از کجا بفهمیم زگیل تناسلی داریم یا جوش؟ +عکس فرق زگیل با جوش

43 288,882
زمان مطالعه این مطلب: 7 دقیقه

اگر شما در ناحیه تناسلی خود اثراتی از برآمدگی یافتید ممکن است بین جوش تناسلی و زگیل تناسلی بودن آن شک داشته باشید. از کجا بفهمیم زگیل تناسلی داریم یا جوش و تفاوت زگیل و جوش تناسلی چیست؟ این‌ها پرسش‌های رایجی است در افرادی که فرق زگیل با جوش را نمی‌دانند. در این مقاله از مجله سلامت کیوان تفاوت زگیل و جوش را در تشخیص، علت به وجود آمدن و راه‌های درمان آن توضیح می‌دهیم.

فرق زگیل با جوش تناسلی

از کجا بفهمیم زگیل تناسلی داریم یا جوش؟ از ظاهر عارضه؛ زگیل تناسلی یک ضایعه گوشتی برجسته است که با خود لک هم به همراه می‌آورد و شکلی شبیه گل کلم دارد، اما جوش تناسلی به شکل برجستگی تاولی است، حاوی ماده سفید است و حاشیه قرمز دارد. جوش تناسلی در اوایل به وجود آمدن ملتهب است و علاوه بر خودش در اطرافش نیز ناحیه قرمز به وجود می‌آید. اغلب شبیه به بادکنک‌های تو خالی است، التهاب دارد، اگر به آن دست بزنید درد می‌گیرد و در صورت فشار دادن، چرک از آن خارج می‌شود. (1)

فرق زگیل تناسلی و جوش تناسلی
فرق زگیل تناسلی و جوش تناسلی

افرادی که اغلب دچار جوش و اکنه پوستی در سایر اندام‌های خود می‌شوند و ظاهر برآمدگی این مشکلات پوستی ایجاد شده در ناحیه تناسلی‌شان مشابه جوش است، بهتر است برای تشخیص زائده ظاهر شده در ناحیه تناسلی خود به یک متخصص پوست مراجعه کنند.

همچنین اگر علائم مشابهی با زگیل تناسلی را مشاهده کرده‌اید و نگران ابتلا به اچ پی وی (HPV) هستید؛ بهتر است از یک متخصص حوضه سلامت جنسی، سوالاتی درباره علائم بیماری و ظاهر برآمدگی‌های ناحیه تناسلی خود بپرسید و جهت انجام معاینه فیزیکی به پزشک مراجعه کنید. گاهی برای اطمینان از تشخیص صحیح ابتلا به بیماری اچ پی وی، انجام نمونه‌برداری یا آزمایش خون لازم است.

بیشتر بخوانید:

زگیل در اکثر موارد در ابتدا هیچ علائمی ندارد ولی با این وجود، ویروس را از فردی به فرد دیگر منتقل می‌کند تا آنجا که در بدن فردی که سیستم ایمنی قوی دارد، ضعیف می‌شود یا فرد با رعایت موارد بهداشتی مقاربتی به فرد دیگری منتقل نمی‌کند. در صورت بروز، علائم زگیل شامل موارد زیر است:

  • زائده‌هایی برجسته به رنگ صورتی، قهوه ای یا گوشتی
  • احساس سوزن یا خارش زائده‌ها
  • مشاهده خونریزی یا احساس خارش در صورت کنده شدن زائده

همانطور که قبلا به آن اشاره کردیم، معمولاً مطمئن ترین راه برای تشخیص زگیل تناسلی مراجعه به پزشک است. پزشک با یک معاینه ساده می‌تواند وجود یا عدم وجود زگیل را تشخیص بدهید. در موارد نادر برای تشخیص دقیق‌تر نمونه برداری انجام می‌شود. جهت درخواست مشاوره، معاینه و نمونه برداری زگیل تناسلی زیر نظر پروفسور کیوانی همین حالا فرم زیر را پر کنید تا در اولین فرصت متخصصان آزمایشگاه کیوان با شما تماس بگیرند.

