جراحی پا؛ انواع، مزایا و عوارض

0 1,053
زمان مطالعه این مطلب: 4 دقیقه

جراحی پا ممکن است برای بسیاری از مشکلات مچ پا ضروری نباشد و درمان و دارو ممکن است برای حل مشکل کافی باشد. اما زمانی که مچ پا به شدت شکسته، تغییر شکل داده، ناپایدار است یا باعث درد مداوم می‍شود، جراحی پا ممکن است تنها راه حل باشد.

اما چرا جراحی پا انجام می شود؟ انواع جراحی مچ پا چگونه است؟ مزایا و عوارض جراحی مچ پا چیست؟ چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟ برای آشنایی بیشتر با این جراحی حتما تا پایان این نوشته از مجله سلامت کیوان با ما همراه باشید.

چرا جراحی پا انجام می‌شود؟

ممکن است برای درمان شکستگی استخوان، آرتریت، تاندونیت و مشکلاتی که با درمان و دارو قابل حل نیستند، جراحی روی مچ پا لازم باشد. جراحی برای شکستگی مچ پا در صورتی انجام می‌شود که استخوان‌های مچ پا ناپایدار باشند و برای بهبودی نیاز به حمایت بیشتری داشته باشند.

شکستگی‌های خفیف‌تر، زمانی که مچ پا ثابت است و استخوان شکسته در جای خود قرار ندارد، ممکن است نیازی به ترمیم جراحی نداشته باشد. انواع مختلف جراحی مچ پا صدمات یا شرایط پزشکی متفاوتی را که مچ پای شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد درمان می‌کند.

جراح پا
جراح پا

چه مشکلاتی نیاز به جراحی پا دارند؟

مشکلات مچ پا که ممکن است نیاز به جراحی داشته باشند عبارتند از:

  • شکستگی مچ پا.
  • آرتریت که باعث درد و بی حرکتی می‌شود.
  • بی ثباتی مزمن مچ پا ناشی از پیچ خوردگی‌های متعدد یا علل دیگر.
  • تغییر شکل مچ پا.
  • تاندونیت مزمن/سینوویت مچ پا.

درصورتی که احساس می‌کنید نیاز به مشاوره با یک متخصص جراح پا دارید، همین حالا فرم تماس زیر را به صورت رایگان پر کنید تا برترین متخصصان جراح پا با شما تماس گرفته و راهنمایی‌های لازم را انجام دهند. الان اقدام کنید و سپس به مطالعه ادامه مقاله بپردازید.





    انواع روش‌های جراحی پا چیست؟

    انواع روش جراحی پا می‌توانند از آرتروسکوپی کم تهاجمی تا جراحی تعویض مچ پا متغیر باشند. شما به بیهوشی موضعی (کمر به پایین) یا بیهوشی عمومی نیاز دارید، بنابراین باید تا پایان عمل بخوابید. انواع روش‌های جراحی پا عبارتند از:

    • آرتروسکوپی مچ پا (برای آرتریت و آسیب مچ پا): این جراحی کم تهاجمی شامل چندین برش کوچک در مچ پا است. جراحان از ابزارهای خاصی برای برداشتن قطعات استخوان یا غضروف مچ پا استفاده می‌کنند.
    • جراحی تاندون: در تاندونیت/سینوویت مزمن مچ پا، جراحی می تواند به سادگی برداشتن بافت تاندون بیمار یا ترمیم پارگی باشد. یا می‌تواند پیچیده باشد مانند ترمیم/بازسازی آشیل و انتقال تاندون، که در آن تاندون بیمار برداشته شده و یا با تاندون دیگری از پا جایگزین می‌شود.
    • جراحی شکستگی مچ پا: اگر استخوان‌های مچ پا شکسته شده باشد (مچ پا شکسته)، جراحی می‌تواند شکستگی‌ها را تثبیت کند و به ترمیم استخوان کمک کند. پیچ‌ها، صفحات فلزی و سیم‌های فلزی کوچک ممکن است استخوان شکسته را در زمان بهبودی در جای خود نگه دارند. بسته به نوع شکستگی انواع مختلفی از جراحی‌ها وجود دارد و جراح شما در مورد روش خاص شما با شما صحبت خواهد کرد.
    • فیوژن مچ پا (برای درمان آرتریت): در طی این روش، جراحان سطوح مفصل مچ پا را که تحت تأثیر آرتروز قرار گرفته‌اند، جدا می‌کنند (بافت آسیب دیده را برمی‌دارند). سپس، جراحان استخوان‌های مچ پا را به‌طور دائم با پیچ‌ها و صفحات فلزی به هم متصل می‌کنند.
    • تعویض مچ پا: در طی جراحی تعویض مچ پا، پزشکان مفصل آسیب دیده مچ پا را با دقت خارج می کنند. آنها مفصل آسیب دیده را با یک مفصل جایگزین ساخته شده از پلاستیک یا فلز جایگزین می‌کنند. در بیشتر موارد، جراحان مفصل جایگزین را با استفاده از چسب مخصوص جراحی به استخوان موجود متصل می کنند. جراح شما همچنین ممکن است از پیچ برای کمک به تثبیت جایگزینی مچ پا استفاده کند.
    • بازسازی رباط جانبی مچ پا (برای بی ثباتی مزمن مچ پا یا بدشکلی‌های پا) : همچنین به عنوان روش Brostrom  شناخته می‌شود. جراح یک برش کوچک در قسمت خارجی مچ پا ایجاد می‌کند، سپس رباط‌های شل و ضعیف شده را که باعث بی ثباتی در مچ پا می‌شود، سفت می‌کند.(1)

