کمک می‌کنند. استفاده از آلوئه ورا روشی رایج برای مراقبت از انواع پوست است. (2)

ترکیب عسل و دارچین نیز دارای مواد مغذی و ضدباکتریایی است که می‌تواند در درمان جوش‌ موثر باشد. در این روش یک قاشق پودر دارچین را با دو قاشق عسل ترکیب کرده و خمیر حاصل از آن را روی پوست می‌مالند و بعد از یک ربع با آب سرد می‌شویند.

4. استفاده از روغن‌های گیاهی

یکی دیگر از روش‌های خانگی متداول برای درمان جوش صورت استفاده از روغن‌های گیاهی است. مثل روغن درخت چای، روغن فندق، روغن نارگیل و غیره که در ادامه شرح خواهیم داد.

روغن درخت چای ترکیبات ضدباکتریایی و ضدالتهابی دارد و همچنین عفونت‌های قارچی را از بین می‌برد. روغن درخت چای را باید با آب مخلوط کرده و با استفاده از قطره چکان و یا پنبه به پوست بمالید و ماساژ دهید. بعد از دو ساعت می‌توانید پوست را شسته و از کرم آبرسان استفاده کنید.

روغن فندق نیز خاصیت ضدالتهاب و و ضد باکتری دارد. این روغن را نیز می‌توانید با پنبه به صورت بمالید و دقایقی ماساژ دهید و سپس بشویید.

روغن نارگیل نیز با خاصیت ضدباکتری و ضدالتهابی، برای درمان جوش‌ صورت موثر است. چند قطره از روغن را روی پوست بریزید و ماساژ دهید و بعد از چند ساعت با آب خنک بشویید.

5. بخور دادن صورت

بخور دادن روش بسیار موثری برای خارج کردن چربی و آلودگی و سلول‌های مرده از منافذ پوست است. با این روش پوست صورت در اثر حرارت نرم شده و منافذ باز می‌شوند و مواد مضر از آنها خارج می‌شود. تنها کافی است آب را در ظرفی بجوشانید و صورت خود را روی آن بگیرید و حوله‌ یا پارچه‌ای روی سرتان بیندازید. بعد از بخور دادن پوست را با آب خنک بشویید.

6. اسکراب پوست

اسکراب یا لایه بردار روش دیگری است که می‌تواند پوست را پاک کند، منافذ را باز کند و سلول‌های مرده و چربی را خارج کند. اسکراب همچنین در کلاژن سازی پوست و افزایش شادابی و طراوت آن موثر است.

تهیه اسکراب خانگی می‌تواند روش موثری در درمان جوش صورت باشد، مثل اسکراب شکر و نمک و روغن نارگیل. در این روش باید این مواد را با هم مخلوط کرده و به مدت یک ربع تا بیست دقیقه روی پوست بگذارید. سپس پوست را با آب خنک بشویید و از کرم مرطوب کننده یا آبرسان استفاده کنید.

جمع بندی

در این نوشته سعی کردیم رایج‌ترین و بهترین روش‌های خانگی درمان جوش صورت را به شما معرفی کرده و آموزش دهیم. امیدواریم که خواندن این نوشته بتواند در نگهداری و مراقبت از پوست به شما کمک کند.

دلایل جوش زدن صورت چیست؟

جوش صورت می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. از جمله: سن، ترشح زیاد سبوم یا روغن پوست، تجمع سلول‌های مرده در منافذ، افزایش باکتری‌های مولد آکنه، و تغییرات هورمونی.

برای درمان جوش صورت چه بخوریم؟

برای درمان جوش صورت بهتر است پروتئین، کربوهیدرات، ریزمغذی‌ها، امگا3 و امگا6 را در رژیم غذایی خود بگنجانیم و مصرف قند و چربی را کاهش دهیم.

روش‌های خانگی درمان جوش صورت چیست؟

روش‌های خانگی متعددی برای درمان جوش صورت وجود دارد، مثل: اصلاح رژیم غذایی، کاهش استرس، استفاده از ماسک‌های خانگی، استفاده از روغن‌های گیاهی، بخور دادن صورت، و اسکراب پوست.

منبع healthline healthline
2 نظر
  1. محمدرضا گفت

    خیلی ممنونم
    عالی بود مطالبتون

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      خوشحالیم که مطالب برای شما مفید واقع شده.
      با آرزوی سلامتی برای شما

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.