هشدار شیوعی دیگر! ویروس جدید BtSY2؛ ویروسی شبیه به کرونا

5 14,657
زمان مطالعه این مطلب: 5 دقیقه

BtSY۲ گونه جدیدی از خانواده ویروس کرونا است، اما از سویه‌های کرونا نیست. کرونا برای اولین بار از جمهوری خلق چین نشأت گرفت که در نتیجه این بیماری میلیون‌ها نفر در دنیا جان خودشان را از دست دادند. موارد ابتلا به کرونا در برخی کشورها رو به افزایش و در برخی دیگر کشورها در سراسر جهان رو به کاهش است. گفته می‌شود یک ویروس شبیه کرونا که پتانسیل آلوده کردن یک نفر از هر پنج نفر را دارد، در خفاش های جنوب غربی چین کشف شده‌اند.

ویروس جدید BtSY۲ چیست؟ علائم آن چیست؟ آیا ویروس جدید BtSY2 مانند کرونا مسری است؟ تا انتهای این مقاله از مجله سلامت کیوان با ما همراه باشید تا به پاسخ سوالات شما درباره این ویروس جدید بپردازیم.

بیشتر بخوانید: هشدار موج جدید کرونا در ایران؛ پیک هشتم کرونا در 1402

ویروس جدید BtSY۲ چیست؟

به گفته دانشمندان، 5 ویروس جدید وجود دارد که قابلیت جهش به انسان را داراست. یک ویروس جدید به نام BtSY2 شبیه به کرونا ویروس در خفاش‌های ساکن در جنوب چین پیدا شده است که می‌تواند یکی از این 5 ویروس باشد. به گفته دانشمندان، یکی از پنج ویروس بسیار خطرناک کشف شده در خفاش‌ها در استان یوننان چین، مسئول طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها هم در انسان و هم در حیوانات است. ویروس جدیدی که می تواند از حیوانات به انسان منتقل شود در چین شناسایی شده است.

نحوه انتقال ویروس جدید BtSY2 به انسان

ویروس BtSY۲ نیز مانند کرونا ویروس دارای یک دامنه اتصال گیرنده است. دامنه اتصال گیرنده، یک بخش کلیدی از پروتئین‌هایی هستند که برای اتصال به سلول‌های انسان استفاده می‌شوند. این روند مشابه روند ابتلا به ویروس کرونا است که نشان می‌دهد این ویروس می‌تواند به انسان‌ها نیز منتقل شود. این مطالعات توسط دانشمندان دانشگاه سون یات سن (SYSU) چین، و موسسه کنترل بیماری‌های بومی یوننان و دانشگاه سیدنی (USYD) انجام شده است. این گروه پژوهشی در مورد شیوع یک بیماری جدید هشدار داده‌اند. به این نوع بیماری زئونوز (Zoonosis) نیز گفته می‌شود که به معنی بیماری های مشترک بین انسان و جانوران هستند، زئونوز بیماری‌ است که توسط پاتوژن‌های منتقل‌ شده از حیوانات به انسان ایجاد می‌شود.

دانشمندان می‌گویند ویروسی که در لانه خفاش‌ها در جنوب غربی چین کشف شده است، یکی از پنج ویروس خطرناکی است که پتانسیل آلوده کردن انسان ها را دارد. اعلام شده که این ویروس (BtSY۲) نام گذاری شده است. همچنین این ویروس جدید ارتباط نزدیکی با ویروس (SARS-CoV-۲) و ویروس کووید-۱۹ دارد. همچنین استان یوننان که در جنوب غربی چین واقع شده، پیشتر به عنوان یک کانون برای گونه‌های مخلتفی از خفاش‌ها و ویروس‌های منتقل‌شده از آنها شناسایی شده است.

