آبریزش بینی کودکان

1 65,395
زمان مطالعه این مطلب: 5 دقیقه

آبریزش بینی چیست؟ آیا آبریزش بینی به تنهایی نشانه کروناست؟ چه رابطه‌ای بین این دو وجود دارد؟ قصد داریم قبل از اینکه به توضیح ارتباط بیماری کرونا با ریزش آب بینی در کودکان و بزرگسالان بپردازیم ابتدا تعریفی از این علامت بالینی و علت بروز آن ارائه کنیم. آبریزش بینی در اثر تولید بیش از حد مخاط راه‌های هوایی بینی است که در نتیجه آن ترشحات آبکی از بینی شما سرازیر می‌شوند و گاهی اوقات هم به طرف حلق بر می‌گردند.

با اینکه دلایل مختلفی می‌توان برای این حالت در نظر گرفت اما شایع‌ترین آن عفونت ویروسی سینوس‌ها مثلا در اثر ابتلا به ویروس کروناست. در ادامه بررسی خواهیم کرد که بین این دو چه ارتباطی وجود دارد و کدام درمان‌های خانگی را توصیه می‌کنند.

آبریزش بینی کودکان
آبریزش بینی کودکان

آیا آبریزش بینی از علائم کروناست؟ چه ارتباطی بین دو وجود دارد؟

آیا آبریزش بینی جزو علائم کروناست؟ این علامت بالینی تا چند سال پیش اصلا جای نگرانی نداشت چرا که اکثر افراد بدون مراجعه به پزشک آن را به یک سرماخوردگی معمولی یا حساسیت فصلی ربط می‌دادند اما امروزه به دلیل شیوع سویه‌های مختلف ویروس کرونا این شک و تردید به وجود آمده که می‌تواند از نشانه‌های ابتلا به کرونا باشد یا خیر؟ طبق تحقیقات علمی مشخص شده که آبریزش بینی از سویه دلتا کرونا به بعد یکی از علائم ویروس کروناست. طبق اعلام سازمان CDC آمریکا هم می‌تواند نشانه ابتلا به کرونا در کودکان و بزرگسالان باشد.

افرادی که به کرونا مبتلا می‌شوند ابتدا علائمی مثل سردرد، گلودرد، تب و تنگی نفس پیدا می‌کنند که با ادامه پیدا کردن و طولانی شدن بیماری، علائم به آبریزش بینی، خستگی و کوفتگی بدن، از دست دادن حس چشایی و بویایی، سرفه و تهوع و تب و لرز هم می‌رسند. به همین دلیل شاید آبریزش از علائم قطعی ابتلا به کرونا نباشد اما بروز آن به همراه برخی از این علائم گفته شده، هشدار دهنده است و حتما توصیه می‌کنیم با تست PCR کرونا در منزل هر چه سریع‌تر وضعیت سلامتی خود را مشخص کنید.

مطالب مرتبط:

در صورت مشاهده آبریزش بینی چه زمان باید به دکتر مراجعه کرد؟

تا اینجا متوجه شدید که رابطه آبریزش بینی و کرونا تأیید شده، اما به تنهایی نشانه قطعی نیست. بنابراین چه زمانی باید به دکتر مراجعه کنید و تست کرونا بدهید؟ با اینکه آبریزش بینی ممکن است در اثر ابتلا به آنفولانزا، آلرژی فصلی و حساسیت، سرماخوردگی معمولی و التهاب سینوس‌ها ایجاد شده باشد اما اگر در کنار آبریزش بینی این علائم نیز بروز پیدا کردند توصیه می‌کنیم برای تعیین وضعیت سلامتی تست کرونا بدهید:

همچنین اگر این علامت پس از حضور در جمع دوستان و مهمانی، پس از مسافرت و یا در تماس بودن با فرد مبتلا به کووید 19 بروز پیدا کرد باید بیشتر به ارتباط آن با بیماری کرونا مطمئن باشید.

آبریزش بینی
آبریزش بینی

برای آبریزش بینی کرونا چه باید کرد؟

بد نیست بدانید که تقریبا 60% کسانی که حس بویایی خود را از دست داده بودند و تست کرونای آنها مثبت شده بود، آبریزش بینی هم داشته‌اند و با اینکه اکثر کسانی که مبتلا به کرونا بوده‌اند، آبریزش چشم و بینی هم داشته‌اند نمی‌توان بروز این علامت را نشانه قطعی این بیماری در نظر گرفت. به عبارت دیگر با اینکه وجود علائمی مثل سرفه، تب و از دست دادن حس چشایی در بین بیماران مبتلا به کووید19 بسیار رایج است اما عطسه و آبریزش بینی در این افراد کمی نسبت به کسانی که تست کرونای منفی داشتند، رایج‌تر بود.

مطلب مرتبط:

بررسی‌ها و مطالعات بالینی مختلف نشان داده در زمان‌هایی که در پیک ابتلا به کرونا قرار داریم، آبریزش بینی علامت موثق‌تری برای نتیجه‌گیری مشاهدات بالینی مبنی بر ابتلای افراد به کروناست اما در زمان‌هایی که میزان شیوع کرونا پایین است این احتمال بسیار کمتر می‌شود. در هر صورت پزشکان توصیه می‌کنند که بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید، قرنطینه شدن و خود مراقبتی است تا زمانی که جواب تست کرونا مشخص شود. با تست PCR می‌توانید در طی چند ساعت، جواب آزمایش کرونای خود را با دقت بسیار بالا دریافت کنید.

