علل افت اکسیژن خون در کرونا

0 10,029
زمان مطالعه این مطلب: 5 دقیقه

افت اکسیژن خون در کرونا یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های افراد در هنگام بروز بیماری کرونا بوده است. اگر در زمان ابتلا به این ویروس به پزشک مراجعه کنید، اولین کاری که پزشک انجام می‌دهد، بررسی اکسیژن خون در شماست. چرا که این ویروس موجب افت اکسیژن خون در فرد شده و فرد را لحظه به لحظه بیمارتر و بی حال‌تر می‌کند. بنابراین کنترل این امر یکی از حیاتی‌ترین اقداماتی است که افراد باید در ابتلا به کووید 19 انجام دهند. سطح اکسیژن در خون را اغلب با درصد نشان می‌دهند و این میزان تا حدی نباید پایین‌تر بیاید.

در این بخش سعی داریم شما را با علل افت اکسیژن خون در کرونا و روش‌های بهبود اکسیژن خون در این بیماران آشنا کنیم. با ما همراه باشید تا نکات ارزشمندی به شما ارائه دهیم، تا در زمان ابتلا، هر چه سریع‌تر بهبود پیدا کنید.

اکسیژن خون چیست و چه وظیفه‌ای دارد؟

اکسیژن خون که به آن اشباع اکسیژن نیز گفته می‌شود با درصد نمایش داده می‌شود. این درصد میزان کل اکسیژنی را نشان می‌دهد که در گردش خون قرار گرفته است. این مقدار با میزان هموگلوبین در خون رابطۀ مستقیم دارد.

هموگلبوبین پروتئین موجود در گلبول‌های قرمز بوده که وظیفۀ آن انتقال دادن اکسیژن از بخش ریه به سایر بخش‌های بدن است. برای اینکه همۀ سلول‌های بدن افراد بتوانند وظایف خود را به درستی انجام دهند، باید سطح اکسیژن بالایی داشته باشند، در واقع باید اکسیژن مورد نیاز به آن‌ها برسد. به همین دلیل است که پزشکان توصیه می‌کنند سطح اکسیژن خون در افراد باید در حالت نرمال قرار بگیرد. اگر این میزان پایین آید، در عملکرد سلول‌های بدن تأثیر خواهد گذاشت.

لازم به ذکر است که مقدار طبیعی سطح اکسیژن در خون باید نزدیک به صد درصد باشد. یعنی هر چه این مقدار به عدد 100 نزدیک تر باشد، ایده آل‌تر خواهد بود اما این مقدار تا 95 نیز طبیعی است چون در این صورت است که متوجه می‌شویم میزان قابل توجهی اکسیژن در گردش خون وجود دارد. افرادی که مشکلات تنفسی مانند انسداد ریه یا آسم دارند، این میزان بین 88 تا 90 درصد است. زمانی که سطح اکسیژن در فرد به یکباره به زیر 85 برسد، این امر نشان‌دهندۀ بروز یک بیماری جدی همانند نارسایی قلبی، ذات الریه و کم خونی شدید است که باید توسط بیمارستان مشخص شده و درمان شود.

مطالب مرتبط:

اکسیژن خون
اکسیژن خون

علت‌های افت اکسیژن خون در کرونا

بیماری کرونا یکی از بیماری‌هایی است که موجب افت میزان اکسیژن خون می‌‌شود به همین دلیل است که افت اکسیژن خون در کرونا یکی از مسائل اصلی در این بیماری است. کووید 19 بیماری عفونتی بوده که سیستم تنفسی افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. علائم این بیماری تنگی نفس، سرفه‌های شدید و مشکلات در تنفس است. بنابراین افت اکسیژن خون در این بیماران تا حدی طبیعی به نظر می‌رسد. این بدین معنی است که فرد کرونایی در حال نرمال باید اکسیژن خون بین 90 تا 95 داشته باشد. چنانچه سطح اکسیژن از این عدد کمتر شد باید حتماً فرد توسط پزشک ویزیت شود. بیماران با اکسیژن خون زیر 80 درصد باید در بیمارستان بستری شوند.

نحوۀ اندازه گیری اکسیژن خون

تشخیص سطح اکسیژن خون عملی است که باید به وسیلۀ آزمایش مشخص شود. این آزمایش اکسیمتری نام داشته و به دو روش زیر انجام می‌شود:

  • آسان‌ترین و بهترین روش برای اندازه گیری سطح اکسیژن خون روش پالس اکسی متر است. این دستگاه اکسیمتر بوده و آن را روی نوک انگشت فرد قرار می‌دهند. از این طریق بدون نمونه گیری می‌توان سطح اکسیژن فرد را تشخیص داد.
  • روش دیگر در اندازه گیری سطح اکسیژن خون از طریق گاز خون شریان است. این تکنیک در بیمارستان و توسط پزشک انجام می‌گیرد. در این روش پزشک، نمونه خون را گرفته و آن را با آزمایش مورد بررسی قرار می‌دهد.
اکسیژن خون
اکسیژن خون

