علت خونریزی مقعدی و روش درمان آن چیست؟

22 84,477
زمان مطالعه این مطلب: 4 دقیقه

خونریزی مقعدی امری است که ممکن است افراد زیادی در طول زندگی خود با آن برخورد کرده باشند. افراد در اثر رابطه مقعدی یا بدون هیج دلیلی و به صورت غیرطبیعی دچار این مشکل می‌شوند. اما علت این امر چیست و چگونه می‌توان خونریزی‌های مقعدی را درمان کرد؟

انواع خونریزی مقعدی

هر نوع خونی که از مقعد فرد خارج شود را خونریزی مقعدی می‌نامند. چنانچه این خون با رنگ روشن یا تیره مشاهده شود، احتمالاً فرد در آن لحظه دچار خونریزی رکتوم شده است. در علوم تجربی این نوع خونریزی را خونریزی (GI) یا دستگاه گوارش می‌نامند. هر گونه آسیب به دستگاه گوارش فرد از مری گرفته تا روده بزرگ می‌تواند عامل این خونریزی باشد. این خونریزی می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که بر اساس شدت خونریزی یا با توجه به محل خونریزی متفاوت است. به طور کلی انواع خونریزی مقعد را می‌توان به موارد زیر دسته بندی کرد:

  • خونریزی مقعد یا بخش رکتوم

این نوع خونریزی، دارای خونی شفاف و تازه است که به هیچ وجه با مدفوع فرد ترکیب نمی‌شود. این خونریزی پس از خروج مدفوع بوده یا به صورت رگه‌هایی مدفوع را پوشانده است. این علامت ممکن است اثر بواسیر یا شقاق باشد.

  • خونریزی از روده کوچک یا معده

بعضی از خونریزی‌های مقعدی ممکن است ناشی از آسیب به معدی و یا روده کوچک باشند. خون برای اینکه از این اعضای بدن به مقعد برسد باید مسیری طولانی را طی کند و به همین دلیل رنگ آن تیره شده و اغلب با مدفوع فرد ترکیب می‌شود. توجه داشته باشید که این خونریزی وضعیتی اورژانسی بوده و فرد باید سریعاً نزد پزشک برود.

علت خونریزی از مقعد

پس از مشاهده خون از مقعد و مراجعه به پزشک، پس از پرسیدن سؤالاتی از شما تست رکتوم انجام می‌دهد. بدین صورت که با ابزاری با نام پرتوسکوپ مجرای مورد نظر را بررسی می‌کند. با استفاده از این ابزار پزشک متوجه خواهد شد که خونریزی از چه محلی انجام می‌شود. علل مختلفی منجر به خونریزی مقعدی می‌شود. علت خونریزی مقعدی عبارتند از:

  • رابطه مقعدی

رابطه مقعدی یا رابطه از پشت می‎‌تواند عامل بیماری‌های زیادی شود که یکی از آنها فیستول مقعدی است. اگر رابطه مقعدی تکرار شود منجر به عوارض جبران ناپذیری خواهد شد. بیشتر دراین باره بخوانید: آیا رابطه مقعدی باعث ایجاد بیماری می‌شود؟

  • بواسیر

این بیماری که به هموروئید ورمی نیز مشهور است در میان افراد زیادی شایع است. هموروئید در رگ‌های مقعد و همچنین رکتوم تحتانی وجود دارد. بدین صورت که شبکه ای از رگ‌ خونی در این مجرا وجود داشته در بعضی اوقات پهن تر شده و خون زیادی در آن جریان پیدا می‌کند. این رگ‌ها و خون خورده، ورمی به نام بواسیر را در فرد ایجاد می‌کند.

بواسیر یک بیماری عمومی بوده و افراد متعددی در طول عمر خود به آن دچار خواهند شد. بواسیرها اغلب بدون درد و کوچک هستند و رایج‌ترین نشانۀ بواسیر در فرد خونریزی از مقعد است. اگر بواسیر بزرگ باشد همراه با خارش، درد و سوزش همراه است و در این صورت باید به پزشک مراجعه کرده و داروهای مناسبی مصرف نمایید.

