علت و درمان سردرد پریودی چیست؟

0 159
زمان مطالعه این مطلب: 4 دقیقه

نوسانات هورمونی در دوران قاعدگی می‌تواند تغییرات زیادی در شما ایجاد کند. برخی از خانم‌ها در این دوران سردرد را تجربه می‌کنند. انواع مختلفی از سردرد ممکن است در دوران پریود شما اتفاق بیفتد.

به عنوان مثال سردرد تنشی معمولا به دلیل استرس ایجاد می‌شود یا ممکن است بعد از پریود به علت از دست دادن خون و کاهش سطح آهن دچار سردرد شوید. تا انتهای این مقاله از مجله سلامت کیوان با ما همراه باشید تا به علت بروز و درمان سردرد پریودی بپردازیم

علت سردرد پریودی چیست؟

تغییرات در هورمون‌ها می‌تواند سردرد هورمونی و سردرد پریودی  را تحریک کند. سردرد ممکن است، قبل، در زمان پریود و بعد از آن اتفاق افتد. سردرد پریود به علت تغییر سطح استروژن و پروژسترون است. استروژن یک هورمون جنسی زنانه است که از طریق جریان خون حرکت می‌کند و پیام‌ها را به قسمت های مختلف بدن می‌رساند.

در اواسط چرخه قاعدگی شما سطح استروژن بالا می‌رود. این کار باعث آزاد شدن تخمک می‌شود. پروژسترون یک هورمون مهم دیگر است که بالا رفتن آن باعث کاشت تخمک در رحم می‌شود. بعد از تخمک گذاری (آزاد شدن تخمک از تخمدان)، سطح هورمون ها کاهش می‌یابد. استروژن و پروژسترون قبل از پریود در کمترین حد خود هستند. همین کاهش است که باعث می شود برخی از زنان بیشتر دچار سردرد شوند.

در برخی از مواقع نیز ممکن است سردرد هورمونی داشته باشید. برخی از زنان در دوران یائسگی یا پیش از یائسگی به دلیل کاهش هورمون ها سردرد بیشتری دارند. بارداری همچنین می تواند باعث سردرد شود زیرا سطح هورمون ها می تواند در طول 9 ماه نوسان داشته باشد.

سردرد پریودی
سردرد پریودی

تفاوت سردرد هورمونی و میگرن قاعدگی چیست؟

با وجود اینکه سردرد هورمونی و میگرن قاعدگی هر دو به دلیل نوسانات هورمون‌ها اتفاق می‌افتد، تفاوت آنها در شدت سردرد است. شدت سردرد هورمونی می‌تواند از خفیف تا متوسط باشد و باعث درد ضربان دار شود. ممکن است این گونه سردرد آزار دهنده باشد اما می‌‌تواند باعث تداخل در فعالیت‌های روزمره شما نشود و شما بتوانید به کارهای خود برسید.

اما میگرن قاعدگی می‌تواند بسیار شدید باشد. به گفته محققان میگرن قاعدگی حدود 60 درصد از زنان را درگیر می‌کند. اگر شما به صورت مکرر حمله میگرنی را تجربه می‌کنید، ممکن است مستعد ابتلا به میگرن قاعدگی باشید.

میگرن قاعدگی با میگرن معمولی متفاوت است. میگرن قاعدگی با ضربان شدید مشخص می شود که می تواند از یک طرف پیشانی شروع شده و به سمت دیگر حرکت کند. شدت سردرد می تواند باز نگه داشتن چشمان شما، کار کردن یا حتی فکر کردن را دشوار کند.

دیگر علائم سردرد پریودی چیست؟

علائمی که ممکن است همراه با میگرن قاعدگی همراه باشند عبارتند از:

  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • حساسیت به صدا
  • حساسیت به نور
  • خستگی
  • درد مفاصل
  • یبوست یا اسهال
  • هوس‌های غذایی
  • تغییرات خلق و خو

درمان سر درد پریودی با دارو چگونه است؟

درمان سردرد هورمونی و میگرن قاعدگی بستگی به شدت آن دارد. یکی از راهکار‌هایی که می‌توانید برای درمان سردرد پریود انجام دهید استفاده از مسکن‌های بدون نسخه است. مسکن های بدون نسخه ای که وجود دارند اغلب موثر هستند و می‌توانند سردردهای تنشی و سردردهای ناشی از پایین بودن سطح آهن را کاهش دهند. داروهایی که برای کاهش درد و التهاب به کار می‌رود عبارتند از:

  • ایبوپروفن
  • ناپروکسن سدیم
  • آسپیرین
  • استامینوفن

کافئین نیز یک راه حل موثر برای سردرد هورمونی است. خوردن شکلات یا چای ممکن است ناراحتی شما را از بین ببرد. برخی از داروها که برای PMS به کار برده می‌شوند در ترکیبات آنها کافئین به کار رفته است. البته باید توجه کنید مصرف زیاد کافئین اعتیاد آور است و قطع ناگهانی کافئین بعد از قاعدگی می تواند باعث سردرد شود.

