علت احساس درد در قفسه سینه چیست؟

0 10,155
زمان مطالعه این مطلب: 5 دقیقه

درد در قفسه سینه و یا سوزش قفسه ینه در کرونا یکی از علائم اصلی ابتلا به کروناست. زیرا از همان آغاز شیوع ویروس کووید 19، سیستم تنفسی به ویژه ریه، مهم‌ترین عضوی از بدن بود که به این ویروس آلوده می‌شد. با وجود تغییر ژنوم و جهش‌های مختلفی که در این ویروس رخ داد، باز هم ریه آسیب‌ پذیرترین عضو بدن بوده است.

هر چند علاوه بر ریه، قلب و سایر اندام‌ها نیز تحت تأثیر ویروس کرونا قرار می‌گیرند. بنابراین گاهی درد قفسه سینه به خاطر آسیب ریوی نیست. به غیر از دوره‌ای که فرد تحت درمان قرار دارد یا بستری است، افرادی که دوره درمانی کرونا را با موفقیت پشت سر گذاشته‌اند، تا مدت‌ها از عوارضی مانند درد قفسه سینه، ضعف و بی حالی و مشکلات روانی رنج می‌برند. در این مقاله از مجله سلامت کیوان، شما را با علائم انواع درد در قفسه سینه در کرونا آشنا خواهیم کرد.

درد قفسه سینه و بیماری کرونا

در دوره کرونا، درد قفسه سینه یکی از علائم شایع دوره بیماری و پس از درمان است. این درد برای بسیاری نگران کننده بوده و از آنجا که ریه‌ها و قلب در آن ناحیه قرار دارند، با اطمینان نمی‌توان نتیجه گرفت که مشکل قلب و عروق یا مشکلات تنفسی است. با توجه به این موضوع، بهتر است با انواع درد در قفسه سینه در کرونا آشنا شویم.

دردر درقفسه سینه
دردر درقفسه سینه

انواع درد در قفسه سینه در کرونا

آنچه باعث می‌شود خیال ما آرام باشد، افزایش آگاهیمان درباره نوع درد قفسه سینه در زمان کروناست. بنابراین در ادامه با شایع‌ترین انواع درد قفسه سینه در کرونا آشنا خواهیم شد.

درد قفسه سینه غیر قلبی/ غیراختصاصی

درد قفسه سینه که به قلب ارتباطی نداشته باشد، در هر ناحیه از قفسه سینه اتفاق می‌افتد. با این حال عموماً زیر نوک پستان سمت چپ احساس می‌شود. این درد شدید یا کم است و می‌تواند از 1 ثانیه تا چند ساعت باقی بماند. در ضمن، علت آن به طور دقیق مشخص نیست.

درد قفسه سینه اسکلتی- عضلانی

این درد بیشتر اوقات به یک نقطه کوچک و خاص محدود می‌شود. گاهی هم به صورت درد عضلانی گسترده‌تر (Myalgia) خواهد بود. ناحیه آسیب دیده به لمس حساس بوده و با حرکت‌های خاصی مانند چرخش سینه یا کشش بدتر خواهد شد. میالژیا در اثر عفونت‌های ناشی از کووید شیوع پیدا کرده و همراه با علائم درد قفسه سینه غیر قلبی/ غیر اختصاصی همراه خواهد شد.

درد قفسه سینه پلورتیک (Pleuritic)

نوعی دیگر از درد در قفسه سینه در کرونا پلورتیک نام دارد که فرد هنگام نفس کشیدن درد شدیدتری را تجربه می‌کند. این مشکل به دلیل التهاب بافت پوشاننده ریه که پلور نام دارد، به وجود می‌آید. افرادی که از این نوع درد قفسه سینه رنج می‌برند، اگر صاف دراز بکشند، درد بیشتری را حس می‌کنند. عفونت ریوی ناشی از بیماری کرونا باعث التهاب بافت عضلانی قلب می‌شود که دردی شبیه التهاب بافت پوشاننده ریه بر فرد وارد می‌کند.

توجه داشته باشید که در صورت بروز این نوع درد باید سریعاً به نزدیک‌ترین درمانگاه مراجعه کرد. زیرا گاهی درد به وجود آمده با درد ناشی از گرفتگی عروق خونی (آمبولی) بافت پوشش ریه مشابهت دارد. در نتیجه، تأخیر در درمان آن ممکن است به ایست تنفسی و آسیب‌های جبران ناپذیر ختم شود. تشخیص نهایی مشکل بیمار و به کار گرفتن درست‌ترین روش درمانی بر عهده پزشک معالج است.