  • شقاق
    به شکاف کوچکی که در پوست مقعد فرد ایجاد می‌شود شقاق می‌گویند. شقاق یکی دیگر از علل خونریزی مقعدی است که اندازه حدود تنها یک سانتی متر است اما بسیار حساس و دردناک است. خونی که در این بیماری دیده می‌شود رنگ شفافی داشته و خیلی زود خون آن بند می‌آید.
  • دیورتیکول
    یکی دیگر از علت‌های خونریزی مقعدی دیورتیکول است که کیسه‌ای باریک بوده که از دیواره روده فرد بیرون زده و می‌تواند در بخش‌های مختلف روده شکل بگیرد اما اغلب در روده بزرگ ایجاد می‌شود. دیورتیکول هر از گاهی در فرد منجر به خونریزی می‌شود. خون بیرون آمده از این بیماری بدون درد و اغلب به صورت ناگهانی است. علت آن نیز ترکیدن رگه‌های خونی روی دیواره آن است. دیورتیکول ممکن است موجب تغییر شکل مدفوع شده و دل درد برای فرد به همراه داشته باشد.
  • کرون
    به التهاب روده در افراد کرون گفته می‌شود که دارای علائم بسیار متغیری است. از نشانه‌های این بیماری اسهال و مدفوع خونی و درد در ناحیه شکم است.

علت‌های دیگری برای خونریزی از مقعد وجود دارد که شامل بیماری کولیت(1)، پولیپ(2)، سرطان، آنژیودیسپالزی(3) و اختلالات روده است که فرد باید با مراجعه به پزشک متخصص آن را تشخیص دهد.

مطالب مرتبط:

درمان خونریزی مقعدی

پس از مراجعه به پزشک و درک علت خونریزی مقعدی می‌توان راه‌های درمانی آن را مورد بررسی قرار داد. به عنوان مثال افرادی که به شقاق یا هموروئید مبتلا هستند با استفاده از داروهای خانگی، لیزر یا جراحی بهبود پیدا می‌کنند. اولین درمان برای این نوع بیماری رعایت کردن رژیم غذایی در افراد و مصرف مایعات فراوان و فیبر کافی است. انجام ورزش و تحرک و کاهش وزن نیز می تواند حرکات روده را افزایش داده و از یبوست در افراد و ایجاد خونریزی مقعدی جلوگیری کند. یکی دیگر از روش‌های درمان این خونریزی تمیز بودن مقعد است که خود موجب برطرف شدن این بیماری‌ها خواهد شد.

چنانچه بالای 40 سال سن دارید و چند روز متوالی خونریزی از مقعد را مشاهده می‌کنید، باید حتماً به پزشک مراجعه نمایید و از درمان‌های خانگی پرهیز کنید. چرا که در این سنین ممکن است علت این خونریزی سرطان روده باشد. اگر همراه با این خونریزی علائم دیگری مثل احساس گیجی، درد شکمی یا دل پیچه، سردی پوست، حالت تهوع، تنفس سریع و خستگی دارید، باید به پزشک متخصص مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید: شیاف آنتی هموروئید؛ روش سریع درمان بواسیر، شقاق و فیستول مقعد

با توجه به آنچه که در محله سلامت کیوان گفته شد می‌توانید انواع آزمایش‌های تشخیص علل خونریزی مقعدی را در آزمایشگاه تخصصی کیوان با بهترین دستگاه‌ها و متدهای روز دنیا انجام دهید و به موقع بتوانید علت بیماری و درمان آن را تشخیص دهید.

