مقایسه کرونا با آنفولانزا 1918

1 2,423
زمان مطالعه این مطلب: 6 دقیقه

همه‌گیری کووید19 زندگی مردم در سراسر جهان را تغییر داده است و علاوه بر تأثیرات اجتماعی، سیاسی و اقتصاد جهانی، تلفات قابل توجهی نیز داشته است. بسیاری از مردم متعجب‌اند که چگونه آن را با آنفولانزا فصلی و همه گیری‌های قبلی مقایسه کنند و با این کار بتوانند زمان پایان این همه‌گیری را پیش‌بینی کنند. به منظور درک و مدیریت بهتر بیماری همه‌گیر فعلی، مقایسه آن با همه‌گیری های تاریخی مانند آنفولانزا اسپانیایی 1918 مفید است.

مرور تاریخی کوتاه بر آنفولانزا اسپانیایی 1918

آنفولانزای اسپانیایی 1918 توسط ویروس آنفولانزا H1N1 A ایجاد می‌شود که منشاء آن را مرغی فرض می‌کنند. آنفولانزا اسپانیایی 1918 از سال 1918 تا 1920 ادامه یافت و از چهار موج تشکیل شد. موج اول تقریباً از 15 فوریه 1918 تا 1 ژوئن 1918 ادامه یافت. دومی تقریباً از 1 اوت 1918 تا 2 دسامبر 1918 به طول انجامید. سومین دوره تقریباً از 3 دسامبر 1918 تا 30 آوریل 1919 به طول انجامید. و موج چهارم تقریباً از 1 دسامبر 1919 تا 30 آوریل 1920 ادامه یافت. حدود 500 میلیون نفر، تقریباً یک سوم جمعیت جهان در آن زمان را مبتلا کرد و منجر به مرگ 50 میلیون نفر از جمله 675000 آمریکایی شد.

اولین خبر عمومی این بیماری همه‌گیر در مادرید در 22 می 1918 در روزنامه ABC مادرید منتشر شد. از این رو به آنفولانزا اسپانیایی معروف شد. با این حال، شواهد قطعی از منشاء آن وجود ندارد و اکثر اپیدمیولوژیست‌ها و ویروس شناسان معتقدند که منشاء ویروس در ایالات متحده آمریکا یا فرانسه است. یک هفته بعد در 28 می 1918، پادشاه  آلفونسو سیزدهم، نخست وزیر و برخی از اعضای کابینه بیمار شدند. با گسترش آنفلوآنزا، خدمات اساسی مانند خدمات پستی، خدمات تلگراف و برخی از بانک‌ها مجبور به تعطیلی موقت ادارات شدند.

تست کرونا در منزل
تست کرونا در منزل

مقایسه بین آنفولانزا 1918 و کووید-19

اولین تفاوت، جمعیت بیمار است؛ در حالی که آنفولانزا 1918 تعداد نامتناسبی از افراد 25 تا 40 ساله را کشت، کووید19 بیشتر افراد بالای 65 سال را تحت تاثیر قرار می‌دهد، به ویژه آنهایی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند. افراد 25 تا 40 ساله 40 درصد از مرگ و میرهای ناشی از آنفولانزا 1918 را تشکیل می‌دهند، در حالی که افراد در محدوده سنی 18 تا 44 سال تنها 9/3 درصد از مرگ و میرهای ناشی از کووید-19 را تشکیل می‌دهند.

بیشتر کشورها در همه‌گیری 1918 در امان ماندند، در حالی که تنها جزایر کوچک‌تر اقیانوس آرام (جزایر سولومان و وانواتا) عاری از COVID-19 باقی مانده است. میزان مرگ و میر برای زنان باردار مبتلا به آنفولانزای اسپانیایی 23٪ تا 37٪ و 26٪ از کسانی بود که زنده مانده بودند اما فرزند خود را از دست دادند، در حالی که میزان مرگ و میر زنان باردار مبتلا به COVID-19 ناشناخته است. آنفولانزا اسپانیایی منجر به بیماری حاد در 25٪ تا 30٪ از جمعیت جهان، با بیش از 50 میلیون مرگ و میر است، در حالی که COVID-19 تا به امروز نزدیک به 55 میلیون نفر را مبتلا کرده است، با 3/1 میلیون فوتی ناشی از آن ویروس.

دومین تفاوت، این است که دو بیماری از طریق مکانیسم‌های متفاوتی از بین می‌روند. در حالی که مبتلایان به آنفولانزا به دلیل ذات الریه باکتریایی ثانویه جان خود را از دست دادند، افراد مبتلا به کووید19 در اثر یک پاسخ ایمنی بیش فعال که منجر به نارسایی چند عضوی شد، جان خود را از دست دادند. سندرم دیسترس تنفسی حاد (ARDS) می‌تواند در هر دو مورد ایجاد شود. سندرم دیسترس تنفسی حاد به عنوان یک عارضه در آنفولانزا باعث میزان مرگ و میر 100٪ در مقایسه با میزان مرگ و میر 4/53 ٪ در عارضه COVID-19 داشت.

