پانیک اتک چیست؟ چه چیزی باعث حمله پانیک می شود؟

4 18,328
زمان مطالعه این مطلب: 5 دقیقه

آیا گاهی اوقات اضطراب و ترس شدیدی دارید که چند تا دقیقه طول می‌کشد؟ شاید قلب شما به تپش بیفتد، عرق کنید و احساس کنید که نمی‌توانید نفس بکشید یا به وضوح فکر کنید. آیا این حملات در زمان های غیرقابل پیش‌بینی و بدون هیچ محرک آشکاری رخ می‌دهند؟ احتمالا شما به پانیک اتک یا حمله پانیک دچار شده‌اید. پانیک اتک چیست؟ علائم حمله پانیک چیست؟ تا انتها با ما همراه باشید تا در این مقاله از مجله سلامت کیوان به پاسخ سوالات شما در این خصوص بپردازیم.

حمله پانیک عصبی چیست؟

حملات پانیک، پانیک اتک (panic attack) یا اختلال هراس باعث ایجاد احساس ترس ناگهانی و واکنش‌های فیزیکی شدید در پاسخ به موقعیت‌های معمولی و غیرخطرناک می‌شود. هنگامی که دچار حمله پانیک می‌شوید، ممکن است زیاد عرق کنید، در تنفس مشکل داشته باشید و به نظر برسد که دچار حمله قلبی شده‌اید. اختلال پانیک اتک زمانی ایجاد می‌شود که شما بیش از حد در مورد حملات پانیک نگران باشید یا رفتار خود را تغییر دهید تا دچار حمله پانیک نشوید.(1)

علائم پانیک اتک چیست؟

حملات پانیک به طور ناگهانی و بدون هشدار رخ می‌دهند. هیچ راهی برای توقف حمله پانیک پس از شروع آن وجود ندارد. علائم پانیک اتک معمولاً در عرض 10 دقیقه پس از شروع حمله به اوج خود میرسد و خیلی زود ناپدید می‌شوند. علائم حمله پانیک عبارتند از:

علائم حمله پانیک
علائم حمله پانیک
  • مورمور شدن یا بی حسی در انگشتان دست یا پا
  • احساس خفگی یا تنگی نفس
  • ترس از دست دادن کنترل
  • احساس مرگ
  • وحشت شدید
  • حالت تهوع
  • ضربان قلب بالا

علت حمله پانیک

اینکه چه عواملی باعث پانیک اتک می‌شوند، به طور واضح مشخص نیست. مغز و سیستم عصبی نقش کلیدی در نحوه درک و مدیریت شما از ترس و اضطراب دارند. اما طبق گفته محققان عوامل اساسی که ممکن است خطر حملات پانیک را افزایش دهند به شرح زیر می‌باشد(2):

اتفاقات زندگی: آشفتگی در زندگی شخصی یا شغلی، از جمله از دست دادن عزیزان می‌تواند اضطراب زیادی ایجاد کند که ممکن است باعث ایجاد حملات پانیک شود.

سابقه خانوادگی: اختلالات اضطرابی، از جمله اختلالات پانیک، اغلب در خانواده‌ها دیده می‌شود.

مسائل مربوط به سلامت روان: افرادی که دارای اختلالات اضطرابی، افسردگی یا سایر بیماری‌های روانی هستند، بیشتر مستعد حملات پانیک هستند.

مشکلات سوء مصرف مواد: اعتیاد به الکل و مواد مخدر می‌تواند خطر حملات پانیک را افزایش دهد.

تغییرات هورمونی: تغییرات هورمونی یا عوارض برخی داروها ممکن است روی عملکرد شیمیایی مغز تأثیر بگذارد و باعث حمله پانیک در افراد شود.

بیشتر بخوانید:

مدیریت یا درمان حمله پانیک

روان درمانی، داروها یا ترکیبی از آنها در توقف و درمان پانیک اتک بسیار موثر هستند. مدت زمانی که به درمان نیاز دارید بستگی به شدت مشکل شما و میزان پاسخ شما روش‌های درمان دارد. گزینه‌های درمانی عبارتند از:

روان درمانی: درمان شناختی رفتاری (CBT) نوعی روان درمانی یا گفتار درمانی است. در این روش شما افکار و احساسات خود را با یک متخصص سلامت روان، مانند یک مشاور یا روانشناس در میان می‌گذارید. این متخصص به شناسایی محرک‌های حمله پانیک کمک می‌کند تا بتوانید تفکر، رفتار و واکنش‌های خود را تغییر دهید. با شروع واکنش متفاوت به محرک‌ها، حملات کاهش یافته و در نهایت متوقف می‌شوند.