مطالب مرتبط:

درمان افت اکسیژن خون در کرونا

زمانی که فرد بیمار دچار افت اکسیژن خون می‌شود می‌توانید از روش‌های مختلفی آن را بهبود ببخشید. افت اکسیژن خون در بیماری‌هایی مانند آنفولانزا و سرماخوردگی نیز بسیار رایج است. از راه‌کارهایی که منجر به بهبود افت اکسیژن خون می‌شود عبارتند از:

  • سرفه کردن و حرکت دادن ترشحات به منظور سهولت در اکسیژن رسانی به ریه‌ها
  • کم کردن فشار موجود بر روی ریه‌ها با درست نشستن
  • نفس عمیق یکی از روش‌هایی است که می‌توان به وسیلۀ آن اکسیژن بیشتری به ریه‌ها رساند.
  • بودن در مکانی که تهویۀ مناسب دارد تا اکسیژن بیشتری جذب کنید.
  • خودداری کردن از قرار گرفتن در مکان‌های خیلی سرد یا خیلی گرم

شما می‌توانید افت اکسیژن خون در کرونا را به وسیلۀ تغذیۀ مناسب درمان کنید. در واقع پزشکان بر این باورند که افراد با اصلاح تغذیۀ خود می‌توانند نقش بسیار مهمی در افزایش میزان اکسیژن خون داشته باشند. استفاده از سبزیجات و میوه‌ها مهم‌ترین مسئله در بهبود افت اکسیژن خون در کرونا است. این میوه‌ها مانند: انار، کیوی، انجیر، خرما، هویج، چغندر، سیر، اسفناج، سیب زمینی و لوبیا هستند که هر کدام خواص مخصوص به خود را دارند. به عنوان مثال میوه انار در ساختن گلبول‌های قرمز نقش اساسی داشته و از این طریق موجب افزایش اکسیژن در سلول‌ها می‌شود.

نتیجه گیری

  • افت اکسیژن خون در کرونا از مهم‌ترین علائم بوده که باید توجۀ ویژه‌ای به آن داشت.
  • اندازه گیری سطح اکسیژن می‌تواند در تشخیص ویروس کووید 19 در بدن فرد کمک زیادی کند.
  • سطح طبیعی اکسیژن در خون افراد باید به عدد 100 نزدیک باشد. این میزان در بیماران کرونایی تا 95 می‌رسد.
  • اگر سطح اکسیژن فرد زیر 95 بود، باید به پزشک مراجعه کنید.
  • سطح اکسیژن زیر 85 را اغلب در بیمارستان بستری می‌کنند.
  • برای درمان افت اکسیژن خون در کرونا خوب است روش‌هایی مانند کشیدن نفس عمیق و قرار گرفتن در مکانی با تهویۀ خوب را امتحان کنید.
  • خوردن میوه‌ها و سبزیجات می‌تواند در اکسیژن رساندن به سلول‌های بدن کمک کند.
اکسیژن خون
اکسیژن خون

مطالب مرتبط:

بیشترین عوارض پس از گذراندن دروان کرونا کدامند؟

سرفه‌های طولانی مدت و تنگی نفس از عوارضی هستند که فرد پس از بهبود یافتن نیز با آن درگیر خواهد بود. همچنین در بعضی از افراد تا ماه‌ها ریزش مو دیده شده است.
بیشتر بخوانید: کووید طولانی (اثرات طولانی مدت ویروس کرونا)

دوران بهبودی کرونا چه مدت است؟

در بیشتر افراد دوران حاد کرونا دو تا سه هفته بوده و در این مدت با مصرف قرص‌های ویتامین، استامینوفن و میوه و سبزیجات بهبود پیدا می‌کنند.

ریۀ درگیر سویۀ اُمیکرون چه علائمی دارد؟

یکی از علامت‌های شدید و طولانی مدت در کرونا، تنگی نفس بوده و با وجود احساس درد در قفسۀ سینۀ فرد، احساس سنگینی کردن حین تنفس، افزایش تعداد بازدم یا دم و سرفه‌های طولانی مدت می‌تواند از علائم ریۀ درگیر باشد.
بیشتر بخوانید: درگیری ریه در کرونا و روش تشخیص

علائم کمبود اکسیژن در خون در بیماری کرونا چیست؟

احساس گیجی، احساس درد در هنگام تنفس و در قفسۀ سینه، تنگی نفس، سر درد، تند بودن ضربان و تپش قلب از شایع‌ترین علائم افت اکسیژن خون در کروناست.

چرا در بیماری کرونا، اکسیژن خون کاهش می یابد؟

به پروسۀ کاهش اکسیژن خون هیپوکسیمی گفته می‌شود که علل وجود آن عواملی مانند آسم، سندرم‌های تنفسی، بیماری‌های قلبی، آمبولی ریه و کم خونی است.

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.