دوز چهارم چی بزنیم؟ همه چیز درباره دوز چهارم واکسن کرونا

66 74,885
زمان مطالعه این مطلب: 6 دقیقه

واکسیناسیون علیه ویروس کرونا همچنان مؤثرترین راه برای جلوگیری از بیماری شدید در طول همه گیری فعلی است. کاهش ایمنی پس از دریافت دوز سوم واکسن کرونا و پیدایش سویه‌های مختلف ویروس کرونا منجر به تزریق دوز چهارم واکسن کرونا در برخی کشورها شد. همچنین با توجه به افزایش تعداد مبتلایان و وقوع پیک هشتم در ایران، مقامات بهداشتی تزریق دوز چهارم را به مردم پیشنهاد کرده‌اند.

در این مطلب به بررسی دوز چهارم کرونا و زمان و شرایط تزریق دوز چهارم واکسن کرونا می‌پردازیم.

دوز چهارم واکسن کرونا

دوز چهارم واکسن کرونا برای افزایش مقاومت بدن در برابر واریانت‌های جدید ویروس کرونا و کاهش احتمال ابتلا به بیماری کووید-۱۹ بسیار توصیه می‌شود. طبق پیک جدید کرونا، مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) در ایالات متحده آمریکا توصیه می‌کنند که افرادی که ۸ ماه از تزریق دوز سوم واکسن می‌گذرد، برای دریافت دوز چهارم واکسن کرونا به مراکز واکسیناسیون بروند.

در ایران نیز دولت برای افراد بالای ۶۰ سال، کارکنان سلامت و افراد با بیماری‌های مزمن توصیه کرده است که دوز چهارم واکسن کرونا را دریافت کنند. همچنین افرادی که دوز سوم واکسن را دریافت کرده‌اند نیز باید در زمان مقرر دوز چهارم را دریافت کنند. در ایران، دوز چهارم واکسن کرونا با واکسن‌های Sinovac و AstraZeneca تزریق می‌شود. در نهایت، برای دریافت دوز چهارم واکسن کرونا، بهتر است با مراجعه به مراکز واکسیناسیون و یا پزشک خود در ارتباط باشید و نکات بهداشتی مربوط به واکسیناسیون را رعایت کنید.

آزمایش آنتی اسپایک

آزمایش آنتی‌اسپایک برای تشخیص آنتی‎‌بادی‌های ساخته شده علیه پروتئین اسپایک (Spike) ویروس کرونا کاربرد دارد. واکسن‌های ویروس کرونا بر اساس منطقه‌ی پروتئین اسپایک ساخته شده‌اند. واکسن‌های کرونا باعث تولید آنتی بادی‌ های ضد پروتئین اسپایک ویروس کرونا در خون می‌شوند.

جهت دریافت تست برای اطلاع از ایمنی پس از واکسن و میزان آنتی‌بادی‌های تولید شده پس از تزریق واکسن کرونا به لینک زیر مراجعه کنید.

درخواست ایمنی پس از واکسن
درخواست ایمنی پس از واکسن

مطالب مرتبط:

دوز چهارم واکسن کرونا در ایران

معاونت بهداشت وزارت بهداشت، طی بیانیه‌ای مجوز تزریق دوز یادآور کرونا را برای افرادی که 6 ماه از تزریق نوبت قبلی واکسنشان گذشته است را صادر کرد. به این ترتیب محدودیت قبلی یعنی تزریق دوز چهارم برای افراد بالای 80 سال برداشته شده و همه افرادی که از تزریق دوز سوم آنها 6 ماه گذشته است، می‌توانند با مراجعه به مراکز بهداشت دوز چهارم را تزریق نمایند.

ممنوعیت ارائه خدمات به واکسن نزده‌ها

دبیر کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا در تاریخ 25 تیر 1401 و همزمان با اعلام پیک هفتم کرونا در ایران اعلام کرد:
این مصوبه به تمام دستگاه‌ها ابلاغ شده که از 15 مرداد ماه ارائه خدمات به افراد در بستر ایران من، بر مبنای تزریق دو دوز واکسن به همراه یک دوز یادآور خواهد بود. یعنی افرادی که شش ماه از تزریق دوز دوم واکسنشان گذشته است باید نسبت به تزریق دوز یادآور اقدام نمایند؛ در غیر این صورت از ارائه خدمات به این افراد جلوگیری خواهد شد.

