سویه جدید امیکرون پنهانکار؛ BA.2

20 34,175
زمان مطالعه این مطلب: 5 دقیقه

سویه جدید امیکرون یکی از گونه‌های جدید ویروس کروناست. این سویه در حال حاضر شیوع بسیار زیادی دارد. در واقع می‌توان گفت امیکرون جهش یافته ابتدایی ترین نوع ویروس کروناست. در این مطلب قصد داریم به بررسی این سویه، علائم و آزمایش آن بپردازیم.

در ارتباط به شکل گیری سویه‌های جدید باید بدانید که هرچه تعداد افراد بیشتری به این ویروس مبتلا باشند، احتمال جهش ویروس نیز بیشتر می‌شود. سازمان بهداشت جهانی به همین دلیل تأکید زیادی بر تزریق واکسن دارد. تا افراد کمتر مبتلا شوند و در نتیجه ویروس جهش‌های زیادی نداشته باشد. زیرا تا زمانی که جهش ویروس به دفعات رخ دهد، هیچ وقت پاندمی تمام نخواهد شد

بیشتر بخوانید: هشدار موج جدید کرونا در ایران؛ پیک هشتم کرونا در زمستان 1401

چه چیزی درباره سویه امیکرون می‌دانیم؟

در حال حاضر محققان آفریقای جنوبی در حال تحقیق و آزمایش درباره سویه جدید کرونا یعنی امیکرون هستند. در ادامه هر آنچه تا به امروز درباره این سویه می‌دانیم را شرح خواهیم داد.

قابلیت انتقال: هنوز مشخص نیست که آیا امیکرون در مقایسه با انواع دیگر، از جمله دلتا، قابلیت انتقال بیشتری دارد یا خیر. تعداد افرادی که آزمایششان مثبت شده در مناطقی از آفریقای جنوبی که تحت تأثیر این نوع قرار گرفته‌اند افزایش یافته است، اما مطالعات اپیدمیولوژیک در حال انجام است تا بفهمیم که آیا این به دلیل امیکرون یا عوامل دیگر است.

Omicron ابتدا در بوتسوانا و سپس آفریقای جنوبی گزارش شد، اما از آن زمان به بیش از دوازده کشور گسترش یافته است. این سویه دارای تعداد غیرعادی بالایی از جهش است، اما این به خودی خود چیز زیادی در مورد اثرات آن بر بدن انسان به ما نمی‌گوید.

برخی از کشورها ممنوعیت سفر از جنوب آفریقا را وضع کرده‌اند که برخی از دانشمندان آن را “واکنش زانویی” نامیده‌‎اند. قوانین مشابهی برای حاوی Omicron مانند هر سویه دیگر اعمال می‌شود. مهم‌ترین روش‌های پیشگیری از ابتلا به این سویه واکسن و استفاده از ماسک در فضای عمومی است.

بیشتر بخوانید: هر آن چه باید درباره امیکرون بدانیم

امیکرون پنهان کار چیست؟

امیکرون پنهان کار یا پنهان یک زیر سویه از امیکرون است. این زیرسویه باعث شده دو شهر بزرگ چین پس از یک سال مجدد قرنطینه شوند. این زیرسویه نیز مانند سویه اصلی امیکرون بر دستگاه تنفسی فوقانی تأثیر می‌گذارد و باعث بروز عفونت‌های خفیف می‌شود.

موارد کووید 19 در در بسیاری از کشورها روند رو به کاهش دارد، اما نوع جدیدی به نام BA.2 – و با نام مستعار اومیکرون پنهان – زنگ خطری برای جهانیان است. این نوع جدید ویروس کرونا ارتباط نزدیکی با سویه اومیکرون دارد که BA.1 نیز نامیده می‌شود و به نظر می‌رسد به طور پیوسته جایگزین سویه امیکرون اصلی خواهد شد.

بر اساس آخرین برآوردهای مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، در واقع، BَA2 اکنون سویه غالب ویروس کرونا در ایالات متحده است. این سویه فرعی مسئول حدود 55 درصد از موارد ابتلا به کرونا تا 26 مارس بوده است. این رقم در هفته قبل از آن، 39 درصد بود.

دکتر روشل والنسکی، مدیر CDC، هفته گذشته در یک نشست مطبوعاتی گفت: این زیرسویه از حدود دو ماه گذشته در ایالات متحده بوده است و به آرامی نسبت به BA1 افزایش یافته است.

