سویه جدید کرونا JN.1 چقدر خطرناک است؟ اسفند 1402

4 6,525
زمان مطالعه این مطلب: 4 دقیقه

به گزارش شبکه سی ان ان به تازگی سویه جدید کرونا به نام سویه JN.1 در تعدادی از کشورها فراگیر شده است. سازمان بهداشت جهانی این زیر سویه کرونا را به عنوان موردی که باید مورد توجه قرار بگیرد دسته بندی کرده است. “انواع مورد توجه” به مواردی گفته می‌شود که به اندازه کافی نگران کننده هستند که مورد آزمایش و بررسی و مطالعات و تحقیقات میدانی قرار بگیرند.

یکی دیگر از ویژگی‌های سویه‌های مورد توجه این است که دارای جهش‌های ژنتیکی است که ویژگی‌های اصلی ویروس را تغییر می‌دهد، ویژگی‌هایی مثل توانایی انتقال یا توانایی گریز از درمان‌ها و واکسن‌ها. گفته شده که این سویه جدید به سرعت در حال افزایش است.

سویه جدید کرونا در کدام کشورها گسترش یافته؟

سویه جدید JN.1 کرونا در خیلی از کشورهای جهان مثل انگلستان، چین، هند، ترکیه و برخی از کشورهای ایالات متحده آمریکا مشاهده شده است. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ایالات متحده گزارش داده که این نوع در حال حاضر سریع‌ترین رشد را در ایالات متحده داشته و حدود 15 تا 39 درصد عفونت‌ها را در بر می‌گیرد. آمریکا اولین موارد ابتلا به ویروس را در اواخر شهریور امسال گزارش کرده بود و چین در هفته گذشته خبر از مشاهده موارد ابتلا داده است(1).

همچنین آژانس امنیت بهداشتی بریتانیا گزارش کرده که ویروس JN.1 حدود 7 درصد از تست‌های مثبت ابتلا به کووید را شامل ‌می‌شود.

این ویروس در واقع می‌تواند زیر سویه ویروس امیکرون و از خانواده آن باشد که غالب‌ترین ویروس کرونا در یک سال اخیر در جهان بوده است. ویروس JN.1 در مقایسه با BA.2.86 دارای یک جهش اضافی در پروتئین اسپایک است و به همین دلیل به سرعت گسترش می‌یابد.

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده که: ممکن است این ویروس به خصوص در کشورهایی که در آستانه فصل زمستان هستند، موارد ابتلا به کرونا را دوباره افزایش دهد.

جدیدترین سویه کرونا
جدیدترین سویه کرونا

آیا سویه جدید کرونا JN.1 خطرناک است؟

طبق تحقیقات و بررسی‌های سازمان‌های بهداشت جهانی، تاکنون مشخص نشده که این سویه جهش یافته نسبت به سویه‌های قبلی ویروس کرونا بیماری شدیدتری ایجاد کند. اما با این حال شیوع آن در حال افزایش است و به عنوان “نوع مورد توجه” دسته بندی شده، یعنی سویه‌ای که باید مورد بررسی و آزمایش قرار بگیرد.

دو ویژگی اصلی “انواع مورد توجه” ویروس جدید کرونا این است که:

  1. دارای جهش ژنتیکی هستند که ویژگی‌های کلیدی ویروس را تغییر می‌دهد مثل قابلیت انتقال.
  2. به دلیل جهش، این ویروس‌ها می‌توانند قابلیت گریز از سیستم ایمنی و درمان‌ها و واکسن‌ها را داشته باشند.

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید که شواهد اولیه نشان داده که ویروس جهش یافته JN.1 توانایی رد شدن از سیستم دفاعی بدن را در خود دارد. بر اساس ویژگی‌های ژنتیکی، این ویروس ممکن است دارای برخی برتری‌های آنتی ژنی باشد که از ایمنی قبلی جلوگیری می‌کند.

