بیماری مننژیت، علائم، پیشگیری و درمان 

0 8,259
زمان مطالعه این مطلب: 4 دقیقه

مننژیت یک بیماری است که به دلیل التهاب لایه‌های درونی جمجمه یا همان مننژها رخ می‌دهد. در این مقاله قصد داریم به بررسی این بیماری، علائم و روش‌های پیشگیری آن بپردازیم. همچنین در ادامه با روش‌های درمانی آن آشنا خواهیم شد. به طور خلاصه می‌توان گفت دلیل مننژیت می‌تواند بیماری‌های ویروسی، باکتریایی یا قارچی باشد. روش‌های درمان آن وابسته به مرحله بیماری و سن بیمار نیز متفاوت خواهد بود. اگر قصد دارید در ارتباط با این بیماری اطلاعات کامل و مفیدی به دست آورید، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید

مننژیت چیست؟

بیماری مننژیت عفونت غشاء (مننژ) اطراف مغز و نخاع است. مننژیت می‌تواند در اثر عفونت باکتریایی، قارچی یا ویروسی ایجاد شود.

مننژیت ممکن است حاد باشد. همچنین با شروع سریع علائم، می‌تواند مزمن شود، یک ماه یا بیشتر طول بکشد یا می‌تواند خفیف یا به طور کلی غیر عفونی باشد. هر فردی که علائم مننژیت را تجربه می‌کند باید فوراً به پزشک مراجعه کند. جالب است بدانید که به مننژیت تب مغزی نیز گفته می‌شود.

علائم مننژیت

علائم اولیه مننژیت ممکن است شبیه آنفولانزا باشد. علائم این بیماری ممکن است طی چند ساعت یا در طی چند روز ایجاد شود  

علائم و نشانه‌های احتمالی در افراد بالای 2 سال عبارتند از:

  • کم شنوایی
  • تب شدید و ناگهانی 
  • گرفتگی گردن 
  • سردرد شدیدی متفاوت با حالت عادی
  • سردرد همراه با حالت تهوع یا استفراغ 
  • گیجی یا مشکل در تمرکز 
  • تشنج 
  • خواب آلودگی یا مشکل در بیدار شدن 
  • حساسیت به نور 
  • بدون اشتها و تشنگی 
  • بثورات پوستی 

مطالب مرتبط:

دلایل مختلف بیماری مننژیت 

دلایل مختلفی برای مننژیت وجود دارد، اما شایع ترین علت مننژیت عفونت ویروسی است و پس از آن عفونت‌های باکتریایی، قارچی و انگلی قرار دارند. از آنجایی که عفونت‌های باکتریایی می‌توانند زندگی را تهدید کنند، شناسایی علت آن ضروری است. باکتری‌هایی که وارد جریان خون می‌شوند و به مغز و نخاع می‌روند، می‌توانند مننژیت حاد باکتریایی را ایجاد کنند. 

هنگامی که عفونت مستقیماً به مننژها حمله کند، ممکن است عفونت باکتریایی رخ دهد. چنین وضعیتی در اثر عفونت گوش یا عفونت سینوس‌ها، شکستگی جمجمه یا جراحی ایجاد می‌شود. سویه‌های باکتری ممکن است باعث مننژیت حاد باکتریایی شوند.

چگونه از مننژیت پیشگیری کنیم؟

مننژیت باکتریایی می‌تواند باعث از دست دادن شنوایی، آسیب مغزی، سایر ناتوانی‌ها و حتی مرگ شود. این بیماری همچنین قابلیت انتقال دارد. به طور کلی از طریق بوسیدن یا به اشتراک گذاشتن نزدیکی با فرد مبتلا منتقل می‌شود. برخی از اقداماتی که می‌توانید برای جلوگیری از مننژیت انجام دهید به شرح زیر است.

1. واکسن بزنید

سیستم ایمنی قوی کلید سلامتی است. بنابراین عملی ترین راه برای پیشگیری از مننژیت، ایمن سازی در برابر این بیماری است. در حال حاضر دو واکسن موجود است که بدن را در برابر مننژیت باکتریایی محافظت می‌کند. افرادی که در مکان‌های عمومی مانند خوابگاه‌ها رفت و آمد زیادی دارند باید با واکسیناسیون را در برنامه خود داشته باشند. حتی واکسن زدن علیه سرخک، اوریون، سرخجه و آبله مرغان می‌تواند به پیشگیری از بیماری‌هایی که منجر به مننژیت ویروسی می‌شوند، کمک کند.

