علائم خطر درگیری ریه در کرونا و روش تشخیص

5 44,373
زمان مطالعه این مطلب: 7 دقیقه

ریه از اصلی ترین عضوهای درگیر شونده توسط ویروس کرونا می‌باشد. به جهت حساسیت این عضو، تشخیص سریع و به موقع درگیری ریه بسیار حائز اهمیت است. پس از تشخیص سریع می‌توان روش‌های کم تهاجمی را برای درمان انتخاب کرد تا در صورت امکان نیاز به بستری نباشد. اما اینکه منظور از درگیری ریه در کرونا چیست و روش تشخیص آن چگونه است و سایر موارد مرتبط، در این مطلب توضیح خواهیم داد.

علائم درگیری ریه در کرونا

رایج‌ترین نشانه و علامت درگیری ریه‌ها در بیماری کرونا، مشکلات تنفسی است. بسته به شدت و میزان درگیری، نوع علائم با یکدیگر متفاوت خواهند بود. از طرفی در سنین مختلف نیز بروز علائم متفاوت است.
به طور معمول، علائم درگیری ریه در کرونا برای بزرگسالان عبارتند از:

تنگی نفس

یکی از مواردی که درگیری ریه در کرونا را تأیید می‌کند، احساس سنگینی روی قفسه سینه و بی‌حالی هنگام راه رفتن است. در این شرایط تنگی نفس به ‌خوبی احساس می‌شود و باعث ایجاد اختلال در فعالیت های روزمره زندگی است.

تب

دمای بدن در حالت طبیعی 37 درجه است. اگر دمای بدن به بالای 39 درجه برسد و بیشتر از 72 ساعت طول بکشد، احتمال درگیر شدن ریه در اثر کرونا بالا می‌رود. در این شرایط که تب بالا رفته، با تست‌هایی مانند تست PCR و سی تی اسکن می‌توان به راحتی تشخیص داد.

افت اکسیژن خون

یکی از علائم هشدار دهنده و خطرناک که درگیری ریه در کرونا را تأیید می‌کند، افت اکسیژن خون به زیر 93 است. معمولا در شرایطی که میزان تنفس در دقیقه به بیشتر از 24 بار برسد، انتقال به بیمارستان و انجام تست تنفس کرونایی الزامیست.

ریه درگیر شده با کرونا
ریه درگیر شده با کرونا

بی‌حالی و ضعف شدید

یکی از عوارض تنفس و کاهش سطح اکسیژن خون ضعف و بیحالی است که باید جدی گرفته شود. در چنین حالتی باید با انجام تست‌های تشخیصی، تمامی فاکتورها بررسی شوند تا درگیری ریه در کرونا و میزان آن مشخص گردد.

درد قفسه سینه

درد قفسه سینه از علائم بسیار رایج مراحل حاد درگیری ریه در کرونا محسوب می‌شود. باید دقت کنید که درد قفسه سینه را با درد ناحیه قلبی اشتباه نگیرید. دردهای قلبی پس از کاهش فعالیت عمدتاً کاهش پیدا می‌کنند و در پشت و جناغ سینه حس می‌شوند. درد قفسه سینه در بیمار کرونایی معمولا در مرحله‌ای که خطر وقوع آمبولی ریه باشد رخ خواهد داد. سرفه‌های متعدد، زجر تنفسی، خروج خلط خونی از ریه، نشانه‌های آمبولی ریه هستند که در اثر درگیری کرونایی ریه رخ می‌دهند.

بیشتر بخوانید: علائم قلبی و عروقی کرونا چیست؟

علائم درگیری ریه در کودکان و نوزادان

احتمال ابتلای کودکان به کرونای حاد و درگیری شدید ریه کمتر از بزرگسالان است ولی ممکن است شدت علائم در کودکان بیشتر و جدی‌تر و گاهی می‌تواند کشنده باشد. از جمله علائم درگیری ریه در کودکان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

در صورت ادامه پیدا کردن بیماری علائم شدیدتر می‌شوند:

  • سرفه‌های خشک شبیه به خروسک
  • صدای خس خس سینه موقع نفس کشیدن
  • گرفتگی صدا

بیشتر بخوانید: کرونا در کودکان؛ علائم تشخیص و درمان

در بزرگسالان شدت علائم امیکرون کمتر است با وجود اینکه درگیری ریه در کرونا هم برای بزرگسالان و هم کودکان، ناحیه فوقانی سیستم تنفسی است. با این حال باید در نظر بگیرید که افراد مسن، افرادی که هنوز واکسن نزده‌اند، اشخاصی که بیماری زمینه‌ای دارند یا چاق هستند و کسانی که به هر دلیل سیستم ایمنی بدنشان تضعیف شده باشد، علائم شدیدتری را تجربه خواهند کرد. بنابراین این دسته از افراد باید هر چه سریع‌تر نسبت به تست کرونا در منزل یا تست کرونا در محل کار اقدام نمایند تا اقدامات درمانی لازم در اسرع وقت شروع شوند.

