درمان فوری ضعف و بی حالی؛ 7 روش رفع ضعف کرونا در خانه

0 121,103
زمان مطالعه این مطلب: 5 دقیقه

ضعف و بی حالی از اولین و ماندگارترین علائم بیماری کروناست. علائم و عوارض کرونا با توجه به مؤلفه‌های قدرت سیستم ایمنی شخص، واکسن‌های تزریق شده و جهش ویروس در بدن هر فرد می‌تواند علائم متفاوتی داشته باشد. علت ضعف و بیحالی چیست؟ برای ضعف و بیحالی چه بخوریم؟ درمان ضعف بدن چگونه است؟ تا انتها همراه ما باشید تا در این مقاله از مجله سلامت کیوان به دنبال راه حل خستگی و ضعف ناشی از جمله ضعف بعد از کرونا می‌رویم.

ضعف و بی حالی در کرونا

ضعف و بی حالی از علائم بیماری کروناست که مدت زمان طولانی باقی می‌مانند. هر چند این نشانه باعث نمی‌شود بیمار را در بیمارستان بستری کنند اما تا مدت‌ها انجام کارهای روزمره را دشوار می‌کند. در کنار خستگی، گرفتگی عضلات نیز می‌تواند بروز پیدا کند که آن هم تا مدت‌ها با بیمار باقی می‌ماند. به خصوص اگر بیمار سن بالاتر و سیستم ایمنی ضعیفی دارد. خستگی و بی حالی پنج تا هشت روز(1) پس از بیماری کرونا باقی می‌ماند و در مواردی ممکن است هفته‌ها یا ماه‌ها با فرد همراه باشد. در ادامه مقاله به روش‌های تغذیه‌ای و ورزشی که خستگی و ضعف را از بین می‌برند، می‌پردازیم.

راهکارهای درمان بی حالی کرونا

روش‌های ساده‌ای وجود دارد که با انجام آن‌ها می‌توانید از بی حالی و درد عضله در دوران کرونا یا پس از آن، خلاص شوید. راه‌هایی که در تغذیه، ورزش و سبک زندگی(1) اعمال می‌شوند.

راهکارهای درمان ضعف و بی حالی کرونا
راهکارهای درمان ضعف و بی حالی کرونا

انجام ورزش سبک – درمان ضعف کرونا

بعضی افراد تصور می‌کنند برای از بین بردن بی حالی به استراحت کامل و مطلق زیاد دارند. این در حالی است که ورزش کردن باعث بهبود درد و نشانه‌های بیماری کووید-19 است. دقت داشته باشید ورزش سنگین ممکن است گرفتگی و خستگی را بیشتر کند به همین دلیل در انجام حرکات ورزشی افراط نکنید و به خودتان فشار نیاورید. زمانی که احساس کردید خسته شده اید از ادامه دادن یا سنگین‌تر کردن حرکات خودداری کنید. به همین منظور میزان ورزش‌های سنگین و فعالیت روزانه را کمتر کنید و پیاده روی آهسته، مدیتیشن و ماساژ درمانی را جایگزین آن کنید. حین انجام ورزش‌ها بر تنفس خود تمرکز کنید و نفس عمیق بکشید.

اهمیت چرخه خواب – درمان ضعف کرونا

خوابیدن به اندازه و کافی در دوران بیماری، به رفع زودتر علائم آن کمک زیادی می‌کند. سعی کنید به موقع و سر ساعت همیشگی بخوابید و در زمان معینی از خواب بیدار شوید. همچنین فاصله این دو زمان به گونه ای باشد که خواب کافی روزانه یعنی 7 تا 8 ساعت در شبانه روز را شامل شود. این امر در سلامت روانی و جسمی بیمار تأثیر زیادی دارد. برای افزایش کیفیت خواب، توصیه می‌شود یک ساعت قبل از خواب به رختخواب بروید، از گجت‌ها استفاده نکنید، به صفحه نمایش گوشی و تلویزیون نگاه نکنید و غذای سنگین نخورید.

