تفسیر جواب تست PCR و آزمایش آنتی‌بادی کرونا

2 10,196
زمان مطالعه این مطلب: 5 دقیقه

در جواب تست PCR اعداد و پارامترهایی وجود دارد که نشان‌دهنده‌ی ابتلا یا عدم ابتلای فرد به ویروس کرونا هستند. در آزمایش آنتی بادی، آنتی بادی‌های مربوط به کرونا در خون فرد اندازه‌گیری می‌شود و نشان می‌دهد فرد قبلا مبتلا بوده یا خیر.

تفسیر عدد CT در جواب تست PCR

در تفسیر جواب تست کرونا اعداد و پارامترهایی وجود دارد که نشان‌دهنده‌ی ابتلا به ویروس کرونا هستند. یکی از این پارامترها CT است که مخفف Cycle Threshold می‌باشد. عدد CT در تست کرونا می‌تواند معیاری از مقدار ویروس را نمایش دهد.

در روش تست PCR ماده ژنتیکی ویروس از نوع DNA مورد بررسی قرار می‌گیرد. اما برخی از ویروس‌ها مثل کرونا دارای ماده ژنتیکی از نوع RNA هستند که جهت تشخیص آن از روش RT-PCR استفاده می‌گردد. در این روش تشخیص، نمونه ای که از انتهای حلق و بینی شما گرفته می‌شود.

آزمایشگاه نمونه را تحت شرایط و پروسه‌های خاصی قرارداده و ماده ژنتیکی آن را استخراج می‌نماید. این ماده ژنتیکی وارد دستگاه شده و دستگاه واکنش‌های زنجیره‌واری را شروع می‌کند. هر بار که این واکنش رخ می‌دهد یک سیکل شمارش می‌شود. هر چقدر سریع‌تر ماده ژنتیکی به نقطه تشخیص دستگاه برسد مقدار ویروس در بدن بیشتر است.

از این رو در PCR معمولاً سیکل یا CT با عدد 40، مرز ابتلا به ویروس کرونا در نظر گرفته می‌شود. به عبارت دیگر اگر عدد CT در تست کرونا شما کمتر از ۴۰ باشد نتیجه تست کرونا مثبت می‌باشد. علاوه بر این، CT کمتر از ۲۲ هم معمولاً نشانه مقدار بالای ویروس می‌باشد.

اگر فرد در روزهای ابتدایی ورود ویروس به بدن باشد احتمالاً CT به عدد ۴۰ نزدیک‌تر خواهد بود. از این جهت تفسیر این پارامتر به شرح حال بیمار و علائم وی بسیار وابسته خواهد بود. عدد CT معمولا در طول مدت هفته اول به پیک رسیده و با بهبود فرد به تدریج این عدد بالاتر رفته تا نهایتاً از عدد ۴۰ بالاتر رفته و نتیجه تست کرونا منفی می‌شود.

همانطور که دیدیم اکثراً CT زیر عدد ۴۰ جواب تست کرونا را مثبت گزارش كرده و اعداد بالای ۴۰  تا ۴۵ یا ذکر No CT در موارد منفی گزارش می‌شود. البته باید در نظر داشت این عدد در بازه‌های زمانی از شروع تا انتهای بیماری متفاوت است. لذا در صورتی که جواب PCR شما منفی گزارش شده و همچنان علائم شما شدت پیدا کرده است حتما فاصله‌گذاری و سایر موارد را تا بهبودی علائم رعایت نمایید.

اگر تست PCR کرونا مثبت شود، نشان می‌دهد که در حال حاضر ویروس کرونا در بدن شما وجود دارد. اگر تست PCR کرونا منفی شود نشان می‌دهد که در حال حاضر ویروس کرونا در بدن شما وجود ندارد یا مقدار آن بسیار کم است.