داروهای ضدافسردگی: برخی از داروهای ضد افسردگی می‌توانند حملات پانیک را کمتر یا شدت آن را کاهش دهند.

داروهای ضد اضطراب: بنزودیازپین‌ها رایج‌ترین داروهای ضد اضطراب هستند که برای درمان و پیشگیری از حملات پانیک تجویز می شوند.

درمان خانگی پانیک اتک

می‌توان با جلوگیری از مصرف الکل و مواد محرک مانند کافئین و همچنین داروهای اعتیاد آور، علائم حملات را کاهش داد. همچنین داشتن یک سبک زندگی سالم می‌تواند به افرادی که دچار این اختلال هستند کمک بسیاری کند. انجام یک برنامه منظم ورزشی مانند یوگا و مدیتیشن، اجتناب از مصرف محرک‌‌ها و داشتن خواب کافی می‌تواند علائم حملات را کاهش و از آنها جلوگیری کند.

عوارض حملات پانیک چیست؟

بسیاری از افردای که دچار حملات پانیک عصبی می‌شوند اغلب دچار ترس از محیط هایی شلوغ، مانند مترو و مکان‌های عمومی هستند. از این رو از محیط‌های فوق اجتناب می‌کنند. گاهی اوقات این ترس‌ها به قدری شدید هستند که بیمار قادر به خروج از منزل به تنهایی نمی‌باشد و حتما یک نفر باید او را همراهی کند. در اینگونه موارد حتی ممکن است بیمار از رفتن به محل کار خودداری کند.

حملات پانیک قابل درمان هستند. اما متأسفانه، بسیاری از افراد به دلیل خجالت از گرفتن مشاوره، فرایند درمان خود را به تعویق می اندازند. حملات پانیک درمان نشده یا اختلال پانیک می‌تواند در توانایی شما برای لذت بردن از زندگی اختلال ایجاد کند. ممکن است موارد زیر نیز برای شما اتفاق افتد:

اضطراب پیش بینی کننده: احتمال حمله پانیک باعث ایجاد اضطراب شدید می‌شود.

فوبیا: فوبیا ترس شدید و غیرمنطقی از چیزی خاص است. به عنوان مثال، آکروفوبیا ترس از ارتفاع است، در حالی که کلاستروفوبیا ترس از فضاهای بسته است.

آگورافوبیا: تقریباً دو سوم افراد مبتلا به اختلال پانیک اتک دچار آگورافوبیا می‌شوند. این اختلال اضطراب باعث می‌شود از قرار گرفتن در مکان‌ها یا موقعیت‌هایی که ممکن است حمله پانیک رخ دهد، بترسید. ترس می‌تواند به حدی شدید شود که شما برای ترک خانه خود بیش از حد می‌ترسید.

جلوگیری از حمله پانیک

پزشکان می‌تواند به شما کمک کند تا محرک‌هایی را که باعث حملات پانیک می‌شوند شناسایی کنید. در طول روان درمانی، استراتژی‌هایی را برای مدیریت محرک‌ها و جلوگیری از حمله یاد می‌گیرید. همچنین می‌توانید این اقدامات را برای کاهش احتمال ابتلا به حملات پانیک انجام دهید:

  • مصرف کافئین را کاهش دهید.
  • رژیم غذایی سالم داشته باشید.
  • استرس خود را مدیریت کنید.
  • قبل از مصرف مکمل های گیاهی یا داروهای بدون نسخه با پزشک خود مشورت کنید.

چه زمانی باید با دکتر تماس بگیرم؟

اگر حملات پانیک بر بروی زندگی روزانه شما تاثیر میگذارد، باید در اولین فرصت به دنبال یک روانشناس یا روانپزشک خوب بگردید. همچنین در صورت داشتن موارد زیر، حتما به پزشک متخصص مراجعه نمائید:

  • اضطراب مزمن که در زندگی روزمره اختلال ایجاد می‌کند
  • مشکل در تمرکز
  • تحریک پذیری شدید
  • ترس از ترک خانه (اگورافوبیا)

جمع بندی

با خواندن این مقاله متوجه شدید پانیک اتک چیست و چه علائمی دارد و همچنین با درمان و روش جلوگیری از آن آشنا شدید. بیماری پانیک اتک یکی از انواع اختلالات اضطرابی است که افراد بدون علت مشخصی در زمان‌های مختلف به طور ناگهانی به آن دچار می‌شوند. افراد در طول حمله پانیک احساس ترس و نگرانی شدیدی می‌کند اما دلیل واضحی برای احساس آن‌ها وجود ندارد.

