8 علت خارش واژن؛ + بهترین روش درمان خارش واژن خانگی

8 170,313
زمان مطالعه این مطلب: 5 دقیقه

خارش واژن اتفاقی ناراحت‌کننده و گاهی دردناک است که معمولا به دلیل موارد تحریک‌کننده، عفونت یا یائسگی ایجاد می‌شود. اما می‌دانید چه چیزی بدتر از واژن خارش دار است؟ این که ندانید چه چیزی باعث آن می‌شود. در ادامه از این مقاله از مجله سلامت کیوان در مورد خارش واژن، درمان خارش واژن خانگی، و هر آنچه خانم‌ها باید درباره آن بدانند، صحبت خواهیم کرد. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

علت خارش واژن چیست؟

عواملی مانند اختلالات پوستی یا بیماری های مقاربتی در ایجاد خارش واژن دخیل هستند. همچنین در برخی‌موارد، خارش واژن به دلیل استرس یا سرطان فرج نیز ممکن است اتفاق بی‌افتد. نگران نباشید، در اکثر موارد این نوع خارش‌ها چندان نگران‌کننده نیست. با این حال، اگر خارش واژن داشتید یا مشکوک به بیماری زمینه‌ای هستید، بهتر است با پزشک یا متخصص زنان و زایمان صحبت کنید.(1)

بیایید به همه علت‌های احتمالی واژن خارش دار و چگونگی ایجاد خارش واژن بپردازیم. این عوامل شامل:

علت خارش واژن
علت خارش واژن

استرس – علت خارش واژن

استرس جسمی و عاطفی می‌تواند باعث خارش واژینال شود. مطالعات نشان داده است افزایش هورمون استرس (Cortisol) که هنگام داشتن استرس ترشح می‌شود، بر سلامت واژینال تاثیر گذاشته و خطر عفونت های واژینال را افزایش می‌دهد.

سرطان فرج – علت خارش واژن

خارش واژینال ممکن است نشانه ای از سرطان فرج یا سرطان مهبل باشد. البته بدانید که سرطان فرج نادر است و خارش واژینال به احتمال زیاد ناشی از چیز دیگری است.

برخی محرک‌های خارجی – علت خارش واژن

محرک‌های شیمیایی که در محصولات روزمره یافت می‌شوند و در تماس با واژن هستند، می توانند واکنش آلرژیک ایجاد کنند که به آن درماتیت تماسی نیز گفته می‌شود. اگر یک تحریک کننده مقصر باشد، ممکن است واژن شما خارش، قرمزی و درد داشته باشد.

برخی از محصولاتی که اغلب حاوی چنین محرک هایی هستند:

  • صابون، ژل دوش و حمام
  • اسپری‌های خوشبو کننده
  • روش‌های پیشگیری از بارداری موضعی مانند اسپرم کش
  • استفاده از برخی کرم، لوسیون و پمادها

بیماری های پوستی – علت خارش واژن

یک علت خارش واژن ممکن است بیماری‌های پوستی باشد. برخی بیماری‌های پوستی مانند اگزما و پسوریازیس می‌توانند باعث قرمزی و خارش در ناحیه تناسلی فرد شوند. اگزما که با نام درماتیت آتوپیک نیز شناخته می‌شود، جوشی است که در درجه اول در افراد مبتلا به آسم یا آلرژی رخ می‌دهد. در برخی موارد ممکن است این بیماری پوستی به واژن سرایت کند. پسوریازیس یک بیماری پوستی شایع است که باعث می‌شود خارش، و لکه های قرمز رنگ در طول پوست سر و مفاصل تشکیل شود.

عفونت – علت خارش واژن

مخمر یک قارچ طبیعی است که به طور معمول در واژن وجود دارد و معمولا مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما زمانی که رشد آن کنترل نشود، می‌تواند منجر به عفونت مخمری واژینال شود. علائم رشد بیش از حد مخمر در واژن عبارتند از خارش، سوزش، و ترشحات غلیظ و سفید رنگ که ممکن است بوی بد یا مخمر داشته باشد، بویی مانند نان خمیر ترش شده.(1)

اگر به تازگی آنتی بیوتیک مصرف کرده‌اید، ممکن است آنها مقصر ایجاد این نوع عفونت باشند باشند، زیرا آنتی بیوتیک‌ها می‌توانند باکتری‌های خوب را همراه با باکتری‌های بد از بین ببرند. (باکتری خوب چیزی است که مخمر را کنترل می‌کند.)

واژینوز باکتریال – علت خارش واژن

واژینوز باکتریال نیز مانند عفونت مخمری واژن، به‌ دلیل عدم تعادل بین باکتری‌های خوب و بد طبیعی در واژن ایجاد می‌شود. این وضعیت همیشه علائمی ایجاد نمی‌کند. هنگامی که علائم ظاهر می‌شوند، معمولاً شامل خارش واژن و ترشح غیر طبیعی با بوی ماهی واژن و تیر کشیدن واژن می‌شود. ترشحات ممکن است رقیق و خاکستری یا سفید مات باشد. همچنین می‌تواند کف‌آلود باشد.

