عوارض خود ارضایی چیست؟ بهترین راهکارهای ترک خودارضایی

611 396,805
زمان مطالعه این مطلب: 8 دقیقه

اعتیاد به فیلم های مستهجن و خود ارضایی دست به دست هم داده‌اند و به موضوعی جدی تبدیل شده‌اند که میلیون‌ها نفر در سراسر جهان در تمام سنین از آن رنج می برند. بسیاری از مردم به خودارضایی معتاد هستند و دائماً در این فکر هستند که چگونه خودارضایی را ترک کنند.(1)

اگر احساس می‌کنید بیش از حد خود ارضایی می‌کنید و نمی‌دانید چگونه خود ارضایی را متوقف کنید، تا انتهای این مقاله از مجله سلامت کیوان همراه ما باشید تا عوارض خودارضایی و راه‌های ترک خود ارضایی را توضیح می‌دهیم.

خود ارضایی چیست؟

به لمس یا مالیدن قسمت‌هایی از بدن برای ایجاد لذت جنسی یا ارضای جنسی توسط خود فرد، خودارضایی یا استمنا می‌گویند. خودارضایی به انگلیسی masturbation نامیده می‌شود. به طور کلی خود ارضایی دختر و پسر با لمس آلت تناسلی همراه است. در گفتار عامیانه، به خود ارضایی، جق زدن یا جلق زدن در متون اسلامی به آن استمنا می‌گویند. علت اینکه دختران و پسران زیادی در دوران بلوغ به خود ارضایی روی می‌آورند تحرک و رسیدن به لذت بالای جنسی در این دوران است.

متاسفانه با بالا رفتن سن ازدواج در دختران و پسران، مشکلات بسیاری برای جامعه پدید آمده است. یکی از نیازهای ذاتی و غریزی انسان، نیاز به داشتن رابطه جنسی می‌باشد. متاسفانه در برخی شرایط افراد برای ارضایی حس جنسی خود به خود ارضایی و یا استمنا روی می‌آورند.

علائم اعتیاد به خودارضایی

در این قسمت به رایج‌ترین علائم اعتیاد به خود ارضایی اشاره می‌کنیم:

  1. صرف وقت و انرژی زیاد برای انجام خودارضایی
  2. کنسل کردن برنامه‌ها و قرارها و کارهای دیگر به دلیل انجام خود ارضایی
  3. احساس بی قراری و عذاب در محل کار و محل‌های عمومی
  4. عجله برای رسیدن به خانه و خلوت جهت انجام خودارضایی
  5. انجام خود ارضایی حتی در زمانی که تحریک جنسی ایجاد نشده باشد
  6. احساس گناه و عذاب وجدان
  7. اصرار به دیگران برای انجام مکالمه جنسی در فضای مجازی و پیام‌رسان‌ها

عوارض خودارضایی چیست؟

مطالعات نشان داده‌ است که انجام خود ارضایی تا حدودی سالم و طبیعی است، اما تکرار بیش از حد این رفتار به‌عملی وسواسی تبدیل شوده و فرد نمی‌تواند اعتیادش به‌خود ارضایی را کنترل کند. خودارضایی عوارض جبران ناپذیری شامل موارد زیر دارد:

1- پیرونی (کجی آلت تناسلی)

پیرونی (Peyronie) که به آن کجی آلت تناسلی یا انحراف در آلت تناسلی می‌گویند، یک بیماری غیر سرطانی ناشی از به وجود آمدن بافت اسکار فیبری است که به دلیل خود ارضایی روی آلت تناسلی ایجاد شده و باعث نعوظ منحنی و دردناک می‌شود.

کجی آلت تناسلی در اثر خودارضایی
کجی آلت تناسلی در اثر خودارضایی

2- بی اختیاری ادرار

بی اختیاری ادرار یکی دیگر از عوارض خودارضایی است. این عارضه زمانی اتفاق می‌افتد که کنترل اسفنکتر ادراری که وظیفه آن کنترل مجرای ادراری است از بین می‌رود یا ضعیف می‌شود. علاوه بر این ممکن است فرد، پس از خود ارضایی و در اغلب مواقع در افراد چاق نیز‌‌ به دلیل تغییر اندازه پروستات باعث بی اختیاری ادرار شوند.

3- زخم شدن دور ناحیه تناسلی

از دیگر عوارض خودارضایی بیش از حد این است که می‌تواند پوست اطراف ناحیه تناسلی را حساس، و یا زخم کرده و فرد به مرور زمان دچار سوزش و خارش در ناحیه تناسلی خود شود.

سوزش و زخم ناحیه تناسلی با خود ارضایی
سوزش و زخم ناحیه تناسلی با خود ارضایی

4- دردهای استخوانی

پس از انزال در مردان مقداری از کلسیم بدن دفع می‌شود. این مقدار در صورت برقرار رابطه جنسی و ارضا به‌صورت طبیعی کاملا عادی و جبران‌پذیر است. اما درصورتی‌که فرد از طریق خود ارضایی میل جنسی خود را برطرف کرده باشد، جبران پذیر نخواهد بود. چراکه ممکن است فرد در طول روز چندین بار عمل خود ارضایی یا جق زدن را انجام دهد و بدن فرصت کافی برای جبران کلسیم دفع شده را نداشته باشد و دچار بدن درد شوید.

5- خستگی و ضعف

افرادی که خودارضایی انجام می‌دهند، بعد از ارضا شدن احساس شل شدن، خستگی و ضعف را تجربه می‌کنند. اگر این اتفاق به طور مکرر رخ دهد، شما در طول روز انرژی زیادی از بدن خود را از دست داده‌اید و اغلب احساس خستگی خواهید کرد.

خشتگی  و ضعف با خودارضایی
خشتگی و ضعف با خودارضایی

6- احساس گناه

در مورد عوارض خودارضایی باید به عوارض روانی نیز اشاره کرد. بسیاری از افراد پس از انجام خودارضایی، احساس شرم و گناه می‌کنند. این احساس گاهاً ناشی از پیش زمینه مذهبی افراد است چراکه در دین اسلام صراحتاً این کار از گناهان کبیره شمرده شده است. فردی که خود ارضایی می‌کند دائما درحال سرزنش خود است که البته این به جهت ترک خود ارضایی تا حدودی راهگشا خواهد بود.