میگرن قاعدگی معمولا با داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) درمان می‌شود. این داروها که برای میگرن قاعدگی استفاده می‌شوند عبارتند از:

  • کتوپروفن
  • ایبوپروفن
  • ناپروکسن
  • نابومتون

درمان با داروهای NSAID باید دو تا سه روز قبل از شروع پریود استفاده شوند و در طی پریود نیز مصرف آنها ادامه یابد. از آنجایی که دارو فقط برای مدت کوتاهی مصرف می شود، خطر عوارض گوارشی آن کم است.

اگر داروهای بدون نسخه برای سردرد پریود موثر نبود، ممکن است نیاز به داروهای تجویزی توسط پزشک باشد. می‌توانید از پزشک خود در مورد تریپتان‌ها بپرسید. اینها دسته ای از داروها هستند که برای درمان میگرن شدید طراحی شده اند. این داروها با تحریک سروتونین عمل می کنند. این به کاهش التهاب کمک می کند. بنابراین میگرن را متوقف کرده یا از آن جلوگیری می کند.

درمان های خانگی سردرد پریودی چیست؟

چند روش آسان برای بهبود سردرد پریودی وجود دارد که به شما کمک می‌کند درد شما کاهش پیدا کند. برخی از این روش ها عبارتند از:

انجام تمرینات آرامش بخش

تمرین‌هایی مثل مدیتیشن، یوگا و تنفس عمیق می‌توانند به ریلکس شدن عضلات شما کمک کنند و علائم سردرد را بهبود بخشند. کم شدن استرس و تنش می‌تواند به شما در کم شدن شدت سردرد کمک کند.

طب سوزنی

طب سوزنی شامل قرار دادن سوزن های ریز در نقاط مختلف در سراسر بدن شما است. ترشح اندورفین را تحریک می کند، هورمونی که به طور طبیعی توسط بدن تولید می شود و به شما در کاهش درد کمک می کند.

استراحت کافی

کم خوابیدن می‌تواند باعث بدتر شدن سردرد شود. به طور متوسط 6 تا 8 ساعت در روز بخوابید. محیط خواب خود را برای استراحت بهتر آماده کنید. دمای اتاق را مناسب نگه دارید و از استفاده از موبایل قبل از خواب خودداری کنید.

استفاده از ویتامین‌ها

ویتامین‌هایی مثل B-2  و منیزیم ممکن است شدت سردرد پریودی را کاهش دهند. اما حتما قبل از مصرف مکمل با پزشک خود مشورت کنید.

ماساژ درمانی

ماساژ درمانی می‌تواند باعث ریلکس شدن عضلات شود. همچنین می‌تواند باعث کاهش شدت و دفعات سردرد های تنشی و میگرنی شود.

 چه زمانی برای سردرد پریود به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر در زمان قاعدگی سردرد های شدیدی را تجربه می‌کنید، به پزشک مراجعه کنید. پزشک درمان مناسب را برای شما در نظر می‌گیرد. همچنین اگر علائم زیر را دارید به پزشک مراجعه کنید:

  • سردرگمی ذهنی
  • تشنج
  • دوبینی
  • بی حسی
  • مشکل در صحبت کردن

وجود چنین علائمی ممکن است ربطی به پریود شما نداشته باشد، بلکه نشانه ی یک مشکل پزشکی جدی باشد. (1)

جمع بندی

سردرد پریودی در بین زنان یک مشکل شایع است، اما بهبود آن ممکن است. شما می توانید با داروهای بدون نسخه و درمان های خانگی خود را در صورت کم بودن شدت سردرد درمان کنید. اگر علائم شما بدتر شد یا بهبود نیافت، به پزشک خود مراجعه کنید تا در مورد گزینه های دیگر درمان صحبت کنید.

راه های درمان میگرن در دوران بارداری چیست؟

از آنجایی که اکثر داروهای مصرفی برای میگرن می توانند بر کودک شما تأثیر بگذارند، باید از مصرف آنها اجتناب کنید. با این حال، پزشک شما ممکن است به شما اجازه مصرف مسکن خفیف مانند استامینوفن را بدهد. قبل از مصرف هر دارویی حتما با پزشک خود صحبت کنید.

سردرد پریود چه مدت طول می‌کشد؟

برخی از افراد قبل از پریود برخی در حین پریود و برخی نیز بعد از پریود سردرد را تجربه می‌کنند.

چه چیزی باعث میگرن قاعدگی می‌شود؟

تغییرات در سطح استروژن، که درست قبل از شروع قاعدگی شما اتفاق می افتد.

منبع healthline
نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.