آزمایش‌ سرولوژی (آزمایش خون تشخیص آنتی‌بادی مربوط به ویروس کرونا)

در تست آنتی بادی کرونا که به تست سرولوژی نیز معروف است، آنتی‌بادی‌های ضد کرونا در نمونه خون شما اندازه‌گیری می‌شوند. آنتی‌بادی‌ها پروتئین‌هایی هستند که پس از آلوده شدن به یک عامل بیماری‌زا یا بعد از دریافت واکسن، توسط سیستم ایمنی بدن ساخته می‌شوند. اینکه این محافظت تا چه مدت ادامه خواهد داشت، در هر بیماری و هر فرد متفاوت است. تست آنتی‌بادی کرونا عفونت قبلی و ایمنی نسبت به ویروس را نشان می‌دهد و از آن نمی‌توان برای تشخیص عفونت فعلی با ویروس کرونا استفاده کرد؛ زیرا ساخته شدن آنتی‌بادی در بدن ممکن است ۱ تا ۳ هفته طول بکشد.

آزمایش‌های سرولوژی براساس روش الایزا انجام می‌شود به دنبال دو آنتی‌بادی IgM و IgG هستند. برای شناسایی این دو آنتی‌بادی نیاز به خون بیمار و جداسازی سرم می‌باشد. بدن هر شخصی هنگام مبارزه با عفونتی مانند کرونا آنتی بادی ها را تولید می کند. در صورتی که فرد به ویروس کرونا مبتلا شده باشد ولی بی‌علامت باشد، این آزمایش مشخص می‌کند فرد آلوده به ویروس شده است یا خیر. با استفاده از این تست افراد بدون علامت اما آلوده به ویروس کرونا که به عنوان ناقلین سالم در نظر گرفته می‌شوند، نیز قابل شناسایی می‌باشند. تست آنتی بادی نیاز به ناشتایی برای آزمایش ندارد.

آنتی‌ژن‌هایی که آنتی‌بادی‌های کرونا به آن‌ها حمله می‌کنند

پروتئین نوکلئوکپسید بر روی ژنوم ویروس قرار دارد و با توجه به ایمنی زایی و فراوانی بالا یکی از بهترین آنتی‌ژن‌های ویروس برای تشخیص بیماری است. پروتئین اسپایک نیز بر روی سطح ویروس قرار دارد و نقش مهمی در شناسایی گیرنده و نفوذ ویروس به سلول دارد. از این رو تولید و مطالعه این پروتئین برای تحقیقات ضدویروسی و همچنین تولید واکسن بسیار حائز اهمیت است.

براساس گزارش CDC، این آزمایشات آنتی‌بادی‌ها را در برابر دو آنتی‌ژن اصلی ویروس کرونا هدف قرار می‌دهند:

  • گلیکوپروتئین اسپایک S، که در سطح ویروس وجود دارد. گلیکوپروتئین اسپایکیک پروتئین مهم است که به ویروس کمک می‌کند تا به داخل سلول‌های بدن وارد شده و به اصطلاح فیوز کند، بنابراین به این وسیله می‌تواند آنها را آلوده کند.
  • فسفوپروتئین نوکلئوکپسیدN، که به مقدار بیشتری از پروتئین S در ویروس موجود است. این پروتئین به ویروس کمک می‌کند تا خودش را در درون سلول‌هایی که ایجاد عفونت می‌کند تکثیر شود و به تکثیر آن در بدن کمک کند.

تفسیر جواب آزمایش‌ آنتی‌بادی کرونا با نتیجه‌ی مثبت

به‌طور کلی سطح آنتی‌بادی‌های  IgM و IgG از هفته دوم ابتلا به این بیماری شروع به افزایش می‌کند. اگرچه الایزا حتی در روز چهارم پس از شروع علائم نیز می‌تواند مثبت باشد، اما بالاترین سطح آن را در هفته دوم و سوم بیماری می‌توان مشاهده کرد.

در هفته پنجم سطوح آنتی‌بادی IgM شروع به کاهش کرده و تقریباً در هفته هفتم از بین می‌رود. در حالی‌ که سطوح آنتی‌بادی IgG بیش از هفت هفته مثبت باقی می‌ماند. اگر تست آنتی بادی کرونا مثبت شود نشان می‌دهد که شما قبلاً (بیش از سه هفته قبل) به بیماری کرونا مبتلا شده‌اید و در حال حاضر نسبت به آن ایمن هستید. ابتلای شما ممکن است از طریق تماس مستقیم با ویروس بوده باشد یا واکسن آن را دریافت کرده باشید. 