    بیشتر بخوانید:

    مزایای جراحی پا چیست؟

    برای بسیاری از افراد، جراحی مچ پا به شما امکان می‌دهد دوباره از پا استفاده کنید. همچنین درد ناشی از شرایطی مانند آرتریت را تسکین می‌دهد.

    خطرات و عوارض جراحی مچ پا

    عوارض جراحی مچ پا ممکن است شامل موارد زیر باشند:

    • خونریزی و لخته شدن خون (ترومبوز ورید عمقی)
    • آسیب به اعصاب یا عروق خونی در مچ پا
    • عفونت
    • سفتی یا ضعف مفصل
    • واکنش به بیهوشی

    مراقبت بعد از جراحی پا

    بلافاصله پس از عمل، مچ پای شما برای چند هفته بی‌حرکت می‌شود (یا از حرکت جلوگیری می‌کند). گچ گیری یا چکمه طبی می‌تواند به مچ پا اجازه دهد تا بهبودی خود را آغاز کند. همچنین به محافظت از آن در برابر آسیب و صدمه بیشتر کمک می‌کند. پس از جراحی، اکثر افراد در عرض شش تا هشت هفته به فعالیت‌های عادی خود باز می‌گردند.

    مشاوره خرید واکسن گارداسیل
    مشاوره خرید واکسن گارداسیل

    چه زمانی باید با جراح پا تماس بگیرم؟

    اگر درد مداوم دارید که با گذشت زمان هنوز بهبود نیافته، برای معاینه با جراح پا خود تماس بگیرید. پس از جراحی، در صورت مشاهده هرگونه علائم عفونت یا سایر عوارض، در اسرع وقت با مطب جراح خود تماس بگیرید.

    جمع بندی

    در این نوشته از مجله سلامت کیوان درباره جراحی پا، به ویژه جراحی مچ پا صحبت کردیم و در مورد علت، انواع، مزایا و خطرات جراحی مچ پا حرف زدیم. امیدواریم که خواندن این نوشته برای شما مفید بوده باشد. درصورتی که هنوز سوال یا ابهامی دارید و یا فکر می‌کنید نیاز به مشاوره با یک متخصص پا دارید فرم موجود در ابتدای این صفحه را پر نمائید.

    چه کسانی نباید جراحی آرتروسکوپی مچ پا انجام دهند؟

    عمل آرتروسکوپی برای برخی از بیماران مناسب نیست. افراد مبتلا به آرتروز حاد مچ پا ممکن است از عمل آرتروسکوپی سودی نبرند. افراد مبتلا به عفونت‌های فعال و برخی دیگر از عارضه‌های پزشکی نیز موارد مناسبی برای انجام این جراحی نیستند.

    بعد از جراحی پا چه زمانی می‌توان رانندگی کنم؟

    زمانی که بتوانید بدون محدودیت اجسام را بلند کرده و استفاده از داروهای مسکن مخدر را متوقف کنید، می‌توانید رانندگی کنید.

    بعد از جراحی پا چه زمانی می‌توانم دوباره ورزش کنم؟

    برای شروع ورزش باید حداقل به مدت 4 تا 6 هفته صبر کنید و سپس با مشورت و تایید جراح پا ورزش کنید.

    بعد از جراحی مچ پا چیکار کنیم؟

    زمان بهبودی بسته به جراحی مچ پا متفاوت است؛ با این حال، باید مدت زمانی را برای استفاده از عصا انتظار داشته باشید و دوره‌ای که پای شما در گچ است، با کفش‌های مخصوص پیاده‌روی کنید.

    منبع clevelandclinic
    نظر بگذارید

    ایمیل شما منتشر نمی شود.