مطالب مرتبط:

چرا روی سلامت ریه تمرکز کنیم؟

همانطور که می‌دانید، کرونا یک بیماری تنفسی است. کروناویروس ریه‌ها را هدف قرار می‌دهد و علائمی مانند سرفه و تنگی نفس ایجاد می‌کند. در بیشتر موارد این علائم خفیف هستند، اما در موارد شدید می‌توانند تهدید کننده زندگی باشند. این بیماری می‌تواند منجر به نارسایی ریه و نیاز به ونتیلاتور(دستگاه اکسیژن رسان) مکانیکی شود. در ادامه به روش های حفظ سلامت و تقویت ریه‌ها می‌پردازیم:

هیدراتاسیون (آبرسانی)

هیدراتاسیون مناسب، ریه‌های شما را سالم نگه می‌دارد و مخاط را رقیق می‌کند.

رژیم غذایی مناسب

انتخاب غذای سالم برای سلامت ریه و سیستم ایمنی بسیار مهم است. غذاهای زیادی وجود دارند که به بدن در کاهش التهاب کمک می‌کنند. غذاهای سرشار از ویتامین و آنتی اکسیدان مانند میوه‌ها، سبزیجات و غذا‌های غنی از امگا 3 باعث کاهش التهاب در بدن می‌شوند. این مواد غذایی شامل سیب، ماهی، چای سبز و قهوه سیاه، دانه‌ها و آجیل خام، سبزیجاتی مانند کلم بروکلی، گل کلم، پرتقال، کدو و سیر هستند.

ورزش کنید

ورزش برای ریه‌های شما عالی است. ورزش منظم نه تنها تناسب اندام و سلامت قلبی عروقی شما را افزایش می‌دهد، بلکه می تواند ریه‌های شما را در انتقال اکسیژن به جریان خون کارآمدتر کند و در عین حال دی‌اکسید‌کربن را نیز از بین ببرد. افزایش جریان هوا با فعالیت بدنی باعث بهبود جریان اکسیژن در جریان خون می‌شود و سپس جریان هوا را در عضلات، قلب و ریه‌ها افزایش می‌دهد. 30 دقیقه ورزش متوسط، 5 بار در هفته برای سلامت ریه توصیه می‌شود. شما می‌توانید از فعالیت‌های هوازی مانند دوچرخه‌سواری یا از فعالیت‌های تقویت‌کننده عضلات مانند پیلاتس استفاده کنید. حتی یک فعالیت ساده مانند پیاده‌روی می تواند ریه‌های شما را تقویت کند.

کاهش قرار گرفتن در معرض آلودگی، آلرژن ها و محرک ها

آلودگی هوا روی ریه‌ها اثر می گذارد. آلاینده‌ها باعث انقباض راه های هوایی می‌شوند که منجر به تنگی نفس و بیماری‌هایی مانند آسم می‌شود. هرچه ریه ‌ای شما توسط منابع خارجی بیشتر تحریک شوند، بیشتر ملتهب می‌شوند. التهاب باعث ایجاد مخاط می‌شود که بر توانایی ریه برای انتقال اکسیژن به جریان خون شما تأثیر می‌گذارد. برای حفظ سلامت ریه‌ی خود کمتر در معرض، ذرات معلق در هوا و اسپری‌هایی مانند پاک کننده‌ها و اسپری‌های مو، گرده‌ها و محیط‌های دودی قرار بگیرید.

علائم درگیری ریه در کرونا
علائم درگیری ریه در کرونا

دخانیات مصرف نکنید

از کشیدن سیگار اجتناب کنید. سیگار نه تنها می‌تواند باعث سرطان ریه شود، بلکه استنشاق هر چیزی غیر از هوا در ریه‌ها باعث ملتهب شدن آنها می‌شود. التهاب باعث ایجاد مخاط می‌شود که بر توانایی ریه برای انتقال اکسیژن به جریان خون شما تأثیر می‌گذارد. سیگار توانایی ریه‌های شما را برای مبارزه با عفونت ها مختل می‌کند.