7- استرس و اضطراب

پسر یا دختری که به خودارضایی روی می‌آورد، یک تنش ذهنی برطرف نشده‌ای دارد که مجبور به انجام این کار می‌شود. اگر به انجام استمنا عادت کرده باشید و تصمیم به ترک بگیرید، با استرس و اضطراب فراوانی روبرو خواهید شد که تمام ذهن شمارا درگیر خواهد کرد و از انجام امور روزمره بازخواهد انداخت.

استرس از عوارض خودارضایی
استرس از عوارض خودارضایی

8- زود انزالی

از مهم‌ترین عوارض خودارضایی یا جق زدن زیاد، ابتلای شما به زودانزالی است. شخصی که به طور مکرر خود را از طریق سایر روش‌ها به غیر از رابطه جنسی صحیح و سالم ارضا می‌کند، ممکن است در آینده به انزال زودرس مبتلا شود. بسیاری از افرادی که در بزرگسالی با مشکل زود انزالی مواجه هستند، در نوجوانی خود به انجام خود ارضایی اعتیاد داشته‌اند.

بیشتر بخوانید:

باورهای نادرست درباره خودارضایی

اکثر ادعاهای برخی افراد درباره خود ارضایی، توسط علم تأیید نشده‌اند. انجام خود ارضایی درصورتی که به دفعات زیاد تکرار نشود، برخلاف اعتقاد عامه مردم باعث ایجاد عوارض زیر نمی‌شود:

تاثیر اعتیاد به خودارضایی بر زندگی فرد

اعتیاد به خودارضایی می‌تواند زندگی فرد را به شدت تحت الشعاع خود قرار دهد. علاوه بر مواردی که پیش‌تر برشمردیم خود ارضایی می‌تواند منجر به این اختلالات در زندگی فرد شود:

  • ایجاد اختلال در روند کار، دانشگاه یا مدرسه، و حضور در اجتماع
  • اشغال کردن جای تجربیات واقعی در زندگی
  • ایجاد اختلال در روابط فرد با شریک عاطفی و یا دیگر افراد زندگی خود
  • بر هم زدن تمرکز فرد روی فعالیت روزمره زندگی

آیا خود ارضایی حرام است؟

خود ارضایی یا استمناء، از نظر اسلام حرام بوده و عامل این کار، مرتکب گناه شده است. اگر استمناء منجر به خروج منی از فرد شود، انگاه آن فرد جنب شده و برای نماز و روزه مشروط به طهارت است، و غسل جنابت بر آن فرد واجب می‌شود.

چگونه اعتیاد به خود ارضایی را ترک کنیم؟

شاید شایع ترین مسئله اعتیاد به خود ارضایی، به ویژه در زوج‌های متاهل، این باشد که چگونه بر رابطه فرد با شریک زندگی‌شان تأثیر می‌گذارد. آنها به زودی شروع به احساس نادیده گرفته شدن، بی‌کفایتی و ناامیدی می‌کنند. مطالب زیر به چگونگی توقف خودارضایی و به موضوعاتی مانند اینکه چرا مردم تلا‌ش می‌کنند خودارضایی را متوقف کنند می‌پردازد.

می‌توان اعتیاد به خودارضایی را از چند طریق متوقف کرد. به طور کلی راه های ترک خودارضایی شامل:

جهت ترک خودارضایی دست از شرمساری و تنبیه خود بردارید

به یاد داشته باشید که خود ارضایی یا جق زدن در واقع یک میل طبیعی است و به عنوان یک انسان، افراد همیشه این میل‌های جنسی را دارند و هیچ یک از این چیزها باعث نمی‌شود که آنها در مقایسه با هیچ کس کمتر یا بیشتر شایسته باشند. به خود اجازه ندهید که وارد ناامیدی شوید زیرا این کار بیشتر ممکن است باعث افزایش خود ارضایی تا ترک اعتیاد شما به خودارضایی شود.

جهت ترک خودارضایی محرک ها را حذف کنید

محرک‌هایی که شما را وسوسه به انجام خودارضایی می‌کنند را حذف کنید. پورنوگرافی در صدر فهرست چیزهایی است که وسوسه به خود ارضایی را به ارمغان می‌آورد. بنابراین فرد باید خود و محیط اطراف خود را از هرگونه محتوای مستهجن خلاص کند. همچنین باید دسترسی به این محتوا را قطع کرد. افرادی که وقت آزاد بیشتری در طول روز دارند بیشتر میل به خودارضایی پیدا می‌کنند، سعی کنید در وقت‌های آزاد خود به چیزهای دیگر مشغول شوید. برخی از افراد ورزش کردن را توصیه می‌کنند، زیرا انجام ورزش باعث می‌شود فرد برای انجام کارهای دیگر خسته شده و میلی به خود ارضایی نداشته باشد.

حذف پورن برای ترک خودارضایی
حذف پورن برای ترک خودارضایی

جهت ترک خودارضایی مدت زمان تنهایی را کاهش دهید

اگر شما پس از تنهایی خودارضایی می‌کنید، راه‌هایی برای محدود کردن تنهایی‌تان پیدا کنید. به طور کلی سعی کنید تمام روز خود را در داخل خانه حبس نکنید. در زمان تنهایی به فعالیت‌هایی فکر کنید که معمولاً به تنهایی انجام می‌دهید و در عوض می‌توانند با دیگران انجام شوند. اگر دوست دارید یک فیلم تماشا کنید، سعی کنید یک فیلم را در سینما یا در خانه یکی از دوستان‌تان ببینید نه تنها در اتاق نشیمن خود.

جهت ترک خودارضایی مشغول سایر فعالیت‌ها شوید

روش دیگری برای تخلیه انرژی خود پیدا کنید. زندگی را با فعالیت های جذاب پر‌کنید. هیجان انجام کاری متفاوت و رسیدن به اهداف تعیین شده می‌تواند به جایگزینی میل به خودارضایی کمک‌کند، و حواس پرتی‌های بیشتری وجود دارد که می تواند ذهن فرد را از خودارضایی دور کند. فرآیند تبدیل تمایلات جنسی به روش‌های تخلیه انرژی، چیزی است که افراد روحانی و حکیمان بر آن مسلط هستند و به آن تصعید می‌گویند.