بیماری‌های مقاربتی – علت خارش واژن

چند بیماری مقاربتی وجود دارد که می‌تواند علت خارش واژن شود، از جمله:

این بیماری های مقاربتی همچنین می‌توانند علائم دیگری از جمله ترشحات غیرمعمول واژن، ادرار دردناک و زخم‌های تناسلی ایجاد کنند.

مطالب مرتبط:

یائسگی – علت خارش واژن

کاهش استروژن که در دوران پیش از یائسگی اتفاق می افتد، خطر خارش واژن را افزایش می دهد. این به این دلیل است که استروژن کمتر باعث می‌شود بافت‌های فرج و واژن نازک‌تر، خشک‌تر و انعطاف‌پذیرتر شوند. خشکی واژن می‌تواند منجر به خارش و سوزش شود. همچنین ممکن است رابطه جنسی دردناک باشد و بعد از رابطه جنسی خونریزی داشته باشید.

علائم خارش واژن چیست؟

خارش واژن می‌تواند با علائم زیر همراه باشد:

  • سوزش.
  • ترشحات واژن.
  • ترک‌های کوچک روی پوست فرج شما.
  • تاول‌هایی روی فرج شما که ممکن است ترکیده یا ترشح کرده باشند و پوسته‌ای تشکیل دهند.
  • قرمزی و تورم در لابیای داخلی (لبهای واژن) و سایر قسمتهای واژن شما.
  • لکه‌های ضخیم و سفید رنگ روی فرج شما که پوسته پوسته می‌شوند.

این علائم به قدری رایج هستند که ممکن است نشان دهنده اختلالات یا بیماری‌های مختلفی باشد که بر اندام تناسلی شما تأثیر می‌گذارد. در صورت مشاهده این علائم با پزشک خود صحبت کنید.

درمان خارش واژن

هنگامی که پزشک زنان علت اصلی خارش واژن شما را پیدا کرد، گزینه‌های درمانی را توصیه می‌کند. دوره خاص درمان مورد نیاز شما، بستگی به شرایط خاصی دارد که باعث ایجاد مشکل شده است. خارش واژن ناراحت کننده است اما معمولا جدی نیست. اغلب اوقات، خارش واژن یا فرج به خودی خود با تغییراتی در سبک زندگی مانند اجتناب از عوامل تحریک کننده بهبود می‌یابد.

در اغلب موارد خارش و سوزش واژن خود به خود برطرف می‌شود. با این حال، شما می‌توانید با مشورت پزشک از کرم‌ها یا لوسیون‌های استروئیدی برای کاهش التهاب و ناراحتی واژن خود استفاده کنید. اما توجه داشته باشید برای جلوگیری از بدتر شدن اوضاع، از کرم‌های استروئیدی دقیقاً طبق دستورالعمل استفاده کنید و در صورت تشدید علائم، استفاده از آن را قطع کرده و به پزشک متخصص اطلاع دهید.

بیشتر بخوانید:

درمان خارش واژن خانگی

در اینجا مواردی وجود دارد که می توانید برای جلوگیری از خارش واژن و حفظ سلامت واژن و بهبود خارش‌های خود انجام دهید:

  • برای بیماری های مقاربتی آزمایش دهید. همچنین شرکای خود را تشویق کنید که همین کار را انجام دهند.
  • هنگام شستشوی باسن همیشه از جلو به عقب پاک کنید تا باکتری‌های مدفوع از فرج و واژن دور شوند.
  • برای شستن ناحیه تناسلی خود از آب گرم و یک پاک کننده ملایم استفاده کنید.
  • از صابون‌های معطر، لوسیون‌ها و حمام‌های کف آلود خودداری کنید.
  • لباس خیس یا مرطوب را بلافاصله پس از شنا یا ورزش عوض کنید.
  • هنگام رابطه جنسی از روش‌های محافظت کننده (کاندوم) استفاده کنید.
  • از اسپری و دوش‌های واژینال برای درمان خارش واژن استفاده نکنید.
مشاوره و تست HPV
مشاوره و تست HPV

چه زمانی برای خارش واژن باید به پزشک مراجعه کنم؟

با توجه به آنچه پیش‌تر گفتیم خارش واژن معمولا از دلایل جدی و خطرناکی ناشی نمی‌شود و با رعایت نکات درمانی می‌توانید آن را بهبود بخشید. اما اگر این خارش شدید بود و زندگی شما را مختل کرده بود و بیش از یک یا دو هفته ادامه داشت بهتر است به پزشک مراجعه کنید. همچنین اگر خارش با علامت‌های دیگری همراه بود باید حتما برای ویزیت پزشک متخصص زنان وقت بگیرید تا با معاینه و تجویز آزمایش علت را تشخیص داده و درمان مناسب را به شما ارائه کند.