درد قفسه سینه آنژین

درد در قفسه سینه
درد در قفسه سینه

آنژین نوعی از درد قفسه سینه است که به درد ناشی از تنگی یا انسداد شریان‌های قلبی شباهت دارد. معمولاً این درد به صورت احساس منقبض کننده، سفتی یا سنگینی در سراسر قفسه سینه حس می‌شود. این درد فقط به قفسه سینه ختم نمی‌شود. بلکه ممکن است به یک یا هر دو بازو، گردن و فک یا دندان‌ها کشیده شود. این درد که به اسم آنژین شناخته می‌شود، عموماً با کوهنوردی، بالا رفتن از پله‌ها و تند راه رفتن ظاهر شده و افزایش می‌یابد.

اگر این نوع درد قفسه سینه شدید باشد شاید در زمان استراحت و همراه با استفراغ، تهوع، اضطراب، حال ناخوشایند و تعریق شدید همراه شود. بنابراین حتی اگر فرد به کووید 19 مبتلا باشد باید علائم این نوع درد قفسه سینه را مورد توجه قرار دهد.

مطالب مرتبط:

آشنایی با علائم مشابه درد قفسه سینه

همانطور که اشاره کردیم علائم درد در قفسه سینه در کرونا با درد قفسه سینه ناشی از مشکلات قلبی شباهت‌هایی دارد. بیماران در دوره کرونا علاوه بر درد قفسه سینه با بسیاری از علائم دیگر، به ویژه تنگی نفس، دردهای شکمی و گیجی مواجه هستند. اگر بیمار مبتلا به کرونا سن بالا یا مشکلات مرتبط با بیماری زمینه‌ای داشته باشد، در خطر بیشتری قرار دارد و شاید نیاز به مراقبت‌های بیمارستانی داشته باشد. در موارد خفیف تر، درد قفسه سینه معمولاً همراه با سردرد و خستگی ظاهر می‌شود.

با توجه به سن، جنس و سوابق پزشکی خود، اگر در هفته اول بیماری، چندین علائم مختلف کووید 19 داشتید، باید با پزشک خود تماس بگیرید.

مطالب مرتبط:

چه هنگام مراقبت پزشکی اهمیت دارد؟

با وجود درد قفسه سینه در کرونا باید توجه کنیم که ممکن است این درد به خاطر مشکلات قلبی و عروقی باشد. در صورتی که علائم درد قفسه سینه به خاطر بروز حمله قلبی باشد، باید با اورژانس تماس گرفته و به دنبال مراقبت‌های فوری پزشکی باشید. در صورتی که علائم زیر مشاهده شود، احتمال حمله قلبی زیاد است:

  • اگر دردی ناگهانی را در قفسه سینه تجربه می‌کنید که بیش از 15 دقیقه ادامه دارد.
  • اگر درد ناگهانی قفسه سینه را همراه با حالت تهوع یا استفراغ، تعریق یا تنگی نفس تجربه می‌کنید.
  • اگر درد ناگهانی قفسه سینه با از دست دادن هوشیاری همراه باشد بسیار خطرناک است و باید با اورژانس تماس گرفته شود.
  • فردی که درد قفسه سینه در کرونا را تجربه می‌کند باید توجه داشته باشد که در صورت بروز علائم جدیدی از درد قفسه سینه (علائمی که هیچ یک از ویژگی‌های مذکور را ندارد) باید تحت مراقبت‌های پزشکی قرار گیرد. اطرافیان هم با تماس به اورژانس و اجرای کمک‌های اولیه ضروری می‌توانند شرایط بیمار را پایدار نگه دارند.
  • لازم به ذکر است که درد قفسه سینه‌ای که در اثر فعالیت بدنی ایجاد می‌شود و با استراحت کاهش می‌یابد را نباید نادیده گرفت. این درد ممکن است از علائم آنژین باشد.

مطالب مرتبط:

جمع بندی

  • درد در قفسه سینه در کرونا باید جدی گرفته شود.
  • شباهت علائم درد قفسه سینه در کرونا با علائم ناشی از حملات قلبی باید جدی گرفته شود. این شباهت هشداری برای استفاده از مراقبت‌های پزشکی است.
  • بیماران مبتلا به کووید19 علاوه بر درد قفسه سینه از تنگی نفس، دردهای شکمی و خستگی نیز رنج می‌برند.
  • افرادی که مسن هستند یا بیماری زمینه‌ای دارند، نسبت به درد در قفسه سینه در کرونا حساس تر و آسیب پذیرتر هستند.

علائم همراه با درد در قفسه سینه در کرونا چیست؟

تنگی ننفس، درد شکمی و خستگی و ضعف از علائم متمایزکننده درد قفسه سینه در کرونا از درد ناشی از حملات قلبی است.

آیا می‌توان درد قفسه سینه در کرونا را نادیده گرفت؟

خیر. زیرا ممکن است به دلیل آسیب به بافت پوشاننده ریه با آمبولی و ایست تنفسی همراه شود.

آیا درد قفسه سینه قلبی با درد قفسه سینه در کرونا متفاوت هستند؟

هرچند علائم حمله قلبی با علائم درد قفسه سینه در کرونا فرق دارند، اما تشخیص نوع مشکل و تعیین راه درمان توسط پزشکان صورت می‌گیرد.

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.