واکسن تاریخ مصرف گذشته به مردم تزریق نشده

معاون بهداشت وزارت بهداشت: شرکت‌های تولید کننده واکسن در ابتدا یک مجوز مصرف اضطراری می‌گیرند و تاریخ مصرف بر روی واکسن به ثبت می‌رسد و پس از ارائه مستندات و بررسی آن توسط سازمان غذا و دارو، تاریخ دوم بر روی لیبل درج می‌شود. بر این اساس هیچ واکسن تاریخ مصرف گذشته‌ای به مردم تزریق نشده است.

شرایط تزریق دوز چهارم واکسن کرونا

در بخشنامه وزارت بهداشت آمده است که طبق همان واکسن دوز سوم اقدام کنند، ولی به نظر می‌رسد که می‌شود از پزشک معالج یا پزشکی که در مرکز واکسیناسیون هست، هم راهنمایی بگیرید. اگر قصد مسافرت به خارج از کشور را دارید، برای دوز چهارم از واکسنی استفاده کنید که مورد تایید کشور‌های مقصد است.

افرادی که باید دوز چهارم تزریق کنند

افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند؛ این افراد شامل نوجوانان و بزرگسالانی است که پیوند اعضا یا سلول‌های بنیادی داشته‌اند، تحت شیمی درمانی برای سرطان هستند، HIV پیشرفته یا درمان نشده دارند یا داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی مصرف می‌کنند.

افراد مسن (افراد 50 سال و بالاتر)، زیرا سیستم ایمنی بدن با افزایش سن ضعیف می‌شود و بیشتر در معرض دیابت، فشار خون، چاقی و بیماری مزمن کلیوی هستند.

دوز چهارم چی بزنیم؟

حال این سوال به میان است که دوز چهارم چی بزنیم؟ با توجه به تزریق انواع مختلف واکسن‌ها در دوزهای قبلی، کدام واکسن برای ما مناسب است؟ در این تصویر مشاهده می‌کنید.

دوز چهارم چی بزنیم؟
دوز چهارم چی بزنیم؟

واکسن پروتئین نوترکیب نورا در میان واکسن‌های پیشنهاد شده برای دوز چهارم نیست اما، نتیجه کارآزمایی بالینی مرحله سوم این واکسن به عنوان دوز بوستر نشان داد که این واکسن بیش‌تر از ۹۴ درصد ایمنی افزایی دارد و بیش‌تر از ۹۲ درصد افزایش آنتی بادی را شامل می‌شود.

عوارض دوز چهارم واکسن کرونا

اگرچه تزریق واکسن‌های یادآور از ابتلای به کرونا یا کرونای وخیم محافظت می‌کند، اما شاید عوارض‌ جانبی آن بیشتر از واکسن‌‌های اولیه باشد. طبق بررسی‌ها، هرچه تعداد واکسن‌های یادآور بیشتر باشد، عوارض آن‌هم بیشتر خواهد بود. چراکه بدن انسان با هر تزریق واکسن، شدت مقابله بیشتری در برابر ویروس خواهد داشت. همانطور که می‌دانید ساختار واکسن‌های موجود از خود ویروس به صورت مرده یا ضعیف شده گرفته شده است؛ پس سیستم ایمنی بدن پس از دریافت واکسن، شروع به مبارزه با عفونت خواهد کرد و تفاوت عفونت ناشی از بیماری و واکسن را متوجه نخواهد شد.

دوز چهارم واکسن کرونا نیز دارای عوارض جانبی است که به آن اشاره می‌کنیم. ممکن است علائم خفیفی مانند: درد در ناحیه تزریق واکسن، خستگی، بدن درد، سردرد، درد ماهیچه‌ها و مفاصل، اسهال و استفراغ، حالت تهوع، تب و لرز رخ دهد. مدت زمان گذراندن این علائم 1 الی 2 روز است.

مطالب مرتبط:

تاثیر واکسن بر سویه جدید کرونا

به گفته دکتر زهرایی رئیس اداره بیمارستان‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت؛ سویه‌های جدید BA.4 و BA.5 واکسن گریز هستند، به این معنی که حتی اگر در دو ماه گذشته شخص به کرونا مبتلا شده باشد و یا واکسن زده باشد، بازهم امکان ابتلا به این ویروس برای شخص وجود دارد. این دو سویه سرعت انتقال بیشتری دارند و در تماس‌های کوتاه نیز احتمال ابتلا به این ویروس وجود دارد.