مایعات کافی بنوشید – درمان ضعف کرونا

نوشیدن مایعات کافی نیز از دیگر راهکارهای رهایی از خستگی در کروناست. در نتیجه سعی کنید در طول روز انواع مایعات، به ویژه آب بنوشید. همچنین استفاده از چای رقیق و دمنوش‌ها نیز به منظور تأمین الکترولیت‌ها و جایگزین کردن آب از دست رفته می‌توانند مفید باشند. اگر از خوردن آب خسته شدید آبمیوه‌های مفید و مقوی مانند آب هویج و آب پرتقال نیز گزینه‌های خوبی هستند.

در معرض نور خورشید باشید – درمان ضعف کرونا

ویتامین دی از ویتامین‌های حیاتی در بهبود کروناست. از دلایل آن قوی کردن سیستم ایمنی بدن و بهبود سلامت کلی بیمار است. قرار گرفتن روزانه 15 تا 20 دقیقه در معرض نور مستقیم خورشید توصیه می‌شود. اگر برای این کار به بیرون از خانه می‌روید حتماً از ماسک استفاده کنید و فاصله اجتماعی خود را از دیگران رعایت کنید.

اولویت بندی کردن کارهای روزانه – درمان ضعف کرونا

کارهای مهم خود را اولویت بندی کنید و آن‌ها را به ترتیب در اولین فرصتی که انرژی کافی داشتید، انجام بدهید. این کار به شما کمک می‌کند در زمان خستگی و ضعف با خیال راحت استراحت کنید.

مصرف آجیل و میوه – درمان ضعف کرونا

میوه و آجیل شامل ویتامین‌ها و مواد معدنی ارزشمندی است که در بهبود کرونا و خستگی ناشی از آن مؤثر هستند. کلسیم، منیزیم، پتاسیم، فسفر، فیبر، زینک و ویتامین‌های A، B6، C، E و ویتامین K است. به همین دلایل توصیه می‌شود در رژیم روزانه خود میوه و آجیل بگنجانید.

رژیم غذایی سالم – درمان ضعف کرونا

برای ضعف و بیحالی چه بخوریم؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم در دوران بیماری یا دوران نقاهت بدن به انرژی زیادی نیاز دارد. غذاهای پرچرب و پر ادویه مانند فست فودها برای هضم، انرژی زیادی نیاز دارند و زمان بیشتری می‌برند. به همین دلیل بهتر است از غذاهای سبک، مقوی و قابل هضم مانند سوپ، عدس یا برنج استفاده کنید. از دیگر غذاهایی که در درمان کرونا و خستگی ناشی از آن مؤثر هستند می‌توان به ماهی و لبنیات اشاره کرد. در ادامه نکات تغذیه ای(2) و مواد غذایی مفید را با هم مرور می‌کنیم.

همچنین شما می‌توانید در خصوص سایر علائم کرونا در زیر بخوانید:

نکات تغذیه ای برای بهبود خستگی در کرونا

  • وعده‌های اصلی را سر ساعت و منظم میل کنید و خوردن صبحانه را فراموش نکنید.
  • در رژیم غذایی خود از همه گروه‌های غذایی مانند لبنیات، غلات و نان‌های سبوس دار، میوه‌ها، سبزیجات در رنگ‌های متنوع، گوشت‌ها مانند مرغ، ماهی، تخم مرغ و لبنیات کم چرب مثل شیر را بگنجانید.
  • در خوردن مواد غذایی پروتئین را در اولویت قرار دهید؛ زیرا باعث تقویت سیستم ایمنی و ماهیچه‌ها و تولید آنتی بادی می‌شود.
  • شیر و لبنیات کم چرب و ترجیحاً پروبیوتیک را حدود دو لیوان در روز استفاده کنید. لبنیات منبع خوبی از ویتامین B2 هستند.
  • سبزیجات را در تمامی رنگ‌ها از کلم گرفته تا انواع فلفل دلمه ای استفاده کنید. سبزیجات سرشار از فیبر، ویتامین سی، پیش ساز ویتامین A و انواع رنگ دانه‌ها مفید در تقویت سیستم ایمنی هستند.
  • قبل از خوردن سبزیجات حتماً آن‌ها را خوب شسته و ضدعفونی کنید.
  • حداقل دو عدد واحد مرکبات در روز استفاده کنید. مرکبات شامل ویتامین C است و در تقویت سیستم ایمنی نقش مهمی دارند.

