لیزر موهای زائد؛ مزایا، عوارض و قیمت لیزر سال 1402

0 2,702
زمان مطالعه این مطلب: 6 دقیقه

حتما لیزر موهای زائد به گوشتان خورده است؛ برخی آن‌را معجره‌ای برای از بین بردن دائمی موهای بدن می‌دانند و برخی آن‌را بی فایده و موقتی می‌دانند. اما به طور کلی لیزر موهای زائد روشی دائمی برای از بین بردن تمامی موهای زائد است. اغلب افراد ممکن است خواهان از بین بردن موهای زائد خود در نواحی زیر بغل، پشت یا ناحیه بیکینی خود باشند. به طور کل اگر روش‌های سنتی جوابگوی نیاز شما برای رهایی از شر موهای زائدتان نیست، لیزر موهای زائد یکی از بهترین گزینه‌های روی میز است. حتما تا انتهای این مقاله از مجله سلامت کیوان همراه ما باشید تا به عوارض و مزایای لیزر موهای زائد و همه سوالات شما در این خصوص بپردازیم.

لیزر موهای زائد چیست؟

لیزر موهای زائد روشی درمانی است که با استفاده از نور قوی و متمرکز شده لیزر، برای کاهش و از بین بردن رشد موهای زائد در نواحی مختلف بدن به کار می‌رود. در این روش، نور قوی و متمرکز شده دسگاه مخصوص لیزر، رنگ پیگمانت مو را جذب می‌کند و سپس به صورت حرارتی، مو را می‌سوزاند. این فرایند باعث کاهش و ضعیف شدن رشد موهای زائد می‌شود.

لیزر موهای زائد برای کاهش رشد موهای زائد در نواحی مختلف بدن استفاده می‌شود، از جمله نواحی پوستی مانند صورت، گردن، دست‌ها، پاها و سایر نواحی بدن. این روش برای کاهش رشد موهای زائد در افراد با پوست روشن و موهای تیره که بر روی پوست قابل مشاهده هستند، موثر است.

  • لیزر صورت
  • لیزر زیر بغل
  • لیزر بیکینی یا هر ناحیه‌ای که موهای ناحیه تناسلی رشد می‌کند
  • لیزر پشت بازو و دست‌ها
  • لیزر پاها و ران

عملکرد لیزر موهای زائد

لیزر موهای زائد از فرآیندی به نام فتوترمولیز استفاده می‌کند. در این فرآیند گرمای لیزر، سلول‌هایی را که رنگدانه مشکی و یا پررنگی دارند را از بین می‌برند. از آنجایی که موهای تیره رنگدانه زیادی دارند، بیشترین گرما را به خود جذب می‌کنند. مو، گرما را به فولیکول‌های مو منتقل می‌کند و آنها را از بین می‌برد، بنابراین موهای زائد شما نمی‌توانند دوباره رشد کنند.

چه کسانی می‌توانند لیزر موهای زائد را انجام دهند؟

هر فردی که از رشد موهای زائد بدن خود خسته شده باشد، می‌تواند لیزر موهای زائد را انجام دهد. بهتر است بدانید لیزر موهای زائد در واقع یک عمل زیبایی محسوب می‌شود و شما با انجام این عمل می‌توانید ظاهر خود را بهبود بیخشید. همچنین بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که مرتباً وقت خود را صرف اصلاح موهای خود نکنند. با این‌حال در برخی موارد ممکن است حتی پس از انجام لیزر باز هم موهای زائد بدنتان رشد کنند که می‌تواند ناشی از عوامل زیر باشد(1).

  • مصرف برخی داروها، از جمله داروهای استروئیدی آنابولیک و انواع قرص ضد بارداری
  • عدم تعادل هورمونی، به ویژه افزایش سطح تستوسترون یا آندروژن
  • اختلالات ارثی، بیماری‌هایی که از طریق ژن از والدین به فرزندان منتقل می‌شوند
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)
  • تومورهایی که بر ترشح هورمون‌ها اخلال ایجاد می‌کنند.