به گزارش مجله نیویورک تایمز(1) کشور بریتانیا درحال تولید واکسن ترکیبی است که در مقابل زیرسویه‌های جدید امیکرون نیز محافظت نسبی ایجاد کرده و جهت تزریق دوز بوستر در این کشور پیشنهاد شده است.

تست امیکرون کرونا در منزل تهران

همانطور که گفته شد، بعد از تزریق دوز چهارم واکسن کرونا، ممکن است علائمی شبیه علائم ابتلا به کرونا تجربه کنید. اما در صورت ادامه دار شدن علائم باید بدانید که این علائم مربوط به ابتلا به ویروس کروناست یا عوارض واکسن کرونا. برای اطمینان راهی جز انجام تست کرونا نیست.

اگر می‌خواهید بدون دغدغه‌ی رفت و آمد و به دور از نگرانی بابت آلودگی احتمالی از بیماران دیگر در محیط آزمایشگاه، و در نهایت در کم خطر ترین شرایط ممکن جهت انجام تست اقدام نمائید. تست کرونای خود را در منزل یا محل کارتان انجام دهید. تیم مجرب نمونه گیری آزمایشگاه کیوان با سابقه انجام تست کرونا در منزل از اولین روزهای شیوع بیماری کرونا در کلیه مناطق تهران، کرج و حومه در خدمت شما عزیزان می‌باشد. همچنین جواب تست PCR کرونا طی 6 الی 8 ساعت آماده می باشد.

به چه دلیلی افراد باید دوز چهارم واکسن کرونا دریافت کنند؟

کاهش ایمنی پس از دریافت دوز سوم واکسن کرونا و پیدایش سویه‌های مختلف ویروس کرونا منجر به تزریق دوز چهارم در برخی کشورها شد.

چه مدت پس از تزریق دوز سوم واکسن کرونا می توان دوز چهارم را دریافت کرد؟

بر اساس مطالعات آزمایشگاهی ایمنی بدن 10 هفته پس از تزریق دوز سوم واکسن کرونا کاهش می‌یابد. در نتیجه حداقل سه ماه پس از دریافت دوز سوم واکسن کرونا می توان دوز چهارم را دریافت کرد.

چه افرادی باید دوز چهارم واکسن کرونا بزنند؟

افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند؛ این افراد شامل نوجوانان و بزرگسالانی است که پیوند اعضا یا سلول‌های بنیادی داشته اند، تحت شیمی درمانی برای سرطان هستند، HIV پیشرفته یا درمان نشده دارند یا داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی مصرف می‌کنند.
افراد مسن(افراد 50 سال و بالاتر)، زیرا سیستم ایمنی بدن با افزایش سن ضعیف می‌شود و بیشتر در معرض دیابت، فشار خون، چاقی و بیماری مزمن کلیوی هستند.

آیا دوز چهارم واکسن کرونا مقاومت بیشتری نسبت به دوز سوم ایجاد می کند؟

شواهد نشان می‌دهند که دوز چهارم واکسن کرونا مقاومت بیشتری در برابر بیماری‌های شدید ایجاد می‌کند. این در حالی است که برخی محققان و برخی مدیران شرکت های بزرگ داروسازی معتقدند تزریق دوز چهارم واکس کرونا برای اکثر مردم ضروری نیست و مقاومت چندانی در برابر سویه ی امیکرون ایجاد نمی‌کند.

آیا افراد پس از تزریق دوز چهارم واکسن کرونا به ممکن است به امیکرون مبتلا شوند؟

بله. افراد حتی پس از تزریق دوز چهارم واکسن کرونا ممکن است بازهم به سویه امیکرون مبتلا شوند.

برای اطلاع از میزان آنتی‌بادی‌ها پس از واکسن کرونا چه آزمایشی باید انجام داد؟

برای اطلاع از میزان آنتی‌بادی‌های پس از واکسن کرونا باید آزمایش آنتی‌اسپایک انجام داد.

