عفونت مقاربتی و بیماری جنسی STI

0 5,742
زمان مطالعه این مطلب: 5 دقیقه

بیش از 30 باکتری، ویروس و انگل مختلف تا به حال شناخته شده است که از طریق تماس جنسی منتقل می‌شوند. هشت مورد از این پاتوژن‌ها بیشترین مورد شایع انتقال بیماری‌ مقاربتی را به خود اختصاص داده‌اند. از این تعداد، 4 مورد در حال حاضر قابل درمان هستند که عبارتند از:

4 مورد دیگر عفونت‌های ویروسی(1) هستند که غیرقابل درمان هستند که شامل موارد زیر هستند:

بیماری‌های مقاربتی عمدتاً از طریق تماس جنسی از جمله رابطه جنسی واژینال، مقعدی و دهانی منتقل می‌شوند. برخی از بیماری‌های مقاربتی نیز می‌توانند در دوران بارداری، زایمان و شیردهی از مادر به کودک منتقل شوند. یک فرد می‌تواند بدون نشان دادن علائم بیماری (STI) به عفونت مقاربتی مبتلا شده باشد. علائم شایع بیماری‌های مقاربتی شامل ترشحات واژن، ترشحات مجرای ادرار یا سوزش در مردان، زخم‌های تناسلی و درد در ناحیه شکم است. در این مطلب از مجله سلامت کیوان قصد داریم تا شما را بیماری‌ جنسی و بیماری‌های مقاربتی آشنا کنیم تا روابط و زندگی سالم‌تری داشته باشید. با ما همراه باشید.

تأثیرات عفونت مقاربتی در زندگی افراد

بیماری‌های مقاربتی تأثیر عمیقی بر سلامت جنسی و باروری در سراسر جهان دارند. روزانه بیش از 1 میلیون نفر به بیماری مقاربتی دچار می‌شوند. در سال 2020، سازمان بهداشت جهانی 374 میلیون عفونت جدید با یکی از چهار بیماری مقاربتی را برآورد کرد:

  • کلامیدیا (129 میلیون)
  • سوزاک (82 میلیون)
  • سفلیس (7.1 میلیون)
  • تریکومونیازیس (156 میلیون)

 تخمین زده شد که بیش از 490 میلیون نفر در سال 2016 با عفونت دستگاه تناسلی (HSV) یا (هرپس) زندگی می‌کنند و تخمین زده می‌شود که 300 میلیون زن به عفونت (HPV)، عامل اصلی سرطان دهانه رحم، مبتلا هستند. همچنین حدود 296 میلیون نفر در سراسر جهان با هپاتیت B مزمن زندگی می‌کنند. هر دو عفونت (HPV) و هپاتیت B با واکسیناسیون قابل پیشگیری هستند.

عفونت های مقاربتی می‌توانند عواقب جدی فراتر از تأثیر فوری خود عفونت داشته باشند. بیماری‌های مقاربتی مانند تب‌خال، سوزاک و سیلیس می‌توانند خطر ابتلا به (HIV) را افزایش دهند.

کیت تشخیص STD - رادمان تشخیص پارس
کیت تشخیص STD – رادمان تشخیص پارس

انتقال عفونت های مقاربتی از مادر به کودک می‌تواند منجر به مرده‌زایی، مرگ نوزاد، تولد نوزاد با وزن کم و نارس، سپسیس، ذات‌الریه، ورم ملتحمه نوزادان و ناهنجاری‌های مادرزادی شود. تخمین زده شد که در سال 2016 تقریباً 1 میلیون زن باردار مبتلا به سفلیس فعال بودند که منجر به بیش از 350.000 پیامد نامطلوب تولد شد که از این تعداد 200.000 به عنوان مرده‌زایی یا مرگ نوزاد رخ داد.

عفونت (HPV) باعث سرطان دهانه رحم می‌شود. سرطان دهانه رحم چهارمین سرطان شایع در بین زنان در سراسر جهان است و در سال 2018 حدود 570000 مورد جدید از ابتلا به این بیماری گزارش شده است. همچنین باید بدانید که در هر سال با بیش از 311000 مورد مرگ و میر ناشی از سرطان دهانه رحم مواجه هستیم.

