زگیل صورت چیست و چگونه درمان می شود؟

0 47,680
زمان مطالعه این مطلب: 6 دقیقه

زگیل‌ها زمانی ظاهر می‌شوند که پوست شما به یکی از ویروس‌های خانواده ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) آلوده شود. این ویروس باعث رشد سلول‌های اضافی می‌شود که لایه بیرونی پوست را در آن نقطه ضخیم و سخت می‌کند. در حالی که زگیل‌ها می‌توانند در هر جایی که پوست دارید رشد کنند، احتمال اینکه روی دست‌ها یا پاها ایجاد شوند بیشتر است. نوع زگیل بستگی به محل و شکل ظاهری آن دارد. در این مطلب قصد داریم به زگیل صورت و روش‌های درمان آن بپردازیم. اگر قصد دارید اطلاعات کاملی از این بیماری به دست آورید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. 

زگیل صورت چیست؟

زگیل پوستی می‌تواند در هر قسمتی از بدن ایجاد شود. هنگامی که این توده‌های کوچک روی صورت ایجاد شوند، به آن زگیل صورت گفته می‌شود. زگیل صورت دارای برآمدگی‌های بلند و باریک هستند. آنها می‌توانند حدود 1 تا 2 میلی متر روی پوست صورت شما گسترش یابند. زگیل شبیه یک تاول جامد است و ممکن است هنگام لمس خشن باشد.

زگیل‌های صورت صورتی، زرد، قهوه‌ای یا رنگ پوست هستند. زگیل‌های صورت می‌توانند روی لب‌ها، پلک‌ها و گاهی اوقات روی گونه‌ها ایجاد شوند. بسیاری از افراد خارش، درد و سوزش را تجربه می‌کنند. همچنین ممکن است متوجه نقاط سیاه روی زگیل خود شوند. این‌ها نقاط سیاه رنگ رگ‌های خونی هستند که می‌توانند منجر به خونریزی شوند.

زگیل‌های صورت معمولاً خود به خود از بین می‌روند، اما تقریباً 1 تا 5 سال طول می‌کشد. با این حال، متخصصان توصیه می‌کنند که درمان زگیل صورت را انجام دهید. این امر به ویژه هنگامی که زگیل بزرگ است و در قسمت حساسی مانند پلک ایجاد شده است، اهمیت دارد. زگیل‌های صورت بسیار مسری هستند و می‌توانند به سایر قسمت‌های بدن شما نیز سرایت کنند.

ابتلا به زگیل صورت
زگیل صورت چه شکلی است؟

چه کسانی به زگیل صورت مبتلا می‌شوند؟

از آنجایی که سیستم ایمنی هر فرد به ویروس واکنش متفاوتی نشان می‌دهد، هر فردی که با (HPV) در تماس است دچار زگیل نمی‌شود. اگر پوست خود را به نحوی بریدید یا به آن آسیب بزنید، نفوذ ویروس آسان‌تر صورت می‌گیرد. به همین دلیل است که افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن پوستی مانند اگزما، یا افرادی که ناخن‌های خود را می‌جوند، بیشتر از دیگران مستعد ابتلا به زگیل هستند.

مطالب مرتبط:

انواع زگیل‌های صورت

زگیل‌ها برآمدگی‌های کوچکی هستند که هنگام لمس، سفت و خشن احساس می‌شوند. رنگ آنها متفاوت است و می‌توانند مایل به خاکستری، قهوه‌ای، سیاه یا صورتی به نظر برسند. زگیل‌ها معمولاً درد ندارند و توده‌های سرطانی محسوب نمی‌شوند.

پوست صورت با بریدگی‌ها و بریدگی‌های ناشی از اصلاح، ساییدگی یا زخم‌های آکنه ممکن است در برابر ویروسی که باعث زگیل می‌شود، آسیب‌پذیرتر باشد. به طور کلی دو نوع زگیل رایج روی صورت وجود دارد:

زگیل‌های مسطح

زگیل‌های مسطح اغلب روی پیشانی و گونه‌ها ایجاد می‌شوند. این زگیل‌های بسیار ریز هستند. آنها می‌توانند به صورت خوشه‌های بزرگ ایجاد شوند. رنگ آنها از رنگ گوشتی تا صورتی یا قهوه‌ای مایل به زرد متغیر است.

