همه چیز درباره هالوکس والگوس یا انحراف شست پا

0 858
زمان مطالعه این مطلب: 6 دقیقه

بونیون (انحراف شست پا) یا هالوکس والگوس زمانی اتفاق می‌افتد که چیزی به انگشت شست پا فشار بیشتری وارد می‌کند و آن را از حالت طبیعی خود خارج می‌کند و به سمت دیگر انگشتان پا متمایل می‌کند. اگر متوجه یک برآمدگی در پایه انگشت شست پا شدید، به پزشک مراجعه کنید. درمان بونیون معمولاً شامل پوشیدن کفش‌های مناسب و درمان علائمی مثل درد و سفتی یا در مواردی انجام جراحی پا توسط متخصص است.

در این مقاله از مجله سلامت کیوان به چیستی، علائم، علت و نحوه تشخیص و درمان این عارضه به طور کامل خواهیم پرداخت. حتما تا انتها همراه ما باشید تا به تمام سوالات شما پاسخ دهیم و اگر ابهامی باقی ماند، در انتها سوال کنید.

هالوکس والگوس چیست؟

هالوکس والگوس یه به انگلیسی Hallux valgus، که به نام بونیون (انحراف شست) نیز شناخته می‌شود یک برآمدگی استخوانی است که در پایه انگشت شست پا ایجاد می‌شود و منجر به ایجاد قوز در لبه داخلی مفصل شست پا – مفصل متاتارسوفالانژیال (MTP) می‌شود. مفصل MTP جایی است که پایه انگشت شست پا به پای شما می‌چسبد. اصطلاح پزشکی این انحراف «هالوکس والگوس» است.

اگر متوجه یک برآمدگی در انگشت شست پا شدید، به ویژه اگر در انگشتان پا یا پاهای خود درد، سفتی یا بی حسی دارید، به پزشک مراجعه کنید.

انواع هالوکس والگوس

ایجاد قوزها در اثر فشار، روی انگشتان شست پا رایج است اما می‌توانند روی انگشتان دیگر و به دلایل دیگر نیز ایجاد شوند. انواع دیگر هالوکس والگوس عبارتند از:

  1. انحراف شست مادرزادی (congenital hallux valgus): برخی از نوزادان با هالوکس والگوس به دنیا می‌آیند.
  2. انحراف شست نوجوانان یا جوانان: اینها انواع بونیون هستند که افراد کمتر از 18 سال را تحت تاثیر قرار می دهند.
  3. انحراف شست خیاط (بنیونت): بونیون‌های خیاط در پایه انگشت کوچک پای شما شکل می‌گیرند. آنها معمولاً نتیجه پوشیدن کفش‌های تنگ و نامناسب هستند یا انجام فعالیتی که انگشت کوچک پا را به سمت انگشتان دیگر فشار می‌دهد.
انحراف شست پا
انحراف شست پا

علائم هالوکس والگوس چیست؟

علائم هالوکس والگوس معمولا قابل مشاهده توسط خود فرد هستند که به شرح زیر است:

  • برآمدگی در پایه انگشت شست پا
  • درد یا سفتی در انگشت شست پا
  • تورم
  • تغییر رنگ یا قرمزی
  • ناتوانی در حرکت یا خم کردن انگشت شست پا (ممکن است هنگام خم کردن انگشت پا احساس درد یا سوزش کنید)
  • مشکل در پوشیدن برخی از انواع کفش، یا دردی که با پوشیدن کفش بدتر می‌شود
  • میخچه یا پینه (پوست ضخیم شده)
  • انگشت چکشی (تاندون‌ها و مفاصل انگشتان پا دردناک و سفت هستند)
  • بی حسی در انگشت شست پا یا اطراف آن

درصورتی که هریک از علائم ذکر شده را مشاهده کردید و احساس نیاز به مشاوره با یک متخصص جراح هالکوس والگوس دارید، همین حالا فرم زیر را به صورت رایگان پر کنید تا برترین متخصصان کشور با شما تماس گرفته و راهنمائی‌های لازم را انجام دهند. تا دیر نشده اقدام کنید و سپس به مطالعه ادامه مقاله بپردازید.





    علت هالوکس والگوس چیست؟

    دلایل متعددی ممکن است برای ایجاد بونیون وجود داشته باشد؛ ترکیبی از عوامل مانند سابقه خانوادگی، ساختار استخوان غیرطبیعی، افزایش حرکت و انتخاب کفش نامناسب می‌تواند باعث ایجاد این قوزها شود. وقتی چیزی برای مدت طولانی (معمولاً سال‌ها) به مفصل شست پا فشار اضافی وارد می‌کند، این فشار می‌تواند مفصل شما را از حالت طبیعی خود خارج کند و به سایر انگشتان پا فشار دهد. در نهایت، زمانی که بدن شما برای بیرون راندن انگشت پا از محل معمول خود تلاش می‌کند، یک برآمدگی روی مفصل MTP شما ایجاد می‌شود.

