روزشمار علائم کرونا

0 8,587
زمان مطالعه این مطلب: 7 دقیقه

افراد مبتلا به کرونا طیف گسترده‌ای از علائم گزارش شده را داشته‌اند – از علائم خفیف تا بیماری شدید. علائم ممکن است 2 تا 14 روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس ظاهر شود. هر کسی ممکن است علائم خفیف تا شدید داشته باشد. افرادی که علائم زیر را دارند ممکن است به کویید 19 مبتلا باشند:

موارد ذکر شده شامل همه علائم احتمالی نمی‌شود، بلکه در گذر زمان ممکن است علائم دیگری هم به این لیست اضافه شود. به نظر می‌رسد افراد مسن و افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای شدید (مانند بیماری قلبی، ریوی و یا دیابت) هستند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به عوارض جدی‌تر ناشی از بیماری کووید 19 هستند.

چه زمانی نیاز به مراقبت های پزشکی کرونا داریم؟

زمانیکه علائم زیر را احساس کردید شما باید با مراجعه به پزشک، روند درمانی خود را آغاز نمائید:

تفاوت علائم کرونای خفیف و متوسط و شدید چیست؟

تفاوت علائم کرونای خفیف، متوسط و شدید طبق دستورالعمل‌های درمانی کرونا منتشر شده توسط موسسه ملی بهداشت ایالت متحده (NIH) مشخص میگردد که به شرح زیر است:

  • کرونای خفیف: فرد به جز تنگی نفس و مشکل در تنفس، هر یک از علائم کرونا را ممکن است داشته باشد.
  • کرونای متوسط: مشکلات تنفسی فرد ممکن است مشابه فردی با بیماری‌های تنفسی معمول، مانند ذات الریه باشد. با این حال، سطح اکسیژن خون آنها در 94 درصد یا بالاتر باقی می‌ماند.
  • کرونای شدید: سطح اکسیژن خون فرد کمتر از 94 درصد است، سرعت تنفس بالاست و علائم بیماری شدید ریوی وجود دارد.

تحقیقات نشان داده است که حدود 81 درصد از افراد مبتلا به کرونا، دارای علائم خفیف یا متوسط هستند. براساس گفته‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، اکثر افراد مبتلا به کووید19 خفیف یا متوسط می‌توانند در خانه بهبود یابند.

آیا ممکن است فردی بدون اینکه دچار تب شود به کرونا مبتلا باشد؟

تب یکی از شایع‌ترین علائم گزارش شده کرونا است. با این حال، احتمال ابتلا به کووید 19 همزمان با نداشتن تب نیز وجود دارد.

به عنوان مثال، یک مطالعه در سال 2020، علائم خفیف کرونا را در 172 نفر ارزیابی کرد. این مطالعه نشان داد که تب تنها در 20 نفر (11.6 درصد) گزارش شده است. مطالعه دیگری در همان سال 147 نفر از افرادی را که برای ابتلا به کرونا به خدمات پزشکی اورژانسی نیاز داشتند، ارزیابی کرد. این مطالعه نیز نشان داد که علائمی مانند تب و سرفه در 43 مورد از این معاینات (تقریبا 30 درصد) وجود نداشت.

آیا ممکن است فردی که سرفه نمی کند به کرونا مبتلا باشد؟

بله، در تحقیقاتی که ذکر شد، تعداد افرادی که مبتلا به کرونا همراه با سرفه بودند تقریبا به 40 درصد می‌رسید، و افراد دیگر بدون این علامت بودند. براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، سرفه‌ی خشک در بیماران مبتلا شایع تر است اما ممکن است سرفه‌ی تر هم دیده شود، و یا حتی اصلا فرد مبتلا دچار سرفه نشود.

روز شمار علائم کرونا

پس از مشاهده هزاران بیمار در طول شیوع این بیماری در چین، بیمارستان‌های آنجا الگویی از علائم را در میان بیماران کووید 19 شناسایی کردند:

روزشمار علائم کرونا
روزشمار علائم کرونا
  • روز اول: علائم خفیف شروع می شوند. بیماران معمولا تب و به دنبال آن سرفه را تجربه می‌کنند. تعداد کمی ممکن است یک یا دو روز قبل از آن اسهال یا حالت تهوع داشته باشند که می‌تواند نشانه عفونت شدیدتر باشد.
  • روز سوم: در روز سوم اکثر بیمارانی که در بیمارستان بستری شدند، دچار التهاب ریوی شدند.
  • روز پنجم: در موارد شدید، علائم ممکن است شروع به بدتر شدن کنند. بیماران ممکن است دچار مشکل در تنفس شوند، به خصوص اگر مسن‌تر باشند یا دارای بیماری زمینه‌ای باشند.
  • روز هفتم: بیمارانی که مورد بررسی قرار گرفتند در این روز دچار تنگی نفس شدید شدند.
  • روز هشتم: معمولا از این روز به بعد بیماران با موارد شدید تنگی نفس، التهاب ریوی یا سندروم حاد سینوس تنفسی (ARDS) دچار خواهند شد، بیماری که ممکن است نیاز به لوله گذاری داشته باشد. ARDS اغلب کشنده است.
  • روز نهم: برخی از بیماران در این روز دچار سپسیس می شوند، عفونتی که ناشی از پاسخ ایمنی شدید است.
  • روزهای دهم و یازدهم: اگر علائم بیماران بدتر شود، احتمال دارد که نیاز داشته باشند در ICU بستری شوند. این بیماران احتمالاً نسبت به بیمارانی که موارد خفیف‌تر دارند، درد شکم و کاهش اشتها بیشتری دارند.
  • روز دوازدهم: در برخی موارد، بیماران تا نزدیک به دو هفته پس از شروع بیماری، به ARDS مبتلا نمی شوند. بیماران بهبودیافته ممکن است بعد از 12 روز شاهد رفع تب خود باشند.
  • روز شانزدهم: طبق مطالعات، بیماران ممکن است در این روز شاهد رفع سرفه‌های خود باشند.
  • روز هفدهم تا بیست ویکم: به طور متوسط، در این مدت افراد یا از ویروس بهبود یافته و از بیمارستان مرخص شدند یا پس از 2.5 تا 3 هفته از دنیا رفتند.

مطالب مرتبط:

تفاوت کووید 19 و آنفولانزا

آنفولانزا و کرونا هر دو بیماری‌های تنفسی مسری هستند، اما توسط ویروس‌های مختلف ایجاد می‌شوند. کووید19 ناشی از عفونت با یک ویروس کرونای جدید (به نام SARS-CoV-2) است و آنفولانزا در اثر عفونت با ویروس‌های آنفلوانزا ایجاد می‌شود.

به نظر می‌رسد کووید 19 راحت‌تر از آنفولانزا پخش می‌شود و باعث بیماری‌های جدی‌تری در برخی افراد می‌شود. همچنین ممکن است زمان بیشتری طول بکشد تا افراد علائم را نشان دهند و افراد برای مدت طولانی‌تری مسری باشند. اطلاعات بیشتر در مورد تفاوت بین آنفولانزا و کووید 19 در بخش‌های مختلف زیر موجود است.

از آنجایی که برخی از علائم آنفولانزا و کرونا مشابه هستند، ممکن است تشخیص تفاوت بین آنها تنها براساس علائم دشوار باشد و ممکن است نیاز به آزمایشات تشخیصی برای تأیید باشد.

در حالی که هر روز تحقیقات و آزمایشات بیشتری در مورد کرونا و ویروس عامل آن انجام می‌شود، هنوز چیزهای ناشناخته زیادی وجود دارد.

برای پیش بینی ترتیب علائم، محققان نرخ بروز علائم را که توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) جمع آوری شده بود برای بیش از 55000 مورد تایید شده COVID-19 در چین تجزیه و تحلیل کردند.

آنها همچنین مجموعه‌ای از داده‌های تقریباً 1100 موردی را که بین دسامبر 2019 و ژانویه 2020 توسط گروه متخصص درمان پزشکی چین برای کووید 19 جمع آوری شده و توسط کمیسیون بهداشت ملی چین ارائه شده بود، بررسی کردند.

برای مقایسه ترتیب علائم COVID-19 با آنفولانزا، محققان داده‌های بیش از 2000 مورد آنفلوانزا در آمریکای شمالی، اروپا و نیمکره جنوبی را که بین سال‌های 1994 تا 1998 به مقامات بهداشتی گزارش شده بود، تجزیه و تحلیل کردند.

چرا ترتیب علائم مهم است ؟

زیرا دانستن اینکه هر بیماری به طور متفاوتی پیشرفت می‌کند به این معنی است که پزشکان می‌توانند زودتر تشخیص دهند که آیا فردی احتمالاً COVID-19 دارد یا بیماری دیگری دارد، که می‌تواند به آنها کمک کند تصمیمات درمانی بهتری بگیرند.

علائم کووید 19

طبق یافته‌های این مطالعه، این ترتیب علائمی است که افراد مبتلا به کووید19 می‌توانند تجربه کنند:

  • تب
  • سرفه و درد عضلانی
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • اسهال

این مطالعه نشان داد که بیماران مبتلا به آنفولانزا فصلی معمولاً قبل از شروع تب دچار سرفه می‌شوند. در واقعیت، تشخیص این امر ممکن است دشوار باشد زیرا آنفولانزا اغلب به طور ناگهانی با علائم سه گانه شروع می‌شود، از جمله بدن درد، تب و لرز، همراه با سرفه ی خشک.

این یافته‌ها به خصوص هنگام ارزیابی چندین بیمار در یک محیط بالینی شلوغ مفید هستند.

طبق این مطالعه، در حالی که آنفولانزا معمولاً با سرفه شروع می شود، اولین علامت COVID-19 تب است.