تاثیرات اقتصادی آنفولانزا 1918 و کرونا بر جهان

کووید 19 بر اقتصاد بسیاری از کشورها تاثیر قابل توجه‌ای داشت، براساس گزارشات بانک جهانی، ایالات متحده با کاهش تولید ناخالص داخلی مواجه شده است. تأثیر اقتصادی پیش‌بینی شده کووید19 بر اقتصاد بسیاری از کشورها موجب گردید حتی اکثر کشورها مانند ایالات متحده با کاهش تولید ناخالص داخلی بر اساس گزارش بانک جهانی مواجه شوند. اطلاعات تأثیر اقتصادی در طول همه‌گیری آنفولانزا 1918 کمیاب است، اما اشاره گردید که مکزیک 9 میلیارد دلار ضرر کرده است.

تشخیص، درمان و واکسن در هر دو مورد به تعویق افتاد. ایالت‌ها آزمایش‌های تشخیصی مختلف COVID-19 را توسعه دادند، زیرا آزمایش اولیه توسط مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) تأیید نشد. در آزمایش های اولیه، هیچ درمان COVID-19 تایید شده توسط سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA) وجود نداشت، اما داروهای ضد ویروسی مانند رمدسیویر، آنتی بادی و مسدود کننده‌های اینترلوکین 33 استفاده می‌شد. در حاضر بسیاری از راه‌های مقابله با این ویروس، تایید شده و در دست عموم مردم می‌باشد. واکسن‌ها هم توسعه پیدا کرده و در سراسر جهان یافت می‌شوند.

از نظر مدت زمان و منشاء هر دو ویروس اختلاف نظر وجود دارد و هر دو از موج‌های متعدد تشکیل شده‌اند. آنفولانزای 1918، 25 ماه به طول انجامید، و ممکن است در اسپانیا، فرانسه یا ایالات متحده آمریکا منشاء گرفته باشد بدون اینکه شواهد قطعی وجود داشته باشد. موج اول تقریباً از 15 فوریه 1918 تا 1 ژوئن 1918 و موج چهارم و نهایی تقریباً از 1 دسامبر 1919 تا 30 آوریل 1920 طول کشید. COVID-19 در 31 دسامبر 2019 در ووهان چین منشاء گرفت، در مورد اینکه آیا منشاء آن بازار تره بار است یا در موسسه ویروس شناسی ووهان بحث‌های زیادی وجود دارد. برخلاف آنفولانزا 1918، تعیین توالی DNA در کووید-19 می‌تواند بر اساس یک تغییر پایه واحد، علائم یا بدون علامت بودن افراد آلوده را پیش‌بینی کند.

آنفولانزا 1918کووید 19
علل ویروسیH1N1 influenza A virusSARS-CoV-2
میزان مرگ و میر50/2 %40/2 %
تعداد مرگ و میر50 میلیون2/2 میلیون
پرخطرترین جمعیت40 – 25 سال65 سال + بیماری‌های زمینه‌ای
علت مرگعفونت باکتریایی ثانویهسیستم ایمنی بیش فعال که منجر به نارسایی اندام می‌شود
مکان وقوعشهرستان هسکل، کانزاسووهان (در بازار تره بار یا موسسه ویروس شناسی ووهان)
نوع ویروسارتومیکسوویریدهویروس کرونا
جدول مقایسه آنفولانزا و کووید 19

درسی از تجربه تلخ آنفولانزا 1918

همه‌گیری COVID-19 و آنفولانزا 1918 هر دو به طور مشابه تأثیرات منفی قابل توجهی بر اقتصاد جهانی ایجاد کردند و روابط بین‌الملل را تحت تأثیر قرار دادند و تأخیر قابل‌توجهی در تشخیص، درمان و واکسن‌های آن داشتند. شدت همه‌گیر بودن تا حد زیادی در جمعیت پرخطر و مکانیسم مرگ متفاوت بودند. آنفولانزا 1918 کمتر از نیمی از کشورها را تحت تاثیر قرار داد و آسیب پذیرترین گروه‌ها بزرگسالان سالم بین سنین 25 تا 40 سال بودند، در حالی که کووید-19 تقریباً همه کشورها را تحت تأثیر قرار داده است و آسیب پذیرترین گروه بزرگسالان بالای 65 سال هستند. قربانیان آنفولانزا 1918 عمدتاً بر اثر ذات الریه باکتریایی ثانویه جان خود را از دست دادند، در حالی که قربانیان کووید-19 عمدتاً به دلیل پاسخ ایمنی بیش از حد فعال که منجر به نارسایی اندام می‌شد جان خود را از دست می‌دادند. تفاوت‌های اصلی بین همه‌گیری ها در جدول اشاره گردیده است.

