هر آن چه باید درباره امیکرون بدانیم

0 2,329
زمان مطالعه این مطلب: 5 دقیقه

امیکرون برای اولین بار در آفریقای جنوبی شناسایی شد. سرعت انتشار بالا و سرایت امیکرون، باعث افزایش این ویروس در سراسر جهان شد. اما امیکرون چیست؟ آیا مسری‌تر از سویه‌های دیگر کرونا بود؟

در این مقاله به پاسخ سوالات شما در این باره می‌پردازیم. با در دسترس قرار گرفتن اطلاعات جدیدتر، این مقاله به روزرسانی خواهد شد.

جهش‌های ویروسی

جهش یک تغییر در کد ژنتیکی ویروس است، که ویروس می‌تواند دستگاه ایمنی فرد را دچار اختلال کند.

هر چه یک ویروس فرصت بیشتری برای انتشار داشته باشد، جهش‌های مختلفی نیز از آن به وجود می‌آید، که باعث گسترش عفونت‌های مختلف می‌شود.

تاکنون ویروس کرونا جهش‌های مختلفی داشته است که باعث به وجود آمدن سویه‌های جدید از جمله امیکرون شده است.

امیکرون چیست؟

امیکرون یکی از جهش‌های ویروس کرونا است که سریع‌تر از هر سویه قبلی کرونا منتشر می‌شود.

طبق گفته سازمان بهداشت جهانی، امیکرون سویه‌ی غالب در سراسر جهان بود و قابل انتقال‌ترین نوع ویروس تا به امروز بوده است.

بیشتر بخوانید: هشدار موج جدید کرونا در ایران؛ پیک هشتم کرونا در زمستان 1401

امیکرون
امیکرون

آیا امیکرون از دیگر سویه‌های کرونا خطرناک‌تر است؟

خطر بستری شدن در بیمارستان برای امیکرون در مقایسه با نوع دلتا کمتر است، اما WHO هشدار داد که نباید این ویروس را دست کم گرفت. افزایش تعداد مرگ و میرهای ناشی از ویروس کرونا به دلیل امیکرون در بسیاری از کشورها مشاهده می‌شد، به ویژه مناطق و کشورهایی که روند واکسیناسیون سرعت کمتری داشتند.

علائم و نشانه‌های ابتلا به امیکرون

از دست دادن حس بویایی یا چشایی با امیکرون در مقایسه با دلتا حدود 80 درصد کمتر است. اما، گلودرد در موارد مبتلا به امیکرون نسبت به دلتا تقریباً ۸ برابر شیوع بیشتری داشت.

شایع‌ترین علائم امیکرون عبارتند از:

سویه‌های مختلف امیکرون

سویه امیکرون پنهانکار؛ BA.2

امیکرون پنهان کار یا پنهان یک زیر سویه از امیکرون است. این زیرسویه نیز مانند سویه اصلی امیکرون بر دستگاه تنفسی فوقانی تأثیر می‌گذارد و باعث بروز عفونت‌های خفیف می‌شود.

این سویه سرعت انتقال بیشتری دارد. اما طبق مشاهده‌هایی که رخ داد، افراد سریع تر علائم نشان داده و به تبع در زمان کمتر بهبود می‌یابند.

بیشتر بخوانید: سویه جدید امیکرون پنهانکار؛ BA.2

سویه XE

امیکرون دارای زیرمجموعه های متعددی است و جهش های فرعی زیادی داشته است. دو نوع از جهش های این گونه به نام‌های BA.1 و BA.2 به گوش شما رسیده است. این جهش نوترکیبی از BA.1 و BA.2 است که ایکس ای(XE) نامیده شده است. پس این جهش به عنوان یکی از زیر مجموعه‌های امیکرون طبقه‌بندی می‌شود.

بیشتر بخوانید: سویه جدید XE؛ مسری ترین سویه کرونا

سویه امیکرون
سویه امیکرون

مطالب مرتبط:

آیا واکسن‌های کرونا در برابر سویه امیکرون موثر هستند؟

واکسن‌های تایید شده توسط سازمان جهانی بهداشت (WHO) همچنان در پیشگیری از بیماری‌های شدید و مرگ، از جمله در برابر امیکرون، بسیار مؤثر هستند. این واکسن‌ها محافظت کمتری در برابر امیکرون ارائه می‌دهند، به همین دلیل است که ادامه اقدامات برای کاهش شیوع ویروس مانند؛ فاصله‌گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک، تهویه خوب و شستن منظم دست ها، مهم است.

همچنین مهم است که برای محافظت در برابر انواع سویه‌ها واکسینه شوید.

مطالب مرتبط:

احتمال ابتلای کودکان به امیکرون

امیکرون بالاترین سرعت انتشار را تا به امروز برای همه گروه های سنی، از جمله بزرگسالان و کودکان داشته است. افرادی که بیشتر در مناطق پر تجمع قرار دارند و کسانی که واکسینه نشده‌اند بیشتر مستعد ابتلا به امیکرون هستند.

علائم امیکرون در کودکان

بسیاری از کودکان مبتلا به امیکرون دارای علائمی همچون: تب‌های طولانی‌مدت‌، سخت نفس کشیدن، داخل رفتن عضلات بین قفسه سینه هنگام نفس کشیدن، ناتوانی در هضم غذا و مایعات، خواب‌آلودگی و بی‌حالی بیش از اندازه، تغییر رنگ در مخاط دهان و لب‌ها و کاهش حجم ادرار از علائم این بیماری در کودکان است، که باید سریعا به پزشک مراجعه کرد.