آیا انجام آزمایش آنتی‌اسپایک (ایمنی پس از واکسن کرونا) درب منزل امکان پذیر است؟

بله؛ آزمایشگاه کیوان خوشبختانه این خدمت را برای شما عزیزان در استان تهران و شهر‌ها
اطراف آن فراهم کرده است.

هزینه‌ی آزمایش آنتی اسپایک درب منزل و در آزمایشگاه چه قدر است؟

در منزل و آزمایشگاه 105 هزار تومان می‌باشد.

چه زمانی بعد از اینکه به کرونا مبتلا شده ایم میتوانیم واکسن تزریق کنیم؟

حداقل با فاصله ۳ تا ۶ ماه پس از بهبود از بیماری می‌توان واکسن کرونا را تزریق نمود.

منبع nejm.org ema.europa
66 نظر
  1. مریمرضایی گفت

    سلام مادر من دوز اول اسپایکوژن زد ولی پشیمونه دوز دوم میشه چیز دیگه برنه الان هفت ماه هم گذشته ؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      رازی و پاستور را می‌توانید برای ایشان تزریق نمائید.

  2. فاطیما گفت

    من خدا را شکر دو بار بیشتر نزدم

  3. محسن گفت

    سلام و خسته نباشید

    ببخشید کسی که 2 دوز واکسن سینوفارم تزریق کرده و بخواد دوز سوم هم سینوفارم تزریق کنه حداقل چند روز باید از دوز دومش گذشته باشه؟(سن بالای 72 ساله زن)
    چون قبلا 3 ماه فاصله بین دوز 2 و3 سینوفارم بود
    الان تغییری ایجاد شده تو حد فاصل دوز 2 و 3 سینوفارم؟
    اگر کسی 2 دوز زده باشه میتونه بعد از حدود 40 روز دوز سوم رو بزنه؟(همه تزریقها سینوفارم)

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقت بخیر
      2 تا 3 ماه پس از تزریق دوز دوم میتوان دوز سوم واکسن سینوفارم رو تزریق کرد.

  4. مح گفت

    سلام وخسته نباشید من واکسن دوژ سوم برج‌ ده پارسال زدم وواکسن برکت الان اگر بخوام واکسن راضی بزنم مشگل بیش نمی یاد لازم ذکر است من ۵۸ ساله هستم خواهش میکنم جواب منو بدید

    1. دنیا طاهرزاده گفت

      سلام، در ابتدا برای تزریق دوز اول و دوم خیلی تاکید به همسان بودن واکسن بود ولی در دوزهای یادآور این حساسیت برداشته شد. مشکل خاصی نیست ولی بهتر است هنگام مراجعه و تزریق اعلام بفرمایید که این واکسن ها رو زدید. پزشک مجوعه با توجه به واکسن های موجود بهترین و موثرترین خدمتتون راهنمایی میکنند.

  5. یاسمن گفت

    سلام من دو دوز واکسن اسپوتنیک و دوز سوم استرازنکا زدم، برای دوز چهارم چه واکسنی رو پیشنهاد میکنید؟ و اینکه حدود یک ماه قبل کرونا گرفتم، چه زمانی میتونم واکسن دوز چهارم رو تزریق کنم؟

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقت بخیر
      حداقل با فاصله ۳ تا ۶ ماه پس از بهبود از بیماری می‌توان واکسن کرونا را تزریق نمود.
      همچنین واکسن های رازی و اسپوتنیک جهت تزریق دوز چهارم به شما پیشنهاد می‌شود.

    2. ژورنال گفت

      دز چار خطرناک هس

      1. علی شاملو گفت

        سلام وقت بخیر
        طبق توصیه متخصصان، مزایای تزریق دوز چهارم نسبت به عوارض آن بیشتر است.

  6. الهه گفت

    سلام من تقریبا ۱۰ روز است که کرونا گرفته و رو به بهبودم . چه زمانی میتوانم چهارمین دوز واکسن رو تزریق کنم ؟

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقت بخیر
      حداقل با فاصله ۳ تا ۶ ماه پس از بهبود از بیماری می‌توان واکسن کرونا را تزریق نمود.