حملات پانیک می‌توانند بسیار ناراحت کننده باشند. اگرچه آنها از نظر جسمی مضر نیستند، اما می‌توانند بر سلامت روان افراد تأثیر بسیاری بگذارند و شما را از انجام کارهایی که دوست دارید باز دارند. همچنین حمله پانیک می‌تواند بسیار ترسناک باشند. هنگامی که این حملات رخ می‌دهند، ممکن است فکر کنید که کنترل خود را از دست داده اید، دچار حمله قلبی شده‌اید یا حتی در حال مرگ هستید. با این‌حال این نکته را به خاطر داشته باشید که اگر به طور مداوم دچار حمله پانیک می‌شوید و حمله پانیک بر بروی زندگی روزانه شما تاثیر منفی گذاشته استف بهتر است به یک پزشک متخصص سلامت روان مراجعه کرده تا نسبت به درمان و بهبود شرایط خود اقدام کنید.

حملات پانیک عصبی چیست؟

حمله پانیک باعث ایجاد احساس ترس ناگهانی و واکنش‌های فیزیکی شدید در پاسخ به موقعیت‌های معمولی و غیرخطرناک می‌شود. هنگامی که دچار حمله پانیک می‌شوید، ممکن است زیاد عرق کنید، در تنفس مشکل داشته باشید و به نظر برسد که دچار حمله قلبی شده اید.

چه چیزی باعث حملات پانیک می‌شود؟

اینکه چه عواملی باعث حملات پانیک می‌شوند، به طور واضح مشخص نیست. اما طبق گفته محققان عوامل اساسی که ممکن است خطر حملات پانیک را افزایش دهند شامل: اتفاقات زندگی، سابقه خانوادگی، مسائل مربوط به سلامت روان، مشکلات سوء مصرف مواد و تغییرات هورمونی هستند.

چگونه می‌توانیم از حملات پانیک جلوگیری کنم؟

پیشگیری از حملات پانیک سخت است، با اینحال می‌توان با جلوگیری از مصرف الکل و مواد محرک مانند کافئین و همچنین داروهای اعتیاد آور، علائم حملات را کاهش داد.

آیا حمله پانیک درمان دارد؟

حمله پانیک قابل درمان است و با مراجعه به پزشک می‌توان این بیماری را درمان کرد. در صورتی که به پزشک مراجعه نکنید، امکان تشدید این بیماری وجود دارد. پس در اسرع وقت برای درمان به پزشک مراجعه کنید.

منبع clevelandclinic mayoclinic
4 نظر
  1. نسرین گفت

    سلام چهار ساله دچار پانیک هستم دکترهای زیادی رفته ام ولی نتیجه ایی نگرفته ام فقط مسکن می‌نویسند که تاثیری نمی گذارد فقط الپرازولارم موثر بود درد وحشتناکی در قفسه سینه حس میکنم آرزوی مرگ میکنم آن موقع بعصی روزها بین سه تا ۷ بار اتفاق می‌افتد هر بار بین ۳تا ۷ دقیقه طول می‌کشد ۶۵ سالم است . خواهشا راهنماییم کنید در کرج زندگی میکنم و تهران رفتن برایم خیلی مشکل است یک پزشک خوب برام معرفی کنید .

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      ضمن آرزوی سلامتی، شما می‌توانید با برترین متخصصان روان در تهران مشاوره تلفنی یا آنلاین داشته باشید. جهت دریافت اطلاعات بیشتر، شماره تماس خود را در پاسخ به همین پیام ارسال نمائید (شماره شماه منتشر نخواهد شد) و یا با شماره 09021969607 تماس حاصل فرمائید.

  2. ذت8 گفت

    من شدیدا اظطراب و ترس ترک خانه درحالی که عاشق بیرون رفتنم از تلفن زدن خرید کردن آرایشگاه رفتن که مثله شکنجه برام میمونه تا وقتی برگردم هزار میمیرم و زنده میشم از جایی که فروشندش زن باشه و آدم تو فروشگاه باشه.. و اینا بخاطره تجربیات تلخمه که تمومم نمیشن هر کی جا من بود یا مغزش پوکی ده بود یا ایست قلبی کرده بود

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      ضمن آرزوی سلامتی برای شما
      توصیه می‌کنیم حتما این موارد رو با یک متخصص روان درمیان گذارید تا راه حل برای بهبود مشکل شما ارائه دهند.

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.