نتیجه گیری

خونریزی از مقعد ممکن است علت‌های مختلفی داشته باشد که رایج‌ترین آن بواسیر یا شقاق است. بواسیر، شقاق، کرون، دیورتیکول، کولیت، پولیپ، سرطان روده، التهابات معده یا روده از مهم‌ترین علت‌های خونریزی مقعدی است. اگر در کنار خونریزی مقعدی علائمی مانند خستگی، سردرد، سرگیجه یا حالت تهوع شدید دارید باید حتماً به پزشک متخصص مراجعه کنید. از بهترین درمان‌ها برای خونریزی مقعدی، مصرف فیبر زیاد، مایعات فراوان و تمیز نگه داشتن مقعد است.

مطالب مرتبط:

نحوه تشخیص محل دقیق خونریزی مقعدی به چه صورت است؟

برای تشخیص دادن محل دقیق خونریزی ممکن است پزشک با استفاده از انگشت دست خود، فرد را معاینه کند یا این کار را با پرتوسکوپ انجام دهد. با استفاده از این ابزار می‌توان محل دقیق خونریزی را مشاهده نمود.

روش درمان خونریزی مقعد کدام است؟

بهترین روش هیدارته کردن بدن و همچنین مصرف فراوان فیبر است.

مهم‌ترین علامت بواسیر چیست؟

خونریزی از مقعد اولین و مهم‌ترین علامت در این بیماری است.

22 نظر
  1. امیرحسین۰۰۷ گفت

    سلام
    من ۱۹ سالمه(پسر هستم) و حدودا ۸ ماهه خونریزی دارم
    البته اوایل خیلی کم بود ولی این یک ماه اخیر نسبتا زیاد شده.خونریزی من هم اینجوری نیست هنگام دفع مدفوع صورت بگیره.جوری هم نیست بعد از هر بار دفع کردن خونریزی کنم
    هر چند وقت یکبار وقتی که کامل دفع میکنم تموم میشه کارم چند قطره خون یکدفعه چکه میکنه.واقعیتش هر کاری هم کردم نتونستم تشخیص بدم از مقعدم هست یا از اطراف مقعدم.احساس میکنم یک مقدار بالاتر از مقعدم خونریزی میکنه
    انگار حالت جوشه.وقتی که جایی میشینم یه مقدار خونریزی میکنم.نزدیک دنبالچه
    اصلا هم دردی نداره.فقط خون ریزیه.سر همین خونریزی موقع نشستنم هر موقع میخوام برم مهمونی یا بشینم توی ماشین رانندگی کنم قبلش دو تا دستمال کاغذی میذارم که یه وقت خون از لباس زیرم یا شلوارم نفوذ نکنه و پشت شلوارم خونی بشه
    این چند مدت خیلی ذهنمو درگیر کرده
    الان هر جایی میرم اولین کار اینه که دستمال کاغذی بذارم که لباس زیرم خونی نشه
    نمیدونم دقیقا چه چیزیه ولی انگار مثل جوشه که وقتی تحت فشار قرار میگیره میترکه یا یه کم باز میشه خون میاد ازش.دکتر هم نرفتم براش چون یه مدت که رسیده بودم به سن بلوغ میگفتم حتما جوشه ولی دیگه جوش که اینقدر طول نمیکشه تا از بین بره
    میخواستم ببینم به نظرتون چی میتونه باشه؟من نظرات اکثریا رو میخوندم توی سایت های دیگه که یا درد داشتن یا هنگام دفع مدفوع یک لایه خون پدیدار میشد روی مدفوعشون ولی وقتی میشینن یا کار میکنن خونریزی ندارن.من وقتی میشینم و تحت فشار قرار میگیره خون میاد ازش ولی موقع دفع روی مدفوعم خونی نیست
    خونش هم تقریبا قرمز روشنه و در حد سه چهار قطره هستش که سریع هم بند میاد وقتی با آب میشورم

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      با این تفاسیر که خیلی دقیق نیست و ظاهر ناحیه مشخص نیست نمی‌توان اظهار نظری کرد.
      توصیه می‌کنیم به پزشک متخصص بیماری‌های مقعدی مراجعه کنید تا به صورت فیزیکی معاینه شوید و علت مشخص شود.