او گفت: هیچ مدرکی وجود ندارد که نوع BA2 منجر به بیماری شدیدتر شود. همچنین به نظر نمی‌رسد که احتمال بیشتری برای فرار از محافظت ایمنی ما (واکسن) وجود داشته باشد.

مطالب مرتبط:

سرعت انتقال سویه جدید امیکرون

هنوز نمی‌توان به قطع گفت که زیرسویه جدید امیکرون سرعت انتقال بیشتری دارد. اما طبق مشاهده‌هایی که رخ داده، افراد سریع تر علائم نشان داده و به تبع در زمان کمتر بهبود می‌یابند. در حال حاضر چیزی که در انتظار جهانیان است، جایگزینی این زیرسویه با سویه اصلی امیکرون و ایجاد موج جدید بیماری است. 

آیا امیکرون در آزمایش مشخص می‌شود؟

باید بدانید که سویه امیکرون در تست PCR مشخص می‌شود. یعنی در صورت ابتلا به این ویروس، پس از انجام آزمایش تست شما مثبت خواهد شد. لازم به ذکر است افرادی که به سویه امیکرون مبتلا می‌شوند بعید است که به زیرسویه آن نیز مبتلا شوند. اما محققان معتقدند که در موارد خاص ممکن است این اتفاق رخ دهد.

آیا داروهای ضد ویروسی فعلی هنوز روی سویه امیکرون کار می‌کنند؟

برخی از داروهای ضد ویروسی با محدود کردن توانایی ویروس برای کپی کردن (تکثیر) خود در بدن عمل می‌کنند. رمدسیویر تنها داروی ضد ویروسی است که در حال حاضر برای استفاده اضطراری توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) برای درمان کووید 19 مجاز است. دو داروی ضد ویروسی دیگر، یکی از Merck و دیگری از Pfizer تحت بررسی FDA هستند تا مشخص شوند آیا آن‌ها نیز می‌توانند مجاز باشند یا خیر.

به گفته سازمان بهداشت جهانی «تاکنون هیچ داده‌ای ندیده‌ایم که نشان دهد این داروها برای درمان امیکرون مؤثر هستند. با این حال، ادامه مطالعات بیشتر در مورد این جهش‌ها و تأثیر بالقوه داروها بر تکثیر ویروسی، اطلاعات بیشتری از این سویه در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.

علائم سویه امیکرون پنهان چیست؟

زیر سویه امیکرون همان‌طور که اشاره شد جهش یافته ویروس کرونا و درواقع سویه امیکرون اصلی است. ویروس‌ها به طور کلی حین جهش یافتن برخی از ویژگی‌های خود را از دست می‌دهند و خطر آن‌ها کاهش می‌یابد. این یک باور عمومی است که باعث می‌شود افراد فکر کنند سویه‌های جدید نسبت به قبلی‌ها خطرناک‌تر هستند. با این حساب به احتمال خیلی زیاد علائم امیکرون ضعیف شده ویروس اصلی است. همچنین مشخص شده که علائمی مانند کاهش حس چشایی و بویایی در سویه امیکرن کمتر است.

خیلی از افراد پس از ابتلا به امیکرن علائمی مانند گلو درد، خارش گلو و کمر درد از خود نشان می‌دهند.

تأثیر واکسن بر سویه امیکرون و زیرسویه آن

با توجه به آن که هر چند ماه یک بار معمولاً یک سویه جدید ایجاد می‌شود، آزمایش‌های متعددی روی آن‌ها انجام می‌شود. با این حساب در حال حاضر نیز  آزمایش‌های زیادی روی این سویه در حال انجام است. با توجه به نتایج محدودی که تا به امروز به دست آمده می‌توان گفت واکسن‌های مختلف، اثر این سویه را کاهش می‌دهند. به این صورت که افرادی که سه دوز واکسن را دریافت کرده باشند علائم بسیار خفیفی خواهند داشت.

مطالب مرتبط:

روش‌های پیشگیری از ابتلا به امیکرون

بهترین راه‌ها برای در امان ماندن از COVID-19 تا به امروز بارها و بارها تکرار شده‌اند.