تشخیص زگیل تناسلی در خانه

بعد از درک تمایز بین جوش و زگیل حتی می‌توانیم بدون مراجعه به پزشک متوجه شویم که زگیل تناسلی داریم یا جوش. بسیاری مایل‌اند این عارضه را ابتدا خودشان تشخیص دهند و در صورت اطمینان از ابتلا به زگیل تناسلی برای درمان توسط پزشک و دارو اقدام کنند. اما در خانه از کجا بفهمیم که زگیل تناسلی داریم یا جوش؟ در این قسمت به راه‌های تشخیص در خانه اشاره می‌کنیم.

توجه به نشانه های زگیل تناسلی

زگیل تناسلی اغلب با نشانه‌های زیر همراه است:

  • درد
  • خارش
  • سوزش
  • ترشحات
  • انسداد مجاری ادرار
  • خونریزی بعد از رابطه جنسی

استفاده از کیت خانگی

کیت‌های تشخیص زگیل تناسلی در خانه، با یک سواب واژینال یا نمونه ادرار، می‌تواند 14 نوع HPV پرخطر را شناسایی کند. با پیروی از دستورالعمل نوشته شده روی کیت خانگی می‌توانید این آزمایش را انجام داده و نمونه را برای بررسی به آزمایشگاه بفرستید.

تشخیص زگیل تناسلی با سرکه

پیش از هر چیز باید گفت که برای استفاد از این روش بهتر است ابتدا با پزشک مشورت کنید. برای این روش نیاز به استفاده از محلول سرکه (استیک اسید) دارید. با مالیدن محلول سرکه به نواحی آلوده به ویروس اچ پی وی، این نواحی سفیدرنگ می‌شوند.

با این روش می‌توانید ضایعات خیلی کوچک و نامحسوس را نیز ببینید. فراموش نکنید که این روش گاهی ممکن است جواب ندهد و برای اطمینان بهتر است به پزشک مراجعه کرده و آزمایش دهید.



    علت بروز زگیل و جوش تناسلی

    عامل به وجود آمدن جوش تناسلی نوعی عفونت میکروبی یا التهابی است و بیشتر در نوجوانان دیده می‌شود. همچنین افرادی که ساعت زیادی در محیط گرم فعالیت دارند نیز ممکن است دچار جوش تناسلی شوند. جوش تناسلی از راه‌های تماس پوستی یا رابطه جنسی منتقل نمی‌شود. در کنار عفونت میکروبی یا التهابی از دیگر عوامل بروز جوش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • اضافه وزن
    • موهای زیرپوستی (کیست مویی)
    • استفاده از لباس زیر یا شلوار تنگ
    • اختلالات هورمونی
    • جوش‌های ناشی از استفاده پوشک یا نوار بهداشتی

    علت به وجود آمدن زگیل تناسلی نوعی ویروس به نام پاپیلومای انسانی یا اچ پی وی (HPV) است. این نوع ویروس نمونه‌های مختلفی دارد و هر کدام عوارض مختلفی را در فرد به وجود می‌آورد. راه انتقال ویروس اچ پی وی از طریق ارتباط جنسی است. هر نوع رابطه جنسی یعنی رابطه مقعدی، رابطه دهانی، رابطه واژینال و حتی رابطه بدون دخول می‌تواند این ویروس را به فرد دیگر سرایت دهد. (2)

    فرق درمان زگیل تناسلی با جوش تناسلی

    حال که متوجه شدیم از کجا بفهمیم زگیل تناسلی داریم؛ باهم نگاهی به درمان آن‌ها بپردازیم. جوش و زگیل هر دو در موارد خفیف، خود به خود بهبود پیدا می‌کنند. اما در مواردی که برای شما درد یا مشکلات دیگری به وجود آورده باشد باید درمان شود. به خصوص برای زگیل تناسلی باید درمان و تحت نظر پزشک بودن را جدی بگیرید.

