تفاوت ویروس آنفولانزا و کرونا

0 7,059
زمان مطالعه این مطلب: 3 دقیقه

یکی از بیماری‌هایی که احتمال دلرد با ویروس کرونا اشتباه گرفته شود، آنفولانزا است. هر دو این ویروس‌ها تنفسی هستند اما آن‌ها از جنبه‌های مهمی با هم تفاوت دارند.

در این مقاله به بررسی ویروس آنفولانزا و تفاوت‌های آن با ویروس کرونا می‌پردازیم.

ویروس آنفولانزا

آنفولانزا ویروسی است که باعث بروز و گسترش بیماری های عفونی در دستگاه تنفس (بینی، گلو و ریه‌‎ها) می‌شود. برای بیشتر افراد، آنفولانزا خود به خود رفع می شود. اما، آنفولانزا و عوارض آن می‌تواند خطرناک و کشنده باشد. این بیماری بیشتر در اوایل فصل پاییز شایع می‎شود و تا ابتدای فصل بهار ادامه پیدا می‌کند.

راه‌های انتقال ویروس آنفولانزا

ویروس آنفولانزا از یک فرد به فرد دیگر قابل انتقال است. وقتی فرد دچار این بیماری می‌شود با سرفه یا عطسه باعث پخش ویروس در هوا می‌شود. همچنین زمانی که فرد اشیای آلوده به ویروس مانند دستگیره‌ی درب را لمس می‌کند و دست آلوده را به دهان و بینی‌اش می‌زند، ممکن است به این ویروس مبتلا شود.

تست آنفولانزا
درخواست تست آنفولانزا

تفاوت ویروس آنفولانزا با ویروس کرونا

در ادامه به بررسی تفاوت ویروس کرونا و آنفولانزا از تمامی جوانب می‌پردازیم که شامل:

علائم بالینی

تفاوت در علائم بالینی این دو ویروس شامل:

  • دوره‌ی نهفتگی؛ آنفولانزا دوره نهفتگی کوتاه‌تری نسبت به کرونا دارد.
  • تنگی تنفس از علامت‌های شایع کرونا است اما آنفولانزا معمولا باعث تنگی تنفس نمی‌شود.
  • وخامت بیماری و احتمال ابتلا به عفونت حاد در کرونا نسبت به آنفولانزا بیشتر است.
  • کویید ۱۹ می تواند برای برخی از افراد بسیار خطرناک تر باشد. برای برخی از علائم و نشانه ها که با علائم آنفولانزا متفاوت است، می توان به کم شدن یا از دست دادن حس بویایی و چشایی اشاره کرد.

مسری بودن

اولین تفاوت میان ویروی کرونا و آنفلوانزا این است که نتیج تحقیقات انجام نشان می‌دهد که، ویروس کرونا مسری‌تر است. فردی که به آنفولانزا مبتلا شده باشد، بیماری را به 1.3 نفر دیگر منتقل می کند. اما فرد مبتلا به ویروس کرونا این ویروس  را به 2 تا2.5  نفر دیگر منتقل می کند.

عامل ایجادکننده

تفاوت  دیگر بین آنفولانزا و ویروس کرونا در عوامل ایجاد کننده آنهاست. انواع مختلف ویروس آنفلوانزا متعلق به خانواده ویروس‌هایی به نام Orthomyxoviridae است. اما ویروس کرونا توسط ویروسی به نام SARS-CoV-2 ایجاد می شود که متعلق به خانواده Coronaviridae است.

ماهیت فصلی

تعداد موارد مبتلا به آنفولانزا معمولاً در ماه‌های سردتر افزایش می‌یابد و در ماه‌های گرم سال کاهش می‌یابد. اما در مورد ویروس کرونا به دلیل شروع موج‌های مختلف در تمامی فصل‌ها، زمان دقیقی برای افزایش و همه‌گیری این بیماری وجود ندارد و فقط در صورت رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی این بیماری در جوامع افزایش می‌یابد.

شدت بیماری و مرگ و میر

ویروس کرونا از آنفولانزا مرگبارتر است. میزان مرگ و میر ناشی از آنفولانزا تقریب0.1  درصد است اما، میزان مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا حدود 4.1 تا 4.5 است که خطر مرگ در افراد مسن بیشتر از افراد جوان است.

بیشتر بخوانید:

جمع بندی

این نکته بسیار مهم است که شما بتوانید در زمانی که احساس کردید علائم بیماری کرونا را دارید، ابتدا آن را از بیماری‌های مشابه و شایع که علائم مشابهی دارند تشخیص دهید. دلیل اهمیت این تشخیص نیز در این است که مراجعه به مراکز درمانی، مکان‌هایی با سطح آلودگی بالای ویروسی و میکروبی در مقایسه با سایر مکان‌های عمومی محسوب می‌گردند، خطر ابتلای شما به سایر بیماری‌ها را افزایش می‌دهد. با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تغذیه مناسب می‌توانید از  ابتلا به هر دو ویروس پیشگیری کنید.

مطالب مرتبط:

تفاوت عوارض آنفولانزا و ویروس کرونا در چیست؟

بیشتر افرادی که به آنفولانزا مبتلا می شوند، طی چند روز تا کمتر از دو هفته بهبود میابند. اما برخی از افراد دچار عارضه هایی که در لیست بالا به برخی از آنها اشاره شده است می شوند. اما در ویروس کرونا لخته شدن خون در رگ ها و عروق ریه، قلب، پاها یا مغز و سندرم التهابی چند سیستم در کودکان (MIS-C) دیده می‌شود

آیا آنفولانزا ماننده کرونا کشنده است؟

بله، اگرچه مرگ و میر ناشی از این بیماری به سویه آن در طی هر سال بستگی دارد. البته میزان مرگ و میر بر اثر آنفولانزا نسبت به ویروس کرونا کمتر است.

علائم کرونا و آنفولانزا یکی است؟

به طور کلی علائم کرونا و آنفولانزا شبیه به هم است. ولی در موارد محدودی با هم تفاوت‌هایی دارند.

آیا امکان تشخیص همزمان کرونا و آنفولانزا وجود دارد؟

بله؛ آزمایشگاه تخصصی ویروس شناسی کیوان امکان انجام یک تست برای تشخیص کرونا و آنفولانزا به صورت همزمان را داراست. شما می‌توانید از طریق این لینک درخواست تست تشخیص کرونا-آنفولانزا در منزل را ثبت نمایید.

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.