سویه آلفا ویروس جدید کرونا

0 9,410
زمان مطالعه این مطلب: 3 دقیقه

مبتلایان به کرونا در جهان روز به روز در حال افزایش است. تاکنون ویروس کرونا جهش‌های متفاوتی داشته است که اولین آن سویه آلفا بوده است. از آبان 1399 این سویه جدید ویروس کرونا به عنوان اولین جهش در انگلستان شناسایی شده است. سویه آلفا شامل دامنه‌ای از تغییرات ژنتیکی است که به صورت غالب در قسمت‌های جنوب شرقی بریتانیا پخش گردیده است. اما آیا این سوالی مزرح است که آیا این سویه مرگ‌بار‌تر است؟ سرعت انتقال بیشتری دارد؟

در این مقاله از مجله سلامت کیوان به بررسی سویه آلفا می‌پردازیم.

جهش‌های ویروسی

جهش یک تغییر در کد ژنتیکی ویروس است، که ویروس می‌تواند دستگاه ایمنی فرد را دچار اختلال کند. هر چه یک ویروس فرصت بیشتری برای انتشار داشته باشد، جهش‌های مختلفی نیز از آن به وجود می‌آید، که باعث گسترش عفونت‌های مختلف می‌شود.

تاکنون ویروس کرونا جهش‌های مختلفی داشته است که باعث به وجود آمدن سویه‌های جدید از جمله سویه آلفا شده است.

بیشتر بخوانید:

سویه آلفا

سویه آلفا (B.1.1.7) یک جهش نگران کننده از ویروس کرونا یود. همچنین تخمین زده شد که 40 تا 80 درصد بیشتر از ویروس کرونا قابل انتقال تر است. اولین بار در آبان 1399 فردی مبتلا به این سویه در بریتانیا گزارش شد و در اواسط آذر ماه، تقریباً همزمان با افزایش همه‌گیری، به سرعت گسترش یافت.

علائم سویه آلفا

بیش از یک میلیون نفر را در انگلیس توسط امپریال کالج لندن مورد بررسی قرار پرفته‌اند و طیف گسترده ای از علائم مرتبط با این سویه را کشف کرده‌اند، که این علائم شامل:

  • تب و لرز
  • از دست دادن اشتها
  • سردرد و دردهای عضلانی

بیشتر بخوانید:

راه‌های تشخیص سویه آلفا

آزمایش‌های تشخیصی سریع شامل PCR و آنتی ژن که به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند، علاوه بر تشخیص ویروس کرونا، برای تشخیص سویه‌های جدید آن از جمله سویه آلفا نیز به کار می‌روند.

آزمایشگاه تخصصی ویروس شناسی کیوان مفتخر است، با ارائه خدماتی همچون تست PCR آنتی بادی و خدمت‌دهی آنلاین و انجام نمونه گیری در منزل، باعث رفاه حال مردم عزیز کشورمان و مانع از گسترش این ویروس درحد توان باشد.

تست کرونا در منزل
تست کرونا در منزل

راه‌های پیشگیری از ابتلا به سویه آلفا

مهمترین کاری که می توانید انجام دهید این است که خطر قرار گرفتن در معرض این ویروس را کاهش دهید. راه‌های مهم برای محافظت از خود و عزیزانتان عبارتند از:

  • ماسکی بپوشید که بینی و دهان شما را بپوشاند.
  • هنگام گذاشتن و برداشتن ماسک، مطمئن شوید که دستانتان تمیز هستند.
  • فاصله فیزیکی حداقل 1 متری را از دیگران رعایت کنید.
  • از فضاهای با تهویه نامناسب یا شلوغ پرهیز کنید.
  • پنجره‌ها را برای بهبود تهویه داخل خانه باز کنید.
  • دست‌هایتان را به طور منظم بشویید.
  • واکسن بزنید.

آیا واکسن‌ها برای تمام سویه‌ها موثرند؟

خوشبختانه مطالعات نشان می‌دهند واکسن‌های فعلی هنوز بر سویه‌های جدید کرونا موثرند. البته اثربخشی این واکسن‌ها بر سویه‌های جدید کمتر از سویه‌های اولیه کرونا است.

در تحقیقی که اداره سلامت همگانی انگلستان انجام داد یک نوبت واکسن استرازنکا فقط ۳۳ ایمنی در مقابل سویه دلتا ایجاد کرد در حالیکه این رقم برای آلفا ۵۰ درصد بود.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا می‌گوید چون واکسن‌ها صددرصد موثر نیستند، سویه‌های جدید می‌توانند باعث بستری شدن در بیمارستان و حتی مرگ افراد واکسینه شوند.

بیشتر بخوانید:

آیا سویه آلفا مسری تر از ویروس کرونا است؟

بله، این سویه 40 تا 80 درصد بیشتر از ویروس کرونا قابل انتقال تر است.

علائم سویه آلفا چیست؟

این سویه علائمی مشابه ویروس کرونا دارد اما تب و لرز، بی اشتهایی و سردرد و درد‌های عضلانی بیشتر در آن شایع است.

آیا واکسن‌ها برای تمام سویه‌ها موثرند؟

نمی‌توان دقیق گفت که واکسناسیون باعث جلوگیری از بستری شدن یا ابتلا به ویروس کرونا می‌شود، اما عوارض شدید ناشی از سویه‌های مختلف از جمله سویه آلفا را کاهش می‌دهد.

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.