چه کسانی نباید لیزر موهای زائد را انجام دهند؟

اگرچه لیزر موهای زائد یک روش موثر برای کاهش رشد موهای زائد و یا حذف آن‌ها است، اما برخی از افراد نباید این روش را انجام دهند یا برای انجام آن باید با احتیاط عمل کنند. اگر شامل موارد زیر هستید، نباید لیزر موهای زائد را انجام دهید:

  • اگر باردار هستید.
  • اگر سابقه بیماری‌ لوپوس را دارید.
  • وجود تاتو، خال یا کک و مک در محل لیزر
  • اگر از داروهای خاصی مانند داروها و پمادهای درمان آکنه استفاده می‌کنید
  • اگر تبخال تناسلی (HSV-2) دارید یا مستعد ابتلا به تبخال هستید
  • اسکارهای کلوئیدی (اسکار برجسته) داشته باشید
  • سرطان پوست داشته یا دارید.

اگر شما به هر دلیلی مطمئن نیستید که آیا می‌توانید لیزر موهای زائد را انجام دهید یا خیر، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. پزشک شما می‌تواند شرایط شما را بررسی کرده و به شما راهنمایی کند که آیا این روش برای شما مناسب است یا خیر.

قیمت لیزر موهای زائد
قیمت لیزر موهای زائد

آمادگی قبل از لیزر موهای زائد

در هفته‌های منتهی به وقت لیزر خود، از مواد و وسایل برنزه کننده اجتناب کنید و تا حد امکان از نور خورشید دوری کنید. برنزه شدن پوست به طور طبیعی یا مصنوعی می‌تواند اثربخشی لیزر موهای زائد را کاهش دهد و منجر به عوارض جانبی ناشی از آن شود. همچنین شما باید دو تا سه روز قبل از انجام لیزر، ناحیه‌ای را که می‌خواهید لیزر شود اصلاح کنید. لیزر بر روی موهای زائدی که بلندتر از یک دانه برنج هستند، کارایی ندارند.

در طول لیزر موهای زائد

لیزر موهای زائد شامل چندین مرحله بوده که در طول آن ممکن است برو روی نواحی که انتخابی شما انجام شوند:

  • مرحله اول: منطقه انتخابی شما که می‌خواید موهای زائد آن را لیزر کنید تمیز می‌شود.
  • مرحله دوم: به شما یک عینک مخصوص و یا محافظ چشم داده می‌شود تا در طول عمل استفاده کنید.
  • مرحله سوم: پوست شما لیزر می‌شود. لیزر پوست ممکن است حسی مانند یک سری نیش زده شدن داشته باشد. با این‌حال برخی از افراد آن را به عنوان یک نوار لاستیکی که به پوست آنها برخورد می‌کند توصیف می‌کنند.

مراقبت های بعد از لیزر مو های زائد

پس از لیزر، از انجام اپیلاسیون، برداشتن مو با موچین و کندن مو خودداری کنید. در 24 ساعت اول، حمام با آب خنک و بدون مواد شیمیایی و شونده مشکلی ایجاد نخواهد کرد، اما پزشکان توصیه می‌کنند اگر می‌توانید انجام ندهید. تا 10 روز پس از لیزر موهای زائد، از تماس مستقیم ناحیه لیزر شده با آفتاب خودداری نمائید. ممکن است لازم باشد با توصیه پزشک از کرم ضد آفتاب در ساعات معینی استفاده کنید. در طی جلسات لیزر، به هیچ وجه خود را برنزه نکنید، چراکه منجر به عوارضی خواهد شد.

بیشتر بخوانید

عوارض لیزر موهای زائد بدن

به طور کلی لیزر موهای زائد بدون عوارض جانبی است؛ مگر اینکه خطایی از طرف اپراتور لیزر و یا دستگاه رخ دهد. قرمزی، تورم، و احساس گرما از شایع‌ترین عوارض لیزر موهای زائد است که در برخی افراد دیده می‌شود و جای نگرانی ندارد. گذاشتن یخ روی آن ناحیه و یا برخی کرم‌های پیشنهاد شده توسط پزشک به کم کردن شدت این عوارض کمک کننده خواهد بود. همچنین خشکی و پوسته پوسته شدن نیز در موارد نادری بعد از لیزر دیده می‌شوند. همچنین موهای نازک و کرکی شما ممکن است ضخیم و بلند شوند.

