طب سوزنی چه چیزهایی را درمان می‌کند؟ + عوارض و نحوه انجام

0 2,731
زمان مطالعه این مطلب: 6 دقیقه

طب سوزنی یک روش سنتی چینی است که برای تسکین برخی مشکلات فیزیکی مثل درد استفاده می‌شود. این درمان در واقع انرژی بدن شما را دوباره متعادل می‌کند و آن را وادار می‌کند تا مواد شیمیایی طبیعی را برای مبارزه با بیماری یا علائم بیماری ترشح کند. اما طب سوزنی چیه و چه مشکلاتی را درمان می‌کند؟ چطور عمل می‌کند و چگونه انجام می‌شود؟ چه مزایا و عوارضی دارد؟ چند وقت یکبار باید انجام شود؟ در این نوشته از مجله سلامت کیوان درباره این روش سنتی صحبت می‌کنیم و به همه سوالات رایجی که در این باره مطرح شده‌اند پاسخ می‌دهیم.

طب سوزنی چیست؟

به گفته متخصصان مجله سلامت کیوان، طب سوزنی درمانی است که با استفاده از سوزن‌های فولادی بسیار نازک وارد پوست شما می‌شود تا نقاط خاصی را در سراسر بدن از جمله پشت، گردن، سر و صورت تحریک کند. هدف از طب سوزنی تسکین بیماری یا علامتی مانند درد است، این روش از طب سنتی چینی می‌آید. مطالعات علمی اثربخشی آن را برای برخی شرایط تایید کرده است. طب سوزنی عمدتا یک درمان مکمل است. ممکن است برای کمک به رفع مشکلات سلامتی خود به درمان‌های پزشکی دیگری نیز نیاز داشته باشید.

طب سوزنی چه مشکلاتی را درمان می‌کند؟

طب سوزنی می‌تواند به درمان بسیاری از مشکلات سلامتی کمک کند. اغلب افراد از آن برای تسکین دردهای مزمن (طولانی مدت) استفاده می‌کنند، مثل:

  • آرتروز
  • کمر درد، گردن درد یا درد عضلانی
  • سردرد و میگرن
  • زانو درد
  • گرفتگی‌های قاعدگی
  • آسیب‌های ورزشی
  • درد صورت و سایر ناراحتی‌های عصبی

سایر شرایط سلامتی که طب سوزنی ممکن است به شما کمک کند عبارتند از:

طب سوزنی چطور عمل می‌کند؟

در این طب چینی انرژی که در بدن شما جریان دارد “چی” نامیده می‌شود. پزشکان چینی معتقدند اختلالات “چی” باعث ایجاد عدم تعادل در انرژی بدن شما شده و منجر به بیماری می‌شود. هدف برخی از انواع طب سوزنی ایجاد تعادل مجدد چی با سوزن‌هایی است که نقاط طب سوزنی (نقاط مشخص) را در سراسر بدن شما لمس می‌کند. صدها نقطه طب سوزنی در بدن شما در امتداد 14 نصف النهار اصلی وجود دارد که به آنها کانال‌های حامل انرژی نیز می‌گویند.

سوزن‌ها سیستم عصبی مرکزی و سیستم ایمنی بدن را تحریک می‌کنند، بنابراین:

  • به یک بیماری یا علامت واکنش نشان می‌دهید.
  • بدن خود را مجدداً متعادل می‌کنید.
  • مواد شیمیایی طبیعی مانند اندورفین، مسکن‌های طبیعی بدن و انتقال‌دهنده‌های عصبی، مواد شیمیایی که تکانه‌های عصبی را کنترل می‌کنند، آزاد می‌کنید.

همین حالا که درحال مطالعه این مقاله هستید، درصورتی که نیاز به انجام طب سوزنی دارید و فکر می‌کنید باید با یک متخصص در این زمینه مشاوره تلفنی داشته باشید، می‌توانید با وارد کردن اطلاعات خود در فرم زیر به صورت رایگان از خدمت مشاوره با برترین متخصصان طب سوزنی و فیزیوتراپی بهره‌مند شوید. همین حالا اقدام کنید و سپس به مطالعه ادامه مقاله بپردازید.





    طب سوزنی چگونه انجام می‌شود؟

    در اولین قرار ملاقات، پزشک در مورد وضعیت سلامتی‌تان با شما صحبت خواهد کرد و سپس بدن شما را برای مناطقی که به طب سوزنی واکنش نشان می‌دهند، بررسی می‌کند. متخصص طب سوزنی سوزن‌ها را به نقاطی از پوست در سراسر بدن شما وارد می‌کند.