حفظ بهداشت دهان و دندان

برای محافظت بهتر از ریه‌ها، محافظت از دندان‌ها، لثه‌ها و زبان بسیار مهم است. دو بار در روز مسواک بزنید و نخ دندان بکشید تا از تجمع پلاک و عفونت‌های احتمالی در دهان جلوگیری کنید. این عفونت‌ها می توانند از دهان شما به ریه‌های شما مهاجرت کنند و توانایی آنها را برای عملکرد صحیح به خطر بیندازند.

گلو درد خود را درمان کنید

اگر گلو درد دارید، آن را تسکین دهید تا تحریک گلو به ریه‌ها منتقل نشود. مایعات گرم مانند آب با لیمو، چای سبز و قهوه سیاه گلودرد را تسکین می‌دهند. مایعات گرم نه تنها گلو را تسکین می‌دهند، بلکه باعث افزایش هیدراتاسیون و کاهش التهاب می‌شوند.

دارو

اگر علائم جزئی دارید، بدانید که درمان آنها با داروهای بدون نسخه که علائم خاصی مانند سرفه، سردرد، گلودرد، تب و غیره را برطرف می کنند، خوب است.

مطالب مرتبط:

انواع تست کرونا برای تشخیص درگیری ریه

برای تشخیص درگیری ریه در کرونا تست‌های مختلفی وجود دارد. تست PCR دقیق‌ترین و بهترین نوع تست تشخیص کروناست که توسط سازمان CDC آمریکا نیز تأیید شده است. از طریق تست PCR کرونا می‌توان متوجه شد که در حال حاضر ویروس فعال در بدن شما حضور دارد یا خیر. تست آنتی بادی برای تشخیص ذرات ویروسی فعال نیست بلکه به کمک آن متوجه می‌شوید که آیا قبلا در معرض این ویروس قرار گرفته‌اید یا خیر. که اگر در معرض افراد آلوده بوده باشید، بدنتان برای دفاع از خود آنتی بادی تولید کرده است که در این تست تشخیص داده می‌شوند.

در حال حاضر دقیق‌ترین و بهترین نوع تست برای تشخیص کرونا، تست PCR است که با دریافت خدمات در منزل می‌توانید در سریع‌ترین زمان ممکن و به دور از آلودگی‌های مکان های بهداشتی، تست تشخیصی را انجام داده و در صورت مثبت بودن جواب تست، اقدامات درمانی لازم را شروع کنید.

تصویربرداری از ریه‌ها به شکل رادیوگرافی و سی تی اسکن به عنوان روش‌های تشخیصی و غربالگری کاربرد گسترده‌ای دارند. این روش بسیار سریع و دقیق است اما مشکلاتی را نیز با خود به همراه دارد. با توجه به اینکه اصلی‌ترین عضو بدن که در بیماری کرونا درگیر می‌شود، ریه‌ها هستند، با تصویربرداری از ریه به شکل رادیوگرافی، سی تی اسکن (CT Scan)، برونکوسکوپی، PET scan و MRI می‌توان به منظور تشخیص و شدت درگیری ریه‌ها به ویروس کرونا استفاده نمود.

بیشتر بخوانید: تشخیص کرونا از طریق تست پی‌سی‌آر یا سی‌تی‌اسکن

تست PCR دقت و سرعت بالایی دارد و در اکثریت مواقع اثربخشی آن به اثبات کامل رسیده است. همچنین بد نیست بدانید که روش سی تی اسکن نیز در حال حاضر شیوه‌ای ارزشمند برای تشخیص بالینی است هر چند حساسیت و دقت آن برای نوع خفیف کرونا در مراحل اولیه تقریبا کم است.

ثبت نام تست کرونا در منزل

آزمایشگاه کیوان امکان ثبت نام آنلاین تست کرونا در منزل را در کوتاه‌ترین زمان امکان پذیر کرده است. تنها کافیست نوع تست و شماره تلفن خود را وارد نمایید تا بعد از تأیید پرداخت، پیامک مبنی بر ارسال فرد متخصص نمونه گیر برای شما ارسال گردد. پس از انجام هماهنگی‌های لازم، نمونه شما در محل مورد نظر گرفته شده و با ارسال به آزمایشگاه، جواب تست مشخص می‌گردد. جواب تست هم پس از 6 تا 8 ساعت بر روی وب‌سایت قرار می‌گیرد تا حتی برای دریافت نتیجه آزمایش هم نیاز به مراجعه حضوری نداشته باشید.