  2. سوسن گفت

    سلام ،ببخشید کسی که هموروئید داره و مدتی به صورت نامنظم و کم بعد از مدفوع ازش مقداری خون میاد بدون درد ولی بلافاصله از اپلیکاتور برای مصرف پماد استفاده میکنه و اپلیکاتور خونی نمیشه ایا احتمال داره خونریزی ناشی از هموروئید نباشه.با تشکر

    1. پروفسور حسین کیوانی گفت

      سلام
      احتمالش ضعیفه ولی اگر سنش بالا یا حدود ۵۰ ساله بهتره توسط متخصص گوارش و کبد بررسی و در صورت لزوم کلونوسکوپی بشوند.

  3. لیلی گفت

    سلام اوقات بخیر
    من ۳۱ سالمه و چند روزیه متوجه شدم خونریزی مقعد دارم اما درد و سوزش ندارم . چه موقع دفع ادرار چه مواقع دیگه … .سابقه خونریزی هم داشتم اما نه به این شدت … یه دکتر گفته بود بواسیر داری و دیگری هموروئید… الان من باید به چه دکتری مراجعه کنم؟!

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      پزشک متخصص گوارش، فوق تخصص بیماری‌های کلورکتال، فوق تخصص بیماری‌های روده و متخصص بیماری‌های مقعدی و نشیمنگاه می‌توانند به شما کمک کنند.

  4. مظلوم فانی گفت

    سلام دکتر عزیز
    بنده ۳۶ سالمه بیش از دو ساله هنگام دفع دچار خونریزی روشن میشم بطوریکه مقعد دچار بیرون زدگی شده هر وقت ورزش میکنم و آب زیاد میخورم خونریزی قطع میشه اما بعد از یک ماه از قطع ورزش دوباره برمیگرده. بعضی وقتا انگار موقع دستشویی با چاقو مقعدم برش میخوره که بسیار دردناک و غیرقابل تحمله… واقعا خسته شدم نمیدونم چکار کنم…

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      ضمن آرزوی سلامتی، عوامل مختلفی ممکن است در این امر دخیل باشند، توصیه می‌شود جهت بررسی و معاینه فیزیکی به متخصص جراح عمومی یا متخصص بیماری‌های مقعدی مراجعه نمائید.

  5. بختیاری گفت

    سلام خسته نباشید من ۳۸ سالم ،من بیشتر اوقات از مقعدم خون میاد ،موقع دستشویی رفتن ،وکلا همیشه لکه بینیم دارم ازرحم کلا از نماز افتادم ،و قبل از این که لکه بینی چه از رحم چه از مقعد شکم درد دارم ایا مشکل خاصی دارم

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      خونریزی مقعدی و لکه بینی مداوم نیاز به بررسی توسط پزشک دارد، توصیه می‌شود جهت معاینه به پزشک مراجعه نمائید.
      با آرزوی سلامتی.

  6. امير گفت

    سلام
    من امير هستم ٣٠ ساله
    يك هفته هست كه سمت راست بدنم از پا تا سر درد دارم . درد زيادي از پشت پهلوي راستم تا روي شكم ميپيچه. و از مقعد جدا از مدفوع قطره قطره خونريزي دارم.
    البته سابقه بواسير هم دارم
    ممكنه راهنمايي كنيد

    1. پروفسور حسین کیوانی گفت

      سلام
      بهتر است هر چه زودتر به متخصص گوارش و کبد مراجعه کنید. شاید نیاز باشد کولونوسکوپی بشوید.

