علائم و روش های درمان سرطان کبد را بشناسید

10 19,116
زمان مطالعه این مطلب: 5 دقیقه

درمان سرطان کبد از روش‌های مختلفی انجام می‌شود. از آنجایی که کبد از انواع مختلفی از سلول تشکیل شده، تومورهای مختلفی ممکن است در آن تشکیل شوند. هر کدام از آن‌ها با توجه به علت و نوع سلول درمان متفاوتی دارد. تعداد، اندازه، محل تومور، میزان گسترش آن به محل‌های دیگر و عملکرد کبد عواملی هستند که در انتخاب نوع درمان سرطان کبد مؤثرند.

در این مقاله از

سرطان کبد چیست؟

این نوع سرطان زمانی رخ می‌دهد که سلول‌های کبد با سرعت غیرطبیعی رشد می‌کنند و توموری را تشکیل می‌دهند که می‌تواند بدخیم (سرطانی) یا خوش خیم (غیر سرطانی) باشد. هنگامی که رشد این سلول‌های سرطانی در کبد آغاز شود، آن موقع فرد به سرطان اولیه کبد مبتلا شده است.

کارسینوم هپاتوسلولار یک سرطان کبد با سلول‌های کبدی تمایز نیافته است. اکثر افراد مبتلا به کارسینوم هپاتوسلولار (HCC) یا سرطان کبد تا زمانی که بیماری پیشرفته نشده باشد، علائمی ندارند. کبد در قسمت راست، زیر دیافراگم و بالای شکم شما قرار دارد. انواع مختلفی از سرطان می‌تواند در کبد ایجاد شود. شایع ترین نوع سرطان کبد، کارسینوم سلول های کبدی است(1) که از نوع اصلی سلول‌های کبدی (هپاتوسیت) شروع می‌شود. سایر انواع سرطان کبد، مانند کلانژیوکارسینوم داخل کبدی و هپاتوبلاستوما، کمتر شایع هستند.

سرطان کبد چیست
سرطان کبد چیست

سرطانی که به کبد سرایت می‌کند رایج تر از سرطانی است که در سلول‌های کبدی شروع می‌شود. سرطانی که در ناحیه دیگری از بدن – مانند روده بزرگ، ریه یا سینه – شروع می‌شود و سپس به کبد سرایت می‌کند، به جای سرطان کبد، سرطان متاستاتیک نامیده می‌شود. این نوع سرطان از روی اندامی که مبدأ شروع سرطان است نام‌گذاری شده است – مانند سرطان کولون متاستاتیک برای توصیف سرطانی که از روده بزرگ شروع شده و به کبد گسترش می‌یابد.

بیشتر بخوانید:

علائم سرطان کبد

بسیاری از افراد در مراحل اولیه سرطان کبد، علائمی را تجربه نمی‌کنند. هنگامی ‌که علائم ظاهر می‌شوند، ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • ناراحتی، درد و حساسیت شکمی
  • زردی پوست و سفیدی چشم که به آن زردی گفته می‌شود
  • مدفوع سفید و گچی
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • به راحتی کبود شدن یا خونریزی کردن
  • ضعف
  • خستگی

مطالب مرتبط:

مراحل سرطان کبد

برای کمک به درمان و تعریف پیش آگهی سرطان کبد، پزشکان پیشرفت این بیماری را به چهار مرحله تقسیم می‌کنند:

مرحله 1: تومور در کبد باقی مانده و به اندام یا محل دیگری گسترش نیافته است.

مرحله 2: در این مرحله، یا چندین تومور کوچک وجود دارد که همه در کبد باقی مانده‌اند یا یک تومور به رگ خونی رسیده است.

مرحله 3: در ای مرحله، یا چندین تومور بزرگ وجود دارد یا یک تومور به یک رگ اصلی و بزرگ رسیده است.

مرحله 4: فرد سرطان متاستاز گرفته است، به این معنی که سرطان به سایر قسمت‌های بدن گسترش یافته است.

هنگامی ‌که پزشک مرحله سرطان را تشخیص و شناسایی کرد، درمان را شروع می‌کند.

برنامه درمانی خاص شما بر اساس این عوامل ایجاد خواهد شد.

