ختنه؛ فواید و مشکلات | آیا امکان ختنه در منزل وجود دارد؟

1 2,250
زمان مطالعه این مطلب: 5 دقیقه

انجام ختنه پوشش سر آلت تناسلی مردان را از بین می‌برد. معمولاً نوزادان، اندکی پس از تولد ختنه می‌شوند. ختنه نخستین بار به عنوان یک مراسم مذهبی آغاز شد. امروزه افراد به دلایل مذهبی، پزشکی و فرهنگی ختنه می‌شوند. بسیاری از نوزادان پسر معمولاً در هفته اول زندگی ختنه خواهند شد. بزرگسالان نیز می‌توانند ختنه شوند، اما این مورد از رواج کمتری برخوردار است. خوشبختانه این روزها می‌توان انجام ختنه را در منزل نیز انجام داد. در ادامه این مطلب از مجله سلامت کیوان، قصد داریم تمامی زوایای ختنه کردن و ختنه در منزل بپردازیم. اگر قصد دارید اطلاعات کاملی در این باره به دست آورید، تا انتهای این مطلب از مجله سلامت کیوان با ما همراه باشید.

ختنه چیست؟

ختنه برداشتن پوستی است که سر آلت تناسلی را پوشانده است. این روش برای پسران تازه متولد شده در نقاط خاصی از جهان از جمله ایران، رایج است. ختنه بعد از دوره نوزادی نیز امکان‌پذیر است، هرچند مراحل پیچیده‌تری دارد.

برای برخی خانواده‌ها ختنه یک مراسم مذهبی است. این روش همچنین می‌تواند مربوط به سنت خانوادگی، بهداشت شخصی یا مراقبت‌های بهداشتی پیشگیرانه انجام شود. با این حال، برای خیلی از افراد دنیا، ختنه غیرضروری یا بد شکل به نظر می‌رسد.

پوست ختنه‌گاه تکه‌ای از پوست است که سر گرد آلت تناسلی را می‌پوشاند. هنگامی که نوزاد متولد می‌شود، پوست ختنه‌گاه کاملاً به آلت تناسلی می‌چسبد. با گذشت زمان، پوست ختنه گاه از سر آلت تناسلی جدا می‌شود و می‌تواند جمع یا به عقب کشیده شود. گاهی اوقات، پوست ختنه گاه در زمانی که باید، جدا نمی‌شود و سفت می‌ماند، وضعیتی که فیموز نامیده می‌شود. معمولاً برای اصلاح این وضعیت نیاز به مداخله پزشکی بیشتری است.

ختنه نوزاد در منزل
ختنه نوزاد در منزل

دلایل انجام ختنه اطفال

انجام عمل ختنه به دلایل مختلفی صورت می‌گیرد. گاهی اوقات نیاز پزشکی به ختنه وجود دارد، مانند زمانی که پوست ختنه گاه بیش از حد سفت است که نمی‌توان آن را به عقب جمع کرد. در موارد دیگر، به‌ویژه در بخش‌هایی از آفریقا، ختنه کردن برای پسران یا مردان مسن‌تر توصیه می‌شود تا خطر برخی از عفونتهای مقاربتی کاهش یابد.

در ادامه به فواید و دلایل ختنه اشاره خواهیم کرد:

بهداشت بیشتر

انجام عمل ختنه شستن آلت تناسلی را ساده‌تر و به بهداشت افراد کمک بسیاری می‌کند. با این حال، می‌توان به پسرانی که آلت تناسلی ختنه نشده دارند، آموزش داد که زیر پوست ختنه‌گاه را به طور مرتب بشویند. بهداشت یکی از مهم‌ترین دلایل انجام عمل ختنه برای مردان است.

کاهش خطر عفونت ادراری

عفونت ادراری یکی از بیماری‌های شایع مجاری ادرار محسوب می‌شود. هرچند این عفونت به دلایل زیست‌شناسی بیشتر برای زنان رخ می‌دهد. خطر عفونت ادراری در مردان کم بوده اما این عفونت‌ها در مردان ختنه نشده شایع‌تر است. لازم به ذکر است که عفونت‌های شدید در اوایل زندگی می‌توانند بعداً به مشکلات کلیوی منجر شوند.

