تاثیر ویروس کرونا بر حس بویایی

3 3,055
زمان مطالعه این مطلب: 4 دقیقه

در اوایل همه‌گیری کرونا، مشخص شد که بسیاری از افراد آلوده به این ویروس حس بویایی خود را از دست می‌دهند. این افراد ممکن است علائم دیگری را نشان ندهند. برخی از آن‌ها ممکن است تا یک سال حس بویایی خود را به دست نیاورند. محققان دریافتند که افراد مبتلا به کرونا ممکن است حس چشایی خود را نیز از دست بدهند. در این مقاله چگونگی تاثیر ویروس کرونا بر حس بویایی را بررسی می‌کنیم.

چگونگی تاثیر ویروس کرونا بر حس بویایی

علت از بین رفتن حس بویایی در اثر ویروس کرونا به طور دقیق شناخته نشده است. با این‌حال محققان دریافتند، ویروس کرونا می‌تواند سلول‌هایی که از نورون‌های (سلول‌های عصبی) بینی پشتیبانی می‌کنند را آلوده کند. این پدیده باعث از بین رفتن حس بویایی در فرد می‌شود.

کرونا و حس بویایی
کرونا و حس بویایی

نورون‌های (سلول‌های عصبی) بینی: نورون‌های بینی به بوی استنشاق شده پاسخ می‌دهند و این اطلاعات را به منطقه‌ای از مغز که از آن به عنوان پیاز بویایی یاد می‌شود، می‌فرستند. به طور معمول، نورون‌های بویایی با ارسال سیگنال‌های الکتریکی به مغز بو را ثبت می‌کنند.

سلول‌های پشتیبان نورون‌های بینی: این سلول‌ها به دور نورون‌های (سلول‌های عصبی) بینی می‌پیچند و نورون‌ها را از لحاظ ساختاری و متابولیکی (سوخت‌وساز) پشتیبانی می‌کنند.

اکنون این سوال پیش می آید که آیا ویروس کرونا ممکن است نورون‌های (سلول‌های عصبی) بینی را آلوده کنند؟

هنگامی که محققان برای اولین بار دریافتند ویروس کرونا چگونه باعث از بین رفتن حس بویایی می‌شود، نگران بودند که این ویروس نورون‌های حس کننده بو را در بینی آلوده کند. در این صورت ویروس می تواند به مغز دسترسی پیدا کند، که خطرناک است.

یافته‌ها نشان می‌دهند که کروناویروس، حس بویایی در بیماران را نه با آلوده کردن مستقیم نورون‌های بویایی، بلکه با تأثیرگذاری بر عملکرد سلول‌های پشتیبان تغییر می‌دهد. عفونت ویروس کرونا بعید است به سلول‌های عصبی بویایی آسیب برساند.

ممکن است راه‌های دیگری نیز وجود داشته باشد که ویروس کرونا باعث کاهش بویایی شود. به عنوان مثال، یک تیم تحقیقاتی در ایتالیا نشان داد که از دست دادن بویایی و چشایی همزمان با افزایش سطح خونی یک مولکول سیگنال دهنده التهاب به نام اینترلوکین-6 رخ می‌دهد.

جهت درخواست تست کرونا فوری به لینک زیر مراجعه کنید.

مطالب مرتبط:

بهبود حواس آسیب دیده‌ی بویایی

حس بویایی و چشایی در اکثر افراد، در عرض چند هفته بهبود می‌یابد. مطالعه‌ای که توسط محققان انجام شد؛ نشان می‌دهد، 72 درصد از افراد مبتلا به ویروس کرونا که اختلال حس بویایی داشتند، گزارش کردند که حس بویایی خود را پس از یک ماه به دست آوردند.

برخی از افرادی که حس بویایی آن‌ها فوراً برنمی‌گردد به کندی در یک دوره طولانی بهبود می‌یابند، که این می‌تواند عواقبی داشته باشد. در این حالت هنگامی که فرد حس بویایی خود را به دست می‌آورد، بوها اغلب از نظرش ناخوشایند احساس می‌شوند. به این حالت پاروسمی می‌گویند. همه چیز برای این افراد بوی بد می‌دهد و این اثر می‌تواند ماه‌ها ادامه داشته باشد.