زگیل‌های مسطح نسبت به انواع دیگر زگیل‌ها صاف تر بوده و ظاهر آنها کمی برجسته است. زگیل‌های مسطح گاهی اوقات به عنوان زگیل نوجوانان شناخته می‌شوند زیرا احتمال ابتلای نوجوانان به آن نسبت به بزرگسالان بیشتر است.

زگیل فیلیفرم

زگیل‌های فیلیفرم با سایر انواع زگیل متفاوت به نظر می‌رسند. آنها با ظاهری سیخ دار از پوست بیرون زده‌اند. آنها می‌توانند به رنگ گوشت، صورتی یا تیره تر از پوست اطراف باشند. زگیل‌های رشته ‌ای اغلب در اطراف دهان، بینی یا چشم‌ها دیده می‌شوند. اگر در چین چشم یا نوع دیگری از چین‌های پوستی ایجاد شوند، می‌توانند باعث خارش یا ناراحتی شوند.

مطالب مرتبط:

درمان زگیل صورت 

هیچ درمانی برای زگیل وجود ندارد، اما تکنیک‌های زیادی برای از بین بردن آن‌ها وجود دارد که اغلب باعث کاهش ظاهر و گسترش آن‌ها می‌شود. زگیل‌ها همچنین می‌توانند خود به خود بدون درمان از بین بروند، اگرچه ممکن است تا دو سال طول بکشد تا این اتفاق بیفتد. زگیل در کودکان نسبت به بزرگسالان زودتر از بین می‌رود.

اگر می‌خواهید اجازه دهید زگیل به خودی خود بهبود یابد، سعی کنید آن را لمس نکنید. این ممکن است ویروس را به سایر قسمت‌های بدن شما یا افراد دیگر منتقل کند. مهم نیست که چگونه برداشته شوند، زگیل‌ها ممکن است پس از از بین رفتن نیز دوباره عود کنند.

نوع درمان برداشتن ممکن است تا حدی بر اساس نوع زگیل شما تعیین شود. تعدادی از درمان‌های حرفه ‌ای و خانگی وجود دارد که در از بین بردن زگیل هم برای صورت و هم برای دست‌ها مؤثر است. اگر زگیل‌های زیادی دارید یا اگر زگیل‌های شما دردناک است به پزشک مراجعه کنید. همچنین اگر زگیل‌های شما با درمان‌های خانگی بهبود نیافتند یا گسترش پیدا کردند، باید به دنبال درمان پزشکی باشید. یکی از بهترین روش‌های از بین بردن زگیل صورت، استفاده از لیزر است. لیزر می‌تواند در زمان کوتاه این زگیل‌ها را از بین ببرد. همچنین لیزر درمانی دوره نقاهت بسیار کوتاهی دارد. 

مطالب مرتبط:

درمان‌های خانگی زگیل

حدود دو سوم زگیل‌ها خود به خود و بدون درمان پزشکی برطرف می‌شوند. این زمانی اتفاق می‌افتد که سیستم ایمنی بدن با عفونتی که باعث زگیل شده است مبارزه کند. با این حال، ممکن است یک سال یا بیشتر طول بکشد تا زگیل به طور کامل ناپدید شود.

برخی از افراد ممکن است قصد صبر کردن نداشته باشند تا زگیل صورت به طور طبیعی ناپدید شود. در عوض، ممکن است بخواهند درمان‌هایی را برای حذف فیزیکی زگیل امتحان کنند. اسید سالیسیلیک یک گزینه درمانی محبوب برای از بین بردن زگیل است. با این حال، متخصصان معمولاً آن را برای استفاده در زگیل‌های صورت توصیه نمی‌کنند.

برخی از مطالعات نشان می‌دهد که استفاده موضعی از ویتامین آ ممکن است یک جایگزین مؤثر باشد. طبق یک مقاله معتبر در سال 2019، ترتینوئین -ویتامین آ ممکن است به درمان زگیل‌های مسطح کمک کند.