درمان سرطان کبد

درمان سرطان کبد ممکن است به یکی از روش‌های زیر یا ترکیبی از آن‌ها انجام شود:

هپاتکتومی (hepatectomy)

هپاتکتومی برای برداشتن بخشی از کبد یا کل کبد انجام می‌شود. این جراحی معمولاً هنگامی انجام می‌شود که سرطان فقط به کبد محدود شود. با گذشت زمان، بافت سالم باقی مانده دوباره رشد می‌کند و قسمت از دست رفته را جایگزین می‌کند.

درمان سرطان کبد
درمان سرطان کبد

پیوند کبد

پیوند کبد شامل جایگزینی کل کبد بیمار با یک کبد سالم از یک اهداکننده مناسب است. پیوند فقط در صورتی انجام می‌شود که سرطان به اندام‌های دیگر گسترش نیافته باشد. در این روش، داروهایی برای جلوگیری از رد پیوند نیز تجویز می‌شود.

ابلیشن (ablation)

ابلیشن شامل استفاده از تزریق گرما یا اتانول برای از بین بردن سلول‌های سرطانی است و با استفاده از بی‌حسی موضعی انجام می‌گردد تا از احساس درد جلوگیری شود. ابلیشن می‌تواند به افرادی که کاندید جراحی یا پیوند نیستند، کمک کند.

شیمی‌درمانی

شیمی‌درمانی یک نوع تهاجمی از دارودرمانی است که سلول‌های سرطانی را از بین می‌برد. داروها به صورت داخل وریدی یا از طریق رگ تزریق می‌شوند. در بیشتر موارد، شیمی‌درمانی می‌تواند به عنوان یک درمان سرپایی انجام شود. شیمی‌درمانی می‌تواند در درمان سرطان کبد مؤثر باشد اما بسیاری از افراد در طول این درمان عوارض جانبی مختلفی ازجمله استفراغ، کاهش اشتها و لرز را تجربه می‌کنند. شیمی‌درمانی همچنین می‌تواند خطر ابتلا به عفونت را افزایش دهد.

پرتودرمانی

پرتو درمانی شامل استفاده از اشعه پرانرژی برای از بین بردن سلول‌های سرطانی است و می‌تواند به صورت پرتودرمانی خارجی یا پرتودرمانی داخلی انجام شود. در پرتودرمانی خارجی، تابش به سمت شکم و قفسه سینه است. پرتودرمانی داخلی شامل استفاده از یک کاتتر برای تزریق گوی‌های کوچک رادیواکتیو به شریان کبدی است. سپس این اشعه، شریان کبدی، رگی که به کبد، خون می‌رساند را از بین می‌برد. این کار، میزان جریان خون به تومور را کاهش می‌دهد. هنگامی‌ که شریان کبدی بسته می‌شود، ورید پورت همچنان به تغذیه کبد ادامه می‌دهد.

درمان هدف‌دار

درمان هدف‌دار شامل استفاده از داروهایی است که برای هدف‌گیری سلول‌های سرطانی در نقاط آسیب‌پذیر طراحی شده‌اند. آن‌ها رشد تومور را کاهش می‌دهند و به توقف خون‌رسانی به تومور کمک می‌کنند. سورافنیب (sorafenib) به عنوان درمان هدف‌دار برای افراد مبتلا به سرطان کبد تأیید شده است. درمان هدف‌دار می‌تواند برای افرادی که کاندید جراحی کبد یا پیوند کبد نیستند مفید باشد. همچنین، این درمان می‌تواند عوارض جانبی قابل‌توجهی داشته باشد.

آمبولیزاسیون و کموآمبولیزاسیون

آمبولیزاسیون و کموآمبولیزاسیون روش‌های جراحی هستند و برای مسدود کردن شریان کبدی انجام می‌شوند. پزشک برای این کار از تزریق مواد مسدودکننده به داخل رگ‌های خون رسان تومور استفاده می‌کند که باعث می‌شود میزان جریان خون به تومور، کاهش پیدا کند. در کموآمبولیزاسیون، پزشک قبل از تزریق مواد مسدودکننده، داروهای شیمی‌درمانی را به شریان کبدی تزریق می‌کند. انسداد ایجادشده، داروهای شیمی‌درمانی را برای مدت طولانی‌تری در کبد نگه می‌دارد.

