ویروس جدید کبدی چیست؟ آیا واکسن کرونا باعث این بیماری شده؟

2 8,358
زمان مطالعه این مطلب: 5 دقیقه

هنوز پرونده ویروس کرونا بسته نشده که خبرگزاری‌ها هرروز خبر بیماری جدیدی را منتشر می‌کنند و از علائم و گرفتاری به آن بیماری می‌نویسند. اینطور که مشخص است بعد از کرونا، آبله میمونی، تب کریمه کنگو و ویروس اسهال استفراغ جدید حالا نوبت به بیماری جدیدی رسیده که کبد انسان را درگیر می‌کند. آیا این بیماری مربوط به کروناست؟ آیا افراد واکسینه شده کرونا باید نگران این بیماری باشند؟ این بیماری بیشتر چه کسانی را درگیر می‌کند؟ علائم آن چیست؟ در این مقاله از مجله سلامت کیوان به پاسخ به این سوالات و بیشتر درباره ویروس جدید کبدی خواهیم پرداخت.

درباره ویروس جدید کبدی

بیماری مرموز کبدی که به نام mysterious liver disease شناخته می‌شود، اولین بار در دی ماه 1400 در کشور بریتانیا شناسایی و به گفته CDC تاکنون در حدود 20 کشور جهان شیوع داشته است و حدود 300 نفر را مبتلا کرده است؛ اما هنوز منشاء و نوع این بیماری مشخص نشده است. برخی از پژوهشگران معتقدند این بیماری از آدنوویروس نوع 41 است و می‌تواند منجر به هپاتیت و عفونت در سایر اندام‌های بدن شود. آدنوویروس، بیماری مسری و شناخته شده‌ایست که در کودکان و بزرگسالان باعث ایجاد بیماری‌های گوارشی و تنفسی می‌گردد.

آزمایشات انجام شده بر روی مبتلایان به این بیماری نشان داده که در حدود 75 درصد افراد آدنو ویروس تایید شده است و به احتمال خیلی زیاد این بیماری با آدنو مرتبط است. برخی کارشناسان این بیماری را حاصل ترکیب ژنتیکی هپاتیت جهش یافته می‌دانند که منجر به تحریک آسان‌تر کبد می‌شود. پزشکان این بیماری را هپاتیت حاد شدید و برخی التهاب شدید کبد می‌خوانند.

آزمایش انواع هپاتیت و درمان آن
انواع هپاتیت

مطالب مرتبط:

علائم ویروس جدید کبدی

کارشناسان تخمین زده‌اند تقریبا یک سوم موارد نارسایی حاد کبدی، بدون علامت است؛ اما به طور کلی آدنوویروس‌ها که برخی مقدمه بیماری کبدی جدید می‌دانند، علائمی مانند تب و گلودرد خفیف داشته و در موارد جدی‌تر می‌تواند به بافت کبد نفوذ کرده و منجر به آسیب کبدی و اسهال و استفراغ شود. همچنین علائم هپاتیت مانند، زردی چشم، تیرگی ادرار، خارش پوست، درد مفاصل، از دست دادن اشتها و درد معده نیز می‌تواند از نشانه‌های ابتلا به این ویروس باشد. مبتلایان به این ویروس معمولاً نیاز به بستری شدن دارند و حدود 14 درصد از افراد بستری شده نیاز به پیوند کبد داشته‌اند. در این میان 5 کودک هم جان خود را از دست داده است.

چه افرادی در معرض ابتلا به ویروس جدید کبدی هستند؟

متاسفانه این بیماری بیشتر، کودکان را درگیر می‌کند و گاهی اوقات آن‌هارا به کام مرگ می‌کشاند. والدین باید مراقبت بیشتری از فرزندان خود داشته باشند و در صورت مشاهده علائم ذکر شده حتما به پزشک مراجعه کنند. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی (WHO) اکثر کودکان مبتلا کمتر از 5 سال سن داشته‌اند، اما موارد ویروس جدید کبدی تا 16 سالگی نیز گزارش شده است. نکته عجیب آن است که هپاتیت و بیماری‌های کبدی معمولا در کودکانی شناسایی می‌شد که سیستم ایمنی ضعیفی داشتند، اما ویروس جدید کبدی در افراد با سیستم ایمنی طبیعی نیر رخ می‌دهد.

دکتر ایستربروک، پزشک بیماری‌های عفونی سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد: این ویروس جدید کبدی هیچ ارتباطی با منطقه جغرافیایی خاص، غذاها یا حیوانات خاص، سفر و یا قشر خاصی ندارد، درحال بررسی همه علل عفونی و غیرعفونی ممکن هستیم.

شیوع ویروس جدید کبدی در ایران

ویروس جدید کبد اولین بار در دی ماه 1400 در کشور بریتانیا شناسایی شد و رفته رفته در دیگر کشورهای جهان گسترش یافت. با توجه به سرایت پذیری این ویروس و گسترش آن در کشورهای اروپایی و اخیرا شناسایی یک مورد در کشور ژاپن، نمیتوان بعید دانست که این ویروس به ایران هم برسد.

دکتر علیرضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی گفت: تاکنون (خرداد 1401) موردی از این بیماری در داخل کشور شناسایی نشده است. کارشناسان و متخصصان عفونی بسیاری این ویروس را جدی دانسته و هشدار به جهت پیشگیری همه گیری این ویروس را اعلام کرده‌اند.