  • حتماً واکسن بزنید، در مکان‌های عمومی ماسک بزنید.
  • دست‌هایتان را مرتب بشویید.
  • از تجمعات بزرگ خودداری کنید.
  • در صورت داشتن علائم آزمایش بدهید.
  • در صورت مثبت بودن تست ویروس، خود را از دیگران جدا کنید.
  • به افرادی که اخیراً با آن‌ها در تماس بوده‌اید هشدار دهید.
  • استراحت کنید و مایعات زیادی بنوشید و در صورت کاهش سطح اکسیژن خون یا بدتر شدن وضعیت سلامتی به پزشک مراجعه کنید.

علائم امیکرون چقدر باقی می‌ماند؟

اکثر افرادی که تست کرونای آن‌ها مثبت شده است، معمولاً برای چند هفته علائم این ویروس را تجربه می‌کنند. به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، افرادی که علائم طولانی مدت کووید 19 دارند، ممکن است پس از اولین بار ابتلا به مدت چهار هفته یا بیشتر درگیر علائم کرونا از جمله بدن درد، خارش گلو و از بین رفتن حس بویایی و چشایی شوند.

باید بدانید که افرادی مبتلا شده‌اند، پیش از بروز علائم نیز ناقل هستند. بنابراین پس از متوجه شدن بیماری باید به افرادی که طی سه روز گذشته با آن‌ها در ارتباط بوده‌اند، هشدار دهند.

کلام آخر

  • سویه جدید امیکرون در حال حاضر شیوع زیادی دارد و علائم آن با واکسن کاهش می‌باید.
  • خیلی از افراد که تا به حال به کرونا مبتلا نشده‌اند نیز به این ویروس مبتلا خواهند شد.
  • علائم شایع مبتلایان به سویه امیکرون گلودرد، بدن و کمر درد است. همچنین بسیاری از افراد بخشی از حس بویایی و چشایی خود را از دست می‌دهند.

مطالب مرتبط:

دوره نهفتگی سویه جدید امیکرون چقدر است؟

ممکن است این زمان پنج تا شش روز یا حتی تا 14 روز نیز برسد.

چه مدت طول می‌کشد تا علائم سویه امیکرون ظاهر شود؟

پس از ابتلا به امیکرون علائم احتمالاً پس از آلوده شدن سریع تر ظاهر می‌شوند. چندین مطالعه اولیه نشان داده‌اند که دوره نهفتگی – مدت زمانی که طول می‌کشد تا علائم پس از قرار گرفتن در معرض آن ایجاد شود – حدود سه روز است که از هر سویه دیگری هنوز کوتاه تر است.

سویه امیکرون سریع تر انتقال می‌یابد؟

در این باره نمی‌توان به طور قطع گفت که آیا این سویه قدرت انتقال بیشتری نسبت به سویه‌های دیگر دارد یا خیر.

20 نظر
  1. سمیه گفت

    سلام، من هم سویه امیکرون رو گرفتم و هم الان حدود ۳ هفتست درگیر سویه جدیدم مدام حالم خوب میشه و دوباره عود میکنه، عفونت گلو، گوش، چشم، سرفه های وحشتناک، تب و لرز و بی‌حالی شدید و بدن درد و سردرد و چشم درد خلاصه تمام علائم رو داشتم و تا به امروز که ۵ تا سرم و حول و حوش ۳۰-۴۰ تا آمپول مختلف زدم هنوز بهتر نشدم، خدا پدر امیکرون رو بیامرزه با این زیر سویه جدید مرگو جلو چشمات میبینی

    1. فرهاد گفت

      این امپول و سرمها به چه درد میخورد زودی هر مریضی میگیرید امپول سرممیزنید

  2. سسسس گفت

    سویه جدید کرونا رو ما وخیلیای دیگه دراطرافمون گرفتن سردرد.گلودرد.عفونت گوش وعفونت شدید چشم هستش وبدن دردوتب ولرز اصلن شبیه بقیه سویه هانیست هربار بیماری خاموش میشه فکر میکنیم خوب شدیم شب که میشه یه قسمت از صورت مثل گوش و گلو چشم بشدت عفونت می‌کنه وچشمها بشدت چرک میکنن واشک ریزی شدید داره واخرشم توی چشم لخته خون میفته که فقط این بیماری با آمپول سفازلین ودوتا قطره چشم وقرص آزیترو مایسین خوب میشه خیلی بیماریش طولانیه نزدیک به سه هفته امیدوارم هیچکس در گیر نشه بیماری بدیه

