کرونای دلتا؛ کشنده ترین سویه کرونا

23 2,291
زمان مطالعه این مطلب: 5 دقیقه

ویروس کرونا تاکنون جهش بسیار متنوعی در جهان داشته که یکی از سهم گیرترین جهش‌ها، در هند بروز پیدا کرد و آمار فاجعه باری از مرگ و بستری شدن را به جای گذاشت. سویه دلتا در هر جا شناسایی شود، به سرعت مردم آن منطقه را درگیر می‌کند. از ۱۹ مرداد ۱۴۰۰، سویه دلتا در ۱۴۲ کشور گزارش شده و احتمال می‌رود که همچنان رو به گسترش باشد. همچنین اخیراً پس از گذشت یک سال در تاریخ 10 تیر 1401 یکی از علت‌های وقوع پیک هفتم کرونا را شیوع دوباره دلتا می‌دانند. در این مقاله بیشتر درباره این سویه آشنا خواهیم شد.

علت نامگذاری دلتا

در ابتدا سویه‌های کرونا را با نام کشورهایی که در آنجا شیوع پیدا کرده بودند نامگذاری می‌کردند. اما بعدها سازمان بهداشت جهانی تصمیم گرفت تا به منظور بد نام نشدن کشورها برای نام گذاری گونه‌های مختلف این ویروس از اعداد یونانی استفاده کند. بدین منظور، نام‌های آلفا (سویه انگلیسی)، بتا (شناسایی شده در آفریقای جنوبی)، گاما (شناسایی شده در برزیل) و دلتا (شناسایی شده در هند) را در نظر گرفتند.

نحوه گسترش دلتا کرونا

نوع جهش‌یافته‌‌ی ویروس کرونا، دلتا با نام علمی B.1.617.2 اولین بار در اکتبر ۲۰۲۰ در ایالت مهاراشترای هند دیده شد و به سرعت در سراسر هند و تمام دنیا پخش شد. در واقع تمامی ویروس‌ها جهش می‌یابند و ویروس کووید ۱۹ از این قاعده مستثنا نیست؛ جهش ویروس‌ها زمانی رخ می‌دهد که ویروس داخل سلول‎‌ها تکثیر شود و در زمان کپی کردن کد ژنتیکی، اشتباهاتی رخ دهد. بر خلاف انسان‌ها که ژن آنها در مولکول «دی ان ای» به صورت دو رشته‌ای نوشته شده، ژن‌های موجود در ویروس کرونا به صورت تک رشته‌ای است و انتقال می‌یابند. همچنین، هرچه احتمال انتشار ویروس بیشتر باشد، تکثیر آن بیشتر می‌شود و احتمال وقوع جهش نیز بیشتر می‌شود.

راه های انتقال سویه دلتا

یکی از سریع‌ترین راه‌های انتقال ویروس که ما بین تمام سویه‌های کرونا یکسان می‌باشد، ارتباط نزدیک و عدم رعایت فاصله اجتماعی می‌باشد. عدم استفاده از ماسک در مکان‌های عمومی علاوه بر انتقال ویروس، به تشدید بیماری نیز کمک می‌کند مخصوصا در افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای می‌باشند. حتی اگر علائم کلینیکی و طبیعی نشان دهنده ابتلای فرد به ویروس کرونا نباشد، می‌توان از او به‌عنوان «ناقل بدون علامت» نام برد.

بررسی مقاومت واکسن های کرونا بر روی سویه دلتا

واکسن‌های کرونا اکثر افراد را در برابر بیماری محافظت می‌کنند، البته هیچ واکسنی ۱۰۰ درصد موثر نیست. ولی تعداد کمتری از افراد واکسینه شده دچار بیماری کرونا می‌شوند، و این افردا معمولاً علائم ملایم‌تری خواهند داشت. به همین دلیل اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که ریسک انتقال بالای کرونا وجود دارد، توصیه می‌شود که اقدامات احتیاطی بیشتری به کار بگیرید. اگر واکسیناسیون کامل شده‌اید، ولی همچنان علائم کرونا دارید، حتما با دکتر خود مشورت کنید که آیا نیازی به آزمایش کرونا هست یا خیر.