مسائل زیادی وجود دارد که می‌توان روی آنها وقت و انرژی صرف کرد، مانند مطالعه، یادگیری و نواختن ساز، طراحی، و غیره. البته این کارها به نظم و پشتکار نیاز دارند و هیچکس هرگز نگفته است که ترک خودارضایی قرار است آسان باشد. تحقیقات نشان‌داده است که نحوه زندگی فرد می‌تواند کنترل بیشتری در مقابله با خود ارضایی داشته باشد.

ورزش کردن برای ترک خود ارضایی
ورزش کردن برای ترک خود ارضایی

جهت ترک خودارضایی با خود صبور باشید

شما یکباره شروع به خودارضایی نکرده‌اید، بنابراین ترک خودارضایی بلافاصله ممکن نخواهد بود. پیگیر و صبور باشید، توقف خودارضایی کاری نیست که بتوان آن‌را به سادگی انجام داد. این فرایندی است که مستلزم تعهدات فردی است. ممکن است فرد دچار وسوسه شده و گاه به گاه این اعتیاد عود کند. وقتی این اتفاق می‌افتد. در نهایت شما بر میل به خود ارضایی غلبه خواهید کرد و در این مرحله، نبرد بر سر اعتیاد تقریباً به پایان رسیده است.

از بدن خود مراقبت کنید سبک زندگی سالمی را پیش بگیرید

یک رژیم غذایی سبک، و ورزش منظم از اقدامات ضروری مراقبت از خود است که می‌تواند از شما برای جلوگیری از خودارضایی اجباری پشتیبانی کند. برای غلبه بر هر نوع اعتیاد، رژیم غذایی زندگی سالم بسیار مهم است زیرا باعث کاهش میل فرد می‌شود و همچنین انگیزه مقاومت را فراهم می‌کند.

جهت ترک خودارضایی در شب لباس اضافی بپوشید

پوشیدن یک لایه لباس در خانه، یا حتی برهنه رفتن به رخت‌خواب باعث می‌شود خیلی راحت بتوانید بدن خود را لمس کنید و شروع به خودارضایی کنید. پوشیدن لباس‌های بیشتر در شب ممکن است به ایجاد یک مانع فیزیکی کمک کند و مانع از لمس کردن بدن شما شود. پوشیدن لباس این حس را کاهش می‌دهد و به مهار میل به خود ارضایی کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید:

جمع بندی:

  • خودارضایی عوارض جبران‌ناپذیری به همراه دارد.
  • به ارضای جنسی که توسط خود فرد انجام شود، خودارضایی گفته می‌شود.
  • اگر می‌خواهید خود ارضایی را ترک کنید باید صبور باشید و سبک زندگی خود را تغیر دهید.
  • تخمین زده می‌شود که بین 27 تا 40 درصد از زنان و 41 تا 65 درصد از مردان خود ارضایی می‌کنند.
  • ترک خودارضایی ساده نیست و می‌تواند برای افرادی که به این کار اعتیاد دارند بسیار سخت باشد.
  • اعتیاد به انجام هر چیزی می‌تواند در بعضی مواقع بسیار مضر باشد. اعتیاد به خود ارضایی نیز از بدترین نوع اعتیاد‌هاست که اگر به طور مکرر انجام شود، قطعا عوارض سنگینی را به همراه خود خواهد داشت.

خودارضایی چیست؟

خودارضایی یکی از روش‌های تحریک جنسی است که نیازی به شریک جنسی ندارد و افراد با تحریک کردن اندام‌های جنسی خود، می‌توانند لذت جنسی و ارضا را تجربه کنند. ممکن است این تجربه موجب ارضا کامل شود، اما لزوما این گونه نیست. خودارضایی عوارض زیادی دارد و مشکلات فراوانی را برای افراد ایجاد می‌کند.

عوارض خودارضایی چیست؟

خودارضایی عوارض جبران‌ناپذیری به همراه دارد، برای مثال در مردان می‌توان به پیرونی و عوارض مشترک بین اقاین و بانوان به بی‌ اختیاری ادرار و بدن درد اشاره کرد.

راه‌های ترک خودارضایی چیست؟

تغیر سبک زندگی و حذف محرک‌هایی که شما را مجبور به خودارضایی کند از اصلی ترین راه‌های ترک خود ارضایی هستند.

آیا خود ارضایی باعث ریزش مو می‌شود؟

برخی مطالعات نشان داده‌ است که انجام خود ارضایی تا حدودی سالم و طبیعی است، اما تکرار بیش از حد این رفتار می‌تواند باعث ریزش مو می‌شود.

آیا خود ارضایی باعث ضعیفی چشم می‌شود؟

اکثر ادعاهای پزشکان درباره خود ارضایی توسط علم تأیید نشده‌اند. به ادعای برخی پزشکان خود ارضایی باعث ضعیفی چشم نمی‌شود.

آیا خود ارضایی باعث مشکلات روانی و افسردگی می‌شود؟

خود ارضایی یا جق زدن، در صورتی که بیش از حد رخ دهد باعث مشکلات روحی، روانی و افسردگی خواهد شد. فرد مبتلا به عمل، رفته رفته از جمع فاصله گرفته و به تنهایی و منزوی بودن عادت خواهد کرد.

آیا خود ارضایی باعث ایجاد ناتوانی جنسی می‌شود؟

در صورتی که خودارضایی به دفعات زیاد انجام شود، ممکن است فرد را به مشکلاتی مانند زود انزالی، دیر انزالی، اختلال نعوظ، یا نداشتن میل به رابطه جنسی دچار کند.

آیا خودارضایی باعث کوتاهی قد می شود؟

با هر بار انجام خود ارضایی, مقدار زیادی انرژی و کالری در بدن شما از دست می‌رود؛ نیرویی که در رشد قد و متابولیسم بدن موثر است، با انجام مکرر این‌کار از بین می‌رود. به همین خاطر خود ارضایی به صورت غیرمستقیم ممکن است در کاهش رشد و کوتاهی قد تاثیرگذار باشد.