کاهش خطر ابتلا به عفونت‌های مقاربتی

ابتلا به برخی از بیماری های مقاربتی از جمله ویروس HIV در مردان ختنه شده بیشتر است. با این حال، رابطه جنسی ایمن بسیار ضروری است. طبق گزارش‌های به دست آمده مردانی که در نوزادی ختنه شده‌اند نسبت به مردان ختنه نشده کمتر به بیماری‌های مقاربتی از جمله ایدز مبتلا شده‌اند.

پیشگیری از مشکلات آلت تناسلی

 گاهی اوقات، باز کردن پوست ختنه گاه در آلت تناسلی ختنه نشده دشوار یا غیرممکن است (فیموز). این حالت می‌تواند منجر به التهاب پوست ختنه گاه یا سر آلت تناسلی شود. بنابراین یکی دیگر از دلایل انجام ختنه پیشگیری از مشکلات احتمالی است که ممکن است در آینده دور یا نزدیک رخ دهند.

کاهش خطر ابتلا به سرطان آلت تناسلی

سرطان آلت تناسلی یکی از انواع سرطان نادر محسوب می‌شود. با این حال در مردان ختنه شده کمتر دیده می‌شود. علاوه بر این، سرطان دهانه رحم در شرکای جنسی مردان ختنه شده کمتر شایع است.

زمان انجام ختنه

به طور معمول، ختنه یک یا دو روز پس از تولد، در بیمارستان اتفاق می‌افتد. بهتر است این کار را در اسرع وقت انجام دهید. به تعویق انداختن این روش می‌تواند آن را خطرناک‌تر کند. خوشبختانه امروزه می‌توان ختنه را خیلی زود و حتی پس از مرخص شدن از بیمارستان و در منزل انجام داد. ختنه نوزاد در منزل و به طور کلی ختنه در منزل امروزه به یک امر رایج تبدیل شده است. خیلی از افراد ترجیح می‌دهند انجام عمل ختنه به جای بیمارستان در منزل انجام شود. 

اورولوژیست، متخصص زنان و زایمان یا متخصص اطفال می‌توانند ختنه نوزاد را در بیمارستان یا منزل انجام دهند.

در دین یهود، ختنه (که بریس نیز نامیده می‌شود) زمانی انجام می‌شود که نوزاد 8 روزه باشد. فرهنگ‌های دیگر ختنه را در سنین بالاتر انجام می‌دهند.

عوارض و مراقبت بعد از ختنه

معمولاً 7 تا 10 روز از زمان ختنه طول می‌کشد تا آلت تناسلی بهبود یابد. نوک آلت تناسلی احتمالاً در ابتدا دردناک است و ممکن است قرمز، متورم یا کبود به نظر برسد. همچنین احتمال دارد که مقدار کمی مایع زرد رنگ در نوک آلت تناسلی نیز مشاهده کنید.

اگر با از بین رفتن داروی بیهوشی، نوزادتان بی‌قرار است، او را به آرامی در آغوش بگیرید و مراقب باشید از وارد کردن فشار به به ناحیه ختنه شده خودداری کنید.

شستن آلت تناسلی با التیام یافتن مشکلی ندارد. برای نوزادان، با هر بار تعویض پوشک، بانداژ را عوض کنید و یک پماد (به توصیه متخصص) به نوک آلت تناسلی بمالید تا از چسبیدن آن به پوشک جلوگیری کنید. پوشک کودک خود را مرتباً عوض کنید و مطمئن شوید که پوشک شل بسته شده است و فشاری وارد نمی‌کند.

اگر به جای باند، یک حلقه پلاستیکی وجود داشته باشد، معمولاً در عرض یک هفته خود به خود جدا می‌شود. پس از بهبود آلت تناسلی، آن را با آب و صابون در طول حمام کردن معمولی بشویید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

مشکلاتی که ممکن است پس از ختنه بروز کنند نادر هستند. با این حال در ادامه شما را با آنها آشنا خواهیم کرد. در صورتی که هرکدام از این موارد را مشاهده کردید بهتر است با پزشک مشورت کنید.

  • ادرار طبیعی در عرض 12 ساعت پس از ختنه از سر گرفته نمی‌شود.
  • خونریزی مداوم وجود دارد.
  • ترشحات بدبویی از نوک آلت تناسلی خارج می‌شود.
  • حلقه پلاستیکی دو هفته پس از ختنه در جای خود باقی می‌ماند.