    سوزن‌ها استریل، یکبار مصرف و به نازکی موی انسان هستند. متخصص، سوزن‌ها را در اعماق مختلف، از کمتر از سانتی متر تا چند سانتی متر وارد می‌کند. سوزن‌ها برای چند دقیقه یا تا 30 دقیقه داخل آن قسمت می‌مانند.

    طب سوزنی چگونه انجام می‌شود؟
    طب سوزنی چگونه انجام می‌شود؟

    آیا درمان با طب سوزنی درد دارد؟

    ممکن است با هر سوزن یک سوزش کوچک احساس کنید. طب سوزنی دردناک‌تر از احساسی که هنگام دریافت واکسن یا خون‌گیری دارید، نیست. سوزن‌های طب سوزنی جامد و بسیار نازک‌تر از سوزن‌های طبی هستند؛ آنها توخالی نیستند.

    سوزن‌ها ممکن است برخی از احساسات عضلانی مانند درد مبهم یا سوزن سوزن شدن را ایجاد کنند. زمانی که احساس سنگینی یا بی‌حسی شدید می‌کنید، پزشک از شما می‌خواهد که گزارش دهید. این احساسات معمولاً به این معنی است که درمان مؤثر است.

    طب سوزنی یک اثر آرام بخش دارد، بنابراین بهتر است بعد از هر جلسه به خانه بروید. اگر این امکان وجود ندارد، سعی کنید قبل از رانندگی، 5 تا 10 دقیقه استراحت کنید. پزشک شما ممکن است به شما پیشنهاد دهد که بعد از هر جلسه یک یا دو روز استراحت کنید. (1)

    طب سوزنی برای دیسک کمر

    طب سوزنی همچنین می‌تواند برای افرادی که به دلیل دیسک کمر دچار اسپاسم یا گرفتگی عضلانی می‌شوند مفید باشد. طب سوزنی اغلب همراه با سایر روش‌های درمانی مانند فیزیوتراپی و ماساژ برای رفع علت اصلی دیسک کمر استفاده می‌شود. در حالی که طب سوزنی می‌تواند درد و التهاب را تسکین دهد، فیزیوتراپی می‌تواند عضلات اطراف ناحیه آسیب دیده را تقویت کند، انعطاف پذیری را افزایش دهد و از آسیب‌های بعدی جلوگیری کند.

    در طول یک جلسه طب سوزنی برای دیسک کمر، متخصص ابتدا یک ارزیابی جامع برای تعیین علائم و سابقه پزشکی فرد انجام می‌دهد. او همچنین یک معاینه فیزیکی برای ارزیابی محل و شدت فتق دیسک انجام می‌دهد. سپس سوزن‌ها را در نقاط مشخصی که ممکن است در نزدیکی ناحیه آسیب دیده یا در سایر قسمت‌های بدن باشند، وارد می‌کند. سوزن‌ها معمولاً به مدت 15 تا 30 دقیقه در جای خود باقی می‌مانند که در این حالت بیمار به راحتی استراحت می‌کند. متخصص همچنین ممکن است از تحریک الکتریکی یا گرما درمانی برای افزایش اثرات درمان استفاده کند.

    طب سوزنی برای لاغری

    طرفداران طب سوزنی معتقدند که این روش می‌تواند جریان انرژی بدن (چی) را تحریک کند تا بر عواملی تأثیر بگذارد که می‌توانند باعث کاهش وزن شوند، مثل:

    • افزایش متابولیسم
    • کاهش اشتها
    • کاهش استرس و اضطراب
    • تاثیر بر بخشی از مغز که احساس گرسنگی می‌کند

    افزایش وزن طبق طب سنتی چینی ناشی از عدم تعادل بدن است. این عدم تعادل، بر اساس آموزه‌های باستانی، می‌تواند ناشی از یک نقص در یکی از اندام‌های زیر باشد:

    • کبد
    • طحال
    • کلیه
    • غده تیروئید
    • سیستم غدد درون ریز

    بنابراین، برای کاهش وزن، درمان‌های طب سوزنی معمولاً این نواحی از بدن را هدف قرار می‌دهند. (2)

    طب سوزنی صورت

    طب سوزنی صورت هم برای اهداف زیبایی استفاده می‌شود و هم برای اهداف پزشکی. مثل زمانی که زمین می‌خورید و پوستتان خراش برمی‌دارد، بدن شما دارای یک فرآیند بهبود طبیعی است که باعث تولید بافت جدید می‌شود – و همین امر در طب سوزنی نیز کار می‌کند. دکتر سینگ می‌گوید: «با وارد کردن سوزن‌ها در نقاط مختلف صورت، آسیب‌های بدون درد به بافت ایجاد می‌کنید که به نوبه خود مغز را فریب می‌دهد تا تولید کلاژن و الاستین را تحریک کند که خطوط و چین و چروک‌های آن ناحیه را صاف می‌کند.»