آیا خود ارضایی حرام است؟

در دین اسلام، خود ارضایی از اعمال حرام و جزو گناهان کبیره می‌باشد و عوارض جبران‌ناپذیری برای فرد خواهد داشت. اگر استمناء منجر به خروج منی از فرد شود، انگاه آن فرد جنب شده و برای نماز و روزه مشروط به طهارت است و غسل جنابت بر آن فرد واجب می‌شود.

خودارضایی چیست؟ جق چیست؟ عوارض جق زدن،راه های ترک جق زدن، جق زدن حرام است؟… در این مقاله مطالعه کردید.

منبع addictionresource
611 نظر
  1. محمد گفت

    سلام من وقتی میریم بخوابم افکار جنسی میاد سراغم الت نعوظ می کنه آیا این خودارضایی محسوب می‌شود

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      خیر خودارضایی محسوب نمی‌شود.
      سعی کنید برای کاهش این مورد خودتان را خسته کنید با انجام ورزش و فعالیت بدنی و سپس به رخت خواب بروید.

  2. محمد گفت

    هیچ وقت هیچ وقت این کار و انجام ندید
    خودارضایی همبستری با جن ها و شیاطین هستش و به این دلیل ضرر و زیان می زنه که جن ها انرژیتون رو می گیرن و تویی که با فرد خاصی تو ذهنت داری خودارضایی می کنی اون فرد یک جن هستش و تمام انرژیت و میگیره بدنت رو ازبین می بره
    تحت هیچ شرایطی این کار و نکنین

  3. امیر گفت

    سلام یک سوال داشتم من گودی زیر چشم خیلی زیادی دارم و میدونم که فقط برای خودارضاییه چون نه کمخونی دارم نه چیزی حالا نیخوام بدونم تو زمان ترک چه قدر طول میکشه که کاملا گودی زیر چشم خوب بشه و آیا اصلا خوب میشه با ترک اگه آره چند وقت زمان میبره؟ و برای سریع کردنش چیکار کنیم؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      نمی‌توان به طور قطع اثبات کرد که علت گودی زیر چشم شما ناشی از خودارضایی است. اما قطعا ترک خودارضایی مزایای زیادی برای شما خواهد داشت. ترک کنید، به مرور زمان عوارضی که از خودارضایی ناشی شده باشند برطرف خواهند شد.

  4. Hossein گفت

    سلام
    من یه سوال داشتم:
    آیا با ترک خود ارضایی علاوه بر عوارضش علائمش هم از بین می‌ره یا نه؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      چه علائمی؟
      به طور کلی با ترک خودارضایی عوارضی که توسط آن ایجاد شده به مرور زمان از بین خواهند رفت.

  5. Amir گفت

    سلام
    اگر آلت را تحریک کنیم یا بازی دهیم از آن یه قطره آب منی خارج شود یا اصلا خارج نشود یعنی خودارضایی کرده ایم؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام
      بله هرگونه تحریکی توسط خودتان خودارضایی محسوب می‌شود.

      1. ali گفت

        سلام. اشتباه میکنید. دستورزی علی رغم اینکه حرامه و ضرر داره ولی اگر باعث خروج منی نشه خودارضایی محسوب نمیشه.

  6. محمد گفت

    سلام من به مدت شیش یا هفت ماه هفته ای هفت هشت بار خودارضایی میکردم ولی در تمام این مدت بعد ارضا شدن جلوی تخلیه منی رو میگرفتم ولی با گذشت این هفت ماه مکشلی برام پیش نیومده و الان چند وقته که اینکارو نمیکنم ممکنه این چند ماهی که اینکارو کردم باعث ناباروریم بشه؟ یا نیازه ازمایشی بدم واسه فهمیدن؟ دوباره میگم که هیچ مشکلی از لحاظ دردو اینا برام پیش نیومده

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      جلوگیری از تخلیه مایع منی، منجر به عوارضی خواهد شد.
      درهرصورت سعی کنید از انجام مجدد اینکار خودداری نمائید.
      می‌توانید جهت بررسی آزمایش اسپرم انجام دهید.

  7. Amir گفت

    سلام
    ایا بعد از ترک خود ارضایی گودی زیر چشم از بین میره
    بعد شما چه راهکاری برای از بین بردنش پیشنهاد میدید
    لطفا اگه ممکن است سریع جواب بدید

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      گودی زیر چشم، ارتباط مستقیمی با خودارضایی ندارد.
      خودارضایی را ترک کنید از مزایای ترک آن بهره خواهید برد.

  8. Ali گفت

    سلام لطفا بگید جق زدن

    هفته ای یک بار ضرر دارد؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      بهتر است انجام نشود.

  9. جواد گفت

    سلام
    وقت بخیر
    من ۳۲ سالمه
    متاهلم
    و متاسفانه ۱۹ سال شده که به طور مستمر خودارضایی میکنم
    خیلی معتادم بهش
    تا خودارضایی نکنم خوابم نمیبره حتی بعد از سکس
    اعصابم به هم ریخته شدید
    لرزش دست
    عصبانیت و مشکلات خیلی زیادی دارم
    پیشنهادتون چیه
    ممنون میشم جواب بدید
    الانشم هفته ای حداقل ۱۵ بار خودارضایی میکنم🥺
    واقعا روانی شدم
    اشکم در اومده و نمیتونم خودمو کنترل کنم در مقابل این لعنتی
    دیگه عاصی شدم و خیلی وقتا به خودکشی فکر میکنم

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      موارد این چنینی باید توسط پزشک متخصص بررسی شود که علت اینکه بعد از سکس هم هنوز نیاز جنسی شما برطرف نشده و نیاز به خودارضایی دارید چیست.
      توصیه ما مراجعه به یک سکس تراپ و متخصص روان است. احتمالا با مداخله دارویی و چند جلسه مشاوره مشکل برطرف خواهد شد.
      با آرزوی سلامتی.

