اعتیاد به سکس چیست؟ چگونه اعتیاد جنسی را درمان کنیم

0 622
زمان مطالعه این مطلب: 4 دقیقه

اعتیاد جنسی به افکار، تمایلات، یا رفتارها و فعالیت‌های جنسی بیش از حد اشاره دارد که قابل کنترل نیستند و باعث ناراحتی و آسیب به روابط و سایر جنبه‌های زندگی شما می‌شوند. اما درمان اعتیاد به سکس چیست؟ چگونه اعتیاد جنسی را کنترل کنیم؟ در این مقاله از مجله سلامت کیوان همراه ما باشید تا به پاسخ این سوالات بپردازیم.

اعتیاد جنسی چیست؟

اعتیاد جنسی تمرکز شدید بر روی تخیلات، تمایلات یا فعالیت‌های جنسی است که قابل کنترل نیستند و باعث ناراحتی می‌شوند یا به سلامت، روابط، شغل یا سایر جنبه‌های زندگی شما آسیب می‌رسانند. اعتیاد جنسی متداول ترین اصطلاح غیرمستقیم این عارضه است. ممکن است بشنوید که پزشکان این اعتیاد را رفتار جنسی اجباری، رفتار جنسی مشکل ساز، اعتیاد به سکس، اختلال بیش جنسی، اجبار جنسی یا تکانشگری جنسی نیز بنامند.(1)

اگرچه اعتیاد جنسی شامل فعالیت‌هایی است که می‌تواند در زندگی جنسی مشترک باشد، مانند خودارضایی، تماشای پورنوگرافی، داشتن چندین شریک جنسی و موارد دیگر است.

درمان اعتیاد جنسی، معمولاً از روش‌های مختلفی مانند مشاوره، داروها، روش‌های روان‌شناختی و درمان‌های گروهی استفاده می‌شود. برای موفقیت درمان، شناخت دقیق از اعتیاد مهم است و فرد باید برای شناخت بیشتر از خود و بهبود وضعیت جنسی خود، با متخصصین مشاوره جنسی و اعتیاد مشاوره کند.

آیا اعتیاد جنسی شبیه به سایر اعتیادها است؟

“احساس اعتیاد” چیزی است که اعتیاد جنسی را شبیه به دیگر اعتیادها می‌کند. اعتیاد جنسی شبیه به میل به الکل یا مواد مخدر در افرادی است که به این مواد اعتیاد دارند. اعتیاد جنسی یک اجبار یا وسوسه شدید فکری است که آنقدر قوی است که احساس می‌کنید باید در همان لحظه رابطه جنسی داشته باشید. این یک احساس خارج از کنترل است. علیرغم پیامدهای منفی، بارها و بارها این رفتار در شما بازمی‌گردید که آن را به سایر اعتیادها شبیه می‌کند.

اعتیاد جنسی چقدر شایع است؟

به نظر می‌رسد که بیش از 3 تا 10 درصد از جمعیت عمومی ایالات متحده تحت تأثیر این اعتیاد هستند، همچنین اعتیاد جنسی در مردان شایع تر از زنان است. به ازای هر دو تا پنج مرد مبتلا به اعتیاد جنسی، تنها یک زن به آن دچار می‌شود. اعتیاد جنسی به طور متوسط از 18 سالگی شروع می‌شود و بیشتر افراد تا سن 37 سالگی به دنبال کمک حرفه ای برای ترک این اعتیاد نیستند.

آیا اعتیاد جنسی نوعی اختلال روانی محسوب می‌شود؟

طبق انجمن روانپزشکی آمریکا، گنجاندن اعتیاد جنسی به عنوان یک وضعیت روانی رد شده است. درواقع فقدان شواهد و پیامدهای بالقوه نامیدن اعتیاد جنسی علت عدم نامیدن آن به عنوان یک بیماری یا اختلال روانی بود.

علائم اعتیاد جنسی یا بیش‌جنس‌گرایی چیست؟

اگرچه هیچ معیار مشخصی برای تشخیص اعتیاد جنسی وجود ندارد، ویژگی‌هایی که معمولاً در یک فرد بیش‌جنس‌گرا یا معتاد جنسی دیده می‌شوند عبارتند از:

  • شما وسواس جنسی دارید به این معنا که زمان زیادی را صرف خیال پردازی در مورد تمایلات جنسی خود و انجام رفتارهای جنسی می‌کنید.
  • شما اغلب یک تا چند بار در روز خودارضایی می‌کنید.
  • در صورت دست دادن و یا صحبت کردن با جنس مخالف دچار استرس و اضطراب شده و مدام درباره آن‌ها تفکرات شهوانی دارید.
  • شما اغلب پورنوگرافی مشاهده می‌کنید.
  • شما زمان زیادی را صرف برنامه ریزی برای داشتن یک فعالیت جنسی می‌کنید.
  • شما درگیر رفتارهای جنسی می‌شوید که برخلاف ارزش‌های شخصی، اعتقادات مذهبی یا آنچه جامعه مناسب می‌داند، در تضاد است.
  • شما اغلب درگیر پارافیلیا هستید.
  • شما نمی‌توانید رفتار جنسی خود را علیرغم پیامدهای منفی آن یا احساسات خود را متوقف کنید که اغلب منجر به احساس افسردگی می‌شوند.