با این وجود این سازمان اشاره می‌کند که واکسن‌های به روز شده کووید 19 می‌توانند در فصل پیش رو برای مقابله با این ویروس و محافظت در برابر آن مفید باشند. انجام تست کرونا نیز برای افراد مشکوک می‌تواند مفید باشد که از انتقال به سایرین جلوگیری شود. جهت ثبت درخواست تست کرونا در منزل روی تصویر زیر کلیک کنید.

برای سویه جدید کرونا JN.1 چه واکسنی باید بزنیم؟

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید: “با وجود کاهش خنثی سازی، محافظت توسط واکسن‌های تک ظرفیتی XBB.1.5 می‌تواند در مقابله با JN.1 موثر باشد.”

علائم سویه جدید کرونا 1402 چیست؟

علائم و عوارض سویه جدید JN.1 کرونا می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

علائم سویه جدید ویروس کرونا
علائم سویه جدید ویروس کرونا

آیا سویه جدید کرونا JN.1 وارد ایران شده است؟

این سویه جدید تا ۱۶ دسامبر در ایالات متحده آمریکا، هند، چین، فرانسه، ایسلند، پرتغال، اسپانیا، هلند، کانادا، سنگاپور، انگلیس، سوئد و ژاپن و بسیاری از کشورهای دیگر شناسایی شده و سازمان جهانی بهداشت (WHO). ویروس JN.1 را به عنوان «سویه تحت نظر» طبقه بندی کرد.

دکتر بابک عشرتی، معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درباره ورود سویه جدید کرونا به ایران گفته است: افزایش موارد بیماری خیلی عجیب و غریب نیست و هنوز افزایش موارد جدی بیماری رخ نداده است. با این حال باید آمادگی خود را برای مقابله با افزایش موارد احتمالی حفظ کنیم.

همچنین رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با توجه به ابتلای بسیاری از مردم به ویروس جدید کرونا اعلام کرده است: ویروسی که این روز ها مردم را درگیر کرده ترکیب سه ویروس است که کرونا و آنفولانزا بخشی از آن است.

بالاخره در اول اسفند 1402 وزیر بهداشت ورود ویروس جدید را به ایران تایید کرده است. رئیس انستیتو پاستور ایران اعلام کرد: سویه غالب کرونا در جهان سویه‌ای جهش یافته به نام جی‌ان‌وان است که حدود ۶۰ درصد در آمریکا شیوع دارد و در ایران نیز اولین مورد ابتلا به این سویه کرونا شناسایی شده است. مردم نباید نگرانی خاصی از بابت این سویه کرونا داشته باشند زیرا علائم مربوط به آن خفیف و مشابه سرماخوردگی است‌.

مینو محرز، متخصص بیماری‌های عفونی درباره شناسایی اولین نمونه ابتلا به سویه جدید ویروس کرونا موسوم به JN۱ اعلام کرد: این زیرسویه علی‌رغم سرعت شیوع مرگ و میر ندارد، هرچند که برای گروه‌های پرخطر که دارای بیماری‌های زمینه‌ای و ضعف سیستم ایمنی بدن هستند و خصوصا در سالمندان و کودکان می‌تواند خطرناک باشد. علائم این زیرسویه شامل تب و لرز و سرفه و همان علائم شایع بیماری‌های تنفسی است.

برای پیشگیری از ابتلا به سویه جدید کرونا چه کنیم؟

اقدامات پیشگیرانه می‌توانند به کند شدن روند گسترش ویروس کمک کنند. از این رو سازمان بهداشت جهانی توصیه می‌کند که برای جلوگیری از ابتلا به این ویروس موارد زیر را در نظر داشته و رعایت کنید:

  1. تا حد امکان از حضور در اماکن و محیط‌های شلوغ و پر ازدحام بپرهیزید.
  2. در اماکن عمومی و پر جمعیت حتما از ماسک استفاده کنید.
  3. برای ضد عفونی کردن دست‌ها الکل همراه داشته باشید.
  4. دست‌های خود را مرتب بشویید.
  5. هنگام سرفه کردن یا عطسه کردن جلوی دهان و بینی خود را با دستمال بگیرید.
  6. از دست دادن، روبوسی و تماس فیزیکی اجتناب کنید.
  7. واکسن کرونا را تزریق کنید.
  8. اگر نشانه‌های بیماری را در خود دیدید حتما برای تست کرونا مراجعه کنید.
  9. در صورت ابتلا، در خانه بمانید تا از انتقال ویروس به دیگران جلوگیری کنید.
  10. اقدامات درمانی را طبق تجویز و دستور پزشک انجام دهید.