  3. شارون گفت

    سلام دوستان
    همسر منم متاسفانه بااین علایم در خونه قرنطینه شده
    سردرد
    سرفه های تک تک
    بدن درد شدید
    تب و لرز شدید

    از دست رفتن حس بویایی و چشایی
    و بی حالی و بی اشتهایی

    اما ما به دکتر مراجعه نکردیم
    و‌امیدواریم‌به ارثیه برسیم😃😃😃

  4. مژگان گفت

    من نه روز پیش با تب و لرز شدید از خواب بیدار شدم ، همون‌ روز سرفه های شدید و اکثرا خشک و گلو درد خیلی شدیدم شروع شد ، دکتر رفنم گفت ویرووسیه و دارو نداد ، خودم آموکسی سیلین خوردم سه روز اما هیچ تاثیری نداشت ، هر روز آب و عسل و لیمو خوردم بازم تاثیری نداشت ، تا صبح از شدت سرفه نمیتونم بخوابم ، دوباره دکتر رفتم فقط یه شربت دکستومتورفان پی داد که اونم بی فایده بود ، پودر روتارین هم میخورم اما همچنان گلو درد شدید و سرفه امونم رو بریده … فکر میکنم بهترین کار پیشگیری باشه و تقویت سیستم ایمنی بدن که مبتلا نشیم . من هنوزم درگیر گلو درد و سرفه هستم و نمیدونم خوب میشم یا نه

    1. دکتر سعاد غابشی گفت

      سلام وقت بخیر
      در درمان انفلوانزا بهترین گزینه استراحت، دریافت مایعات کافی و دوری از استرس است. مصرف خودسرانه داروها از جمله آنتی بیوتیک ها هیچ کمکی به درمان عفونت ویروسی نمی کند. آنتی بیوتیک ها گاهی جهت درمان عفونت های باکتریایی تجویز می شوند.

    2. لیلامحمدی گفت

      من دخترم یک ماه قبل درگیری ریه ویروسی داشت و جواب آزمایشات کرونا وانفولانزا منفی بود منم با چند روز فاصله از اون مریض شدم و بعد دوهفته بود شدم فکر کردم سرما خوردگی هست تا اینکه یک هفته هست دوباره بدن درد و سردرد و سرفه هام شروع شده بطوری که ثانیه ای نیست سرفه نکنم رفتم است خانگی گرفتم مثبت شده آخه چطور امکان داره یک ماه درگیر ویروس باشی و بعد یک ماه است مثبت بشه وتعجب می کنم چرا ازمایش دخترم منفی بود
      الان می تونن بگم صد رحمت به سویه دلتا این سرفه هاش فلجم کرده با دارو خوب نمی شه می گن سویه جدید امیکرونه

      1. دکتر سعاد غابشی (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        ضمن آرزوی هرچه سریعتر برای شما و دختر عزیزتون، دریافت مایعات کافی و استراحت رو در برنامه روزانه خودتون قرار بدید. دانستن نوع عفونت تنفسی کمکی به درمان شما نخواهد کرد. در صورت شدت علائم و سرفه که می‌فرمایین شدید هست به پزشک متخصص مراجعه نمائید و روند درمانی ایشان را نیز در پیش بگیرید تا بهبودی کامل ایجاد شود.

  5. وجیهه گفت

    سلام بااین که آبان ماه سه هفته امیکرون را تجربه کردم. الان دوباره حدود ۸ روز هست که به امیکرون نوع جدید مبتلا هستم. با سردرد و لرز و بدن درد و تپش قلب شروع شد و بعد متورم شدن گلو و سینوس های عفونی و سرفه های پی درد پی و خشک. و قفسه سینه ام و صدایی که گرفته.

    1. دکتر سعاد غابشی گفت

      سلام وقت بخیر
      مطالعات نشان می دهد که عفونت مجدد یا reinfection بخصوص پس از ابتلا به سویه های اومیکرون به دلیل تغییرات ژنتیکی در این سویه بسیار بیشتر از سویه های قبلی است، عفونت مجدد بخصوص در افرادی که واکسن دریافت نکردند و یا زمان زیادی از آخرین دوز واکسن آنها گذشته باشد، بسیار دیده می شود.