لیزر موهای زائد برای آقایان یا خانم‌ها؟

لیزر موهای زائد آقایان هم امروزه مانند لیزر موهای زائد بانوان رایج شده و هیچ مشکلی برای انجام آن ندارند. بسیاری از مراکز اپراتورهای لیزر خانم و آقا همزمان دارند تا همه افرادی که درخواست لیزر دارند بتوانند انجام دهند.

قیمت لیزر موهای زائد 1402

هزینه لیزر موهای زائد 1402، به عوامل مختلفی مانند دستمزد شخص انجام دهنده، کلینیکی که مراجعه می‌کنید و محل جغرافیایی آن بستگی دارد. همچنین از عوامل مهم دیگری که می‌تواند در قیمت لیزر موهای زائد موثر باشد محلی است که می‌خواهید در آن ناحیه لیزر انجام دهید. به طور مثال، هزینه لیزر بیکینی (ناحیه تناسلی) هرجلسه از 100/000 تومان تا 200/000 تومان متغیر است. هزینه لیزر کل بدن سال 1402 از حدود 800/000 تومان تا 900/000 تومان است.

بیشتر بخوانید

کلام آخر

ببسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که مرتباً وقت خود را صرف اصلاح موهای زائد خود نکنند و خواهان از بین بردن موهای زائد خود در نواحی زیر بغل، پشت یا ناحیه بیکینی خود باشند. به طور کل اگر روش‌های سنتی جواب گوی نیاز شما برای راهایی از شر موهای زائدتان نیست، یکی از بهترین گزینه‌های روی میز، لیزر موهای زائد است که در این مقاله به طور کامل شرح داده‌ایم.

لیزر موهای زائد چیست؟

یزر موهای زائد روشی غیر تهاجمی برای از بین بردن موهای زائد بدن است.، افراد ممکن است این روش را در هر قسمتی از بدن خود انجام دهند.

بعد از لیزر موهای زائد چه اتفاقی می‌افتد؟

پوست شما ممکن است بعد از لیزر موهای زائد قرمز، متورم باشد. شما می‌توانید برای بهبود شرایط خود از کمپرس سرد در ناحیه تحت لیزر استفاده کنید. همچنین ناحیه لیزر شده را در معرض نور طبیعی یا مصنوعی خورشید قرار ندهید.

اثرات لیزر موهای زائد چقدر ماندگار هستند؟

اکثر مردم بعد از اولین درمان بین 10 تا 25 درصد کاهش رشد مو را مشاهده می‌کنند. همچنین بعد از تمام دوره لیزر خود، ممکن است تا چندین ماه یا سال دیگر رشد مو نداشته باشید.

آیا لیزر موهای زائد درد دارد؟

به طور کلی لیزر موهای زائد، فرایندی بدون درد است و البته به آستانه تحمل درد مراجعه کننده نیز بستگی دارد. در موارد خیلی کمی نیاز به استفاده از بی حس کننده‌های موضعی می‌شود. همچنین ناحیه‌های حساس مانند واژن ممکن است مقداری درد یا سوزش بیشتری داشته باشد. بسیاری از مراجعه کنندگان لیزرموهای زائد را بدون درد خوانده و چیزی شبیه برخورد لاستیک با پوست را تجربه کرده‌اند.

لیزر موهای زائد واژن چگونه است؟

لیزر موهای زائد واژن نیز قابل انجام است اما به دلیل حساسیت این بخش نیاز به دقت بیشتری دارد. ممکن است هنگام لیزر موهای واژن احساس درد بیشتر و سوزش موقتی کنید که معمولا با بی حس کننده‌های موضعی این مشکل کمتر رخ می‌دهد.

منبع clevelandclinic

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.