مطالب مرتبط:

تست امیکرون
تست امیکرون

راه‌های پیشگیری از ابتلا به امیکرون

مهمترین کاری که می توانید انجام دهید این است که خطر قرار گرفتن در معرض این ویروس را کاهش دهید. راه‌های مهم برای محافظت از خود و عزیزانتان عبارتند از:

  • ماسکی بپوشید که بینی و دهان شما را بپوشاند.
  • هنگام گذاشتن و برداشتن ماسک، مطمئن شوید که دستانتان تمیز هستند.
  • فاصله فیزیکی حداقل 1 متری را از دیگران رعایت کنید.
  • از فضاهای با تهویه نامناسب یا شلوغ پرهیز کنید.
  • پنجره‌ها را برای بهبود تهویه داخل خانه باز کنید.
  • دست‌هایتان را به طور منظم بشویید.
  • واکسن بزنید.
  • برای اطلاعات بیشتر درباره واکسن‌های تایید شده کووید۱۹ خانه‌های بهداشت محله‌تان مراجعه کنید.

آزمایش‌ برای شناسایی امیکرون

آزمایش‌های تشخیصی سریع شامل PCR و آنتی ژن که به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند، علاوه بر تشخیص کووید ۱۹، برای تشخیص امیکرون نیز به کار می‌روند.

آزمایشگاه تخصصی ویروس شناسی کیوان مفتخر است، با ارائه خدماتی همچون تست PCR , آنتی بادی و خدمت‌دهی آنلاین و انجام نمونه گیری در منزل، باعث رفاه حال مردم عزیز کشورمان و مانع از گسترش این ویروس درحد توان باشد.

مطالب مرتبط:

کودکان و کرونا

اخبار مربوط به کرونا زندگی روزمره ما را فرا گرفته است و طبیعی است که بسیاری از کودکان خردسال کنجکاو سوالاتی داشته باشند. بچه ها حق دارند بدانند که، چه اتفاقی در حال رخ دادن است، اما باید به روشی متناسب با سنشان توضیح داده شود.

از فرزندتان بخواهید تا آنچه را که شنیده است به شما بگوید و به پاسخ‌های او گوش دهید. بسیار مهم است که هر ترسی را جدی بگیرید. صبور باشید، همه‌گیری و اطلاعات نادرست باعث نگرانی و عدم اطمینان بسیاری برای همه شده است.

به روز باشید. وب‌سایت‌های سازمان‌های بین‌المللی مانند یونیسف و سازمان بهداشت جهانی منابع عالی اطلاعات در مورد این همه‌گیری هستند.

اگر پاسخ چیزی را نمی دانید، حدس نزنید، از آن به عنوان فرصتی استفاده کنید تا پاسخ را با فرزندتان بررسی کنید.

به یاد داشته باشید که بچه‌ها تحت تاثیر احساسات بزرگ‌ترها قرار می‌گیرند، بنابراین حتی اگر نگران فرزند کوچکتان هستید، سعی کنید ترس‌های خود را بیش از حد با فرزندتان در میان نگذارید.

امیکرون در کودکان
امیکرون در کودکان

بیشتر بخوانید:

جمع‌بندی

انواع سویه‌های مختلف مانند امیکرون یادآوراین نکته هستند که، ویروس کرونا هنوز به پایان نرسیده است. بنابراین ضروری است که مردم واکسن را در صورت در دسترس بودن دریافت کنند و به توصیه‌های پزشکی برای جلوگیری از انتشار ویروس؛ از جمله فاصله‌گذاری فیزیکی، پوشیدن ماسک، شستن مرتب دست‌ها و تهویه مناسب فضاهای داخل ساختمان‌ها توجه کنند.

آیا امیکرون خطرناک است؟

خطر بستری شدن در بیمارستان برای امیکرون در مقایسه با نوع دلتا کمتر است، اما باید در نظر داشت که افزایش تعداد مبتلایان آن و بستری شدن آن‌ها در بیمارستان این هشدار را به ما می‌دهد که نباید این بیماری را دست کم گرفت.

علائم رایج ابتلا به امیکرون چیست؟

آبریزش بینی، سردرد، خستگی متوسط یا شدید، عطسه و گلودرد ونیز از دست دادن موقت حس بویایی و چشایی که نسبت به سویه‌های دیگر کرونا کتر است، می‌توان اشاره کرد.

آیا واکسن‌های کرونا در برابر سویه امیکرون موثر هستند؟

واکسن‌های تایید شده توسط سازمان جهانی بهداشت (WHO) همچنان در پیشگیری از بیماری‌های شدید و مرگ، از جمله در برابر  امیکرون، بسیار مؤثر هستند. اما این واکسن‌ها میزان محافظت کمتری نسبت به امیکرون دارند که رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی را ضروری می‌کند.

آیا کودکان امیکرون می‌گیرند؟

بله باتوجه به سرعت انتقال امیکرون، کودکان نیز به این ویروس مبتلا می‌شوند.

علائم امیکرون در کودکان چگونه است؟

تب‌های طولانی‌مدت‌، سخت نفس کشیدن، داخل رفتن عضلات بین قفسه سینه هنگام نفس کشیدن، ناتوانی در هضم غذا و مایعات، خواب‌آلودگی و بی‌حالی بیش از اندازه، تغییر رنگ در مخاط دهان و لب‌ها و کاهش حجم ادرار از علائم این بیماری در کودکان است.

برای مبتلا نشدن به ویروس امیکرون چه کار باید کرد؟

مهم‌ترین کار رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی شامل ماسک زدن، شستن دست‌ها و ن

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.