    زگیل تناسلی به روش‌های زیر درمان می‌شود(3):

    • سرما درمانی: نیتروژن مایع در صورت فوق سرد بودن می‌تواند پوست یا زگیل را منجمد کند. پزشک از این امکان استفاده می‌کند تا بافت مشکل‌زا را از بین برده و پس از آن به مرور زائده نیز از بین می‌رود.

    بیشتر بخوانید: کرایو یا فریز زگیل تناسلی چگونه است؟

    • عمل جراحی زگیل: در عمل جراحی پزشک جراح با تیغ زگیل تناسلی را از بین می‌برد.
    • لیزر: لیزر در واقع پرتوهای هدایت شده نور است که زگیل را می‌سوزانند. در این روش درمانی، علاوه بر از بین رفتن خود زگیل ریشه آن هم سوزانده می‌شود تا از عود مجدد عارضه جلوگیری شود.

    بیشتر بخوانید: درمان زگیل تناسلی با لیزر قطعی است؟

    • الکتروکوتر: در این روش پزشک با کمک یک حلقه سیم داغ بافت‌های پوستی آسیب دیده را با روش اکسیزیون با الکتروسرجری (LEED) جدا می‌کند و آن را درمان می‌کند.

    از کجا بفهمیم زگیل تناسلی داریم ؟ از دیگر موارد فرق زگیل با جوش این است که جوش نیازی به درمان پزشکی ندارد. دقت داشته باشید از خاراندن یا فشار دادن جوش خودداری کنید، در واقع این کار باعث التهاب بیشتر جوش شده و زمان درمان را طولانی تر می‌کند. برای پیشگیری از به وجود آمدن دوباره جوش می‌توانید اقدامات زیر را انجام بدهید:

    • کم کردن فعالیت‌هایی که باعث عرق کردن می‌شود.
    • منظم دوش گرفتن به خصوص بعد از تعریق زیاد
    • پوشیدن لباس‌های گشاد و نخی و پرهیز از پوشیدن لباس‌های تنگ که باعث اصطکاک می‌شوند.
    • عوض کردن و شستن ملحفه به طور منظم
    • دوری کردن از محیط‌های مرطوب
    • کنترل هورمون‌ها به خصوص در زنان

    استفاده از داروهای زیر نیز با مشورت پزشک می‌تواند ظاهر جای جوش را به حالت طبیعی برگرداند(4):

    • بنزوئیل پراکسید
    • اکسفولینت
    • اسید سالیسیلیک

    همچنین توصیه می‌شود مقاله 14 بیماری پوستی شبیه زگیل تناسلی را مطالعه کنید.

    برای استفاده از این داروها و میزان آن حتماً با پزشک مربوطه مشورت کنید زیرا ناحیه تناسلی قسمت بسیار حساس و آسیب پذیری است. درصورتی که هنوز به پاسخ سوال خود نرسیده‌اید و یا ابهاماتی در این باره دارید، می‌توانید با کلیک بر روی تصویر زیر از خدمت مشاوره رایگان HPV آزمایشگاه تخصصی ویروس شناسی کیوان بهره مند شوید.

    مشاوره و تست HPV
    مشاوره و تست HPV

    چطور از ابتلا به زگیل تناسلی پیشگیری کنیم؟

    ویروس HPV شیوع زیادی در دنیا داشته و بسیاری از افراد به برخی از تایپ‌های آن مبتلا هستند. همه تایپ‌های ویروس اچ پی وی سرطان زا نیستند اما بهتر است با رعایت نکات احتیاطی از ابتلا به تایپ‌های پرخطر پیشگیری کنیم:

    • زدن واکسن گارداسیل می‌تواند شما را در برابر تایپ‌های خطرناک ویروس HPV ایمن کند.
    • محدود کردن شرکاری جنسی تاثیر زیادی در پیشگیری از ابتلا دارد.
    • رابطه جنسی با “فرد مطمئن” توصیه می‌شود.
    • انجام تست پاپ اسمیر و معاینه منظم می‌تواند به شما کمک کند از وضعیت خود آگاه شوید.