نتایجی که تاکنون به دست آمده، نشان می‌دهد که واکسن بایو‌ن‌تک−فایزر و نیز آسترازنکا از شدت بیماری در اثر ابتلا به نوع دلتا می‌کاهند. براساس تحقیقی که اداره سلامت عمومی بریتانیا انجام داده، تزریق هر دو دوز واکسن بایون‌تک و آسترازنکا از شدت بیماری و نیاز به بستری شدن در بیمارستان بسیار می‌کاهد.

علائم ابتلا به نوع دلتا

براساس نتایج اولیه در بریتانیا، علائم کرونای دلتا با علائم سایر انواع جهش‌یافته‌ی ویروس کرونا متفاوت هستند. مبتلایان به نوع دلتا اغلب از سردرد، خشکی گلو، آبریزش بینی و تب شکایت می‌کنند. در برخی موارد نیز سرفه وجود دارد. نشانه‌های ابتلا به کرونای دلتا در جمعیت جوان اغلب مانند یک سرماخوردگی معمولی است. به همین دلیل مبتلایان فکر می‌کنند سرما خورده‌اند و به قرنطینه نمی‌روند و دیگران را مبتلا می‌کنند. به همین علت مهم است که فرد با دیدن این علائم تست کرونا بدهد. به خصوص در فصول سردتر و فصل سرماخوردگی این علائم ممکن است دست کم گرفته شوند.
همانطور که ذکر شد، علائم ابتدایی گونه دلتا همانند سرماخوردگی می‌باشد و چنانچه علائم بیمار بیشتر از 3 روز ادامه یافت، فرد باید حتما به پزشک مراجعه کند و جهت انجام تست PCR کرونا اقدام کند.

علائم دلتا ویروس
دلتا

ابتلای همزمان به کرونا دلتا و امیکرون!

طبق نتایج بدست آمده، آن دسته از افرادی که سیستم ایمنی پایین تری دارند، بیشتر درمعرض این دو سویه از کرونا قرار می‌گیرند. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که یک فرد می‌تواند به طور همزمان به دلتا و امیکرون مبتلا شود. همچنین در صورتی که دو گونه متفاوت از ویروس کرونا به طور همزمان افراد را آلوده کند، فرآیند تبادل ژن بین دو سویه رخ می‌دهد و منجر به تکامل ویروس و ایجاد یک جهش جدید می‌شود. هنگامی که افراد به دو گونه متفاوت از ویروس مبتلا شوند احتمالاً علائم شدید بیماری را تجربه خواهند کرد، این علائم ممکن است با سرعت بیشتری نیز پدیدار شوند.

مطالعه کنید: پاسخ به 10 سوال پرتکرار امیکرون توسط متخصص ویروس شناسی

چند مورد از راهکار های موثر برای جلوگیری از ابتلا به کرونا دلتا:

موارد زیر به تعدادی از اصول بهداشتی ساده و کم هزینه اشاره دارد که از انتشار عفونت در محل کار و زندگی ما، جلوگیری می‌کند و سبب حفظ سلامتی کارکنان و اعضای خانواده می‌شود.

  • آزمایش تشخیص کرونا (RT-PCR) پس از شروع علائم
  • قرنطینه مبتلایان به کرونا دلتا
  • آمادگی و واکنش سریع
  • فاصله گیری اجتماعی
  • توصیه و ترویج رعایت بهداشت در منزل و محل کار

مطالب مرتبط:

تفاوت‌های سویه دلتا با کرونای معمولی

سویه جدید ویروس کرونا که ابتدا در هند شیوع پیدا کرد، دارای چند تفاوت اصلی با گونه معمولی کرونا می‌باشد:

  • آبریزش بینی

مهم ترین و شایع‌ترین علامتی که در مبتلایان به نوع دلتا مشاهده می‌شود، آبریزش بینی است.

