تشخیص و درمان زگیل مقعد در مردان و زنان

0 6,703
زمان مطالعه این مطلب: 5 دقیقه

زگیل مقعد یا Anal warts یکی از انواع زگیل‌های تناسلی است که به نوعی جزء بیماری‌های پوستی عفونتی به شمار می‌آید. راه انتقال این بیماری از طریق تماس مستقیم با پوست فرد آلوده یا تماس جنسی است. عامل بیماری زگیل مقعدی مانند زگیل‌های دیگر از نوعی ویروس (DNA) دار به نام پاپیلومای انسانی است.

با توجه به سرایت بالای این بیماری، می‌توان گفت جزء شایع ترین بیماری‌های عفونتی است که تنها با یکبار برقراری رابطه جنسی با فرد آلوده، امکان انتقال ویروس به بدن و ایجاد زائده گوشتی نامناسب و دردناک در مقعد وجود دارد. جهت آشنایی بیشتر با این بیماری، در این مطلب از مجله سلامت کیوان همراه ما باشید.

زگیل مقعد چیست؟

عموماً زگیل‌های مقعد به صورت برجستگی‌های کوچک، در اطراف و داخل مقعد بروز می‌کنند. زگیل‌ها ممکن است در ابتدای سرایت چندان بزرگ نباشند اما به مرور زمان رشد می‌کنند و علاوه بر بزرگ شدن، امکان سرایت به کل نواحی داخلی و خارجی مقعد فراهم می‌شود.

زگیل مقعد از نظر ظاهری شبیه به گل کلم است و در رنگ‌هایی مانند زرد، صورتی، قهوه‌ ای یا حتی به رنگ پوست فرد بروز می‌کند. در اکثر مواقع این زگیل‌ها بدون درد هستند و فرد تنها در نواحی مقعد خود، وجود یک توده را احساس می‌کند. در ادامه به بیان علائم و علت این بیماری می‌پردازیم.

علائم بیماری زگیل مقعد

همان طور که گفته شد در بسیاری از موارد، این بیماری بدون هیچ گونه درد و ناراحتی بروز می‌کند. به همین دلیل ممکن است فرد تا مدت‌ها به دلیل عدم بروز علائم، از بیماری خود آگاه نباشد. در مواردی هم ممکن است فرد با علائمی مانند خارش، خونریزی و ترشحات لزج، مواجه شود.

البته با توجه به محل ایجاد زائده، علائم متفاوتی ممکن است ظاهر شوند. به عنوان مثال برخی مواقع برای زنان در هنگام مقاربت با درد، سوزش و خونریزی در مقعد همراه است. زگیل مقعد همچنین می‌تواند در مردان و زنان هنگام اجابت مزاج با درد و خونریزی همراه باشد.

علت زگیل مقعد در مردان و زنان

از آنجایی که عامل اصلی این بیماری، ویروسی به نام پاپیلومای انسانی یا HPV است علت ایجاد آن، ورود این ویروس به بدن است که بیش از ۱۰۰ نوع مختلف دارد. بنابراین رعایت نکردن بهداشت، داشتن رابطه جنسی پرخطر، رابطه مقعدی محافظت نشده، مادر آلوده به ویروس، ضعف سیستم ایمنی و تماس با زخم‌های باز پوستی می‌تواند از دلایل اصلی بروز زگیل مقعد در مردان و زنان باشد.

درخواست مشاوره و تست HPV
درخواست مشاوره و تست HPV

مطالب مرتبط:

تشخیص زگیل مقعدی

در بسیاری از موارد زگیل مقعد در مردان و زنان همراه با بروز برجستگی‌های کوچک تا بزرگی در نواحی مقعد است. به همین دلیل با انجام یک معاینه ساده چشمی توسط پزشک، قابل تشخیص است. جهت معاینه مقعد از داخل، پزشک از ابزاری به نام آنوسکوپ استفاده می‌کند. در واقع با استفاده از این دستگاه، نواحی داخلی مقعد به طور کامل قابل مشاهده است. استفاده از استیک اسید نیز در تشخیص بهتر این بیماری مؤثر خواهد بود.

از طرفی در مواردی هم ممکن است فرد به این ویروس مبتلا شود اما هیچ گونه نشانه‌ ظاهری نمایان نشود یا در نواحی داخلی مقعد بروز کند. در چنین شرایطی تشخیص این بیماری از طریق نمونه برداری و انجام تست‌های آزمایشگاهی صورت می‌گیرد.

در بسیاری از موارد زگیل مقعد به نواحی دیگر ناحیه تناسلی سرایت می‌کند. از این رو در زنان با انجام تست پاپ اسمیر می‌توان از وجود ویروس و نوع آن اطلاع کسب کرد. در این آزمایش، از دیواره‌های رحم نمونه برداری انجام می‌شود و جهت بررسی نهایی، نمونه به آزمایشگاه منتقل می‌شود. تست‌های آزمایشگاهی دیگری مانند روش مولکولی وجود دارند که راه تشخیص زگیل مقعد با استفاده از این روش، میزان خطای کمتری خواهد داشت.

بیشتر بخوانید:

درمان زگیل مقعد

برای درمان این بیماری با توجه به میزان زگیل، ناحیه، شرایط بیمار و مواردی از این قبیل، درمان‌های متفاوتی در نظر گرفته می‌شود. در ادامه به معرفی چند مورد از بهترین روش‌های درمان می‌پردازیم.