در اغلب موارد، افراد مبتلا به اعتیاد جنسی از روی اشتیاق دائمی خود به انجام فعالیت‌های جنسی، به مشکلاتی مانند رفتارهای بدرفتارانه، مشکل در روابط اجنماعی و ناپایداری‌های خانوادگی دچار می‌شوند، همچنین اعتیاد جنسی به عنوان یکی از اعتیادهای رفتاری ممکن است برای فرد و خانواده‌اش باعث مشکلات فراوانی شود که تحمل آن چه برای خود فرد و ایا اطرافیان او می‌تواند بسیار سخت باشد.

عوارض اعتیاد جنسی چیست؟
عوارض اعتیاد جنسی چیست؟

عوارض اعتیاد جنسی چیست؟

مانند هر اعتیادی، اعتیاد به سکس و یا اعتیاد جنسی نیز می‌تواند عوارضی را به همراه داشته باشد که بر روی زندگی روزمره فرد معتاد، تاثیر بگذارد. برخی از این عوارض عباربتند از:

  • فقدان یک رابطه عادی و سالم با شریک جنسی و خانواده تان.
  • کاهش عملکرد کاری و از دست دادن شغل ناشی از ناتوانی در تمرکز بر کار یا تماشای پورنوگرافی در محل کار.
  • مشکلات مالی ناشی از پرداخت هزینه برای فعالیت های جنسی.
  • پیامدهای سلامتی، از جمله بارداری و عفونت‌های مقاربتی (STIs)، مانند HIV، هپاتیت B و C، سیفلیس یا سوزاک.
  • استفاده از مواد مخدر تفریحی یا نوشیدن مقدار زیاد الکل.
  • بروز اختلالت روانی، مانند استرس و اضطراب، افسردگی یا افکار خودکشی.
  • بالا رفتن احتمال انجام جرایم جنسی.

درمان اعتیاد جنسی

اعتیاد به فعالیت‌های جنسی ممکن است باعث مشکلات فراوانی برای فرد و خانواده‌اش شود و برای درمان آن، فرد بیمار به پشتیبانی و مشاوره نیاز دارد. برای درمان اعتیاد جنسی، معمولاً از روش‌های مختلفی مانند مشاوره، داروها، روش‌های روان‌شناختی و درمان‌های گروهی استفاده می‌شود. به طور کلی، برخی از روش‌های موثر برای درمان اعتیاد جنسی عبارتند از:

مشاوره

مشاوره با متخصصین جنسی، بسیار کمک کننده است. متخصصین جنسی می‌توانند راهنمایی کامل و سازنده‌ای در ارتباط با این مسئله و روش‌هایی را به شما آموزش دهند که به شما کمک می‌کند که با اعتیاد جنسی خود قلبه کنید.

روش‌های روان‌شناختی

در این روش‌ها، تلاش می‌شود تا شما با شناخت بیشتری از خود و پرداختن به رویاهای شما با استفاده از روش‌های متنوع و تفننی استفاده می‌شود..

درمان‌های گروهی

در برخی موارد، شرکت در مشارکت‌های گروهی به شما کمک می‌کند تا با دیگران که با مشکلات مشابه روبرو هستند در ارتباط باشید و با روش‌های متنوع آنها آشنا شوید.

کلام آخر

اعتیاد جنسی به عنوان اعتیاد به فعالیت‌های جنسی، در واقع مربوط به صداقت جنسی و یا داشتن رابطه و فعالیت‌های جنسی بیش از حد محسوب می‌شود. افرادی که به اعتیاد جنسی دچار می‌شوند، برای به دست آوردن احساس رضایت جنسی، دائماً به فعالیت‌های جنسی نیاز دارند و اغلب قادر به انجام کارهای مهم و یا روزمره خود نیستند. بهترین روش برای درمان اعتیاد جنسی، این است که باید با یک متخصص تماس گرفت و برنامه درمان مناسبی را دریافت کرد. در این مسیر برای کمک به بهبود شرایط خود می‌توانید با افراد مورد اعتماد خانواده، دوستان و یا هم‌کاران خود درباره مشکل خود صحبت کنید تا از حمایت‌های لازم برخوردار شوید.

همچنین این نکته را به خاطر داشته باشید که سبک زندگی و اطرافیان شما و یا و محیط اطرافتان بر روی تشدید این اعتیاد و یا رفتارهای ناشی از آن بسیار موثر هستند

آیا اعتیاد جنسی نوعی بیماری است؟

اعتیاد جنسی نوعی اعتیاد رفتاری است که می‌تواند ناشی از اختلالت روانی و یا برخی اختلالت شخصیتی و رفتاری در فرد بیمار و یا مبتلا به این اعتیاد باشد.

آیا اعتیاد جنسی خطرناک است؟

افرادی که دچار این نوع از اعتاید می‌شوند بیشتر از اغلب افراد، به بیماری‌های مقاربتی دچار شده و از دید جامعه شخصیت منفی پیدا می‌کنند که در دراز مدت می‌تواند اثرات مخربی بر سلامت روانی فرد داشته باشد.

منبع clevelandclinic
نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.