مشکلات ختنه کردن نوزاد

به طور کلی مشکل جدی بعد از ختنه کردن گزارش نشده است، ممکن است مشکلاتی که ناشی از جراحی نادرست مانند برداشتن بیش از حد پوست، برداشتن کمتر از حد پوست و چسبندگی پوست ایجاد شوند که اگر خیلی جدی نباشند با جراحی ترمیمی بهبود خواهد یافت. برخی از مطالعات انزال زودتر (زودانزالی) مردانی که ختنه شده‌اند را به نسبت افراد ختنه نشده بررسی کردند و برخی دیگر بر کاهش میل جنسی تمرکز کرده‌اند که نتایج خیلی قطعی قابل اعتماد نبوده و هرشخصی می‌تواند طبق آیین و رفتارهای بهداشتی خود با مشورت پزشک نسبت به ختنه کردن اقدام نماید.

بیشتر بخوانید:

جمع‌بندی

  • انجام عمل ختنه برداشتن پوستی است که نوک آلت تناسلی را پوشانده است.
  • ختنه برای پسران تازه متولد شده در نقاط خاصی از جهان، از جمله ایران، رایج است.
  • ختنه نوزاد در منزل و به طور کلی ختنه در منزل امروزه به یک امر رایج تبدیل شده است. خیلی از افراد ترجیح می‌دهند انجام عمل ختنه به جای بیمارستان در منزل انجام شود. 
  • انجام عمل ختنه اطفال به دلایل مختلفی صورت می‌گیرد. گاهی اوقات نیاز پزشکی به ختنه وجود دارد، مانند زمانی که پوست ختنه گاه بیش از حد سفت است که نمی‌توان آن را به عقب باز کرد.
  • انجام عمل ختنه شستن آلت تناسلی را ساده‌تر می‌کند و به بهداشت افراد کمک بسیاری می‌کند.

در صورتی که ختنه انجام نشود چه اتفاقی می‌افتد؟

افراد در صورت ختنه نشدن ممکن است دچار عفونت ادراری شوند. آلت تناسلی ختنه نشده بهداشتی کمتری دارد، بسیاری معتقدند که انجام ندادن ختنه منجر به مشکلات ادراری مانند عفونت‌های دستگاه ادراری (UTIs) می‌شود.

فواید ختنه چیست؟

کاهش خطر ابتلا به برخی از بیماری‌های مقاربتی در مردا، . محافظت در برابر سرطان آلت تناسلی و خطر کمتر سرطان دهانه رحم در شرکای جنسی، پیشگیری از بالانیت (التهاب غده) و بالانوپوستیت (التهاب سر و ختنه گاه) از جمله فواید ختنه محسوب می‌شوند.

آیا ختنه لذت جنسی را کاهش می‌دهد؟

مطالعات با بالاترین کیفیت نشان می‌دهد که ختنه مردانه هیچ اثر نامطلوبی بر عملکرد جنسی، حساسیت، احساس جنسی یا رضایت جنسی ندارد.

آیا ختنه کردن دردناک است؟

درد پس از ختنه در بزرگسالان تحت بیهوشی عمومی با بلوک آلت تناسلی حین عمل خفیف تا متوسط است. درد شدید نادر است و بیشتر به عوارض مربوط می‌شود. بیماران جوان‌تر معمولاً ناراحتی بیشتری دارند.

حکم شرعی ختنه کردن چیست؟

از نظر اسلام، ختنه کردن بر همه مسلمانان واجب است، قبل از سن بلوغ انجام آن مستحب است و بعد از آن واجب است و اگر شخص ختنه نشده بر خودش واجب است که انجام دهد. همچنین افرادی که در بزرگسالی مسلمان می‌شوند نیز باید ختنه شوند.

یک نظر
  1. امیرعلی شعمخانی گفت

    سلاث
    بنده اهل مشهد هستم البته آدرس دقیق را نمیتوانم بدلایل امنیتی عرض کنم اما شمع هم داریم . بابت مسئله ی ختنه مزاحم شما شدم ، میخواستم بپرسم بنده بعد از 34 سال سن آیا جایز است که ختنه کنم ، البته نسبت به مقدار پوستی که جدا می شود فکر کنم تغییر جنسیت نیز لازم باشد . خوشحال می شوم شخص جناب دکتر پاسخ بنده را در اسرع وقت با نامه برایم بفرستد ، شاید بپرسید چطوری ، من خوبم شما چطوری ؟

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.