درمان زائده‌های گوشتی زگیل مقعد با لیزر

یکی از جدیدترین روش‌هایی که برای درمان این بیماری مؤثر واقع می‌شود، استفاده از لیزر است. درمان با استفاده از لیزر باعث می‌شود که زگیل‌های داخلی مقعد هم از بین بروند و از طرفی با از بین بردن ریشه این زگیل‌ها، درمان کامل می‌شود. در این روش با استفاده از اشعه (co2)، می‌توان به طور قطعی با زگیل‌های مقعد خداحافظی کرد.

بیشتر بخوانید: درمان زگیل تناسلی با لیزر هزینه، مزایا و معایب

رفع زگیل مقعد از طریق کرایو تراپی

از روش‌های مؤثر دیگر می‌توان به کرایو تراپی اشاره کرد. در این روش با کمک نیتروژن مایع، اقدام به رفع زگیل مقعد می‌کنند. به این صورت که با انجماد، زگیل‌ها، از تمام قسمت‌های مختلف مقعد پاک می‌شوند و دیگر اثری از آن‌ها باقی نمی‌ماند. نمونه دیگری از روش‌های درمان که مشابه کرایو تراپی است، روش (Electrocautery) است که پزشکان با استفاده از سوزاندن زگیل‌ها اقدام به رفع آن‌ها می‌کنند.

بیشتر بخوانید: کرایو یا فریز زگیل تناسلی: درمان با روش انجماد و فریز کردن

جراحی زگیل‌های مقعد

رفع زگیل مقعد با استفاده از جراحی زگیل، برای برطرف کردن زگیل‌های خیلی بزرگ که به درمان‌های دیگر پاسخ نداده اند، مناسب است. از جراحی همچنین جهت برطرف کردن زگیل‌های موجود در کانال مقعد استفاده می‌شود.

با وجود سرپایی بودن این عمل اما نیاز است بیمار در بیمارستان بستری شود تا اقدامات لازم جهت جراحی به درستی طی شود. در جراحی از ابزارهای ویژه‌ای جهت برداشتن زگیل‌ها استفاده می‌شود و در اکثر مواقع این کار با استفاده از بی حسی موضعی انجام می‌شود. البته در مواردی که میزان درگیری مقعد گسترده باشد، از بیهوشی عمومی استفاده می‌شود.

استفاده از داروهای موضعی جهت درمان زگیل مقعد

برای درمان زگیل‌های سایز کوچک در نواحی خارجی مقعد، از داروهای موضعی استفاده می‌شود. در چنین شرایطی دارو توسط پزشک متخصص تجویز می‌شود. دقت داشته باشید این داروها مناسب مصرف موضعی است و به هیچ وجه از آن، در داخل مقعد یا ناحیه تناسلی استفاده نکنید.

داروهای موضعی جهت درمان زگیل مقعد، با توجه به نوعی که دارند ممکن است توسط پزشک مربوطه در داخل مطب استفاده شوند یا جهت استفاده خود فرد در منزل مناسب باشد. از داروهای مناسب جهت درمان این بیماری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • پودوفیلین(1)
  • پودوفیلوکس(2)
  • اسید بیکلروتئیک

توجه داشته باشید درمان زگیل مقعد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که ممکن است در صورت عدم درمان، آسیب‌های جبران‌ ناپذیری را به بدن وارد کند. در واقع ممکن است بعد از مدتی تعداد آن بیشتر شده و رشد خوشه‌ای داشته باشند. از طرفی ممکن است با درگیر کردن کانال مقعد، خطر ابتلا به سرطان مقعد را بالا ببرد.

با پایان این مقاله در صورتی که هنوز ابهام و سوالی در خصوص زگیل مقعد دارید، می‌توانید به صورت رایگان نام و سوال خود را در فرم زیر وارد نمائید تا متخصصان آزمایشگاه تخصصی ویروس شناسی کیوان در اولین فرصت با شما تماس گرفته و به سوالات شما پاسخ دهند. همین حالا اقدام کنید.


مطالب مرتبط:

جمع بندی

  • زگیل مقعد یک بیماری واگیردار است که منشأ آن نوعی ویروس به نام پاپیلومای انسانی است.
  • این بیماری در اکثر موارد بدون علائم است اما گاهی در برخی افراد هم به صورت خارش، سوزش و خونریزی در مقعد بروز می‌کند.
  • زگیل مقعد به صورت برجستگی‌های کوچک و بزرگی در نواحی مختلف مقعد ایجاد می‌شود.
  • تشخیص این بیماری توسط پزشک و به صورت یک روتین ساده است که با استفاده از چشم یا ابزاری به نام آنوسکوپ انجام می‌شود.
  • روش‌های بسیاری جهت درمان این بیماری وجود دارد که یکی از ابتدایی ترین کارها مصرف داروهای موضعی برای درمان زگیل‌های سطحی و کوچک است.

آیا بیماری زگیل مقعد واگیردار است؟

بله. زگیل مقعد یکی از انواع زگیل‌های تناسلی است که از طریق ویروس پاپیلومای انسانی ایجاد می‌شود. این بیماری از راه رابطه جنسی و تماس مستقیم با پوست فرد آلوده به ویروس قابل سرایت است.

روش درمان زگیل مقعد چیست؟

با توجه به پیشرفت علم، روش‌های درمانی مختلفی جهت درمان این بیماری وجود دارد. یکی از جدیدترین و بهترین روش‌های درمان، لیزر درمانی است که این روزها مورد توجه افراد زیادی قرار گرفته است.

آیا این بیماری خطرناک است؟

بیماری زگیل مقعد هم مانند بیماری‌های دیگر، در صورت عدم درمان می‌تواند خطرناک باشد و زمینه ساز بسیاری از بیماری‌های دیگر شود. در صورتی که با درمان به موقع هیچ گونه خطری سلامتی فرد را تهدید نخواهد کرد.

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.