رعایت اقدامات پیشگیرانه و تزریق واکسن می‌تواند تا حد زیادی از گسترش موارد ابتلا به سویه جدید کرونا JN.1 جلوگیری کند. به خصوص که طبق نظر سازمان بهداشت جهانی واکسن‌های جدیدتر کووید 19 می‌توانند علیه این ویروس موثر باشند.

آیا در صورت مشاهده علائم سرماخوردگی باید تست کرونا بدهیم؟

از آنجایی که خیلی از علائم سویه جدید کرونا به علائم سرماخوردگی و آنفولانزا شبیه هستند، بهتر است برای اطمینان تست کرونا بدهید و برای درمان اقدام کنید.

4 نظر
  1. هومن گفت

    تب و بی حالی و بدن درد و سردرد و بی اشتهایی و افسردگی، بدترین مریضی ای بود که تا الان گرفتم ، بعد از ۲ هفته هنوز سرحال نشدم ، خدا نصیب هیچکس نکنه ، مواظب باشید

  2. مهرسانا گفت

    از یک ماه گذشته تمام افراد خانواده ما دچار این بیماری شدیم.
    ابتدا تب و لرز… بعد گلو درد و احتقان و گرفتگی بینی و آبریزش و…. سرفه های خشک شبانه بیشتر…. و در انتها به سردرد بسیار کشنده. همینطور بدن درد و بی حالی دائمی دچار بودیم.
    آنچه جالب توجه است اینکه این بیماری حالا سینوسی داره
    حالت بهبودی را مشاهده می کنی بعد دو روز دوباره شدت می گیره یه هفته درگیری سپس دوباره سرفه و گرفتگی بینی خلط زرد رنگ و…

    تمام شواهد کرونا ست که گویا طولانی و سینوسی رفتار می کنه.. احتمالا برای آنکه میزبان را نکشد و سیستم ایمنی میزبان هم خودش را تطبیق بده به وجود این ویروس…..

  3. Mina گفت

    ماه پیش پسرم یهویی شروع کرد تب کردن و بی حالی چن روزی اینجوری بود بعدش خوب شد و بدن دردای من شروع شد یا خدا ب عمرم همچین مریضی نداشتم تمام استخون هام ب حدی درد داشت انگار داشتن خردش میکردن تاصب از بدن درد نتونستم بخابم ب حدی لرز میکردم ک داشتم میمردم سرم و دارو هیجوره اثر نداشت شوهرم بدتر از من سه بار سرم زدن بهش و فقد یک یا دوساعت حالش خوب بود بعد تب لرز اسهال سرفه.
    الان یه ماه گزشته و هنوز کامل خوب نشدیم گوش درد هم بعدا اضافه شد
    الان دوباره مریص شدیم ب قدری سیستم ایمنی منو ضعیف کرده فوری مریض میشم درحالی ک قبلا شاید سالی یه بار مریض میشدم اونم خیلی جزعی
    خیلی بده توروخدا ماسک بزنین مراقب خودتون باشین
    گوش درد و سردردای من تا همین چن روز پیش ادامه داشت
    و الان دوباره مریض شدیم
    مواظب باشید ماسک بزنید
    من ب اطرافیانم گفتم کروناست جدی نگرفتن

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      ممنون بابت به اشتراک‌گذاری تجربیاتتون.
      امیدواریم هرچه سریعتر بهبودی شما و خانواده محترم حاصل شود.
      مصرف مایعات زیاد و استراحت را فراموش نکنید.

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.