  10. ...... گفت

    سلام
    من حدود دو یا سه سال پیش خیلی خود ارضایی میکردم
    از یک سال پیش فهمیدم این چه کاریه و بعد ترکش کردم
    بعد از هفت ماه دوباره گرفتارش شدم
    ترک کردم و اگه اشتباه نکنم سه ماه بعد دوباره گرفتار شدم
    بازم ترک کردم و دوباره حدود پنج ماه بعد گرفتار شدم بعد از اون پنج ماه الان دو یا سه ماه هست که گرفتار شدم دوباره و داخل این سه ماه فکرکنم چهار بار ارضا شدم
    (البته باز یک سال پیش هرچی بوده بر اثر نگاه به نامحرم در فضای مجازی بوده،،،،،مستقیما خود ارضایی نکردم)
    آخرین بار همین امروز بود
    حالا امروز که گرفتار شدم ممکنه روی چهرم و…. اثر بزاره یانه
    چون من داخل سن رشد هستم ۱۶ سالمه
    ممنون میشم جوابمو بدید

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      نگران نباشید، بهتر است انجام نشود که دچار عوارضش هم نشوید.
      محرک‌هارا حذف کنید، مدت زمان تنهایی را کاهش دهید، اوقات فراغت را با دوستان و خانواده خود بگذرانید.

  11. گناه کار گفت

    برام دعا کنید ممنون

  12. محمدمهدی گفت

    سلام آقای دکتر
    بنده ک میخوام درس بخونم برا کنکور و تصمیم به ترک خودارضایی گرفتم بنظرتون، باعث تنش در افکارم و عدن تمرکز من نمیشه؟
    چون کنکورم خیلی برام مهمه، نمیدونم چیکار کنم ک مغزم تقویت بشه
    لطفا زود جواب بدید

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      خیر قطعا ترک آن به تقویت حافظه کمک خواهد کرد.
      تا چندروز ابتدایی پس از ترک ممکن است با مشکلات تمرکزی مواجه باشید که با گذشت زمان برطرف خواهد شد.

  13. اسماعیلی گفت

    سلام من عادت به خوودارضایی بیش از حد دارم حتی یه چند وقت قبل بیضه هام درد میکرد وبیشتر فیلم و عکس های مستهجن ولخت میبنم و انجامش اش میرم
    اعتیاد اجباری پورن وحودارضایی شکل گرفتع یه راهکارای بگید لطفا خسته شدم

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      مواردی که در مقاله ذکر شد می‌تواند برای شما مفید باشد. مدت زمان تنهایی را کاهش دهید، محرک‌ها و تمام محتوای مستهجن را از دم دست حذف کنید، خود را با فعالیت‌های دیگر مانند ورزش مشغول و خسته کنید و هنگامی که به فکر خودارضایی افتادید سریعا شرایط را عوض کنید و به بیرون از اتاق بروید.
      در نهایت هم ترک عادت باید ارام آرام صورت گیرد. یعنی اگر هر سه روز دوبار انجام می‌دهید، به یک بار کاهش دهید و دفعات بعدی هر 4 روز یکبار انجام دهید و به مرور این فاصله را زیاد کنید تا بتوانید ترک کنید.
      با آرزوی موفقیت

  14. حمید گفت

    سلام بروبچ من کلاس دوازدهم هستم و از کلاس هفتم خود ارضایی میکنم اول ها روزی یبار بعضی روزا هم ۳ بار میشد از کلاس دهم کمترش کردم بعضی وقتا هفته ایی بعضی وقتا دو هفته چند بار هم خواستم ولش کنم قبلا نشد چون تو اوج بودم نمیشد ولی الان خیلی میلم کمتر شده و میخام ولش کنم کردمش ده روزه الان دو روزه نزدم و میخام تا ۱شهریور سال دیگه که تولدم هس نزنم و کامل ولش کنم
    نیگا بچا فققط خودتون مهم هستید وقتی به یه درجه برسی که خسته بشی و از اینده و عوارض بترسی میتونی وقتی زد بالا زود از خونه بزنید بیرون راحت میخابه و اصلا فیلم هم نگا نکنید بچا یکی تعریف میکرد انقدر زده بود هم التش کج شده بود هم التش وقتی یکم کشیده میشد به شرتش ابش میومد منم به خاطر عوارضش و اینده میخام ولش کنم و مطمئنم میتونم اگه مثلا تاریخ بردارید که مثلا از اول برج نمیزنم مثلا ده روز بشع خودش یع انگیزه هس که نزنی تا بیشتر بشع پاکیت پس هر جور شده ولش کنید به امید موفقیت یا علی

  15. محمد رضا گفت

    این عادت به مرور زمان باعث ۱- ضعف اعتماد به نفس و سرکوب اراده قوی ۲- نداشتن انگیزه بالا۳-بی اهمیتی شخصیتی ۴- بی تفاوتی برای ارزشهای آبرویی و مالی و جسمی و جانی و باورهای دینی و انسانی خود و خانوادگی می شود ۵-ضعف در تصمیمات و پیشرفتهای کو چک و بزرگ می شود۶-و بسیار موارد دیگر مثلا شروع موارد خلاف و اعتیاد به انواع مواد مخدر و غیره و بی هویتی و عوارض های بزرگ دیگر . این عمل خلاف دین و یک شرک و یک بت پرستی و یا هوا نفس پرستی است هرگز افراد عاقل و با ایمان این عادت را ندارند

  16. امیرعلی گفت

    سلام ببخشید من وسط خود ارضایی بودم و قبل از انزال دیگه اینکارو نمیکنم آیا خود ارضایی حساب میشه؟؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      یکبار مشکلی ندارد.
      اما بهتر است از انجام اینکار پرهیز کنید.
      چراکه منجر به برگشت مایع منی به بیضه‌ها و عفونت و یا درد خواهد شد.
      اگر از نظر عوارض می‌گویید، بله اینکارهم عوارضی خواهد داشت.