تست کرونا
تست کرونا

مطالب مرتبط:

از کجا بفهمیم ریه مون درگیر کرونا شده؟

برای تشخیص درگیری ریه در کرونا تست‌های مختلفی وجود دارد. تست PCR دقیق‌ترین و بهترین نوع تست تشخیص کروناست که توسط سازمان CDC آمریکا نیز تأیید شده است. تصویربرداری از ریه‌ها به شکل رادیوگرافی و سی تی اسکن نیز به عنوان روش‌های تشخیصی و غربالگری کاربرد گسترده‌ای دارند.

تست PCR کرونا برای چه کسانی مناسب است؟

کسانی که علائم مشکوک به کرونا دارند یا قصد دارند برای پرواز یا محل کار خود نتیجه تست کرونا ارائه دهند، باید تست PCR بدهند. این تست مشخص می‌کند که در حال حاضر آلوده هستید یا خیر.

چند درصد افراد مبتلا به کرونا به درگیری ریوی دچار می‌شوند؟

طبق اعلام سازمان‌های جهانی حدودا 80 درصد افرادی که به کرونا مبتلا می‌شوند، درگیری ریه نسبتا خفیفی را تجربه خواهند کرد. معمولا برای افرادی که سیستم ایمنی ضعیف دارند یا به دیابت و فشارخون و بیماری‌های ریوی دچار هستند خطر بیشتری برای درگیری ریه وجود دارد.

نتیجه تست کرونا در منزل چقدر طول می‌کشد؟

از زمانی که پذیرش انجام می‌شود تا زمانی که جواب تست کرونا را دریافت کنید، فقط 6 تا 8 ساعت زمان می‌برد. این زمان بدون تکرار تست خواهد بود.

چقدر جواب تست PCR مطمئن است؟ احتمال خطا چقدر است؟

در حال حاضر دقیق‌ترین و مطمئن‌ترین تست تشخیص کرونا، تست PCR است. دقت این تست بسته به نوع تجهیزات و دقت و تجربه فرد متخصص نمونه گیر متفاوت است. با این حال دقت تست‌های آزمایشگاه کیوان بالای 95% است.

برای دریافت جواب تست‌ها مراجعه حضوری الزامیست؟

خیر؛ ما برای کاهش زنجیره همه گیری کرونا، دریافت جواب‌ها را نیز به شکل آنلاین فراهم کرده‌ایم، تا در هیچ قسمتی از پروسه نیاز به خروج از منزل نباشد. برای دریافت جواب‌ها کافیست شماره قبض و رمز خود را در بخش جواب دهی آنلاین وارد نمایید.

اگر جواب تست کرونا مثبت باشد قدم بعدی چیست؟

اگر جواب تست کرونا مثبت باشد، قدم بعدی مراجعه به پزشک متخصص است تا براساس میزان درگیری ریه در کرونا، اقدامات درمانی لازم انجام شوند.

منبع who.int cdc.gov fda.gov
5 نظر
  1. محمد گفت

    من ریه ام درد می کرد و تنگی نفس شدید داشتم چند روز تا این که ناگهان احساس کردم تمام اطرافم تاریک و ساکت شد..‌‌الان صحنه ای مشاده می کنم که یک خانم زیبا و قدبلند روبروی من هست لخت مادرزاد…گفتند همسر یکی از پادشاهان سابق ایران است..اولا بفرمایید من مرده ام یا نه؟ ثانیاً رابطه جنسی با این خانم برای ریه من ضرری ندارد؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      ممکن است به دلیل عوارض مصرف دارو دچار توهم شده باشید. برای درد ریه و تنگی نفس توصیه می‌کنیم حتما به پزشک متخصص مراجعه نمائید.

  2. حسین گفت

    سلام . برای یه پسر ۱۴ ساله که یهویی اکسیژن خون پایین اومد و سیانوز مثل اینکه بهش میگید دستاش کبود شد و درد سمت راست سینه… مربوط به کروناست؟ داشتید توی گزارشاتون؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      احتمال ابتلا به کرونا وجود دارد. توصیه می‌کنیم در اولین فرصت به پزشک متخصص، مراجعه نمایند.

  3. مرمر گفت

    مفید بود،ممنون از زحماتتون

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.

2 + 11 =