بیشتر بخوانید: جوابدهی فوری تست کرونا PCR؛ 6 ساعته

درمان خانگی آبریزش بینی

برای درمان آبریزش بینی روش‌های مختلفی وجود دارد که یکی از آنها استفاده از درمان‌های خانگی است. این روش‌های درمانی نیازی به تجویز دارو ندارند و به شما کمک می‌کنند تا در صورتی که خودتان یا فرزندتان دچار این عارضه شده‌اید بتوانید این مشکل را رفع کنید:

  • آب زیاد بنوشید. نوشیدن زیاد آب باعث رقیق شدن ترشحات بینی شده و احتمالا چسبندگی مخاط و گرفتگی بینی را کاهش می‌دهد.
  • نوشیدنی‌های داغ مثل نوشابه بخاطر گرما و بخاری که دارند به باز شدن و رفع گرفتگی راه‌های هوایی کمک می‌کنند. چای سبز به رفع گرفتگی بینی تا حدی کمک می‌کند. همچنین ترکیب چای و زنجبیل، بابونه، نعناع یا گزنه هم مفید است.
  • دستگاه‌های مرطوب کننده هوا با تبدیل آب به بخار برای رفع خشکی هوا کمک زیادی به درمان آبریزش بینی می‌کنند. هوای مرطوب و داغ، به رقیق شدن موکوس‌های ترشح شده و نرم کردن سینوس‌های ملتهب کمک می‌کند.
  • دوش آب داغ بگیرید که عملکردی شبیه به بخور و دستگاه مرطوب کننده هوا دارد.
  • کمپرس آب گرم روی بینی و پیشانی بگذارید تا آبریزش بینی شما بهبود پیدا کند. اگر کمپرس آب گرم ندارید، کیسه حمام را پر از آب داغ کنید و چندین بار در روز روی صورتتان بگذارید تا با خارج کردن مخاط عفونی و میکروبی، مواد زاید زودتر خارج شده و علائم تسکین پیدا کنند.
  • از اسپری بینی نمکی استفاده کنید تا در صورتی که مواد آلرژن یا ذرات عفونی قرار دارند به همراه موکوس به بیرون بیایند و داخل راه‌های هوایی پاک شود.
  • ترکیب آب داغ با کمی لیمو ترش و یک قاشق غذاخوری از عسل، یکی از قدیمی‌ترین و بهترین روش‌های درمان خانگی آبریزش بینی است.
  • برای کودکان از روغن اکالیپتوس در حمام آب گرم استفاده کنید و اجازه دهید تا کودکتان 10 دقیقه در این محیط بماند. دو بار در روز کافیست. همچنین قبل از خواب 10 قطره از روغن اکالیپتوس را با نصف فنجان روغن زیتون ترکیب کرده و به سینه کودکتان بمالید، اما بزرگسالان می‌توانند به روش بخور استفاده کنند.
  • خوردن برگ ریحان هر روز قبل از صبحانه و شب قبل از خواب برای کودکان به درمان آبریزش بینی کمک می‌کند. بزرگسالان بهتر است که آب برگ تازه ریحان به میزان 1 قاشق غذا خوری را با 1 قاشق غذا خوری آب، زنجبیل، لیمو و عسل ترکیب کنید. روزی 2 تا 3 بار این ترکیب معجونی را میل کنید.

همچنین محلول پلارژین شرکت گیتا دارو برای درمان آبریزش بینی کودکان بالای 12 سال نیز می‌تواند موثر باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر روی تصویر زیر کلیک کنید.

پلارژین - افزایش سیستم ایمنی بدن - محصول گیتا دارو
پلارژین – افزایش سیستم ایمنی بدن – محصول گیتا دارو

مطالب مرتبط:

آیا آبریزش بینی و چشم از علائم کروناست؟

به تنهایی نمی‌توان جزو علائم قطعی دانست اما در کنار مواردی مثل از دست دادن حس چشایی، تب و لرز، سردرد و کوفتگی بدن به احتمال زیاد از علائم کروناست.

پس از مشاهده آبریزش بینی باید تست کرونا بدهیم؟

در صورتی که به تازگی در یک مهمانی یا دورهمی حضور داشته‌اید، با فردی که مبتلا به کرونا بوده ارتباط داشته‌اید و یا آبریزش بینی همراه با علائم شایع کرونا بروز کرده، باید تست کرونا بدهید.

تست سریع کرونا برای اطمینان از وضعیت سلامتی چیست؟

اگر می‌خواهید در طی چند ساعت با تست کرونا بفهمید که آبریزش بینی علامت کروناست یا خیر، تست PCR را توصیه می‌کنیم.

آبریزش بینی را می‌توان با روش‌های خانگی درمان کرد؟

بله، روش‌هایی مثل حمام آب گرم، محلول‌های دارویی مثل عصاره برگ ریحان، روغن اکالیپتوس و سایر موارد کمک می‌کنند.

منبع bhf.org.uk joinzoe.com medicalnewstoday.com
یک نظر
  1. محمد گفت

    سلام به نظر من قطره بتامتازون برای بینی و آبریزش خوبه

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.