  17. مرتضی گفت

    اقا یه سوال خوب من اگه بدونم ضرر داره انجام نمیدم ایا واقعا به صورت کلی ضرر داره حتی یه بار انجام دادن ؟باید به صورت علمی برای من ثابت شه.یا که نه باید مثلا ۱ هفته یه بار یا ۱ ماه یه بار انجام بشه عیبی نداره یعنی اگه پشت سر هم نباشه عیبی نداره اصلا به صورت علمی تو بدن چه اتفاقی میفته که اسمشو میزاریم ضرر . پس چرا سکس ضرر نداره . یکی دقیقا بیاد بگه چه اتفاقی تو بدن میفته که خودارضایی ضرر داره. و اینکه اگه ضرر داره چقدر ضرر داره ایا از بس ضررش زیاده کلا اصلا نمیشه انجام دادیا ضررش کمتره میشه تعداد دفعاتشو کم کنیم ولی ادامه بدیم
    بعدش تو مقاله ای که تو سایتتون راجب خودارضایی گذاشته بودید شما گفته بودید که  باید از حدش نگذره و یه میزارنی بیشتر نشه و زیاد نشه ولی اصلا راجب اینکه حدش چقدرع و اینکه چه میزان خودارضایی مشکلی نداره چیزی نگفتید لطفا اگه میشه بگید خیلی به این جواب نیاز دارم بعدش گفتید یه ضررها و اثارو مشکلات دائمیه داره میشه اونارو بگید دارم از ترس میمیرم چه مشکلات و اثار دائمیه داره بگید ببینم من دارم یا نه

  18. پارسا گفت

    سلام اقای دکتر من1سال بود خود ارضایی میکردم الان2ماهه ترک کردم ولی وقتی میرم دسشویی مدفوع کنم و فشار میدم بعضی وقت ها خود به خود چند قطره میریزد ایا این طبیعی هست لطفا جوابم را بدید ممنون

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      معمولا مایع منی اضافی ساخته شده توسط بدن، از طریق ادرار یا هنگام خواب خارج خواهد شد و طبیعی است.
      نگران نباشید، احتمالا تا مدتی پس از ترک این شرایط زیاد دیده شود و به مرور زمان متعادل خواهد شد.

  19. سهیل گفت

    سلام به شما اگه میشه مثل بقیه به سوال من زود جواب بدید ببخشید من الان خود ارضایی رو ترک کردم سلامتی من مثل اولش میشه هوشیاری من بر می گرده لطفا زود جواب بدید

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      بله معمولا عوارضی که توسط خودارضایی ایجاد شده باشند مانند عدم تمرکز، با ترک آن و به مرور زمان از بین خواهند رفت.

  20. امید گفت

    سلام دکتر شرمنده من مدت زیادی خودارضایی میکردم یعنی مثلا هر روز ۱بار و حتا روزی ۲ بار یه رو صبح بیدار شدم دیدم بالای آلت تناسلی سمت راستم که مو در اومده درد میکنه و کلاهک تناسلی هم دست میزنم درد میگیره و اینگار چند قطره هم اومد بیرون نمیدونم عفونت بود یا نه ولی راگش کرم مایل به قهوه ای بود خواستم بگم نگرانی وجود داره آیا ؟
    و یا با قرص اینها حل میشه ؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      از آلت مایع خارج شده یا از محلی که مو دراومده؟
      ممکن است عفونت باشد، اگر بهبود نیافت یا مجدد مشاهده کردید جهت بررسی علت به پزشک مراجعه کنید.

      1. علب گفت

        سلام آقای دکتر من خود ارضایی انجام دادم و الان روی الت تناسلی ام دانه زده با ترک خودارضایی از بین می رود

      2. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        ارتباط مستقیمی بین خودارضایی و جوش وجود ندارد.
        ممکن است به دلیل تغییرات هورمونی دوران بلوغ، عدم رعایت بهداشت و استفاده از مواد حساسیت زا در نزدیکی آلت تناسلی خود استفاده کردید که منجر به ایجاد دانه یا جوش شده.
        خودارضایی را انجام ندهید و جوش هارا دستکاری نکنید تا خوب شوند. اگر خوب نشد و بیشتر شد به پزشک جهت معاینه مراجعه کنید.

  21. Alibahari گفت

    سلام آقای دکتر خسته نباشید ببخشید مزاحم شدم. یک سوال ازتون داشتم . من تقریبا یک سال است که خود ارضایی میکنم و حالا میخوام ترک کنم. بعضی وقتی ها حواسم نیست دستم به آلتم‌میخوره یا آلتم میخواد بزرگ شه یه تحریک مانندی حس میکنم نمیتونم دقیقا بگم چطوره یعنی از زیز آلت یه دفعه یه طوری میشه و قطع میشه درحد ۱ ثانیه خواستم بدونم که با ترک خودارضایی این درست میشه چون از رشد قدم میترسم و میخوام ترک کنم و یک سوال دیگه هم داشتم هنگام نعوظ آلتم کج است چطوری اندازه بگیرم که ۳۰ درجه باشه؟
    ممنون میشم جواب بدید
    یا علی

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      تحریک و نعوظ زیاد در سن بلوغ طبیعی است و با افزایش سن کم خواهد شد.
      ممکن است به دلیل خودارضایی زیاد نیز این مشکل رخ داده باشد که با ترک آن به مرور زمان از بین خواهد رفت.
      معمولا حاد یا معمولی بودن کجی با معاینه پزشک مشخص خواهد شد.
      برای تخمین حدودی می‌توانید از نقاله استفاده کنید.
      درباره این مشکل اینجا بخوانید: کجی آلت تناسلی

  22. محمد گفت

    سلام دکتر خودارضایی ادم رو ضعیف میکنه؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      انجام مکرر خودارضایی منجر به از دست رفتن پروتئین‌ها و مواد ضروری بدن می‌شود و در نتیجه منجر به احساس ضعف خواهد شد.
      بهتر است از انجام آن خودداری نمائید.