ویروس جدید BtSY2
ویروس جدید BtSY2

در بین نمونه های جمع آوری شده از خفاش های که در استان یوننان در جنوب غربی چین کشف شده بودند، تعدادی از ویروس‌های بیماری‌زا و قابل سرایت به انسان از جمله نمونه های نزدیک به کروناویروس (سندرم حاد تنفسی) مانند ویروس‌های (RaTG۱۳۱۳) و (RpYN۰۶۱۴) نیز در آنجا شناسایی شده‌اند.

دانشمندان، نمونه‌های متعلق ۱۴۹ خفاش از ۱۵ گونه مختلف را در شش شهر استان یوننان چین جمع‌آوری کردند. RBA از نمونه‌ها استخراج شد سپس برای هر خفاش به صورت جداگانه تحت بررسی قرار گرفت. در پی این آزمایش دانشمندان در مورد فراوانی ویروس‌‌های بسیاری که از یک خفاش به طور همزمان پیدا شده بود، اظهار نگرانی کردند.

پروفسور جاناتان بال ویروس‌شناس مطرح دانشگاه ناتینگهام درباره این پژوهش گفت: ویروس‌های موجود در بدن این خفاش ها بخش‌هایی از رمز ژنتیکی خود را عوض میکنند. این فرآیندی است که به عنوان ترکیب مجدد نیز شناخته می‌شود و کمک می‌کند تا پاتوژن‌های جدیدی تشکیل شوند.

مهم ترین نکته این است که خفاش‌ها می‌توانند گونه‌های زیادی از ویروس‌ها را در بدن خود جای دهند و به طور همزمان میزبان تمام این ویروس‌ها باشند. شیوع این گونه جدید از ویروس همزمان با ویروس‌های مرتبط مانند کروناویروس و آنفولانزا، این فرصت را می‌دهند تا بخش‌های حیاتی از اطلاعات ژنتیکی را مبادله کند و سویه‌های جدیدی را تشکیل دهند.

با این‌حال، براساس داده های رسمی دفتر ملی بهداشت جمهوری خلق چین، در ۲۵ نوامبر ۳۵،۱۸۳ مورد جدید ابتلا به کرونا گزارش شده است که ۳۳،۷۰۹ نفر از آن ها علائم کرونا را نشان داده اند و ۳۱،۴۷۴ نفر از آن ها این علائم را نداشته اند.

علائم احتمالی ویروس جدید BtSY2 چیست؟

طبق مطالعاتی که بر روی ویروس جدید BtSY2 انجام شده است به نظر می‌رسد این ویروس علائمی مشابه با دیگر زیرسویه‌های بیماری کرونا ویروس داشته باشد، از این جهت که BtSY۲ گونه جدیدی از خانواده ویروس کرونا می‌باشد، یکی از علائم احتمالی آن از دست دادن حس بویایی یا چشایی است.

برخی دیگر از علائم احتمالی ابتلا به ویروس جدید BtSY2 عبارتند از:

چگونه از ویروس جدید BtSY2 و شیوع پیک جدید این بیماری جلوگیری کنیم؟

قطعاً تاکنون این موارد را زیاد شنیده‌اید، اما هنوز هم ماسک، فاصله گذاری اجتماعی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی اقدامات مهمی هستند که می‌توانیم برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا انجام دهیم. حالاکه آمار کرونا در کشور رو به کاهش است، باید توجه کنیم و با رعایت نکاتی ساده از شیوع دوباره یک بیماری جدید جوگیری کنیم. در ادامه به برخی نکاتی که باید برای جلوگیری و مهار پیک جدید کرونا لازم است رعایت کنیم عبارتند از:

  • از ماسک با کیفیت استفاده کنید

هنگام انتخاب ماسک، به میزان مناسب بودن آن توجه کنید. هنوز هم استفاده از ماسک یکی از مهم ترین اقدامات پیشگیرانه از شیوع ویروس جدید BtSY2 است. به همین دلیل بهتر است که با زدن ماسک، شانس ابتلا به ویروس در خود و اطرافیان را کاهش دهیم.

  • فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنید

 تنها راه قطع زنجیره و مهار پیک کرونا و شیوع ویروس جدید BtSY2 رعایت فاصله گذاری اجتماعی است. حتی الامکان از حضور در محیط‌های بسته و شلوغ خودداری نمائید و در صورت حضور حتماً از ماسک استفاده نمائید.

  • تست PCR کرونا انجام دهید

یکی از بهترین روش‌ها جهت کاهش تعداد مبتلایان، انجام تست کرونا می‌باشد. در صورتی که علائم مربوط به کرونا را دارید، در اولین قدم خود را قرنطینه کرده و به نزدیکان و افرادی که با آن‌ها تماس داشته‌اید و ممکن است ناقل بیماری باشند اطلاع دهید. پس از گذشت 2 روز از شروع علائم نسبت به انجام تست PCR اقدام نمائید. همچنین به جهت کاهش این زنجیره از مراجعه به آزمایشگاه خودداری کرده و در منزل اقدام به انجام نمونه گیری نمائید. آزمایشگاه کیوان امکان انجام تست کرونا در منزل را برای شما فراهم کرده است تا با آسودگی خاطر از خدمات آزمایشگاهی با کیفیت بالا در منزل استفاده نمائید.

آیا ویروس جدید BtSY2 همان سویه جدید کروناست؟

خیر، با توجه به اینکه، ویروس جدید شباهت بسیاری به ویروس کرونا دارد و از خانواده این ویروس می‌باشد؛ اما با کرونا متفاوت است و ویروس جدیدی شناخته می‌شود.

ویروس جدید BtSY۲ چیست؟

به گفته دانشمندان، 5 ویروس جدید وجود دارد که قابلیت جهش به انسان را داراست. یک ویروس جدید به نام BtSY2 شبیه به کرونا ویروس در خفاش‌های ساکن در جنوب چین پیدا شده است که می‌تواند یکی از این 5 ویروس باشد.

انتقال ویروس جدید BtSY2 به انسان چگونه است؟

ویروس BtSY۲ نیز مانند کرونا ویروس دارای یک دامنه اتصال گیرنده است. دامنه اتصال گیرنده، یک بخش کلیدی از پروتئین‌هایی هستند که برای اتصال به سلول‌های انسان استفاده می‌شوند. این روند مشابه روند ابتلا به ویروس کرونا است که نشان می‌دهد این ویروس می‌تواند به انسان‌ها نیز منتقل شود.

5 نظر
  1. علیرضا گفت

    تا کی باید هی زیر سویه بیاد
    دوباره تو این دم عیدی همه مبتلا شدند نوع جدید سردرد و تب و بدن درد و سرفه وحشتناک داره تا جایی که انگار گلوی ادم می خواد پاره بشه
    چرا ملت رعایت نمی کنند خدا!

  2. گفت

    مرسی میثم جان میتونی نظرتو برای خودت نگه داری

  3. رزپ گفت

    خدا لعنت کنه این چین را ک مسبب همه چیز و بیماری هست… این دولت احمق ما اینایی ک میری کریسمس را دیگه ب کشور راه نده یا قرنطینه کنه.
    برای کشورم بد نشد ک جلوی آشوبا را با این ترفند بگیره🤣🤣🤪😜👏

    1. میثم تمار گفت

      تازه اینا چیزی نیستند که شک نکنید روایت شده که قبل از ظهور انواع بیماری کل جهان را فراخواهد گرفت که کرونا یک نوع آن بود بعد کرونا کلی بیماری ها ظهور خواهد کرد که آخرین آنها جنگ جهانی Zهم که فیلمشم موجوده یعنی جنگ بیولوژیکی مردم همدیگر را خواهند کشت ازطریق بیماری بنام زامبی

      1. محمد گفت

        فیلم های ترسناک زیاد میبینی فقط اون قسمتش که مربوط به ظهور هست مال کدوم فیلمه

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.