در حالی که در انواع دیگر کووید، کاهش بویایی یکی از اصلی‌ترین و شایع‌ترین دلایل محسوب می‌شد اما در دلتا کاهش بویایی نهمین علامتی است که یک فرد مبتلا با آن درگیر می‌شود.

  • سرعت سرایت

سرعت انتقال این ویروس 40 درصد بیشتر از سویه‌های قبلی کرونا می‌باشد.

  • قدرت بیماری زایی

در مقایسه با سویه اولیه کرونا، سویه دلتا می‌تواند با انتقال خود در یک محیط بسته 4 نفر را به این ویروس مبتلا کند در حالی که سویه اولیه 2 نفر می‌تواند بیمار کند. دانشمندان و ویروس شناسان بر این باورند که تغییر در ساختار پروتئینی این ویروس، نفوذ این ویروس به سلول‌های انسان را آسان کرده است و به همین دلیل است که سرعت انتقال بالایی دارد.

مدت زمان قرنطینه در سویه دلتا چقدر است؟

به دلیل قدرت سرایت ویروس کرونا دلتا، مدت زمان قرنطینه بیشتر از کووید قبلی است و همچنین فرد مبتلا باید به مدت 15 تا 20 روز قرنطینه شود.

چه کسانی بیشتر در معرض این ویروس قرار می گیرند؟

دو دسته از افراد به طور عمده در معرض این ویروس قرار دارند:
1- افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند و سیستم ایمنی پایینی دارند.
2- افرادی که واکسن نزده و از زدن آن پرهیز می‌کنند.

آیا گونه دلتا مسری تر از گونه های دیگر است؟

بله، تحقیقات نشان داده است که سرعت انتقال این سویه 40 تا 60 درصد بیشتر از سویه‌های پیشین می‌باشد.

آیا آنتی بیوتیک‌ ها یا چرک خشک کن ها روی ویروس کرونا موثر هستند؟

خیر، مشتقات آنتی بیوتیک‌ها بر روی باکتری‌ها موثر است و تاثیری بر روی ویروس ندارد. همچنین با خوردن آنتی بیوتیک بیش از حد، بسیاری از باکتری‌های مفید بدن از بین رفته و فرد به مرور زمان ممکن است با مشکل مقاومت میکروبی مواجه شود.

منبع cdc.com unicef.org
23 نظر
  1. فارسانی گفت

    سلام و خسته نباشید
    میخواستم بدونم در حال حاظر سویه دلتا هنوز وجود داره یا به طور کلی از بین رفته و به جای آن اومیکرون اومده و در کل آیا سویه های قبلی کرونا کلا نابود شدن یا نه هنوز وجود دارن؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      سویه‌های کرونا جهش یافته و به سویه جدید تبدیل می‌شوند. اما سویه‌های قبلی نیز کاملا از بین نرفته و وجود خواهند داشت. ممکن است برخی افراد در همین زمان به سویه دلتا مبتلا شوند.

  2. پدرام بزرگی پور گفت

    بدون شک خطرناکترین جهش کوید19 کرونای دلتا بود که در هند کشف شد و سریع تمامی جهان را درگیر کرد و در کشور ما هم متاسفانه عده زیادی را کشت. کرونای دلتا با بقیه فرق داشت سرعت انتقال آن به قدری زیاد بود که یک نفر توی خونه ای وارد میشد در عرض چند دقیقه همه افراد اون خونه میگرفتن! واکسنها بر روی اون بی تاثیر بودند. دلتا رحم نداشت. انسان را به کلی بی اشتها میکرد(انگار دهن آدم رو دوخته بودن). آب بدن را میگرفت به قدری که اصلاً هرچی هم آب میخوردی کلیه ها کار نمیکردن! همین عامل باعث غلظت خون زیاد و افت شدید ضربان قلب میشد که خیلیها از جمله پسردایی بنده توی خواب سکته زدند و رفتند! خودم که گرفتم پس از یکماه خوب شدم اما حدود یکسال حس بویایی بنده رو تخریب کرده بود و باعث میشد بوی غذاهایی مثل مرغ و نان تازه و پیاز و تخم مرغ رو بوی فاضلاب تشخیص بدم!!! خدا رو شکر که دلتا الان حدود یکساله که از بین رفته امیدوارم هرگز این چنین سمی وارد دنیا نشه.