دکتر ایمی ادوارز در مصاحبه‌ای بیان کرد: هنوز مشخص نیست که شیوع این بیماری چقدر جدی خواهد بود و تا حد زیادی به میزان گسترش آن در ماه‌های آینده بستگی دارد. آدنو ویروس همیشه بوده است و مخصوص فصل خاصی هم نیست. اگر بیماری جدید کبد شدیدتر از آدنو ویروس باشد که باعث آسیب کبد در کودکان شود بسیار نگران کننده خواهد بود. اما هنوز این احتمال و احتمال همه گیری قطعی نیست و نمی‌توان نتیجه گیری کرد.

علائم انواع هپاتیت
ارتباز ویروس جدید کبدی با کرونا

ارتباط ویروس جدید کبدی با کرونا و واکسن کرونا

هنوز به طور قطعی علت ابتلا به این ویروس مشخص نیست. برخی ویروس جدید کبدی را با کرونا و برخی به تزریق واکسن کرونا ارتباط می‌دهند. تست PCR کرونای برخی از کودکان مبتلا به این بیماری مثبت بوده ولی نمی‌توان گفت این ویروس مستقیماً با کرونا ارتباط دارد؛ چراکه فقط 15 درصد مبتلایان، به بیماری کرونا هم مبتلا بوده‌اند. همچنین فرضیه‌ افرادی که این بیماری را به عوارض واکسن کرونا ارتباط می‌دهند باید بیشتر بررسی کرد، زیرا تعداد زیادی از کودکان مبتلا، واکسن کرونا تزریق نکرده بودند.

می‌توان گفت افرادی که از قبل به کرونا مبتلا شده‌اند ممکن است علائم شدیدتری را تجربه کنند. همچنین طبق مقاله‌ای در مجله پزشکی Lancet دانشمندان اثبات کرده‌اند ترکیب کووید طولانی و عفونت آدنوویروس می‌تواند باعث واکنش سیستم ایمنی آسیب‌رسان به کبد شود. همچنین در مطالعه ای توسط دانشگاهی در آمریکا بیان شده که کودکانی که به کووید 19 مبتلا شده‌اند به طور قابل توجهی در معرض خطر آسیب کبدی هستند.

مطالب مرتبط:

انتقال و سرایت پذیری ویروس جدید کبدی

همانطور که گفته شد این بیماری مسری است و قابلیت انتقال به افراد دیگر را داراست. دکتر پرشار، رئیس بخش بیماری‌های ویروسی CDC بیان کرد: این ویروس از طریق میکروب‌های موجود در مدفوع پخش می‌شود و باعث مشکلات گوارشی از جمله اسهال و استفراغ می‌شود. همچنین در طی آزمایشی دانشمندان به موردی برخوردند که در کبد یکی از افراد مبتلا، این ویروس شناسایی نشد ولی در خون وی وجود ویروس مشهود بود.

راهکارهای پیشگیری از ویروس جدید کبدی

مرکز UKHSA اعلام کرد: به جهت پیشگیری از ابتلای به این بیماری، اقدامات بهداشتی اولیه مانند شستشوی کامل دست‌ها، نظارت بر رعایت بهداشت توسط کودکان و بهداشت کامل تنفسی به کاهش شیوع بسیاری از عفونت‌ها از جمله آدنوویروس کمک کننده است. همچنین کودکان و افرادی که عفونت گوارشی از جمله اسهال و استفراغ را تجربه می‌کنند باید قرنطینه را رعایت کرده و تا 2 روز پس از بهبود علائم به مدرسه و مکان‌های عمومی مراجعه نکنند.

در صورتی که کودک شما علائم و مشکلات ذکر شده را بروز داد فورآ به پزشک مراجعه کرده تا آزمایشات و بررسی‌های لازم جهت یافتن علت بیماری و درمان انجام شود.

آیا ویروس جدید کبدی مانند کرونا همه گیر خواهد شد؟

با توجه به مسری بودن این ویروس، امکان شیوع آن در جهان هست ولی به صورت محدود؛ زیرا انتقال این ویروس بسیار ضعیف تر و به گستردگی سرایت پذیری کرونا نخواهد بود.

ویروس جدید کبدی به ایران رسیده است؟

خیر؛ به گفته رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی کشور، این ویروس تاکنون (خرداد 1401) به ایران نرسیده است. البته با توجه به شناسایی یک مورد از این بیماری در کشور ژاپن احتمال رسیدن آن به ایران بعید نیست.

بیماری جدید کبد چه علائمی دارد؟

علائم این بیماری با توجه به شناخته نشدن این بیماری مختلف است و از بیماری‌های مشابه می‌توان نتیجه گرفت که شامل: تب و گلودرد خفیف، اسهال و استفراغ، زردی چشم، تیرگی ادرار، خارش پوست، درد مفاصل، از دست دادن اشتها و درد معده می‌باشد.

منبع cnbc.com nbcnews.com usnews.com
2 نظر
  1. حسین قلی زاده گفت

    سلام حال شما خوبین این علایم رو که شما گفیتن مادر منم داره دقیقا

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقت بخیر
      ضمن آرزیوی سلامتی، لطفا در اولین فرصت به پزشک جهت انجام معاینات لازم مراجعه نمائید.

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.