دلایل لخته شدن خون در بیماران مبتلا به کرونا

0 5,347
زمان مطالعه این مطلب: 5 دقیقه

لخته شدن خون در بیماران مبتلا به کرونا یکی از عوارض این بیماری است. البته لخته شدن خون فقط در 30 درصد از بیماران بدحال رخ می‌دهد. با این حال یکی از مهم ترین و خطرناک ترین عوارض کرونا شناخته می‌شود. در این مطلب قصد داریم به دلایل لخته شدن خون در بیماران مبتلا به کرونا بپردازیم.

لخته خون یا ترومبوز، خطر مرگ را در بین مبتلایان به کووید 19 افزایش می‌دهد.

این مقاله به ارتباط بین کرونا ویروس جدید و لخته‌های خون می‌پردازد و برخی از درمان‌ها و روش‌های پیشگیری را مورد بحث قرار می‌دهد.

لخته شدن خون چیست؟

لخته شدن خون یکی از پاسخ‌های طبیعی بدن به آسیب است و زمانی اتفاق می‌افتد که حجم خون به حالت نیمه جامد تغییر می‌کند تا مانع از دست دادن بیش از حد خون شود. چندین واکنش شیمیایی در بدن این تغییر را تسهیل می‌کنند.

لخته‌هایی که در داخل رگ‌ها ایجاد می‌شوند، می‌توانند بسیار خطرناک باشند. این لخته‌ها ممکن است به خودی خود حل نشوند. همچنین می‌توانند جریان خون را متوقف کنند. توقف جریان خون نیز منجر به مرگ خواهد شد.

در برخی شرایط، لخته می‌تواند پاره شود و به قسمت دیگری از بدن برود. این ترومبوز به عنوان آمبولی نیز شناخته می‌شود.

اگر آمبولی به مغز، قلب یا ریه‌ها برسد، می‌تواند منجر به یک وضعیت تهدید کننده سلامت مانند حمله قلبی یا سکته شود.

علائم لخته خون عبارتند از:

چرا کرونا باعث لخته شدن خون می‌شود؟

محققان تا به امروز مطمئن نیستند که چرا در بیماران مبتلا به کرونا، لخته شدن خون مشاهده می‌شود. یکی از نظریه‌ها بیان می‌کند که لخته شدن زمانی اتفاق می‌افتد که کروناویروس جدید به سلول‌های اندوتلیال(1) که رگ‌های خونی را می‌پوشانند حمله کند. ویروس این کار را با اتصال به گیرنده‌های ACE2 که در غشای سلول اندوتلیال وجود دارد انجام می‌دهد.

هنگامی که ویروس به این گیرنده‌ها متصل می‌شود، رگ‌های خونی شروع به آزاد کردن پروتئین‌هایی می‌کنند که باعث لخته شدن خون خواهد شد.

نظریه دیگر این است که کرونا باعث می‌شود سیستم ایمنی بدن یک پاسخ التهابی بیش فعال را تحریک کند. این التهاب ممکن است باعث لخته شدن خون شود.

عوامل دیگری نیز ممکن است در لخته شدن خون در بیماران مبتلا به کرونا نقش داشته باشند. به عنوان مثال، بسیاری از افرادی که به دلیل این بیماری به مراقبت‌های بیمارستانی نیاز دارند، عوامل دیگری نیز برای لخته شدن خون آن‌ها وجود دارد. این عوامل عبارتند از:

  • داشتن اضافه وزن
  • داشتن فشار خون بالا یا فشار خون بالا
  • داشتن دیابت
  • مصرف داروهایی که خطر لخته شدن خون را افزایش می‌دهند

لخته شدن خون در ریه ها

لخته‌های خون در بیماران مبتلا به کرونا با لخته‌های خون در افراد بدون بیماری که دچار سکته مغزی یا لخته در ریه‌ها هستند، متفاوت است.

بر اساس مقاله‌ای در مجله British Journal، در افراد مبتلا به کرونا به نظر می‌رسد که لخته‌ها در ریه‌ها تشکیل می‌شوند. با این حال، به طور معمول، لخته‌ها تمایل دارند قبل از شکستن و رفتن به ریه‌ها در سایر نواحی بدن تشکیل شوند.

همچنین در مبتلایان به کووید 19، به نظر می‌رسد که لخته‌ها در رگ‌های کوچک ریه‌ها شکل می‌گیرند، نه در رگ‌های اصلی؛ همان‌طور که در سکته‌های معمولی اتفاق می‌افتد.

یک مطالعه کالبد شکافی کوچک 11 بیمار فوت شده کووید 19 را مورد بررسی قرار داد. محققان گزارش دادند که همه آن‌ها شواهدی از درجات مختلف لخته شدن خون داشتند. هیچ یک از این افراد تا زمانی که زنده بودند تشخیص لخته شدن خون برای آن‌ها وجود نداشت.

محققان فرض می‌کنند که لخته شدن خون علت مرگ بوده است، علیرغم این واقعیت که 10 بیمار از 11 بیمار درمان ضد انعقاد یا ضد انعقاد دریافت کردند.