طیف گسترده ی علائم کرونا

اما تحقیقات در خط مقدم مقابله با کرونا اطلاعات جدیدی را آشکار کرد، به طور کلی، در حالی که تب معمولاً رایج‌ترین علامت اولیه عفونت COVID-19 است، اما برخی از بیماران ممکن است فقط با از دست دادن حس چشایی یا بویایی مراجعه کنند و در غیر این صورت حالت عادی داشته باشند، و حتی بیمارانی دیده شده‌اند که فقط دچار واکنش‌های پوستی مثل تغییر رنگ به کبودی در پاسخ به التهاب حاد شده‌اند، و علائمی مانند تب، سرفه یا سایر علائم تنفسی را نداشته‌اند.

همچنین بیمارانی وجود دارند که بی حالی، سردرد و سرگیجه را تجربه می‌کنند، اما باز هم بدون علائم متداول و یا بیمارانی که فقط با احساس درد در قفسه‌ی سینه به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند.

در مجموع شروع تهوع، استفراغ و اسهال پس از شروع علائم تنفسی مانند تب و سرفه نیز ممکن است نشان دهنده ابتلای فرد به کووید 19 باشد.

نکته نهایی این است که متخصصان مراقبت‌های بهداشتی باید هوشیار باشند و هنگام ارزیابی بیمارانی که ممکن است علائم مرتبط با این بیماری را داشته باشند، ذهنی باز داشته باشند و اینکه همه چیز طبق نوشته‌های کتب پزشکی پیش نمی‌رود، بنابراین وقتی فکر می‌کنیم چه کسی ممکن است کووید 19 داشته باشد، باید شبکه‌ی گسترده‌ای از اطلاعات را ایجاد کنند.

چگونه میتوان به عدم شیوع کرونا و عدم تولید گونه های جدید کمک کرد؟

درک پیشرفت علائم افراد مبتلا به عفونت کویید19 بسیار مهم است تا گسترش بیماری را متوقف کنید. این برای ویروسی که 2 تا 3 برابر بیشتر از آنفولانزا قابل انتقال است، بسیار اهمیت دارد تا بتوان از شیوع آن و ایجاد سویه‌های بیشتر جلوگیری کرد.

درک اولین علائم نه تنها به بیماران کمک می‌کند تا سریع‌تر به دنبال آزمایش باشند، بلکه پس از شروع اولین علائم، فاصله‌گذاری فیزیکی، استفاده از ماسک و مسائل بهداشتی را رعایت کنند.

و همچنین از دست دادن ناگهانی بویایی و چشایی و واکنش‌های التهابی پوست ممکن است سرنخ‌های بالینی مهمی باشند که کرونا را از آنفولانزای فصلی متمایز کند.

علائم دائمی کرونا

علائم دائمی بیماری کروناویروس 2019 به طور فزاینده‌ای در مطالعات گزارش شده است. با توجه به گسترش همه‌گیری، تعداد افرادی که از علائم مداوم رنج می‌برند، که «کووید طولانی» نامیده می‌شود، قابل توجه است. با این حال، نوع و شیوع علائم با استفاده از مرور متون سیستماتیک به خوبی گزارش نشده است.

در بررسی تعداد زیادی از مطالعات های انجام شده بر روی کووید-19 در مجموع بیش از 100 علامت شناسایی شده و ناهمگونی قابل توجهی در شیوع علائم و محل مطالعه وجود دارد. 10 مورد مطالعه علائم قلبی عروقی، 4 مورد بررسی علائم ریوی، 25 مورد علائم تنفسی، 24 مورد علائم مرتبط با درد، 21 مورد خستگی، 16 مورد علائم عفونت عمومی، 10 مورد علائم اختلالات روانی، 9 مورد اختلال شناختی، 31 مورد اختلال حسی گزارش شده‌اند. 7 مورد عوارض پوستی، 11 مورد اختلال عملکردی و 18 مورد علامتی را گزارش کردند که در هیچ یک از دسته بندی‌های بالا قرار نمی‌گرفت.

کدام علائم در فرد مبتلا به کرونا قطعی است؟

به طور کلی تب، سرفه، سر درد، از دست دادن بویایی و چشایی، مشکل در تنفس، خستگی جزو بیشترین علائم مشاهده شده هستند.

چرا ترتیب علائم مهم است ؟

زیرا دانستن اینکه هر بیماری به طور متفاوتی پیشرفت می‌کند به این معنی است که پزشکان می‌توانند زودتر تشخیص دهند که آیا فردی احتمالاً کرونا دارد یا بیماری دیگری دارد، که می‌تواند به آنها کمک کند تصمیمات درمانی بهتری بگیرند.

ترتیب علائم کرونا در هنگام ابتلا چیست ؟

تب، سرفه و درد عضلانی، حالت تهوع یا استفراغ، اسهال

علائم بلند مدت کرونا چیست ؟

علائم قلبی عروقی، علائم ریوی، علائم تنفسی، علائم مرتبط با درد، خستگی، علائم عفونت عمومی،علائم اختلالات روانی، اختلال شناختی، اختلال حسی، عوارض پوستی، اختلال عملکردی.

دوره ی کمون یا نهفتگی کرونا چه مدت طول می کشد؟

از 2 تا 14 روز پس ورود ویروس به بدن

منبع healthline.com businessinsider.com onlinedoctor.lloydspharmacy.com
نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.