  7. مجید روشنایی گفت

    سلام پدر من 7/1400 دوز سوم واکسن سینوفارم را زدن و حالا متاسفانه دچار بیماری کنسر از نوع لنفوم شدن آیا تزریق واکسن چون هم واکسن هم بیماری یه جورایی با تولید انتی بادی و سیستم ایمنی بدن ربط داره میشه دلیل این بیماری باشه یا نه چون ما نه ژنتیک توی خانوادمون داریم نه چیزهای دیگه مثل مصرف سیگار و … و دقیقا چند ماه بعد از تزریق واکسن اینجوری شدن

  8. Mahsa گفت

    سلام من ۹ ماه پیش سه دوز واکسن رازی (دو دوز تزریقی و یک دوز استنشاقی) زدم نیازی به دوز یاد آور هست؟ اگر بله چه واکسنی مناسبه؟

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقت بخیر
      توصیه شده افرادی که 6 ماه از تزریق آخرین دوز واکسنشان گذشته است نسبت به تزریق دوز یادآور (برای شما دوز چهارم) اقدام نمایند.
      از واکسن های نورا، سینوفارم و استرازنکا می توانید جهت تزریق استفاده نمائید.

  9. مهشید گفت

    سلام من دو دوز برکت و دوز سوم سینوفارم زدم برای دوز چهارم چی بزنم؟

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقت بخیر
      واکسن های زیر به شما پیشنهاد می شود:
      رازی
      پاستور
      اسپایکوژن
      آسترازنکا

    2. تمیم گفت

      سلام من یک بار واکسن کرونا چینی را کرفتم باز 3 بار دیگه واکسن امریکایی را کردیم برای من معلومات بفرستید ممنون

  10. هادی گفت

    سلام واکسن پروتئین نوترکیب نورا در میان واکسن های پیشنهاد شده برای دوز چهارم نیست ! با وجود اینکه نتایج کارآزمایی بالینی مرحله سوم این واکسن که بعنوان دوز بوستر بود نشون داد بالای 94 درصد ایمنی افزایی داره و بیش از 92 درصد افزایش آنتی بادی رو شامل می شه – ممنون می شم این تولید ملی که حاصل تلاش ما در شرکت پرسیس ژن هست رو هم معرفی کنید

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقت بخیر
      ممنون از اطلاع رسانی شما
      حتما پس از بررسی بیشتر توسط متخصصان ما، واکسن نورا نیز جزو واکسن‌های پیشنهادی دوز چهارم برای تزریق قرار خواهد گرفت.

      1. محمد گفت

        سلام شما که اینقدر خوب جواب مردم رو میدین بفرمایید ببینم اونایی که دوز ۲ سینوفارم رو زدن کرونا گرفتن دارن موهای سرشونو ازدست میدن چربی بدنشون زیاد ترشح میکنه چیکار باید انجام بدن الحمدالله که دکترهاتون سردرنمیارن شما جواب بدین امیدوارم که نگین شامپو زد ریزش مو بزنیم جواب قانع کننده میخوام

      2. دکتر سعاد غابشی گفت

        سلام وقت بخیر
        اینفودمی در پاندمی کرونا گاهی منجر به نسبت دادن سایر بیماری ها و عوارض ناشی از آنها به واکسن یا ابتلا به کرونا شده است. مطالعات نشان می دهد ریزش مو در ابتلا به کرونا و یا دریافت واکسن بسیار نادر است و فقط در درصد کمی از افراد در زمان تب و به علت استرس ریزش مو موقتی رخ داده است.

  11. راستین گفت

    سلام دوز اول تا چهارم سینوفارم زدم آیا ایمنی کافی نسبت به وضعیتی که دوز چهارم از واکسنهای پایه پروتینی استفاده شود ایجاد شده است؟ با توجه به واکسن گریز بودن BA5

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقت بخیر
      تزریق هر واکسنی باعث ایجاد ایمنی زایی خواهد شد و موثر است.
      واکسن گریز بودن سویه جدید کرونا شامل بیشتر واکسن های موجود خواهد بود.

  12. هادی گفت

    سلام من چهار دوز رو زدم ولی به علت بی احتیاطی بعد از دو هفته یه واکسن دیگه زدم میخواستم ببینم اتفاقی رخ میده یا نه ممنون میشم پاسخ بدید.واکسن چهارم اسپایکوژن واکسن پنجم نورا

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقت بخیر
      ممکن است باعث عوارض شود، زیرا توصیه پزشکان حداقل 6 ماه فاصله بین دوزهای یادآور است.
      امیدواریم که مشکلی ایجاد نشود. اما در صورت بروز علائم یا مشکلی حتما به پزشک متخصص مراجعه نمائید.