برای درک بهتر این اصطلاحات باید بگوییم آنتی‌بادی دارای چند کلاس و زیر کلاس می‌باشد. IgM در در اوایل ابتلا به بیماری‌هایی مانند کرونا تولید می‌شود بنابراین شناسایی این آنتی‌بادی به تنهایی نشان‌دهنده فاز اولیه ابتلای فرد به این بیماری می‌باشد ولی در ادامه IgG به همراه IgM نشانگر وضعیت رو به بهبودی بیمار است. و در نهایت مثبت شدن IgG به تنهایی به معنایی این است که فرد قبلا به کرونا مبتلا بوده ولی در حال حاضر بهبود یافته است.

مطالب مرتبط:

تفسیر جواب آزمایش‌های آنتی‌بادی کرونا با نتیجه‌ی منفی

اگر تست آنتی‌بادی کرونا منفی شود نشان می‌دهد که در حال حاضر شما نسبت به این بیماری ایمن نیستید. یا اینکه شما تا این لحظه کلاً به بیماری کرونا مبتلا نشده‌اید و یا ممکن است قبلاً به این ویروس مبتلا شده باشید. اما به دلیل اینکه زمان زیادی از آن گذشته، سطح آنتی‌بادی خون شما کاهش یافته است. تعداد کمی از افراد نیز ممکن است به دلایل مختلف، نتوانند آنتی‌بادی کافی بر ضد کرونا تولید کنند. اولین نکته که باید در مورد تست آنتی‌بادی بدانیم این است که آنتی‌بادی ها یک تا 3 هفته بعد از عفونت شروع به تولید می‌نمایند. بنابراین منفی شدن جواب این آزمایش به معنای عدم ابتلای قطعی شما نمی‌باشد. در واقع ممکن است شما ناقل این بیماری باشید ولی چون هنوز بدن شما واکنشی نسبت به ویروس نداده است و آنتی‌بادی شناسایی نمی‌شود و جواب تست منفی می‌باشد.

مدت زمان تولید آنتی‌بادی پس از دریافت واکسن کرونا

بیشتر واکسن‌های کرونای تولید شده باید در سه دوز تزریق شوند تا بدن در برابر ویروس مورد نظر ایمن شود. این سه دوز با فاصله زمانی مشخصی تزریق می‌شود تا بدن فرد حداکثر ایمنی لازم را به دست آورد. با وجود این که سه دوز واکسن کرونا باعث تولید آنتی‌بادی در بدن می‌شود، بدن افراد ۱۴ روز پس از دریافت دوز دوم و سوم واکسن تقریباً ایمن می‌شود. در صورتی که قبل از این دوره زمانی میزان آنتی‌بادی در بدن افراد افزایش یابد، به این معنا است که فرد تا حدودی در برابر بیماری ایمن شده است.

آزمایش Anti-Spike IgG

پس از دریافت واکسیناسیون، آزمایش آنتی‌بادی برای اندازه‌گیری پاسخ سیستم ایمنی بدن ایده خوبی به نظر می‌رسد، اما انجام دادن این کار ضرورت چندانی ندارد. آزمایش آنتی‌بادی همیشه میزان آنتی‌بادی تولید شده در بدن به دلیل دریافت واکسن را به صورت دقیق مشخص نمی‌کند. بنابراین متخصصان به افراد توصیه می‌کنند که بیش از حد به نتایج آزمایش‌های آنتی‌بادی اعتماد نکنند. افراد باید تمام اقدامات احتیاطی را برای پیشگیری از ابتلا به کرونا رعایت کنند تا آنتی‌بادی لازم در بدن آن‌ها تولید شود.

آزمایش Anti-Spike IgG یک آزمایش خون است. هدف این آزمایش تأیید تولید آنتی‌بادی هایی در بدن است که فرد را از ابتلای مجدد به عفونت شدید کرونا یا بستری شدن در بیمارستان محافظت می‌کند.

2 نظر
  1. محمدی گفت

    سلام
    چه مدت‌‌ پس از کرونا میشه واکسن زد ؟و ایا حتما قبلش باید تست انتی بادی داد؟با تشکر

    1. مدیر گفت

      با سلام،
      طبق اعلام وزارت بهداشت، حداقل یک ماه پس از بهبودی کامل میتوان واکسن زد

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.