  23. ناشناس گفت

    سلام دکتر
    من 14 سالمه و از 3 سال پیش خودارضایی رو شروع کردم و خودم از این کار خوشم نمیاد و بخاطر رفیقای ناباب بودا که این اتفاق افتاده اما هر بار که تصمیم به انجام ندادن اینکار هستم بعد از چند روز بسیار تحریک میشم و دنبال راه حلی بودم که واقعا این کار رو نکنم به خاطر عوارضش بود و با خودم میگفتم من خیلی احمقم که ب خاطر یک لذت و سرگرمی همچین کاری بکنم و شنیدم که عوارض خیلی بدی داره یا تنگی مجرا میگی که خیلی ترسیدم ولی میخوام از روش های ترک شما استفاده کنم و برای همین به باشگاه میرم و اینکه اگر خود ارضایی رو دوباره شروع کنم ضعیف میشم؟

  24. علی ای که برگشت گفت

    وقتی این کامنت رو میخونی یعنی ارادت رو سنگ کردی پس گوش بده چون تو داری وارد مسابقه ای میشی که قراره تو و شیطان با هم بجنگید
    خوب
    راه ترک ؟
    مگه میشه رینگ رو بددون بردن ترک کرد؟
    بیا و گوش بده :
    اول از همه اگه تمام زورتو یک جا خالی کنی شیطان زیر خمتو میگیره دوباره میری سمتش چون جون نداری باهاش مبارزه کنی
    خوب میگی چیکار کنی
    گوش بده
    اول از همه که رفتی توی اون سایتا و اونا رو دیدی و سنگین شدی به جای اون کار برو سریع جیش کن تا سبک بشی (اوک کارو نکنیا) بعدش همینحوری ادامه بدی خسته میشی سریع برو بخواب
    خوابیدی ؟ اوکی ! پاشو وقت نماز صبحه چون توی این نبارزه نیازمند یک گروه هوادار و مربی داری هوادار ها نثل فرشتگان ، مربیت هم خدا ، من؟ من هم فرض کن نماینده ای از طرف الله
    نماز و روزه و همرو بگیر چون تاحالا خیلی گناه کردی از همین راه فقط میشه اون قبلیا رو بخشوند و روحیه بگیری
    خوب ! ادامه مسابقه ! کلا هر وقت به سرت زد و دیگه نتونستی همون کاری که گفتم و رو بکن و یادت باشه که باید تا پایان مسابقه اینا رو عادی بشه برات و دیگه نری طرفشون
    بعد ۵ ۶ ماه دوباره حس های لذتت بر میگرده اما دیگه باید کم کم اجتماعی بشی اگه نتونستی دیگه چون عادی شده برات اونا بیشتر قران بخون تا دیگه کلا با یه خم از بقل شیطان و راهی بیمارستان کنی
    تبریک میگم تو میتونی موفق شی
    ولی اخرش یادت بمونه که خدا اونایی که بیشتر دوست داره رو بیشتر امتحان میکنه
    ارادت رو پولادین کن دختر خانم و اقا پسر!
    از طرف علی ای که برگشت به زندگی

  25. علی ای که برگشت گفت

    سلام من علی هستم . شخصی که فکرش رو هم نمیکرد روزی دوباره برگرده و اراده پولادین داشته باشه
    بنده خیلی وقت بود که امیدم به خدا ائمه اطهار رو کنار گذاشته بودم چون فکر میکردم بعد ۳ سال خود ارضایی انها نیز دیگر مرا به حال خودشان گذاشتند و هی میزدم و بعدش قسم میخوردم که دیگه این کار رو نمیکنم ولی باز هم همون داستان ها
    تا اون کامنت رو دیدم
    شخصی در اینجا فکر کنم بود که نوشته بود که بنده توانستم با کمک الله و ائمه ترک کنم و ۲ سال هسا که رها شدم
    بنده خندم گرفت
    گفتم اینا بلوفی بیش نیست و بعدش ۲ ۳ بار دیگر نیز دست به اون کار زدم ولی از وقتی اون کامنت رو دیدم یک روشنایی در تمامی تاریکی های ذهنم اومد و این بود : تهش که چی؟
    تو که این همه قسم رو شکستی به خدا دروغ گفتی به خانوادت دروغ گفتی خوب بیا یک بار حرف اون شخص رو بگیر
    بنده گفتم با چشم های گریان که خدایا اخرین تیرم را با وجودم رها میکنم در این تاریکی تا شاید من هم نجات یافتم
    بعدش (همین حالا هم با شما دارم صحبت میکنم داره گریم میگیرد) بعدش گفتم خدایا : یا علی مدد بی حد و عدد
    بنده بعد اون چندین بار شاید ۱۰۰ بار باز تحریک شدم دست به اون کار بزنم و میرفتم تو سایت های فلانو فلانو ولی جلوی خودم رو میگرفتم و با یک ذکر یاد میاوردم : بنده دارم با شیطان مبارزه میکنم چون ضعیف شدم سخته ولی من میتوانم.
    خلاصه که عزیزان الان سایت های مستهجن دیگه برام چیز عادی هست و میدانم واقعی نیست از وجودم
    بنده توانستم ۵ ماه پاک باشم و هستم و خواهم ماند و یادتون نرود
    خدا از چیزی که فکر میکنید هم بیشتر شما رو دوست دارد
    یک جمله ای از شخصی در ذهنم ماند و سنگ شد
    ان این بود : خدا ، بنده هایی که دوست دارد رو بیشتر از همه امتحان میکند
    هزار بار گریه میکنید ولی دستبند ش..ه.وت را پاره میکنید
    اخرین جمله ام اینکه : اون شخصی که اون کامنت رو گذاشتی
    تو ناجی من بودی ، امید وارم در ان دنیا هر گناهی داری بخشیده شود
    پایان خاطرات بد.

  26. ناشناس گفت

    سلام دکتر
    من 14 سالمه و از 3 سال پیش خودارضایی رو شروع کردم و خودم از این کار خوشم نمیاد و بخاطر رفیقای ناباب بودا که این اتفاق افتاده اما هر بار که تصمیم به انجام ندادن اینکار هستم بعد از چند روز بسیار تحریک میشم و دنبال راه حلی بودم که واقعا این کار رو نکنم به خاطر عوارضش بود و با خودم میگفتم من خیلی احمقم که ب خاطر یک لذت و سرگرمی همچین کاری بکنم و شنیدم که عوارض خیلی بدی داره یا تنگی مجرا میگی که خیلی ترسیدم ولی میخوام از روش های ترک شما استفاده کنم و برای همین به باشگاه میرم ایا اگر این فعالیت ها رو داشتم باشم آیا دیگر تنگی مجرا نمیگیرم؟
    یا افسرده نخواهم؟
    یا ضعیف نمیشم؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      خوشحالیم بابت این تصمیم شما.
      اگر ترک واقعا سخت است، مدت زمان انجام آن را طولانی تر کنید. مثلا اگر هفته ای یکبار انجام می‌دهید، به دوهفته یکبار کاهش دهید و بعد به ماهی بکبار تا بتوانید کامل ترک کنید.
      ورزش بسیار گزینه مناسبی است.
      اوقات خالی خود را با گذراندن کنار دوستان یا خانواده بگذرانید تا به فکر اینکار نیوفتید در زمان تنهایی…
      بعد از ترک زندگی شاداب‌تری را تجربه خواهید کرد و مشکلی برای شما پیش نخواهد آمد.
      موفق باشید.