  6. من گفت

    من هم از هفته گذشته با سوزش بینی و سینوس و گرفتگی گوشها که به شدت کیپ شده بودن علامت دار شدم ، ولی الان سرفه های وحشتناک دارم که با اسکن میگن التهاب شدید ریه دارم ولی اکسیژنم خوبه ، فعلا درگیر هستم با علاعم سینوزیت که انگار تمامی نداره .

  7. دلارا گفت

    من تازه متوجه شدم اومیکرون دارم روزهای اول فقط کمردرد شدید بود فک میکردم بخاطر زیاد نشستن بعد بدن درد پادرد وبعد هم آبریزش بینی و الان هم گلودرد

  8. ستاره گفت

    باسلام باوجود سه دوزواکسن اول دیماه کروناگرفتم‌اول ازبین رفتن حس بویایی وچشایی وبعد تب ۳۹/۵وضربان قلب بالاو اکسیژن ۹۲وسنگینی قفسه سینه وتنگی نفس وبدن دردشدید به خصوص کمردرد وحشتناک و سردرد واحساس منگی بعدازدوروز سرفه های خلطی و هنوزکه‌هنوزه بعداز ۹روز بویایی وچشایی برنگشته تاحالا کرونا نگرفته بودم وحشتناکه

    1. دکتر سعاد غابشی گفت

      سلام بخیر
      دریافت واکسن کرونا به معنای عدم ابتلا نیست. بلکه افراد را در برابر ابتلا شدید و عوارض این عفونت ویروسی محافظت می کند. با توجه به شیوع سویه های جدید (XBB, BA2, BQ1) بروزرسانی واکسن در کنترل پیک جدید حائز اهمیت است.
      لذا به بیمار توصیه می شود ضمن مصرف داروهای تجویز شده توسط پزشک معالج، استراحت، مایعات کافی و دوری از استرس را داشته باشند‌.

  9. پریسا آقایی گفت

    سلام ما هم تو این سه هفته مبتلا شدیم ،گلو درد ،سرفه های خشک ،سردرد ،کیپی گوش ها ،از دست دادن حس بویایی و چشایی خفیف ،ترشح پشت حلق و خارش ته گلو ،تقریبا مثل سرماخوردگی هایی بود که قبل از کرونا گرفتیم ،دختر ۶ ساله ام سرفه های قطاری خروسکی میزد که بردم مرکز طبی کودکان پیش دکتر شیرزادی فوق تخصص ریه ،خدارو شکر بهتره ،خلاصه اینکه ما تو یه خونه ۱۴نفر بودیم که ۶نفر مبتلا شدیم واین خیلی عجیب بود

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقت بخیر
      خداروشکر که بهترین
      بله‌متاسفانه ویروس مجدد در حال گردش و افزایش است.

  10. پری پریا گفت

    کمر درد و بدن درد شدید و سر درد کوبنده آیا از علائم امیکرون هس.. البته سر درد رو همون روز اول داشتم قطع شده ولی کمر درد و پا درد هنوز دارم

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقت بخیر
      ضمن آرزوی سلامتی، این علائم ممکن هست در برخی بیماران دیده شود اما بازهم جهت تائید کافی نیست. توصیه می‌گردد در صورت ادامه دار بودن شرایط به پزشک مراجعه نمائید و جهت تشخیص دقیق نسبت به انجام تست کرونا اقدام نمائید. همچنین در صورتی که ساکن تهران یا حومه هستید می‌توانید از خدمات تست کرونا در منزل آزمایشگاه کیوان استفاده نمائید.

  11. زهرا گفت

    سلام ، من در طول ۳ ماه دوبار امیکرون گرفتم و دفعه ی دوم که همین الان درگیرشم انقد حالم بد شد و شدیدتر بود که همش زیر سرمم و حالت تهوع ، بدن درد ، سردرد شدید ، افسردگی ، سرگیجه ، سرفه خلط دار ، خلط چسبنده سبز رنگ ، فقط مردم و زنده شدم خواهشا مواظب خودتون باشین من تا حالا اینهمه درد تجربه نکرده بودم واگیری شدیدی هم داره

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقت بخیر
      ممنون از اینکه شرح حالتون رو برای ما به اشتراک گذاشتین.
      امیدواریم هرچه زودتر بهبودی کامل شما حاصل بشه و همیشه سلامت باشید.

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.