علاوه بر این، در سال 2012، محققان موردی از فردی را گزارش کردند که با موفقیت زگیل خود را با ویتامین آ استخراج شده از روغن کبد ماهی درمان کرده بود. آنها روغن را مستقیماً روی زگیل‌های خود می‌مالیدند. البته توجه داشته باشید که این درمان‌ها، از نظر علمی ثابت نشده و برای همه افراد تأثیر یکسان ندارند. 

درمان‌های پزشکی برای زگیل صورت

روش‌های درمانی پزشکی برای زگیل صورت وجود دارد که به شرح زیر است.

1. سرما درمانی

در اینجا نیتروژن مایع به زگیل شما تزریق می‌شود تا آن را منجمد کند. این نوع درمان باید در چند مرحله انجام شود و احتمالاً دو تا سه هفته طول می‌کشد تا درمان کامل شود.

2. جراحی

جراحی زگیل یک درمان اصلی است و اغلب برای زگیل‌های رشته‌ای پیشنهاد می‌شود. پزشک زگیل را با استفاده از چاقوی جراحی جدا می‌کند.

3. جراحی الکتریکی و کورتاژ

این روش از کوتریزاسیون الکتریکی (با استفاده از برق برای گرم کردن بافت) برای خراش دادن زگیل از روی پوست شما استفاده می‌کند. این دو تکنیک را می‌توان با هم و به عنوان تنها درمان استفاده کرد.

4. کانتاریدین

یک درمان حرفه ‌ای برای از بین بردن زگیل از صورت شماست. این یک ماده شیمیایی است که یک تاول روی زگیل شما ایجاد می‌کند. پزشک شما کانتاریدین یا یک مخلوط شیمیایی مشابه را روی زگیل شما اعمال می‌کند و پس از تشکیل تاول، می‌تواند آن را از بین ببرد.

5. ایمونوتراپی

هنگامی که گزینه‌های دیگر کار نمی‌کنند، پزشکان ممکن است ایمونوتراپی را توصیه کنند. در اینجا، ممکن است یک سری تزریق به زگیل انجام شود تا سیستم ایمنی را تحریک کند. در این روش ممکن است داروی موضعی نیز داده شود.

جهت درخواست مشاوره و پاسخ سوالات خود در خصوص HPV از متخصصین آزمایشگاه تخصصی ویروس شناسی کیوان روی تصویر زیر کلیک کنید.

درخواست مشاوره و تست HPV
درخواست مشاوره و تست HPV

جمع بندی

  • همانطور که خواندید زگیل صورت به نسبت یک بیماری شایع است. 
  • زگیل صورت به دلیل وارد شدن نوعی ویروس به درون پوست ایجاد می‌شود. 
  • هیچ نوع درمانی برای زگیل وجود ندارد اما به توصیه پزشک می‌توان زگیل را با استفاده از روش‌های مختلفی از بین برد.

زگیل صورت چه شکلی است؟

آنها برآمدگی‌های باریک و بلندی دارند که حدود 1 تا 2 میلی متر از پوست امتداد دارند. آنها می‌توانند زرد، قهوه‌ای، صورتی یا رنگ پوست باشند و به طور کلی به صورت خوشه‌ ای تشکیل نمی‌شوند. از آنجایی که آنها تمایل دارند در اطراف پلک‌ها و لب‌ها ایجاد شوند، به عنوان زگیل صورت نیز شناخته می‌شوند. زگیل‌های رشته ‌ای توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می‌شوند.

آیا زگیل‌های صورت از بین می‌روند؟

به این زگیل‌ها زگیل انگشتی یا صورت نیز می‌گویند. آنها بی ضرر هستند و معمولاً بدون درمان ناپدید می‌شوند. با این حال، بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند آنها را از بین ببرند. برداشتن زگیل در منزل ممکن است عوارضی ایجاد کند، بنابراین همیشه بهتر است زگیل توسط پزشک برداشته شود.

آیا سرکه سیب می‌تواند زگیل‌های صورت را از بین ببرد؟

سرکه یک اسید (اسید استیک) است، بنابراین می‌تواند برخی از انواع باکتری‌ها و ویروس‌ها را از بین ببرد. سرکه پوست عفونی را می‌سوزاند و به آرامی از بین می‌برد و باعث ریزش زگیل می‌شود. این روش مشابه عملکرد اسید سالیسیلیک است. با این حال این روش برای همه پاسخگو نخواهد بود. 

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.