2. حفظ فاصله اجتماعی از افراد آلوده

باکتری مننژیت را می‌توان در بینی و گلو نیز مشاهده کرد. ترشحات ممکن است از طریق عطسه و سرفه نیز منتقل شوند و در صورت نزدیک شدن به فرد مبتلا، احتمال ابتلا به بیماری مننژیت وجود دارد. اگر فردی مبتلا به عفونت تنفسی است، فاصله اجتماعی را رعایت کنید. 

3. دست خود را به طور مداوم بشویید

مانند ویروس‌های سرماخوردگی و آنفولانزا، ویروس‌ها و باکتری‌های مسئول مننژیت می‌توانند وارد دست‌ها و دهان شما شوند. شستن مرتب و مکرر دست‌ها هنگام رفتن به دستشویی یا هنگامی که زمانی را در مکان شلوغی گذرانده‌اید که مردم به طور مداوم سرفه می‌کنند، مهم است. می‌توانید ‌برای این کار از آب گرم و صابون استفاده کنید و مطمئن شوید که هر دو قسمت جلو و پشت دست و هر انگشت به خوبی بشویید. بهتر است دستان خود را به مدت 20 ثانیه شستشو دهید، سپس آنها را با یک حوله تمیز بشویید و خشک کنید.

مطالب مرتبط:

درمان مننژیت

درمان بیماری مننژیت به علت ایجاد آن بستگی دارد. بهترین راه برای درمان مننژیت شامل داروهای ضد میکروبی است. پزشک همچنین ممکن است کورتیکواستروئیدها را برای کاهش تورم در مغز تجویز کند. هنگامی که یک پزشک در تشخیص فکر می‌کند که باکتری باعث تب مغزی شده است، بلافاصله بدون انتظار برای نتایج آزمایش، فرد را با آنتی بیوتیک درمان می‌کند، زیرا تب مغزی به سرعت پیشرفت می‌کند و ممکن است منجر به مرگ شود. 

جمع بندی

  • همانطور که خواندید بیماری مننژیت یک بیماری در مغز است.
  • دلیل به وجود آمدن مننژیت می‌تواند، ویروس، باکتری یا قارچ باشد.
  • مننژیت در صورت حاد بودن می‌تواند منجر به مرگ بیمار شود.
  • درمان مننژیت نیز با توجه به دلیل ایجاد آن متفاوت است.

مننژیت چیست؟

بیماری مننژیت عفونت غشاء (مننژ) اطراف مغز و نخاع است. مننژیت می‌تواند در اثر عفونت باکتریایی، قارچی یا ویروسی ایجاد شود.

درمان مننژیت چیست؟

وابسته به این که دلیل مننژیت چیست، درمان‌های آن متفاوت خواهد بود. برای مثال درمان مننژیت باکتریایی، آنتی بیوتیک است. 

چگونه بفهمم که مننژیت دارم؟

اولین علائم معمولاً تب، استفراغ، سردرد و احساس ناخوشی است. درد اندام، پوست رنگ پریده و سردی دست‌ها و پاها اغلب زودتر از بثورات پوستی، سفتی گردن، بیزاری از نورهای روشن و گیجی ظاهر می‌شوند.

آیا می‌توان از مننژیت جان سالم به در برد؟

مننژیت باکتریایی یک بیماری بسیار جدی است. برخی از افراد مبتلا به عفونت می‌میرند و مرگ ممکن است در عرض چند ساعت اتفاق بیفتد. با این حال، بیشتر افراد از مننژیت باکتریایی بهبود می‌یابند. کسانی که بهبود می‌یابند می‌توانند ناتوانی‌های دائمی مانند آسیب مغزی، کم شنوایی و ناتوانی‌های یادگیری داشته باشند.

چه مدت با مننژیت در بیمارستان می‌مانید؟

افراد مبتلا به مننژیت ممکن است نیاز داشته باشند برای چند روز در بیمارستان بستری شوند و در موارد خاص ممکن است چندین هفته به درمان نیاز باشد. حتی پس از رفتن به خانه، ممکن است مدتی طول بکشد تا کاملاً به حالت عادی برگردید.

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.