    برخی از مزایای اضافی طب سوزنی صورت شامل این موارد است؛ این فرآیند، جریان خون را افزایش می‌دهد و پاسخ سیستم ایمنی را تحریک می‌کند که التهاب را کاهش می‌دهد و می‌تواند هر تعداد از نقاط عملکردی را که پاسخ‌های مختلفی دارند، مانند کاهش تنش فک یا تسکین اضطراب، فعال کند.

    مزایای طب سوزنی چیست؟

    مزایای طب سوزنی شامل تسکین درد طولانی مدت (مزمن) و سایر مشکلات سلامتی است. بسیاری از افراد از طب سوزنی برای تسکین درد در سراسر بدن خود از جمله برای میگرن، کمردرد و آرتریت استفاده می‌کنند. مطالعات همچنین نشان داده‌اند که طب سوزنی ممکن است یک گزینه درمانی موفق برای شرایط مختلف، از جمله مشکلات سیستم ایمنی، ناباروری و اثرات یائسگی باشد.

    عوارض طب سوزنی چیست؟

    اگر یک متخصص واجد شرایط طب سوزنی را انجام ‌دهد، عوارض جانبی بسیار کمی خواهد داشت. تمام سوزن‌ها باید فولادی، جامد، استریل، غیر سمی و دارای برچسب مناسب باشند. فقط متخصصان واجد شرایط می‌توانند از سوزن‌های طب سوزنی استفاده کنند. پس از یک بار استفاده، سوزن‌ها دور انداخته می شوند.

    انجام این طب توسط پزشکان فاقد صلاحیت می‌تواند مضر باشد. یک شخص آموزش ندیده یا کسی که از سوزن‌های غیر استریل استفاده می‌کند می‌تواند باعث عفونت، سوراخ شدن اندام‌ها و آسیب‌های سیستم عصبی مرکزی شود.

    چند وقت یکبار باید طب سوزنی انجام دهیم؟

    تعداد جلسات درمان طب سوزنی به وضعیت شما، شدت آن و نحوه پاسخ‌دهی بدن شما بستگی دارد. اکثر مردم هفته‌ای یک بار جلسه درمان انجام می‌دهند و برخی دیگر بسته به مدت زمان ماندگاری اثرات، کمتر یا بیشتر. متخصص طب سوزنی برنامه‌ای را که برای شما مناسب است توصیه می‌کند.

    ممکن است در درمان اول یا دوم از مزایای کامل طب سوزنی بهره مند نشوید. اگر تصمیم دارید این روش را امتحان کنید، باید حداقل پنج جلسه درمانی برای آن انجام دهید.

    بیشتر بخوانید:

    جمع بندی

    در این نوشته از مجله سلامت کیوان درباره یکی از معروف‌ترین روش‌های پزشکی سنتی، یعنی طب سوزنی برای شما توضیح دادیم. طب سوزنی می‌تواند در کنار سایر درمان‌های دیگر برای کاهش علائم بیماری و تسکین آن به شما کمک کند. فراموش نکنید که برای انجام این روش حتما به فرد متخصص مراجعه کنید. آیا شما هم تجربه‌ای از انجام طب سوزنی دارید؟ آن را زیر همین نوشته با ما و دیگر خوانندگان در میان بگذارید.

    هزینه درمان با طب سوزنی چقدر است؟

    هزینه‌ انجام طب سوزنی، نسبت به دیگر روش‌ها مانند عمل‌های جراحی، بسیار ناچیز است. میزان هزینه بسته به مرکز درمانی، نوع مشکل بیمار و تعداد جلسه مورد نیاز متفاوت می‌باشد.

    فواید طب سوزنی برای صورت چیست؟

    با استفاده از طب سوزنی، پوست صورت شفافیت زیادی پیدا می‌کند و از این طریق امکان لیفت پوست صورت با کمترین عوارض تا حدی امکان پذیر است.

    آیا طب سوزنی برای درمان استرس موثر است؟

    تحقیقات نشان داده است طب سوزنی می‌تواند به‌طرز چشم‌گیری در کاهش استرس و اضطراب افراد تأثیرگذار باشد. طبق دیدگاه طب سنتی چینی (TCM) طب سوزنی با تسهیل جریان «چی» در بدن، می‌تواند استرس و تنش‌های عضلانی را از بین ببرد.

    منبع clevelandclinic healthline

    نظر بگذارید

    ایمیل شما منتشر نمی شود.