علائم سرطان ریه و درمان آن | کشنده ترین نوع سرطان

0 8,610
زمان مطالعه این مطلب: 5 دقیقه

مانند سایر سرطان‌‌ها، سرطان ریه نیز زمانی ایجاد می‌شود که فرآیندهای طبیعی تقسیم و رشد سلولی در ریه مختل شده و جای خود را به رشد غیر طبیعی و غیر قابل کنترل بدهند. که در نتیجه آن سلول‌ها به یک توده یا تومور سرطانی تبدیل می‌شوند. در این مقاله از مجله سلامت کیوان همراه ما باشید تا به انواع سرطان ریه و علائم آن بپردازیم.

سرطان ریه چیست؟

همانطور که قبلا به آن اشاره کرده‌ایم مانند سایر سرطان‌‌ها، سرطان ریه زمانی ایجاد می‌شود که فرآیندهای طبیعی تقسیم و رشد سلولی مختل شود و جای خود را به رشد غیر طبیعی و غیر قابل کنترل بدهد. سلول‌ها به یک توده یا تومور تبدیل می‌شوند. هر گونه رشد غیر طبیعی سلول در بدن که مستقیماً به بافت‌ها و اندام‌های اطراف حمله کند، به سایر قسمت‌های بدن سرایت کند یا پس از برداشتن پتانسیل رشد مجدد داشته باشد، «بدخیم» یا سرطانی نامیده می‌شود.

سرطان‌ ریه تا زمانی که گسترش نیافته باشد، هیچ علائمی از خود نشان نمی‌دهد.با این‌حال برخی از افراد مبتلا به سرطان ریه از همان ابتدا علائم مشخصی دارند. سرطان ریه در صورتی که زود تشخیص داده شود، قابل درمان است. اما اگر مراحلی از بیماری بدون علائم و تشخیص طی شده باشد، درمان، چالش برانگیز خواهد شد. به طور کلی دو نوع عمده سرطان ریه سلول کوچک و سرطان ریه سلول غیر کوچک وجود دارد. سلول‌های سرطانی هر نوع به روش‌های مختلف رشد و گسترش می‌یابند و به روش‌های متفاوتی درمان می‌شوند.

علائم سرطان ریه
علائم سرطان ریه

علائم سرطان ریه چیست؟

سرطان ریه یکی از شایع‌ترین سرطان‌هایی است که در سال‌های اخیر افراد به آن مبتلا شده‌اند. علائم سرطان ریه نیز مواردی هستند که همه افراد بهتر است با آن آشنا باشند. زیرا امروزه به دلیل آلودگی هوا و استعمال بیشتر دخانیات، درصد افرادی که به این بیماری مبتلا می‌شوند به میزان چشمگیری افزایش یافته است. در ادامه به علائم سرطان ریه اشاره خواهیم کرد.

  • سرفه‌ای که از بین نمی‌رود یا بدتر می‌شود.
  • سرفه خونی یا خلط زنگ زده (تف یا خلط).
  • درد قفسه سینه که اغلب با تنفس عمیق، سرفه یا خنده بدتر می‌شود.
  • گرفتگی صدا.
  • از دست دادن اشتها.
  • کاهش وزن بی دلیل.
  • تنگی نفس
  • احساس خستگی یا ضعف.
  • عفونت‌هایی مانند برونشیت و ذات الریه که از بین نمی‌روند یا دوباره عود می‌کنند.
  • شروع جدید خس خس سینه.
  • لخته شدن خون

اگر سرطان ریه به سایر نقاط بدن گسترش یابد، ممکن است باعث ایجاد موارد زیر شود:

  • درد استخوان (مانند درد کمر یا باسن)
  • تغییرات سیستم عصبی (مانند سردرد، ضعف یا بی حسی بازو یا پا، سرگیجه، مشکلات تعادل یا تشنج)، از گسترش سرطان به مغز
  • زردی پوست و چشم (یرقان)، از سرطان به کبد سرایت می‌کند
  • تورم غدد لنفاوی (مجموعه سلول‌های سیستم ایمنی بدن) مانند غدد لنفاوی گردن یا بالای استخوان ترقوه.

باید بدانید که برخی از سرطان‌های ریه می‌توانند باعث ایجاد برخی از سندرم‌ها شوند. این سندروم‌ها نیز هر کدام علائم مخصوص به خود را دارند.

مطالب مرتبط:

چه کسانی سرطان ریه می‌گیرند؟

سرطان ریه ممکن است چندین سال طول بکشد تا در فردی ایجاد شود. سیگار کشیدن شایع ترین عامل خطر برای ابتلا به سرطان ریه است. بسیاری از افرادی که در معرض مداوم آلودکی هوا (یا برخی آلاینده‌ها) قرار می‌گیرند، در نهایت با تغییرات غیرعادی دائمی در ریه‌های خود مواجه می‌شوند. این تغییرات می‌تواند باعث ایجاد تومور سرطانی در ریه شود.

25 درصد از کل موارد سرطان ریه در سراسر جهان در افرادی تشخیص داده می‌شوند که هرگز سیگار نکشیده‌اند.(1) علت اصلی ابتلای این افراد هنوز به درستی مشخص نشده است. همچنین باید بدانید که از هر 3 نفری که به سرطان ریه مبتلا می‌شوند، 2 نفر بالای 65 سال سن دارند. شایع ترین سن در هنگام تشخیص 70 سالگی است.

