سویه جدید XE؛ مسری ترین سویه کرونا

0 10,405
زمان مطالعه این مطلب: 4 دقیقه

پس از سویه ترکیبی امیکرون و دلتا، سازمان جهانی بهداشت (WHO)، درباره شیوع سویه جدیدی به نام «XE» که ترکیبی از دو زیر سویه امیکرون است هشدار داد. این سویه از سویه های قبلی بسیار مسری‌تر است. به گفته این سازمان احتمالا سویه جدید XE قابل انتقال ترین سویه ویروس کرونا است. در ادامه به ابهامات و آخرین تحقیقات درباره این ویروس میپردازیم.

جهش و ترکیب ویروس ها چگونه صورت می گیرد؟

در زمینه جهش ویروس ها می توان به این بحث اشاره کرد که ژنوم ویروس ها می‌توانند ترکیب بشوند. این مثال در ویروس آنفولانزا و HIV و خانواده ویروس کرونا نیز دیده می‌شود که طبیعی است ژنوم این ویروس ها باهم ترکیب شوند و ویروس منحصر به فردی را به وجود آورند که شبیه به خانواده آن ویروس نیز هست.
در تصویر زیر چگونگی ترکیب و جهش ویروس هارا مشاهده می‌کنید.

چگونگی جهش ویروس ها
ویروس ها به این طریق جهش پیدا کرده و باعث ایجاد گونه ها و واریانت های جدید خواهد شد

سویه کرونا ایکس ای (XE) چیست و چه تفاوتی با امیکرون دارد؟

همانطور که می دانید، گونه امیکرون که در سراسر جهان در حال گردش است، دارای زیرمجموعه های متعددی است و جهش های فرعی زیادی داشته است. دو نوع از جهش های این گونه به نام‌های BA.1 و BA.2 به گوش شما رسیده است. ما اکنون نوترکیبی از BA.1  و BA.2 را داریم که ایکس ای (XE) نامیده شده است. پس این جهش به عنوان یکی از زیر مجموعه های امیکرون طبقه بندی می‌شود.

قابلیت انتقال گونه XE چقدر است؟

بر اساس تجزیه و تحلیل اولیه از توالی های موجود، آنچه ما درباره قابلیت انتقال این نوترکیب BA.1 و BA.2 می دانیم این است که بر خلاف گزارش های منتشر شده مبنی بر رشد 10 برابری سرایت این گونه، امکان سرایت این نوترکیب به میزان جزئی نسبت به BA.2 رشد 10 درصدی را داشته است.

آیا سویه جدید XE کشنده تر است؟

در مورد میزان کشندگی این گونه نمی توانیم به صورت صددرصد بگوییم که این ویروس کشنده است. زیرا بر اساس داده های بدست آمده از امیکرون، این سویه میزان کشندگی کمتری داشته و لازم به ذکر است در جهش های ژنتیکی، اطلاعات ژنوم تغییر می‌کند و نمی‌توان صریح در مورد کشنده بودن یا نبودن این ویروس صحبت کرد.
سازمان جهانی بهداشت میزان کشندگی این ویروس را حدود 10 درصد اعلام کرده است و بهترین راه برای پیشگیری از خانواده کرونا و حتی COVID XE را تزریق واکسن کرونا اعلام کرد.

سویه های مختلف این نو ترکیب در جهان کدام اند؟

در حال حاضر، سه سویه نوترکیب ویروس کرونا در سراسر جهان در حال گسترش هستند. این سویه‌ها عبارتند از:

  • XD: این سویه که از خانواده امیکرون است، در کشورهای فرانسه، دانمارک و بلژیک شناسایی شدند.
  • XE: همانطور که گفته شد ترکیبی از دو زیرسویه امیکرون به نام‌های BA.1 و BA.2 می‌باشد که در انگلیس شناسایی شد.
  • XF: این سویه نیز از خانواده دلتا و امیکرون است که از اواسط فوریه 2022 تاکنون دیگر موارد ابتلا به آن شناسایی نشد.

توصیه های سازمان جهانی بهداشت جهت پیشگیری از ابتلا به سویه جدید کرونا

دکتر ماریا ون کرخو در پاسخ به این سوال اعلام کرد: این ویروس هنوز همراه ماست و در سطح بسیار گسترده ای درحال گردش است. ما باید از کلیه ابزارهایی که در اختیار داریم استفاده کنیم. این ابزار ها شامل واکسن‌ها و مهمتر از آن انجام واکسیناسیون عمومی در سطح جهان است.