مطالعه‌ای در سال 2020 در مجله پزشکی نیوانگلند، ریه‌های هفت نفری را که بر اثر کووید 19 جان باختند، با ریه‌های هفت نفری که بر اثر H1N1 یا همان آنفلوانزای خوکی جان باختند، مقایسه کرد. محققان دریافتند که ریه‌های مبتلایان به کرونا 9 برابر تعداد لخته‌های ریه افراد مبتلا به H1N1 است.

مطالب مرتبط:

سایر عوارض ناشی از لخته شدن خون

لخته شدن خون در بیماران مبتلا به کرونا ممکن است مسئول چندین عارضه ناشی از این بیماری باشد.

منبع معتبر تحقیقات نشان می‌دهد که افراد مبتلا به کرونا که میزان فعالیت لخته شدن خون بالاتری دارند، به طور قابل توجهی نتایج بدتری نسبت به سایرین دارند. آن‌ها همچنین به احتمال زیاد نیاز به درمان در بخش مراقبت‌های ویژه خواهند داشت.

برخی از عوارض احتمالی لخته شدن خون عبارتند از:

سکته

هنگامی که یک لخته خون یک سرخرگ را در داخل یا اطراف مغز مسدود می‌کند، می‌تواند باعث سکته شود.

یک مطالعه اولیه نشان می‌دهد که بیماران مبتلا به کرونا که جوان ‌تر هستند و هیچ عامل خطر دیگری برای سکته مغزی ندارند، حتی اگر علائم بیماری را نداشته باشند، خطر بیشتری دارند.

آسیب قلبی

لخته شدن خون در رگ‌ها می‌تواند باعث حمله قلبی یا سایر مشکلات قلبی شود. بر اساس مطالعه‌ای که روی ۱۸۷ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستانی در ووهان چین انجام شد، ۲۷.۸ درصد بیماران دچار آسیب به قلب شدند.

بیشتر بخوانید: علائم قلبی و عروقی کرونا چیست؟

آمبولی ریه

لخته‌های خونی که به ریه‌ها می‌روند باعث آمبولی ریه می‌شوند که می‌تواند کشنده باشد. لازم به ذکر است که تشخیص و درمان سریع به طور قابل توجهی خطر مرگ را کاهش می‌دهد.

ترومبوز رگ

ترومبوز عمقی رگ‌ها (DVT) زمانی رخ می‌دهد که لخته خون در رگ‌های مهم بدن مانند پا یا بازو تشکیل شود.

در مطالعه کالبد شکافی، DVT تقریباً در 60٪ از افرادی که بر اثر کووید 19 فوت کردند وجود داشت. بدون درمان، DVT می‌تواند منجر به آمبولی ریه، قطع عضو یا مرگ شود.

آسیب کلیه

برخی از افراد مبتلا به کووید 19 شدید دچار آسیب کلیه می‌شوند، حتی اگر قبل از ابتلا به SARS-CoV-2 مشکل کلیوی نداشته باشند. در برخی موارد، آسیب آنقدر شدید است که افراد به نارسایی کلیه دچار شده و نیاز به درمان دیالیز دارند.

لخته‌های خون ممکن است در آسیب کلیه نقش داشته باشند. زیرا می‌توانند رگ‌های خونی ریز کلیه‌ها را مسدود کنند و عملکرد آن‌ها را کاهش دهند.

مطالب مرتبط:

کلام آخر

  • لخته شدن خون به طور کلی دلایل متعددی دارد و اینکه این موضوع چرا در بیماران کرونایی خیلی شایع است به درستی مشخص نیست.
  • لخته شدن خون در موارد شدید منجر به مرگ می‌شود.
  • از مهم ترین عوارض ناشی از لخته شدن خون می‌توان به سکته، آسیب کلیه و ترومبوز رگ اشاره کرد.

عوارض لخته شدن خون چیست؟

آسیب قلبی، آسیب به کلیه‌ها، سکته و ترومبوز رگ جزء عوارض لخته شدن خون هستند.

چه چیزی باعث لخته شدن خون می‌شود؟

لخته‌های خون زمانی تشکیل می‌شوند که قسمت‌های خاصی از خون شما غلیظ شده و یک توده نیمه جامد ایجاد می‌شود. این فرآیند ممکن است توسط یک آسیب ایجاد شود یا گاهی اوقات ممکن است در داخل رگ‌های خونی که آسیب آشکاری ندارند رخ دهد.

درمان لخته خون چیست؟

درمان بستگی به این دارد که لخته خون کجاست و چقدر احتمال دارد به شما آسیب برساند. پزشک ممکن است توصیه به مصرف دارو کند. داروهای ضد انعقادی که رقیق کننده‌های خون نیز نامیده می‌شوند، به جلوگیری از تشکیل لخته خون کمک می‌کنند. برای لخته‌های خونی که زندگی را تهدید می‌کنند، داروهایی به نام ترومبولیتیک‌ها می‌توانند لخته‌هایی را که قبلاً تشکیل شده‌اند حل کنند.

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.