  3. حمید بدلی گفت

    ممنونم بابت مطالبتون خیلی عالی بود

  4. پوریا مهدوی گفت

    سلام و خسته نباشید مقالتون عالی بود و سوال من اینکه پیش بینیتون برای پایان کرونا چیه یعنی ممکنه این ویروس نابود بشه یا نه مانند ویروس‌های فصلی ممکنه فقط ضعیف بشه اما برای همیشه باشه؟

    1. آرمین همتی گفت

      با توجه به جهش های پی در پی که این ویروس داره پیش بینی این موضوع کمی سخته

  5. س گفت

    مطالب خیلی عالی و مفید بودند به امید ریشه کن شدن این ویروس

  6. مرتضی دوستی گفت

    واقعا مقاله خوب و قابل استنادی بود.

  7. مرتضی دوستی گفت

    دوره کمون ویروس دلتا چند روز هست؟

    1. آرمین همتی گفت

      به طور میانگین 2 الی 3 روز میباشد

  8. امیرعباس احمدزاده گفت

    مطلب بسیار عالی بود ممنون

  9. افشین گفت

    مطالب بسیار عالی بود

  10. هما گفت

    ترکیب واکسن ها موثرتر هست یا زدن یک نوع واکسن؟

    1. آرمین همتی گفت

      نتایج بدست اومده نشون داده که نه تنها ترکیب واکسن ها مضر نبوده بلکه ضریب محافظت رو نیز بالا میبره

  11. میلاد مرادی گفت

    بسیار پر متحوا و در عین حال مفید و عالی بود

  12. ایلیا گفت

    سلام
    با توجه به اینکه شما در این زمینه اطلاعات کافی رو دارید .
    می خواستم بپرسم که عوارض ناشی از زدن واکسن میتونه کشنده باشه یا خیر ؟

  13. سعید گفت

    ب نظرتون یا این جهش های کرونا دوز چهارم واکسن هم در اینده نیاز میشه بزنیم یا نه؟

    1. آرمین همتی گفت

      بله، با توجه به جهشی که این ویروس داره، و با هر جهش این ویروس قوی تر و مسری تر نسبت به سویه های قبل میشه. بنابراین گر این سویه به گسترش خود ادامه بده، زدن یک دوز تقویتی پس از سه ماه موثر خواهد بود.

  14. سارا صادقی گفت

    کسی که واکسن زده ؟ در روزهای اول میتونه ناقل ویروس کرونا باشه و باید چند روز از بقیه افراد دوری کنه ؟ یا نه با واکسن ناقل نمیشیم. ؟

    1. آرمین همتی گفت

      فرد بیمار پس از دریافت دو دوز واکسن، در برابر بیماری مصون میشود. اما ممکن است ویروس از طریق دیگری بر روی بدن فرد بشیند که در این حالت، فرد به عنوان ناقل بدون علامت تلقی میشود و این موضوع اصلا ربطی به تزریق واکسن در بدن فرد ندارد.

  15. آی سان گفت

    کدوم واکسن به دلتا موثر است
    ممنون میشم پاسخ بدین🌱🙌🏻

    1. آرمین همتی گفت

      به طور کلی، واکسن های کرونا افراد رو از ابتلا به این بیماری مصون نگه میداره اما هیچ واکسنی ۱۰۰ درصد موثر نیست. طبق تحقیقات و نتایج بدست آمده واکسن‌های بیون‌تک-فایزر و آسترازنکا در مقابل سویه دلتای ویروس کرونا بسیار موثر واقع شدن.

    2. مجید حسن پور گفت

      مطالب عااالی بود. خیلی کاربردی و مفید بود. ممنون از شما

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.

پانزده − 7 =