مطالب مرتبط:

سخن آخر

  • کبد از انواع مختلف سلول تشکیل شده است به همین دلیل نمونه‌های مختلف تومور هم ممکن است در آن به وجود بیاید.
  • سرطان کبد در بعضی موارد هیچ علائمی ندارد و در بعضی علائمی مانند ضعف، حالت تهوع و به راحتی کبود شدن دارد.
  • درمان سرطان کبد با توجه به نوع تومور، سایز آن، میزان سرایت آن و مرحله سرطان می‌تواند رویکرد متفاوتی داشته باشد.

چه کسانی بیشتر در معرض سرطان کبد قرار دارند؟

عواملی مانند سن بالای 50 سال، جنسیت مرد، سیگار کشیدن، استفاده مداوم از نوشیدنی‌های الکلی، دیابت احتمال ابتلا به سرطان کبد را بالا می‌برند.(2)

سرطان کبد چگونه تشخیص داده می‌شود؟

روش‌های مختلفی برای تشخیص سرطان کبد وجود دارد. ابتدا از بررسی سابقه پزشکی و سابقه استفاده از الکل و سیگار شروع می‌شود. سپس به یکی از روش‌های سی تی اسکن، نمونه برداری، آزمایش عملکرد کبد یا وجود آلفا فتوپروتئین تشخیص دقیق تر و مطمئن‌تری انجام می‌شود.

چگونه می‌توان از ابتلا به سرطان کبد جلوگیری کرد؟

روش‌هایی مانند استفاده از واکسن هپاتیت B، پیشگیری از ابتلا به هپاتیت C، جلوگیری از افزایش وزن از طریق داشتن فعالیت روزانه می‌تواند خطر ابتلا به سرطان کبد را کاهش دهد.(3)

10 نظر
  1. سید جلیل لطیفی گفت

    احسنت

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام ارادت
      از حسن نظر شما ممنونیم و خوشحالیم که مطالب مفید واقع شده.

  2. فروزان گفت

    سلام وقت بخیر، مامان من یه توده توی کیسه صفراش داره که حدود ۱۰ سانتی متره و ازطرفی هم یه توده توی پانکراس که به تازگی تشخیص داده شده،ازطرفی دکتر سی تی اسکن برای کبد نوشتن و من خیلی نگرانم.احتمال اینکه کبد درگیر شده باشه هست؟؟؟؟

    1. دکتر سعاد غابشی (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      ضمن آرزوی سلامتی هرچه سریعتر برای ایشان، امکان این تشخیص در این بستر وجود ندارد. توصیه می‌شود طبق نظر پزشک معالج عمل نمائید.

  3. R گفت

    سلام وقتتون بخیر.پدر من یک توده در سر پانکرانس تشخیص داده شد و پزشک مجددا اسکن هسته ای نوشتن اون رو انجام داده ایم در جواب امده متازتاز VII کبد هم هست.به نظرتون با عمل درمان میشن؟

    1. دکتر سعاد غابشی گفت

      سلام وقت بخیر
      در این مورد تیم پزشکان معالج با توجه به شرح حال بیمار می توانند نظر دهند.

  4. زهرا قاسمی گفت

    من پدرم سرطان کبد داره ۵تاتومور ریز داخل کبدش شیمی درمانی هم میشه اما هنوز اون۵تا هستن داخل کبدش درمان دیگه ای نداره

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقت بخیر
      ضمن آرزوی سلامتی برای پدر بزرگوار شما، انواع روش‌های درمانی سرطان کبد در این مقاله ذکر شده. اما تشخیص اینکه کدام روش درمانی برای پدرشما مناسب هست باید توسط پزشک متخصص و با توجه به شرایط ایشان انتخاب شود.

    2. سارا گفت

      سلام وقتتون بخیر ببخشید این توده کبدی اگه عمل شده باشه و مجدد ریشه زده باشه و دکتر تشخیص جراحی مجدد برای سوزوندن ریشه و برداشتن مقداری از کبد رو بده درمان میشه؟ این شخصی ک میگم درحال حاضر آلمان هستن برای درمان، ایران تشخیص ندادن مشکلشون رو اونجا سریع جراحی شده، آیا جراحی مجدد نتیجه بخشه؟ حالش خوب میشه؟

      1. دکتر سعاد غابشی گفت

        سلام وقت بخیر
        در روند درمان اینگونه بیماران با توجه به شرایط خاصشان، تیم تخصصی پزشکان معالج که شرح حال کامل بیمار را می دانند می‌توانند نظر دهند.

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.