پماد و انواع روش درمان بواسیر؛ درمان خانگی بواسیر

0 2,373
زمان مطالعه این مطلب: 4 دقیقه

احتمالاً تا کنون نام بیماری بواسیر یا هموروئید را شنیده‌اید. بواسیر در گذشته بیشتر در افراد سالمند اتفاق می‌افتاد. اما این روزها به دلیل سبک زندگی غلط و رژیم‌های غذایی ناسالم، افراد جوان نیز در معرض آن هستند. خیلی از افراد به دلیل خجالت از این بیماری به پزشک مراجعه نمی‌کنند و به دنبال راه‌های خانگی برای درمان هستند. این تصمیم نادرستی است، چرا که به تعویض انداختن درمان آن می‌تواند کار شما را به عمل جراحی بکشاند.

با این حال درمان بواسیر می‌تواند به روش‌های ساده‌تر نیز صورت گیرد. راهکارهای ساده و کم‌هزینه‌ای برای درمان هموروئید وجود دارد که به مراتب بهتر از عمل‌های جراحی هستند. در این مقاله از مجله سلامت کیوان به بررسی برخی راهکارهای آن پرداخته‌ایم.

هموروئید یا بواسیر چیست؟

بواسیر به سیاهرگ متورم شده در بخش انتهایی راست‌روده و مقعد گفته می‌شود(1). بسیاری از مردم ممکن است در مرحله‌ای از زندگی به این بیماری مبتلا شوند. این بیماری می‌تواند بسیار خطرناک شده و دردناک شود. از طرفی آگاهی کمی به آن وجود دارد که ممکن است روند درمان بواسیر را به تعویق بیندازد. این دلیلی است که بسیاری از مبتلایان، به پزشک مراجعه نمی‌کنند، با این تصور که این بیماری در عرض چند هفته از بین خواهد رفت.

همچنین وجود خجالت از اذعان به آن نیز یکی از دلایل پیشرفت و توسعه بیماری است. ما همیشه توصیه می‌کنیم که در مواجه با این بیماری سریعاً به پزشک مراجعه کنید. با این حال برخی روش‌های درمانی نیز وجود دارند که خود بیمار می‌تواند به سادگی در خانه انجام دهد.

بیشتر بخوانید:

روش‌های درمان بواسیر چیست؟

اگر شدت این عارضه زیاد نباشد می‌توان با برخی روش‌های خانگی و گیاهان دارویی اقدام به درمان آن کرد. بواسیرهای کوچک اغلب بدون درمان یا با درمان‌های خانگی قابل پیشگیری هستند. اما اگر مشکلات شدید اعم از خون‌ریزی وجود داشته باشد باید به پزشک مراجعه کنید. پزشک می‌تواند سایر علائم را بررسی کرده و بهترین شیوه درمان را پیش بگیرد. در بعضی موارد ملزم به انجام عمل جراحی برای برداشتن بواسیر خواهید بود. گاهی اوقات نیز پزشک ‌می‌تواند با یک درمان سرپایی و بدون دردسر شما را بهبود دهد. برخی درمان‌های سرپایی که توسط پزشک انجام می‌شوند شامل موارد زیر هستند:

  • بستن رگ: این روش، متداول‌ترین شیوه درمان غیرجراحی است. پزشک در این فرآیند، دور پایه هموروئید را با یک حلقه پلاستیکی بسته و باعث قطع جریان خون در این ناحیه می‌شود. بدین ترتیب هموروئید پس از چند روز از بین ‌می‌رود. این روش برای اغلب مبتلایان به این بیماری قابل انجام است.
  • مادون قرمز: در این تکنیک پزشک با استفاده از نور مادون قرمز، گرما یا سرمای زیادی را برای کوچک کردن بواسیر به کار می‌گیرد. این روش نیز یک روش کم‌خطر و بی‌دردسر برای درمان بواسیر است.
  • اسکلروتراپی: در این روش پزشک برای درمان بواسیر اقدام به تزریق یک ماده شیمیایی به درون رگ‌های ملتهب شده می‌کند. اگر هموروئید شما شدید باشد ممکن است درمان‌های سرپایی کارساز نباشند. در این روش برای از بین بردن آن و درمان بواسیر لازم است اقدام به عمل جراحی شود.

روش‌های خانگی برای درمان بواسیر

برخی روش‌های خانگی برای درمان بواسیر وجود دارند که اغلب در مورد بیماری‌هایی با شدت کم قابل انجام هستند. با این‌حال بهتر است برای اطمینان از بی‌دردسر بودن آن، پیش از هر چیز با یک پزشک متخصص مشورت کنید. در ادامه به مرور چند روش خانگی برای درمان بواسیر پرداخته‌ایم.