  13. یونس گفت

    سلام من 2 دوز اول سینوفارم زدم دوز سوم آسترازنکا برای دوز 4 فقط سینوفارم موجود بود حالا در بدنم ایمن زایی مفیدی ایجاد میشود یا خیر

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقت بخیر
      بله
      تزریق هر واکسنی باعث ایجاد ایمنی زایی خواهد شد و موثر است.
      واکسن‌های ذکر شده جهت پیشنهاد و ترکیب واکسن‌ها جهت ایمنی زایی بهتر می‌باشد

  14. آبتین گفت

    سلام دوز اول و دوم سینوفارم زدم دوز سوم اسپایکوژن برای دوز چهارم هم اسپایکوژن بزنم مشکلی نداره؟
    با سپاس

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقت بخیر
      خیر مشکلی نداره

  15. مریم گفت

    سلام
    من الان علائمی مثل تب،سردرد،دندون درد،کمردرد شدید و سوزش گلو دارم و در کل بدنم ضعف و احساس درد و خستگی دارم با وجود اینکه ۶ ماه از تزریق دوز سوم سینوفارم میگذره
    آیا ممکنه علائم کرونا باشه؟

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقت بخیر
      تزریق واکسن تا حدودی ایمنی زایی خواهد کرد و ایمنی 100 درصدی ایجاد نخواهد شد.
      احتمال اینکه مبتلا باشین وجود دارد. جهت اطمینان از طریق لینک زیر میتونید تست کرونا در منزل انجام دهید:
      تست کرونا

  16. as گفت

    سلام
    من 3 دوز سینوفارم زدم 20 سالمم هست

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقت بخیر
      واکسن های زیر به شما پیشنهاد می‌شود:
      رازی
      پاستور
      سینوفارم
      اسپایکوژن
      استرازنکا

    2. تابیت گفت

      دز چار سینوفارم بیست تیر زدم تو این یکماه سه بار حمله تنفسی و تپش قلب و درد قلب و فشار خون بالا رو تجربه کردم.. بنظرم دز چار اشتباهه زدنش..سی سالمه

      1. علی شاملو گفت

        سلام وقت بخیر
        درسته
        تزریق واکسن ممکن هست عوارضی داشته باشه که در این مقاله می‌تونین مطالعه کنید: عوارض احتملی واکسن کرونا
        برای معاینه حتما به پزشک مراجعه کنید تا علت و درمان این عوارض مشخص شود.

  17. منصور گفت

    سلام وقت بخیر
    من ۲ دوز اسپوتنیک زدم دوز سوم آسترازنکا
    برای دوز چهار کدام واکسن پیشنهاد میشه؟

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقت بخیر
      واکسن های زیر به شما پیشنهاد می‌شود:
      رازی
      پاستور
      اسپایکوژن
      آسترازنکا

  18. فاتحی گفت

    سلام
    من ۳ دوز برکت زدم؛ برای دوز چهارم کدام واکسن پیشنهاد میشه؟

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقت بخیر
      واکسن های زیر به شما پیشنهاد می‌شود:
      برکت
      پاستور
      اسپایکوژن
      رازی
      استرازنکا

      1. roja11 گفت

        خوب بگو عزیزم فرقی نداره ..چ

  19. Mozhde گفت

    سلام. وقت بخیر
    من در دوران شیردهی هستم. ۳ دوز سینوفارم زدم. برای دوز چهارم چه واکسنی میتونم بزنم اگر نخوام سینوفارم بزنم و اینکه بهمن ماه به اومیکرون مبتلا شده بودم

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقت بخیر
      طبق اعلام وزارت بهداشت، با توجه به شواهد علمی موجود در دوران شیردهی، واکسیناسیون با واکسن‌های مجاز اعلام شده منعی ندارد و در 42 روز اول بعد از زایمان ترجیحاً واکسن مناسب سینوفارم خواهد بود. تزریق واکسن آسترازنکا هم در بارداری و شیردهی ممکن است.