مطلب مرتبط: آنچه باید درباره عوارض احتمالی واکسن کرونا بدانید

همچنین باید بطور کامل اطمینان حاصل کنیم که همه افراد در سراسر جهان، به ویژه افراد زیر واکسینه شوند:

  • افرادی که آسیب پذیر تر هستند.
  • افرادی که سن بالاتری دارند.
  • افرادی که دارای بیماری زمینه ای هستند.
  • کسانی که در مواجه مستقیم با بیماری هستند.

سایر اقدامات برای پیشگیری از این ویروس به شرح زیر است:

  •  فاصله گذاری اجتماعی
  • استفاده از ماسک
  • پرهیز از حضور در فضاهای شلوغ
  • باز کردن پنجره ها و درها هنگام حضور در فضای بسته
  • ماندن در خانه و رعایت قرنطینه در صورت بروز علائم
  • انجام تست PCR پس از شروع علائم

با وجود اینکه همه این ابزارها در برابر افزایش شیوع و همچنین جلوگیری از بیماری های شدید و مرگ از کرونا کارایی خود را دارند، واکسیناسیون جایگاه بسیار مهمتری دارد و در پیشگیری از شدت بیماری و مرگ بر اثر آن بسیار موثر است. بنابراین تزریق واکسن را زمانی که نوبت شما رسیده است فراموش نکنید.

بیشتر بخوانید: دوز سوم چی بزنیم؟ شرایط تزریق دوز چهارم واکسن کرونا

آیا امکان وقوع پیک هفتم در ایران وجود دارد؟

به گفته دبیر کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا: با توجه به اینکه اخیرا اکثر افراد حساس جامعه به امیکرون مبتلا شدند و یک مصونیت موقتی در آنها ایجاد شد و از طرفی زیر گونه هایی که اکنون جاری است، از نظر ساختاری خیلی تفاوتی با با امیکرون ندارد، انتظار یک موج بلند را نخواهیم داشت. می‌توان این خیز را به عنوان یک دندانه در انتهای موج ششم گذاشت نه موج هفتم. زیرا به طور معمول تاکنون موج های جدید ایجاد شده در کشور با ایجاد یک گونه یا واریانت جدید به وقوع پیوسته است. البته این به معنی عدم رعایت پروتکل های بهداشتی و کمتر کردن رعایت آنها نیست.

علی رقم روند کاهشی مبتلایان و فوتی‌های ویروس کرونا در کشور تا خرداد 1401؛ اکنون در 10 تیر 1401 مقامات بهداشتی در ایران و جهان از ساب واریانت جدیدی با نام BA.4 و BA.5 هشدار می‌دهند و فرضیه وقوع پیک هفتم را بیش از پیش محکم می‌کنند. بیشتر درباره موج جدید کرونا در ایران؟ وقوع پیک هفتم در تابستان 1401 بخوانید.

مطالب مرتبط:

سویه جدید کرونا (XE) چگونه به وجود آمده است؟

سویه XE یکی از زیر مجموعه های امیکرون است. این گونه ترکیبی از BA.1  و BA.2 است که ایکس ای (XE) نامیده شده است. پس این جهش به عنوان یکی از زیر مجموعه های امیکرون طبقه بندی می‌شود.

قابلیت انتقال گونه XE چقدر است؟

به گفته سازمان جهانی بهداشت، امکان سرایت این نوترکیب به میزان جزئی نسبت به BA.2 رشد 10 درصدی را داشته است.

سویه جدید XE چقدر کشنده است؟

سازمان جهانی بهداشت میزان کشندگی این ویروس را حدود 10 درصد اعلام کرده است و بهترین راه برای پیشگیری از خانواده کرونا و حتی covid XE را تزریق واکسن کرونا اعلام کرد.

سویه جدید XE کرونا باعث وقوع پیک هفتم می‌شود؟

قطعا گسترش این ویروس باعث افزایش موارد ابتلا خواهد شد ولی به طور کلی با توجه به اینکه مدت زمان زیادی از موج قبلی امیکرون نگذشته است و تعداد زیادی از افرادی که مبتلا شده اند تا حدودی مقاومت در مقابل این ویروس را دارا خواهند بود، احتمال بروز موج هفتم کمتر است. البته این فرضیه تا قبل از شیوع زیرسویه جدید BA.4 و BA.5 مطرح شده است و درحال حاضر (10 تیر 1401) خبرها حاکی از وقوع پیک هفتم درمیان است.

منبع WHO
نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.