هپاتیت B منجر به مرگ 820.000 نفر در سال 2019 شد که بیشتر آن‌ها به دلیل سیروز و کارسینوم سلولی کبدی (سرطان اولیه کبد) بودند. بیماری‌های مقاربتی مانند سوزاک و کلامیدیا از علل اصلی بیماری التهابی لگن (PID) و ناباروری در زنان هستند.

در صورت استفاده صحیح و مداوم از کاندوم، کاندوم می‌تواند یکی از مؤثرترین روش‌های محافظت در برابر بیماری‌ مقاربتی از جمله (HIV) باشد. اگرچه کاندوم بسیار مؤثر است، اما محافظتی برای بیماری‌های مقاربتی که باعث زخم‌های خارج تناسلی می‌شوند (به عنوان مثال، سفلیس یا تبخال تناسلی) ارائه نمی‌کند. در صورت امکان، کاندوم باید در تمام رابطه جنسی واژینال و مقعدی استفاده شود.

بیشتر بخوانید:ب

علائم بیماری STI

همانطور که گفته شد، بیماری‌های مقاربتی STI ممکن است بدون علامت باشند و شخص می‌تواند بدون اینکه بداند که STI دارد،شریک زندگی خود را نیز به این بیماری مبتلا کند. علائم STI به طور کلی می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • ‌ترشح غیر معمول از واژن، آلت تناسلی یا مقعد
  • واژن درد و تیر کشیدن واژن هنگام ادرار کردن
  • ‌توده یا رشد پوست در اطراف اندام تناسلی یا پایین (مقعد)
  • ‌کهیر
  • ‌خونریزی غیر معمول واژینال
  • ‌خارش ناحیه تناسلی یا مقعد
  • ‌تاول و زخم در اطراف ناحیه تناسلی یا مقعد
  • ‌زگیل در اطراف ناحیه تناسلی یا مقعد
  • ‌زگیل در دهان یا گلو (این مورد بسیار نادر است)

واکسیناسیون عفونت مقاربتی STI

واکسن‌های ایمن و بسیار مؤثر برای 2 بیماری مقاربتی ویروسی هپاتیت B و (HPV) وجود دارد. این واکسن‌ها پیشرفت‌های عمده‌ای را در پیشگیری از بیماری‌های مقاربتی نشان داده‌اند. تا پایان سال 2020، واکسن (HPV) به عنوان بخشی از برنامه‌های معمول ایمن سازی در 111 کشور معرفی شد که بیشتر آن‌ها با درآمد بالا و متوسط ​​​​درآمد بودند.

‘گسترش تزریق واکسن HPV می‌تواند از مرگ میلیون‌ها زن در دهه آینده در کشورهای با درآمد کم و متوسط ​​جلوگیری کند.

تحقیقات برای تولید واکسن‌هایی علیه تب‌خال و اچ‌آی‌وی پیشرفته است و چندین واکسن در مراحل اولیه توسعه بالینی هستند. شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد واکسن پیشگیری از مننژیت (MemB) محافظت متقاطع در برابر سوزاک دارد. تحقیقات بیشتری در مورد واکسن کلامیدیا، سوزاک، سفلیس و تریکومونیازیس مورد نیاز است. سایر مداخلات زیست پزشکی برای جلوگیری از برخی بیماری‌های مقاربتی شامل ختنه مردان بالغ و میکروب کش‌هاست.

تشخیص عفونت های مقاربتی

تست‌های شناسایی دقیق برای بیماری مقاربتی به طور گسترده در کشورهای با درآمد بالا استفاده می‌شود. این موارد به ویژه برای تشخیص عفونت‌های بدون علامت مفید هستند. با این حال، آزمایش‌های شناسایی عمدتاً در کشورهای با درآمد کم و متوسط ​​در دسترس نیستند. در مواردی که آزمایش در دسترس است، اغلب گران است و از نظر جغرافیایی غیرقابل دسترس است و بیماران اغلب برای دریافت نتایج باید مدت زیادی صبر کنند. در نتیجه، پیگیری ممکن است با مشکل مواجه شود و مراقبت یا درمان ناقص باشد.