مراحل سرطان ریه

مرحله بندی به پزشک اجازه می‌دهد تا میزان سرطان بیمار را به طور کامل درک و تصمیمات درمانی را تعیین کرده و نتایج مورد انتظار را پیش بینی کند. پزشکان از اصطلاحات خاصی برای توصیف مراحل سرطان استفاده می‌کنند، اما یک روش ساده برای توصیف مرحله بندی به شرح زیر است:

  • سرطان ریه موضعی: سرطان به ریه محدود می‌شود.
  • سرطان ریه منطقه‌ای: سرطان به غدد لنفاوی (یا غدد) درون قفسه سینه گسترش یافته است.
  • سرطان ریه دور: سرطان به سایر قسمت‌های بدن گسترش یافته (یا متاستاز داده است).

تشخیص سرطان ریه

تشخیص سرطان ریه نیاز به بیوپسی یا برداشتن سلول‌ها یا بافت‌ها از توده مشکوک دارد. بیوپسی را می‌توان با دوربینی که از طریق لوله‌های تنفسی تغذیه می‌شود (به نام برونکوسکوپی) یا با سوزنی که از طریق پوست وارد تومور ریه می‌شود، انجام داد. اگر این رویکردها موفقیت آمیز نباشد، ممکن است برای تشخیص کافی به جراحی نیاز باشد. بیوپسی در تعیین سرطان بودن یا نبودن آن و تعیین نوع سرطان ریه مهم است.

مطالب مرتبط:

پیگیری از ابتلا به سرطان ریه

هیچ راه مطلقی برای پیشگیری از سرطان ریه وجود ندارد. با این حال، چیزهایی وجود دارد که خطر ابتلا به این بیماری کم می‌کند. در ادامه به این موارد می‌پردازیم. ترک سیگار و قرار نگرفتن در معرض دود آن یکی از راه‌های پیشگیری از ابتلا به سرطان ریه است. همچنین از قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی سرطان زا مانند آرسنیک، آزبست، بریلیم، کادمیوم، مواد حاوی نیکل و کروم، محصولات زغال سنگ و آلودگی هوا خودداری کنید. مورد بعدی تغذیه سالم و ورزش کردن است.

درمان سرطان ریه و آزمایش‌های آن

اگر دلیلی وجود داشته باشد که فکر کنید ممکن است سرطان ریه داشته باشید، پزشک می‌تواند تعدادی آزمایش را برای جستجوی سلول‌های سرطانی و رد سایر بیماری‌ها تجویز کند.

آزمایش‎ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تست‌های تصویربرداری: تصویر اشعه ایکس از ریه‌های شما ممکن است یک توده یا ندول غیر طبیعی را نشان دهد. سی تی اسکن می‌تواند ضایعات کوچکی را در ریه‌های شما نشان دهد که ممکن است در عکس اشعه ایکس شناسایی نشوند.
  • سیتولوژی خلط: اگر سرفه دارید و خلط تولید می‌کنید، نگاه کردن به خلط زیر میکروسکوپ گاهی اوقات می‌تواند وجود سلول‌های سرطانی ریه را آشکار کند.
  • نمونه بافت (بیوپسی):  روش محسوب می‌شود که با آن نمونه‌ای از سلول‌های غیر طبیعی ممکن انتخاب شده و کشت داده ‌شود. پزشک شما می‌تواند بیوپسی را به روش‌های مختلفی انجام دهد، از جمله برونکوسکوپی، که در آن پزشک نواحی غیرطبیعی ریه‌های شما را با استفاده از یک لوله روشن که از گلو شما عبور می‌کند و به ریه‌های شما منتقل می‌شود، بررسی می‌کند.
  • مدیاستینوسکوپی: در آن یک برش در پایه گردن شما ایجاد می‌شود و ابزارهای جراحی در پشت استخوان سینه شما قرار می‌گیرند تا نمونه‌های بافتی از غدد لنفاوی برداشته شود.
  • بیوپسی سوزنی: گزینه دیگر بیوپسی سوزنی است که در آن پزشک از تصاویر اشعه ایکس یا سی تی برای هدایت سوزن از دیواره قفسه سینه و به داخل بافت ریه برای جمع آوری سلول‌های مشکوک استفاده می‌کند. نمونه بیوپسی ممکن است از غدد لنفاوی یا سایر مناطقی که سرطان در آنها گسترش یافته است، مانند کبد شما گرفته شود.

بیشتر بخوانید:

جمع بندی

  • در این مطلب با علائم سرطان ریه و درمان آن آشنا شدید. روش‌های مختلفی برای درمان این سرطان وابسته به نوع و مرحله آن وجود دارد.
  • سرطان یکی از شایع ترین انواع سرطان است. این سرطان به عنوان کشنده ترین نوع این بیماری نیز شناخته می‌شود.
  • سرطان ریه در ابتدای آن که فرد به آن مبتلا می‌شود معمولاً علائم خاصی از خود نشان نمی‌دهد.
  • در صورتی که سرطان ریه زود تشخیص داده شود، امکان درمان آن وجود دارد.

سرطان ریه چقدر شایع است؟

سرطان ریه دومین سرطان شایع در جهان محسوب می‌شود. با این حال در بین لیست کشنده ترین سرطان‌ها در صدر جدول قرار دارد. این سرطان میزان بیشترین مرگ را در بین باقی سرطان‌ها دارد.

آیا سرطان ریه قابل درمان است؟

مانند بسیاری از سرطان‌های دیگر، کلید زنده ماندن سرطان ریه تشخیص آن در مراحل اولیه است. یعنی زمانی که قابلیت درمان دارد. برای بیمارانی که سرطان ریه در مراحل اولیه دارند، میزان درمان می‌تواند به 80 تا 90 درصد برسد.

سرطان ریه چگونه شروع می‌شود؟

پزشکان بر این باورند که سیگار با آسیب رساندن به سلول‌های ریه‌ها باعث سرطان ریه می‌شود. هنگامی که دود سیگار را استنشاق می‌کنید، تغییرات در بافت ریه تقریباً بلافاصله شروع می‌شود.

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.