جمع بندی:

  • خارش واژن اتفاقی ناراحت‌کننده و گاهی دردناک است که معمولا به دلیل موارد تحریک‌کننده برخی عفونت، و بیماری‌ها ایجاد می‌شود.
  • مخمر یک قارچ طبیعی است که به طور معمول در واژن وجود دارد و معمولا مشکلی ایجاد نمی‌کند.
  • برخی بیماری‌های پوستی مانند اگزما و پسوریازیس می‌توانند باعث ایجاد خارش واژن شوند.
  • برخی بیماری‌های پوستی یا بیماری‌های مقاربتی در ایجاد خارش واژن دخیل هستند.

خارش واژن چیست؟

خارش واژن اتفاقی ناراحت‌کننده و گاهی دردناک است که معمولا به دلیل موارد تحریک‌کننده برخی عفونت، و بیماری‌ها ایجاد می‌شود.

درمان خارش واژن چیست؟

در بیشتر موارد خارش واژن به خودی خود برطرف می‌شود. با این حال، شما می‌توانید از کرم ها یا لوسیون های استروئیدی برای کاهش التهاب و کاهش ناراحتی واژن خود استفاده کنید.

علت خارش واژن چیست؟

عواملی مانند اختلالات پوستی یا بیماری‌های مقاربتی در ایجاد خارش واژن موثر هستند. همچنین در برخی موارد، خارش واژن به دلیل استرس یا سرطان فرج نیز ممکن است اتفاق بی‌افتد.

خارش لبه های بیرونی واژن نشانه چیست؟

علت خارش لبه های بیرونی واژن می‌تواند مختلف باشد از جمله تحریک‌کننده‌ها، عفونت‌های باکتریال، بیماری‌های پوستی مانند اگزما و پسوریازیس، بیماری‌های مقاربتی مانند سوزاک و زگیل تناسلی، سرطان ناحیه تناسلی، فشار روحی و روانی و یائسگی که در مقاله به طور کامل به آن‌ها پرداخته‌ایم.

علت خارش واژن با ترشحات سفید و غلیظ چیست؟

خارش واژن با ترشحات سفید و غلیظ ممکن است نشان دهنده یک عفونت قارچی مخمر باشد. علائم رشد بیش از حد مخمر در واژن عبارتند از خارش، سوزش، و ترشحات غلیظ و سفید رنگ که ممکن است بوی بد یا مخمر داشته باشد، مانند نان خمیر ترش شده.

منبع mayoclinic healthline
8 نظر
  1. زهرا گفت

    سلام ۲۵ سالمه مجردم ۴ ۵ روز دقیقا ورودی واژنم احساس خارش و سوزش دارم علتش نگران کنندس؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      همانطور که مطالعه کردید، علل مختلفی ممکن است منجر به رخ دادن این اتفاق باشد. درصورت ادامه دار بودن شرایط به پزشک زنان جهت معاینه حضوری مراجعه نمائید.

  2. هانیه گفت

    سلام من چندهفتس خارش وقرمزی ناحیه خارجی واژن ومقعددارم هیچ راهکاریم کارسازنبوده چیکارکنم؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      همانطور که مطالعه کردید، علل مختلفی ممکن است منجر به رخ دادن این شرایط شوند و تشخیص با معاینه و دانستن سابقه پزشکی شما صورت خواهد گرفت. توصیه می‌شود به پزشک متخصص زنان جهت معاینه مراجعه نمائید.

  3. فهیمه گفت

    سلام من ۳۰ سالمه
    چند روزیه قسمت بالای واژن خارش دارم و درد .
    آیا ممکنه رابطه اورال سکس باعثش شده باشه؟؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      ارتباطی بین رابطه اورال و خارش واژن وجود ندارد. اما درصورتی که شریک جنسی شما به بیماری مقاربتی مبتلا باشد، امکان ابتلای شما و تجربه کردن علائم بیماری‌های مقاربتی مانند HPV وجود دارد.
      درصورت نیاز به راهنمایی بیشتر در خصوص بیماری‌های ویروسی و مقاربتی در لینک روبرو شماره تماس و مشکل خود را مطرح کنید تا همکاران اقدامات لازم را برای شما پیشنهاد نمایند. مشاوره HPV

  4. سپیده گفت

    سلام من ۲۷ سالمه الان حدود ۴ روز خارش شدید واژن وسوزش دارم ازواژنم ترشحات سفید وعفونی میاد لطفا راهنمایی کنیدممنون

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      تشخیص علت، نیاز به دانستن سابقه پزشکی، شرایط شما و معاینه دارد. توصیه می‌کنیم به متخصص زنان مراجعه نمائید.

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.