عواقب از دست دادن حس بویایی

یکی از اثرات از دست دادن حس بویایی این است که افراد را در برابر خطراتی مانند مسمومیت غذایی و آتش سوزی آسیب پذیر می‌کند. به عنوان مثال، افراد مبتلا به آنوسمی(فقدان حس بویایی) کمتر قادر به تشخیص غذاهای فاسد هستند. یک مطالعه در سال 2014 نشان داد که افراد مبتلا به آنوسمی بیش از دو برابر از بقیه ی افراد، یک رویداد خطرناک مانند خوردن غذای فاسد را تجربه می‌کنند.

از دست دادن حس بویایی ممکن است نگرانی‌های ایمنی داشته باشد. به عنوان مثال گاز، دود، مواد غذایی فاسد شده و تهویه ضعیف.

بسیاری از ویروس‌ها با ایجاد انسداد در راه تنفسی فوقانی مانند گرفتگی بینی باعث از دست دادن موقت حس بویایی می‌شوند. با این حال، برخی از بیماران مبتلا به ویروس کرونا، آنوسمی (فقدان حس بویایی) را بدون هیچ گونه انسداد بینی تجربه می‌کنند.

مطالب مرتبط:

درمان های لازم برای بهبود حس بویایی

برای افرادی که در مراحل اولیه عفونت ویروس کرونا هستند، استروئیدها ممکن است مفید باشند. یکی از روش‌های درمانی آموزش بویایی می‌باشد. آموزش بویایی به معنای بوییدن منظم چیزهای مختلف برای یادگیری مجدد آنهاست. این می‌تواند به برخی افراد کمک کند تا حس بویایی خود را بازگردانند. هر چه زودتر تمرین بویایی را شروع کنید، ممکن است بیشتر کمک کند. با وسایلی که در خانه دارید مانند قهوه، عطر، مرکبات یا انواع مختلف روغن‌های ضروری شروع کنید. یاد بگیرید که اینها را با تمرین شناسایی کنید و سپس به سراغ یک رایحه‌ی جدید بروید.

مطالب مرتبط:

ویروس کرونا چگونه باعث از بین رفتن حس بویایی می شود؟

محققان دریافتند، ویروس کرونا می تواند سلول‌هایی که از نورون‌های (سلول‌های عصبی) بینی پشتیبانی می کنند را آلوده کند. این پدیده باعث از بین رفتن حس بویایی در فرد می‌شود.

آیا ویروس کرونا سلول های‌عصبی بویایی را درگیر می کند؟

خیر. یافته‌ها نشان می‌دهند که کروناویروس، حس بویایی در بیماران را نه با آلوده کردن مستقیم نورون‌های بویایی، بلکه با تأثیرگذاری بر عملکرد سلول‌های پشتیبان تغییر می‌دهد. عفونت ویروس کرونا بعید است به سلول‌های عصبی بویایی آسیب برساند.

آیا از دست دادن حس بویایی همواره با گرفتگی بینی همراه است؟

بسیاری از ویروس‌ها با ایجاد انسداد در راه تنفسی فوقانی مانند گرفتگی بینی باعث از دست دادن موقت حس بویایی می‌شوند. با این حال، برخی از بیماران مبتلا به ویروس کرونا، آنوسمی (فقدان حس بویایی) را بدون هیچ گونه انسداد بینی تجربه می‌کنند.

از دست دادن حس بویایی چه عواقبی دارد؟

از دست دادن حس بویایی ممکن است نگرانی‌های ایمنی داشته باشد. به عنوان مثال گاز، دود، مواد غذایی فاسد شده و تهویه ضعیف.

حس بویایی افراد چه قدر طول می کشد تا بهبود یابد؟

حس بویایی و چشایی در اکثر افراد، در عرض چند هفته بهبود می‌یابد.

برای درخواست تست کرونا درب منزل چه اقداماتی باید انجام داد؟

خوشبختانه آزمایشگاه کیوان این خدمت را برای شما عزیزان در استان تهران و شهرهای اطراف آن فراهم کرده است.
برای درخواست تست در منزل بر روی آزمایشگاه کیوان کلیک کنید.

منبع nature.com
3 نظر
  1. الناز گفت

    مرسی از مطالبتون خیلی کمک کننده بود 🙏🏻🌸🌹

  2. تکلمی گفت

    با سلام سپاسگزارم از مطالب مفیدتون

  3. رزا گفت

    ممنون از اطلاع رسانی و مقاله های خوبتون. بالا رفتن سطح آگاهی در مورد بیماری جدیدی مثل کووید-۱۹ کمک زیادی به جلوگیری از ابتلا به بیماری، شناسایی زود هنگامش و جلوگیری از شیوعش، و در صورت مبتلا شدن در بهبود سریعتر، میکنه. سپاس!

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.

چهارده − سیزده =