    شایع‌ترین دلایل فشار اضافی روی مفصل شست پا عبارتند از:

    • پوشیدن کفش‌های باریک یا نوک تیز که انگشتان پای شما را فشرده می‌کند
    • نحوه راه رفتن (مکانیک پای شما)
    • مشکلات و بیماری‌هایی که باعث التهاب می‌شوند (مثل آرتریت روماتوئید یا لوپوس)
    • ایستادن روی پاها برای مدت طولانی

    بیشتر بخوانید:

    افراد در معرض خطر هالوکس والگوس

    هر کسی می‌تواند دچار برآمدگی شست پا شود. گروه‌های خاصی از افراد که بیشتر احتمال دارد بونیون داشته باشند عبارتند از:

    • بانوان
    • افرادی که والدین آنها هالوکس والگوس یا مشکلات دیگر مربوط به پا دارند. بیش از 70 درصد از افرادی که بونیون دارند، آن را از والدین خود به ارث برده‌اند.
    • افراد با سابقه آسیب پا (از جمله ورزشکاران)

    عوارض هالوکس والگوس

    داشتن قوز شست پا ممکن است خطر ابتلا به موارد زیر را افزایش دهد:

    • بورسیت (کیسه‌های دردناک و پر از مایع در اطراف مفاصل)
    • انگشت چکشی
    • آرتروز

    تشخیص هالوکس والگوس

    یک پزشک با معاینه فیزیکی، می‌تواند هالکوس و والگوس را تشخیص می‌دهد. پزشک، پای شما را معاینه می‌کند و در مورد علائم شما می‌پرسد. اینکه چه زمانی برای اولین بار متوجه برآمدگی در نزدیکی انگشت شست پا شدید یا اگر فعالیت‌های خاصی علائم شما را بدتر می‌کند، به پزشک خود اطلاع دهید. ممکن است لازم باشد به یک جراح هالوکس والگوس پا مراجعه کنید.

    آزمایش تشخیص هالوکس والگوس

    ممکن است برای تشخیص بونیون به هیچ آزمایشی نیاز نداشته باشید. پزشک از اشعه ایکس پا برای تعیین تراز کلی استخوان‌ها و مفصل MTP شما استفاده می‌کند.

    هالکوس والگوس
    هالکوس والگوس

    درمان هالوکس والگوس

    رایج‌ترین درمان‌های انحراف شست پا یا هالکوس والگوس عبارتند از:

    تغییر کفش

    تعویض کفش باریک با کفش پنجه پهن و راحت می‌تواند فشار را از روی انگشتان پا کم کند. شاید بتوانید از یک وسیله کششی برای گشاد کردن کفش‌های قبلی خود استفاده کنید.

    نوار شست و نوار چسب

    پدهای انحراف شست بدون نسخه (OTC) ناحیه اطراف قوز را برای کاهش فشار، بالشتک می‌کنند. پزشک شما ممکن است استفاده از نوار پزشکی را برای نگه داشتن انگشتان پا در موقعیت صحیح پیشنهاد کند.

    دستگاه‌های ارتز

    ارتزها درج‌های کفشی هستند که از پاهای شما حمایت می‌کنند. ممکن است به ارتزهای بدون نسخه یا درج‌های سفارشی نیاز داشته باشید. پزشک شما ممکن است پیشنهاد کند که بین انگشت شست پا و انگشت دوم نیز یک فاصله قرار دهید. شاید زمانی که کفش نپوشیده‌اید نیاز به استفاده از آتل برای صاف نگه داشتن انگشت شست پا داشته باشید.

    مسکن‌ها برای درمان هالکوس والگوس

    داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) درد و تورم را کاهش می‌دهند. ممکن است به قرص‌های خوراکی یا  NSAID‌های موضعی (کرم‌ها یا پمادهایی که به پوست خود در اطراف قوز می‌مالید) نیاز داشته باشید.

    گذاشتن یخ

    استفاده از یخ یا کمپرس سرد روی انگشت آسیب دیده نیز ممکن است کمک کند. یک قالب یخ را در یک حوله نازک بپیچید و روی پای خود قرار دهید.

    کورتیکواستروئیدها

    کورتیکواستروئیدها داروهای تجویزی هستند که التهاب را کاهش می‌دهند. بدون تجویز پزشک متخصص جراح پا نسبت به مصرف اقدام نکنید.