این مقایسه‌ها برای درک و پیش‌بینی اثرات بلندمدت همه‌گیری جدید COVID-19 مهم هستند. تعداد کمتر مرگ و میرها ممکن است نتیجه پیشرفت‌های ما در زمینه پزشکی در طول قرن باشد، مانند ابزارهای تشخیصی و دستگاه‌های اکسیژناسیون غشایی برون‌پیکری (ECMO).

تست کرونا برای پرواز - آزمایشگاه کیوان
تست کرونا برای پرواز

درمان آنفولانزا 1918 و کووید19

با استفاده از زیست شناسی مصنوعی، تشخیص را می‌توان با استفاده از توالی یابی کامل سویه‌های COVID-19 انجام داد، که همچنین تعداد سویه‌ها را نشان می‌دهد. علاوه بر این، به دست آوردن داده‌ها در مورد ژنوتیپ‌های بیمار تأثیر آن را بر بیان ویروس تعیین می‌کند. علاوه بر این، واکسن‌هایی که با زیست‌شناسی مصنوعی ساخته شده و سپس با فناوری نانو ساخته شده‌اند، می‌توانند در مقادیر نامحدود در مقایسه با روش‌های فعلی تولید واکسن، که از تخم مرغ بارور شده استفاده می‌کنند، ساخته شوند. واکسن‌های مصنوعی را می‌توان برای هر سویه با یک حسگر منحصر به فرد روی هر آنتی بادی مونوکلونال ساخت که نشان‌دهنده وجود یک سویه خاص است و امکان واکسیناسیون کارآمد و به موقع را در هر جمعیت فراهم می‌کند.

ما همچنین باید بتوانیم شروع به کشف رمز و راز این ویروس کنیم. با مطالعه هر پایه از RNA پیام‌رسان حس مثبت آن و تعیین عملکرد فردی آن، می‌توانیم پیش‌آگهی بیمار را حدس بزنیم و برای درمان بیماران در هنگام بیماری آماده باشیم. پیش آگهی بیماران در بخش مراقبت‌های ویژه در حال حاضر ضعیف است و میزان مرگ و میر بالا و خطر آسیب به ریه وجود دارد.

همانطور که بیان فنوتیپی عملکردی COVID-19 را بهتر درک می‌کنیم، می‌توانیم بیان mRNA ویروسی را پیش بینی کنیم و درمان را زودتر شروع کنیم. این رقابت بین استفاده از پیشرفته‌ترین زیست شناسی مصنوعی قرن بیست و یکم در برابر ویروس قرن بیست و یکم است. ما 100 سال با سال 1918 و ابزارهایی که دانشمندان و پزشکان در قرن گذشته در اختیار داشتند، فاصله داریم. امیدواریم بتوانیم در این مبارزه با این ویروس پیروز شویم. پیش بینی اینکه این مبارزه تا چه زمانی ادامه خواهد داشت دشوار است، اما با پیشرفت تکنولوژی‌های جدید در علوم و فناوری و استفاده از روش‌های تشخیصی سریع مانند پی سی آر (RT-PCR) و در نهایت با فاصله گذاری اجتماعی و رعایت نکات بهداشتی، باید به پیروزی برسیم.

تشخیص آنفولانزا و کرونا

در حال حاضر تنها روش تشخیص کرونا و آنفولانزا انجام نمونه PCR است. درصورتی که به کرونا و آنفولانزا مشکوک هستید و نمی‌دانید کدام تست مناسب شماست؛ تست تشخیص کرونا – آنفولانزا به صورت همزمان برای اولین بار در آزمایشگاه کیوان راه اندازی شده و می‌توانید با هزینه کمتر این تست را در منزل انجام دهید.

مطالب مرتبط:

شدت شیوع کرونا و آنفولانزا 1918 یکی است؟

خیر؛ شیوع آنفولانزا در جهان فقط محدود به چند کشور بود ولی کرونا به همه جهان گسترش یافت و تقریبا مکان خالی از کرونا وجود ندارد.

علائم کرونا و آنفولانزا 1918 یکی است؟

به طور کلی علائم کرونا و آنفولانزا شبیه به هم است. ولی در موارد محدودی با هم تفاوت‌هایی دارند

آیا امکان تشخیص همزمان کرونا و آنفولانزا وجود دارد؟

بله؛ آزمایشگاه تخصصی ویروس شناسی کیوان امکان انجام یک تست برای تشخیص کرونا و آنفولانزا به صورت همزمان را داراست. شما می‌توانید از طریق این لینک درخواست تست تشخیص کرونا-آنفولانزا در منزل را ثبت نمایید.

یک نظر
  1. rama گفت

    I have read so many posts about the blogger lovers however this post is really a good piece of writing, keep it up

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.