      1. حمید گفت

        با سلام
        میخواستم بدونم هنوز واکسن استرازنکا تو ایران موجود هست؟

      2. علی شاملو گفت

        سلام وقت بخیر
        تعداد واکسن آسترازنکا در ابران کمتر شده ولی برخی مراکز واکسیناسیون هستند که آسترازنکا تزریق می‌کنند.

  20. لیلابرند گفت

    سلام من دوز چهارم زدم ولی رو پریودم تاثیر گذاشته با اینکه پریودم ده روز طول کشید ولی دو روز بعد باز لکه بینی دارم استخوان درد و بدن درد هم دارم

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقت بخیر
      عوارض کوتاه مدت طبیعی هست بعد از تزریق واکسن که در هرشخص متفاوت است.
      درصورتی که علائم شما طولانی‌تر شد به پزشک مراجعه کنید.

  21. محسن گفت

    سلام دو دوز اول و دوم سینوفارم زدم و دوز سوم اسپوتیک زدم دوز چهارم چی بزنم؟

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقت بخیر
      واکسن های زیر به شما پیشنهاد می‌شود:
      رازی
      پاستور
      اسپایکوژن

    2. سعید وادی خیل گفت

      سلام
      دوز اول و دوم را واکسن برکت زدم
      دوز سوم را واکسن پاستو کوک زدم

      دوز جهارم برای من چه واکسنی مناسبه؟

      با تشکر

      1. علی شاملو گفت

        سلام وقت بخیر
        واکسن‌های
        رازی
        اسپایکوژن
        و پاستو کوک
        به شما پیشنهاد می‌شود.

  22. حامد گفت

    سلام دو دوز اول رو اسپوتنیک زدم دوز سوم رو اسایکوژن زدم دوز چهارم رو چی باید بزنم ؟؟؟؟

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقت بخیر
      از اسپایکوژن می‌تونید استفاده کنید.

    2. مجتبی گفت

      سلام
      من سه دوز سینوفارم زدم،شش ماه از آخرین واکسن که زدم میگذرد،به نظر شما چه واکسنی خوب هست که بزنم

      1. علی شاملو گفت

        سلام وقت بخیر
        از واکسن های زیر می‌تونید استفاده کنید:
        رازی
        پاستور
        آسترازنکا
        سینوفارم
        اسپایکوژن

  23. سجاد گفت

    سلام ۳ دوز آسترازنکا زدم دوز چهارم سینوفارم زدم بنظر شما در بدنم آنتی بادی به اندازه کافی تولید میشه و اینکه دوز چهارم سینوفارم تزریق کردم مشکلی نداره؟

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقت بخیر
      قطعا تزریق هر واکسن تایید شده‌ای آنتی بادی و مقاومت بدن رو مقابل ویروس را بالا خواهد برد. در مورد تزریق دوز چهارم شما هم خیر، مشکلی ایجاد نخواهد کرد و انشاءالله مصون از بیماری خواهید بود.

  24. محمد گفت

    سلام من دوز اول و دوم برکت زدم دوز سوم پاستوکوک زدم به نظر شما دوز چهارم چی بزنم هیچگونه بیماری هم ندارن

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقت بخیر
      از واکسن‌های:
      برکت
      پاستوکوک
      رازی
      اسپایکوژن
      می‌توانید استفاده کنید.

  25. امین گفت

    سلام
    سه دوز برکت زدم
    دوز چهارم سینوفارم زدم
    مشکلی نداشت؟

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقت بخیر
      خیر مشکلی ایجاد نمی‌کنه
      هردو نوع واکسن از نوع ویروس‌های مرده هستند
      موارد ذکر شده، پیشنهاد است جهت مقاومت بیشتر و سازگاری با واکسن‌های قبلی

  26. بیژن گفت

    سه دوز اول سینوفارم زدم دوز چهارم چی بزنم بهتره؟

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقت بخیر
      واکسن های زیر به شما پیشنهاد می‌شود:
      رازی
      پاستور
      آسترازانکا
      سینوفارم
      اسپایکوژن

    2. پریسا گفت

      سلام من دو دوز واکسن برکت زدم دوز سومم آسترازنکا زدم الان چه واکسنی باید بزنم؟

      1. علی شاملو گفت

        سلام وقت بخیر
        واکسن های زیر به شما پیشنهاد می‌شود:
        رازی
        پاستور
        آسترازنکا

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.