    فیزیوتراپی برای درمان هالوکس والکوس

    ممکن است لازم باشد برای تقویت پای خود فیزیوتراپی انجام دهید. آنها تمرینات یا کشش‌هایی را به شما می‌دهند که انگشتان پا را در تراز بهتری نگه می‌دارند.

    جراحی

    اگر سایر درمان‌ها علائم شما را تسکین ندهند یا راه رفتن بسیار دردناک باشد، ممکن است پزشک شما جراحی اصلاح قوز را توصیه کند. پزشک یا جراح به شما می‌گوید که به چه نوع جراحی نیاز دارید و چه چیزی را باید انتظار داشته باشید.

    پیشگیری از هالوکس والگوس

    از آنجایی که بونیون‌ها به دلیل ترکیبی از چندین عامل مختلف ایجاد می‌شوند، پیشگیری از آن دشوار است. همانطور که گفته شد، پوشیدن کفش‌های مناسب ممکن است به کاهش پیشرفت برآمدگی کمک کند. به طور کلی، نکات زیر را برای پیدا کردن کفش‌های راحت و مناسب برای پاهایتان در نظر داشته باشید:

    • از پوشیدن کفش هایی با نوک باریک یا نوک تیز خودداری کنید – به خصوص اگر انگشتان پا را سفت و محکم نگه می‌دارند.
    • حتی اگر سایز پای خود را می‌دانید، کفش را بپوشید تا مطمئن شوید که برای شما مناسب است. اندازه کفش‌های برچسب دار همیشه بین برندها و مدل‌ها یکسان نیست.
    • قبل از خرید کفش‌های نو با آنها بنشینید، بایستید و راه بروید. مطمئن شوید که هیچ حرکت یا موقعیتی به انگشتان پا آسیب نمی‌رساند، نیشگون نمی‌گیرد یا فشار نمی‌آورد.
    • امتحان کردن کفش در پایان روز ممکن است تناسب دقیق‌تری به شما بدهد (پاهای شما به طور طبیعی در طول یک روز کمی متورم می‌شوند و در اواخر روز بزرگتر از اول صبح هستند).
    • پزشک یا متخصص پا می‌تواند انواع یا مارک‌های کفش‌هایی را توصیه کند که برای پاهای شما جواب می‌دهند. اگر سایر مشکلات ساختاری پا مانند کف پای صاف یا قوس کف پا دارید، از پزشک خود بپرسید که آیا برای جلوگیری از انحراف شست به ارتز نیاز دارید یا خیر.(1)

    چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

    به محض مشاهده هر یک از علائم زیر به یک پزشک متخصص پا مراجعه کنید:

    • درد در پا یا انگشتان پا
    • مشکل در راه رفتن یا حرکت
    • یک برآمدگی قابل توجه در نزدیکی پایه انگشت شست پا
    • تورم در انگشتان پا یا اطراف آن

    جمع بندی

    هالوکس والگوس یک مشکل رایج مربوط به پا است. این مشکل زمانی اتفاق می‌افتد که چیزی انگشت شست پا را از حالت طبیعی خود بیرون می‌آورد و به سمت انگشتان دیگر می‌کشد. در نهایت، یک برآمدگی استخوانی می‌تواند روی مفصل جایی که شست پا به پای شما وصل می‌شود، ایجاد شود.

    قوزها در صورت ایجاد درد نیاز به درمان دارند. حتی اگر این یک راه حل ساده مانند تغییر نوع کفشی باشد که می پوشید، باز هم باید به یک پزشک یا متخصص پا مراجعه کنید تا هالوکس والگوس را تشخیص دهد. پزشک شما درمان‌هایی را پیشنهاد می‌کند که علائم شما را تسکین می‌دهد و به شما کمک می‌کند به فعالیت‌هایی که دوست دارید بازگردید.

    آیا هالوکس والگوس خود به خود از بین می‌رود؟

    خیر، برآمدگی و انحراف شست پا به خودی خوداز بین نمی‌رود. اگر قوز شست پا دارید به پزشک یا متخصص پا مراجعه کنید. آنها انحراف شست را تشخیص داده و درمان‌هایی را برای تسکین علائم شما پیشنهاد می‌کنند.

    برای کاهش درد و التهاب هالوکس والگوس چه باید کرد؟

    استفاده از کمپرس سرد روی پا و همچنین مصرف مسکن‌های غیر استروئیدی می‌تواند درد و التهاب شست پا را کاهش دهد.

    اگر هالوکس والگوس را درمان نکنیم چه می‌شود؟

    انحراف شست پا در صورت عدم درمان می‌تواند عوارضی مثل آرتروز، بورسیت و انگشت چکشی را ایجاد کند.

    منبع clevelandclinic
    نظر بگذارید

    ایمیل شما منتشر نمی شود.