توصیه های تکمیلی درمان ضعف بعد از کرونا

شاید برایتان سوال باشد که ممکن است بعد از اینکه تست منفی کرونا دریافت کردید، بازهم علائم کرونا را همراه خود داشته باشید؟ در جواب باید بگویم که بله ممکن است، اما نه همیشه. در بیشتر مواقع بعد از گذارندن دوره نقاهت بیماری، علائم تا مقدار زیادی کاهش می‌یابند؛ اما در برخی مواقع ممکن است تا مدت‌ها بعد از بهبود، برخی علائم بیماری با شما بمانند که به اصطلاح به آن کووید طولانی می‌گویند. حال برای خستگی و ضعف بعد کرونا چه کاری انجام بدهیم؟

  • خستگی و بی رمقی پس از کرونا ممکن است تا چند ماه ادامه داشته باشد. در برگشت به روال روزانه عجله نکنید. به بدن خود زمان دهید تا رفته رفته قوای خود را به دست آورد.
  • استراحت با عفونت موجود در بدن مبارزه می‌کند. در نتیجه به روان و جسم خود استراحت بدهید. استفاده از گوشی موبایل را به حداقل برسانید. مطالعه، هم صحبتی با یک دوست، پیاده روی آهسته و تماشای تلویزیون را جایگزین آن کنید.

سخن آخر

  • خستگی و بی حالی از علائم ماندگار بیماری کروناست.
  • نکات تغذیه ای، ورزشی و سبک زندگی وجود دارند که خستگی و بی حالی را از بین می‌برند.
  • استفاده از پنج گروه مواد غذایی، لبنیات کم چرب، میوه‌ها و پروتئین‌ها را در رژیم غذایی خود بگنجانید.
  • استراحت و آرامش روانی خود را در اولویت قرار دهید. زمان مشخص برای خوابیدن و بیدار شدن داشته باشید و در این حین از گوشی موبایل استفاده نکنید.
  • خود را در معرض نور آفتاب قرار دهید، کارهایتان را اولویت بندی کنید و مایعات بنوشید.

بیشتر بخوانید:

خستگی و بی حالی کرونا بعد از بهبود این بیماری تا چه مدت باقی می‌ماند؟

خستگی و بی حالی از روزهای اول بیماری کرونا بروز پیدا می‌کند و تا پنج تا هشت روز ادامه دارد. هر چند در بعضی افراد ممکن است تا دو هفته یا بیشتر ماندگار باشد.(3)

با وجود خستگی می‌توان به محل کار بازگشت؟

به خودتان زمان دهید و به مرور به روال روزانه قبل برگردید. عجله نکنید و استراحت و آرامش روانتان را در اولویت قرار دهید.

چه تغییراتی در روال روزانه باعث رفع بی حالی در کرونا می‌شود؟

استراحت کافی و فعالیت سبک روزانه داشته باشید. آب بنوشید و رژیم غذایی سالم و مقوی را در اولویت قرار دهید.

برای بی حالی کرونا چی خوبه بخوریم؟

برای ضعف و بی حالی ناشی از بیماری کرونا، بهتر است استراحت کنید و مایعات زیاد و مقوی مصرف کنید. برخی پزشکان ممکن است به شما مصرف مکمل‌ها، ویتامین‌ها و سرم را توصیه کنند.

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.