تنها آزمایش‌های ارزان و سریعی که در حال حاضر برای بیماری‌های مقاربتی موجود است برای سفلیس، هپاتیت B و (HIV) است. آزمایش سریع سفلیس در حال حاضر در برخی تنظیمات با منابع محدود استفاده می‌شود. یک آزمایش سریع دوگانه (HIV)/سفلیس اکنون در دسترس است که به موجب آن فرد می‌تواند از طریق یک انگشت و با استفاده از یک کارتریج آزمایشی برای (HIV) و سفلیس آزمایش شود. این تست‌ها دقیق هستند و می‌توانند نتایج را در 15 تا 20 دقیقه ارائه دهند و با حداقل تمرین به راحتی قابل استفاده هستند.

نشان داده شده است که آزمایش‌های سریع سفلیس تعداد زنان باردار آزمایش‌شده برای سفلیس را افزایش می‌دهد. با این حال، هنوز در اکثر کشورهای با درآمد کم و متوسط ​​به تلاش‌های بیشتری نیاز است تا اطمینان حاصل شود که همه زنان باردار در اولین ویزیت مراقبت‌های دوران بارداری آزمایش سفلیس را دریافت می‌کنند. چندین آزمایش سریع برای سایر بیماری‌های مقاربتی در دست توسعه هستند و پتانسیل بهبود تشخیص و درمان (STI) را دارند.

جمع بندی

  • بیماری‌های مقاربتی و بیماری جنسی تأثیر مخربی بر زندگی افراد می‌گذارد
  • راه‌ درمان قطعی برای بعضی از بیماری‌های مقاربتی وجود ندارد.
  • استفاده از کاندوم می‌تواند یکی از بهترین راه‌های پیشگیری از انتقال هرگونه بیماری مقاربتی باشد.
  • برای تشخیص ابتلا به این نوع بیماری‌ها می‌توان از تست‌های (STI) استفاده کرد.

آیا بیماری‌های مقاربتی قابل درمان هستند؟

سه بیماری مقاربتی باکتریایی (کلامیدیا، سوزاک و سفلیس) و یک بیماری مقاربتی انگلی (تریکومونیازیس) به طور کلی با رژیم‌های تک دوز موجود آنتی بیوتیک قابل درمان هستند.
برای تب‌خال و اچ آی وی، مؤثرترین داروهای موجود داروهای ضد ویروسی هستند که می‌توانند سیر بیماری را تعدیل کنند، اگرچه نمی‌توانند بیماری را درمان کنند.

برای هپاتیت B چه راه درمانی مناسب است؟

برای هپاتیت B، داروهای ضد ویروسی می‌توانند به مبارزه با ویروس و کاهش آسیب به کبد کمک کنند.

چه زمانی به پزشک برای STI مراجعه کنیم؟

اگر شخص دارای علائم و نشانه‌های STI است باید به پزشک مراجعه کند و همچنین اگر:
‌شریک جنسی شما علائم STI را دارد، اگر مقاربت بدون استفاده از کاندوم داشته‌اید، حتما به پزشک مراجعه نمائید.

شایع ترین بیماری مقاربتی دنیا چیست؟

HPV شایع ترین بیماری مقاربتی دنیا محسوب می‌شود.

نحوه درخواست آزمایش مقاربتی در منزل چگونه است؟

با ورود به صفحه آزمایش مقاربتی در منزل می‌توانید درخواست آزمایش مقاربتی در منزل خود را ثبت نمائید.

چرا باید به پزشک برای سلامت جنسی مراجعه کرد؟

کلینیک های سلامت جنسی مشکلات دستگاه تناسلی و مجاری ادراری را درمان می کنند.
در بیشتر مواقع نتیجه آزمایش سریعتر از معاینه پزشک عمومی حاضر میشود.
همچنین هیچ اطلاعاتی در مورد مراجعه فرد به کلینیک با پزشک عمومی یا هر شخص دیگری در خارج از کلینیک به اشتراک گذاشته نمیشود.

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.