    2. علی ای که برگشت گفت

      وقتی رفتی تو اون سایتا یه کاری کن همشون برات عادی بشه
      بعدش دست به اون کار نزن وقتی احساس سنگینی کردی برو دستشویی و جیش کن تا سبک بشی
      بعدش بخواب
      کم کم اون سایتا برات عادی میشه و میای از خودت میپرسی
      تهش که چی؟

  27. علی گفت

    سلام دکتر من عادت بدی به خود ارضایی پیدا کردم ۳ انجام نمی دم بعد سه روز روزی ۲ باری انجام می دم یا نمی دم یک راه درمان با من می دهید که کلا ترک کنم

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      مواردی که در مقاله ذکر شد می‌تواند برای شما مفید باشد. مدت زمان تنهایی را کاهش دهید، خود را با فعالیت‌های دیگر مانند ورزش مشغول و خسته کنید و هنگامی که به فکر خودارضایی افتادید سریعا شرایط را عوض کنید و به بیرون از اتاق بروید.
      در نهایت هم ترک عادت باید ارام آرام صورت گیرد. یعنی اگر هر سه روز دوبار انجام می‌دهید، به یک بار کاهش دهید و ذفعات بعدی هر 4 روز یکبار انجام دهید و به مرور این فاصله را زیاد کنید تا بتوانید ترک کنید.
      با آرزوی موفقیت

      1. امین گفت

        سلام دکتر من 4ماه است ترک کردم ولی در خواب جنوب نشدم مشکلی نداره

      2. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        درصدی از افراد این مورد را تجربه نمی‌کنند که مشکلی هم ندارد. نگران نباشید.

  28. بتوچه ها گفت

    سلام دکتر من امروز بعد دوماه خود ارضایی کردم حالا پشیمونم و اینکه هر دو ماه اشکال ندارد دکتر هم نمیتونم برم که درمانشم

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام
      نیازی به مراجعه به دکتر بعد از هرخودارضایی نیست.
      سعی کنید کلا انجام ندهید و اگر ناخواسته انجام شد با فاضله زمانی زیاد خیلی مشکلی ایجاد نخواهد کرد که نگران شوید.

  29. بتوچه ها گفت

    سلام دکتر پیشاب چه ضرر های دارد زود بگید به دکتر نمیتونم مراجعه کنم

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      پیشاب ضرری ندارد.
      خودارضایی عوارض دارد.

  30. Mahdi گفت

    ایا خودارضایی باعث بیریخت شدن و جوش زدن صورت میشود؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      هیچ تحقیق علمی این دو مورد را با خودارضایی ارتباط نداسته‌اند، اگرچه عوارض زیادی دارد و به طور غیرمستقیم ممکن است بر عوامل مختلفی تاثیر بگذارد.

    2. انسان جنایت کار گفت

      سلام من ۴ ساله خود ارضایی میکنم از ۱۳ سالگی تا ۱۷ سالگی تا الان اثراتش رو دیدم وه واقعا خیلی بده ولی چکنم دست خودم نیست بخدا بار ها تلاش کردم ولی نتونستم خیلی پیش فعال بودم الان دیگه میتونم ترک کنم ولی ترس دارم که یه سرطانی یه مریضی بگیرم رو مثانه ام یکم باد دارم خودم فهمیدم که عفونت کلیه وه مجاری ادرار دارم از امروز دیگه نمیزنم وه هنگام خود ارضایی تا یه ساعتی مثانم درد داره ولی بعدش خوب میشه تا دفعه بعد ک خود ارضایی کنم رنگ ادرارم در روزی که خود ارضایی کردم تیره میشه ولی بعدش خوبه آزمایش ادرار دادم چیزی نشون نداد گف مشکلی نداری آیا دیگه این مرض رو ترک کنم به مرور خوب میشم بخدا که از سرطان بدتره سرطان اگه بگیری میمیری میری دیگه راحت میشی ولی این لعنتی همیشه باهاته یعنی من از روزی که این کارو کردم زندگی نکردم در اوج جوانی نمیتونم درس بخونم افسرده شدم دکتر جان اون جایی که گفتم باد رو مثانمه رو خد مثانم نیست اون دوتا لوله ای هست که از کلیه به مثانه میاد یه یک سالی هست اینجوریم ولی تا الان دردی نداشتم یه کم درد هنگام خود ارضایی دارم وه بعدش تموم میشه تا دفعه بعدی در این یک سال دکتر یه آزمایش برام نوشت نه برایه مثانم یا کلیم برا چربی دام ولی ادرار هم نمونه دادم خون هم دادم ولی دکتر جواب خوند گفت مشکلی نداری فقط همین آزمایش نشون میده یا باید برم دکتر یع آزمایش مخصوص برا ادرار بدم دکتر جان منتظر جوابتم جوان هستم

      1. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        در ابتدا باید ذکر کرد، عوارضی که توسط خودارضایی ایجاد می‌شوند، اگر خیلی جدی نباشند، به مرور زمان و با ترک آن از بین خواهند رفت.
        مشکل ظاهری و باد مقانه هم که میفرمائید خیلی از این طریق و با این توصیفات قابل تشخیص نیست، اگر فکر می‌کنید طبیعی نیست و مشکل ساز هست به متخصص اورولوژیست مراجعه کنید تا معاینه فیزیکی شوید.
        از روش‌های ذکر شده در مقاله برای ترک خودارضایی استفاده کنید، موفق باشید.

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.