آلوئه‌ورا

ژل آلوئه‌ورا یکی از بهترین داروها برای درمان بواسیر است. آلوئه‌ورا دارای خواص ضد التهابی بوده که می‌تواند التهاب پوست را برطرف کنند. این ژل را می‌توانید به صورت بسته‌بندی از داروخانه بخرید یا آن را به صورت مستقیم از برگ‌های گیاه جدا کنید. در این فرآیند باید از ژل آلوئه‌ورا خالص برای درمان بواسیر استفاده کنید. حواستان باشد که به این ژل حساسیت نداشته باشید.

نمک اپسوم

وان آب گرم می‌تواند یکی از بهترین روش‌ها برای درمان بواسیر باشد. نشستن داخل وان آب گرم با نمک اپسوم منجر به تسکین سوزش و درد ناشی از بواسیر می‌شود. شما می‌توانید برای این کار از “Sitz Bath” استفاده کنید. قرارگیری در وان آب گرم به مدت 20 دقیقه پس از هر بار اجابت مزاج، تأثیر زیادی روی کاهش علائم بواسیر دارد.

پماد بدون نسخه

برخی کرم‌ها و پمادهای بدون نسخه وجود دارند که می‌توانید به راحتی تهیه کنید. یکی از بهترین پمادها برای درمان بواسیر “Preparation H” نام دارد که تقریباً در هر داروخانه‌ای پیدا می‌شود. برخی از آن‌ها باعث کاهش تورم شده و می‌توانند روند درمان شما را کوتاه‌تر کنند. با این وجود می‌توانید از کرم‌های حاوی هیدروکورتیزون نیز برای چندین بار استفاده کنید.

کمپرس سرد

برای کاهش تورم و التهاب در ناحیه مقعد می‌توانید یک بسته یخ را به مدت 15 دقیقه روی محل قرار دهید. این می‌تواند یک درمان بسیار مؤثر برای هموروئیدهای دردناک و بزرگ باشد. هیچ‌وقت یخ را به صورت مستقیم روی محل نگذارید، بلکه بهتر است از یک پارچه یا حوله کاغذی دور آن استفاده کنید.

هاماملیس انجیلی

این گیاه با نام فندق افسونگر نیز شناخته می‌شود که می‌تواند باعث کاهش درد و خارش ناشی از هموروئید شود. فندق افسونگر دارای مواد ضدالتهابی است که آن را قادر به فرونشاندن التهاب و تورم می‌کند. این ماده را می‌توانید به شکل مایع بخرید و آن را به صورت مستقیم روی محل اعمال کنید. همچنین میتوانید از برخی محصولات نظیر صابون و دستمال مرطوب نیز حاوی عصاره آن هستند.

دستمال مرطوب

استفاده از دستمال توالت پس از اجابت مزاج می‌تواند علائم هموروئید را شدیدتر کند. همچنین پاشیدن آب روی ناحیه نیز خطراتی را در پی دارد. به همین دلیل توصیه می‌شود برای جلوگیری از بدتر شدن اوضاع حتماً از دستمال مرطوب استفاده کنید. برخی از دستمال‌ها دارای خاصیت تسکین دهنده و ضد هموروئید هستند. دستمال شما باید فاقد الکل و سایر مواد شیمیایی محرک باشد، چرا که ممکن است باعث تشدید علائم شوند.

نتیجه گیری

  • هموروئید که گاهی بواسیر نیز نامیده می‌شود به رگ‌های متورم در مقعد و رکتوم می‌گویند.
  • علائم هموروئید شامل درد، خارش، التهاب و خونریزی در مقعد است.
  • برای درمان بواسیر روش‌های متعددی وجود دارد. مراجعه به پزشک متخصص همواره بهترین راه برای جلوگیری از شدت یافتن این بیماری است.
  • اگر قصد دارید اقدام به درمان خانگی بواسیر کنید حتماً سعی کنید ابتدا به یک پزشک هم مراجعه کنید.
  • هموروئید مشکل شایعی می‌باشد که به دلیل سبک زندگی غلط، افراد جوان را نیز تحت‌الشعاع خود قرار داده‌است.
  • اگر به موقع اقدام به درمان هموروئید کنید این بیماری می‌تواند در عرض چند هفته به بهبودی کامل دست یابد.
  • برای تحمل‌پذیری بیشتر آن نیز بهتر است از درمان‌های خانگی برای پیشگیری استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:

بواسیر چیست؟

بواسیر به سیاهرگ متورم شده در بخش انتهایی راست‌روده و مقعد گفته می‌شود.

بهترین راه درمان بواسیر چیست؟

بواسیرهای کوچک اغلب بدون درمان یا با درمان‌های خانگی قابل پیشگیری هستند. اما اگر مشکلات شدید اعم از خون‌ریزی وجود داشته باشد باید به پزشک مراجعه کنید.

درمان خانگی هموروئید چیست؟

فندق افسونگر، ژل آلوئه ورا، دستمال مرطوب، غذای فیبردار، کمپرس سرد، پماد و نمک اپسوم روش‌های درمان خانگی هموروئید هستند.

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.