  7. غ.ق گفت

    به علت دندان درد شدید به همراه شروع پریود دردناک، از شیاف دیکلوفناک۱۰۰ به مدت 3 روز و 2 بار در شبانه روز استفاده کردم، و الان معده درد و خونریزی خفیف مقعد دارم. آیا با قطع کردن مصرف شیاف دیکلوفناک امکان بهبود وجود داره؟ نیازه به دکتر مراجعه کنم؟

  8. صبا گفت

    سلام من یه خانم ۳۹ ساله هستم مدتیه است خونریزی مقعدی موقع دفع دارم، البته متناوب بوده . طی سه چهار روز اخیر مستمر شده و همینطور درد آرومی در ناحیه زیر شکمم مدتیه احساس می کنم و دو بار هم درد زیر شکم شدید داشتم نگران این موضوع هستم . ممنون میشم راهنمایی بفرمایین .

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      خونریزی مقعدی درصورت تکرار، جزو موارد اورژانسی جهت بررسی پزشکی است. توصیه می‌شود در اولین فرصت به پزشک یا بیمارستان مراجعه نمائید.

  9. دانیال گفت

    باسلام آقای دکتر بنده ۱۹سال سن دارم۵یا۶ ماه یک بار از مقعدم ۳یا ۴ قطر خون میاد تروخدا چه طوری خوب میشه بهم

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      تشخیص در این بستر و بدون دانستن سابقه پزشکی و سلامتی شما امکان‌پذیر نیست دوست عزیز.
      توصیه می‌کنیم به پزشک متخصص مراجعه نمائید.

  10. مرتضی غلامی گفت

    سلام مرتضی هستم من حدودا سالی یک بار از مقعدم خون میاد دو یا سه روزه بند میاد
    الان بیشترازیه ماهه داره خون میاد و بند نمیاد
    نمیدونم چیکارکنم

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      خونریزی مقعدی درصورت شدت و تداوم یکی از موارد مهم جهت مراجعه به اورژانس است. توصیه می‌کنیم در اولین فرصت به بیمارستان مراجعه نمائید.
      با آرزوی سلامتی

  11. جواد گفت

    سلام دکتر عزیز من 18 سالمه فقط لطفا جواب منه جوونو سریع بدید من مصرف شیشه متادون کلونازپام آلپروزلام مصرف میکنم شیشه کم مصرف دارم شبا یه کلوناز دو یا دوتا یک میخورم بعضی اوقاتم بیشتر و آلپروزولام سه تا بعضی.وقتا بیشتر و الان سمت راست شکمم پیچیدگی داره ویا انگار احساس چیزی داخل دلم هست بعضی وقتا خیلی اوقات کم درد میگیره و میسوزه و نفس که میکشم پشتم سمت پایین قلب از پشت درد میگیره همراه با نفس کشیدن و لکه شکم و کمرم تا بالا از پشت و خون آمدن از جایی که ادرار میکنم ادرار خونی ندارم از جایی که ادرار میکنم خون میاد والان سمت چپ شکمم تورم کرده باد کرده تا پشت کمرم و جوش و لک و خط توی پوستی خواهش میکنم سریع جوابمو بدید همش استرس دارم میترسم خدایی نکرده چیزیم بشه خواهش میکنم جواب منو هرچه سریعتر بدید ممنونتم خیلی ترس دارم لطفا راه درمانش تو خونه بگید بهم چیکار کنم الان؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      در مرحله اول توصیه می‌کنیم مصرف مواد مخدر را ترک کنید. حیف است در این سن درگیر اعتیاد شده باشید. اول به متخصص روانپزشک یا مراکز ترک اعتیاد جهت انجام اقدامات لازم برای ترک مراجعه نمائید.
      همانطور که می‌دانید مصرف مواد مخدر آسیب‌های جبران‌ناپذیری بر سلامت جسم و روح شما خواهد گذاشت. بررسی علت و ارائه راه‌حل در این بستر امکان‌پذیر نیست و نیاز به معاینه فیزیکی توسط پزشک دارد. توصیه می‌کنیم به متخصص داخلی مراجعه نمائید.
      با آرزوی سلامتی

  12. وحید گفت

    تشکر از شما عالی بود

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.