    بیشتر بخوانید:

    نتیجه گیری

    بعد از متوجه شدن اینکه از کجا بفهمیم زگیل تناسلی داریم ، اقدام هرچه سریعتر برای درمان می‌تواند موثر باشد و از گسترش ویروس زگیل تناسلی جلوگیری کند. آنچه در این مقاله بررسی کردیم:

    • هردو عارضه‌های پوستی زگیل تناسلی و جوش از لحاظ ظاهری شباهت بسیاری به یکدیگر دارند اما زگیل تناسلی یک بیماری مقاربتی است درحالی که جوش هیچ ارتباطی به رابطه جنسی و بیماری‌های مقاربتی ندارد.
    • جوش یک برآمدگی است که در همان ناحیه و اطرافش التهاب و سرخ شدن پوست دیده می‌شود. جوش تناسلی عمدتاً چرکین است و درد دارد. اما زگیل یک زائده گوشتی است که با خود لک به همراه دارد و دردی ندارد.
    • جوش خود به خود از بین می‌رود و با رعایت بهداشت می‌توان از آن جلوگیری کرد؛ در حالی که زگیل نیاز به درمان‌های جدی و زیر نظر پزشک بودن دارد.

    از کجا بفهمیم زگیل تناسلی داریم یا جوش؟

    زگیل تناسلی یک ضایعه گوشتی برجسته است که با خود لک هم به همراه می‌آورد و به رنگ پوست یا مایل به صورتی است که شکلی شبیه گل کلم دارد؛ اما جوش تناسلی به شکل برجستگی تاولی است، حاوی ماده سفید است و حاشیه قرمز دارد. اغلب شبیه به بادکنک‌های تو خالی است، التهاب دارد، اگر به آن دست بزنید درد می‌گیرد و در صورت فشار دادن، چرک از آن خارج می‌شود.

    چگونه می‌توان از ابتلا به زگیل تناسلی پیشگیری کرد؟

    بهترین و مطمئن ترین راه برای جلوگیری از ابتلا به ویروس اچ پی وی استفاده از واکسن گارداسیل است.

    چه زمانی برای زگیل تناسلی به پزشک مراجعه کنیم؟

    اگر از جوش نبودن عارضه پوستی خود مطمئن شدید، جهت تشخیص دقیق‌تر و طی کردن روند درمان به پزشک مراجعه کنید.

    چه ضایعات پوستی دیگری شبیه به جوش یا زگیل هستند؟

    پاپول مرواریدی، جوش‌های قاعدگی، عفونت فولیکول مو، تگ پوستی و اگزما از مواردی هستند که در ناحیه تناسلی بروز پیدا می‌کنند و ممکن است با جوش یا زگیل اشتباه گرفته شود.

    آیا هر برآمدگی در قسمت تناسلی می‌تواند زگیل باشد؟

    خیر، برآمدگی در قسمت‌هایی از بدن مخصوصا قسمت تناسلی مردانه و زنانه می‌تواند علت‌های مختلفی داشته باشد. در صورتی که برآمدگی دردناک باشد و با فشار دادن چرک از آن خارج می‌شود به احتمال زیاد به جوش تناسلی مبتلا شده‌اید. همچنین اگر

    آیا امکان ابتلا به زگیل تناسلی بدون داشتن رابطه ممکن است؟

    شاید شما متوجه زائده‌ای در ناحیه تناسلی خود شده‌اید که نمیدانید زگیل است یا خیر. در مرحله اول اگر شما هیچگونه رابطه جنسی نداشته‌اید باید بدانید که امکان ابتلا به زگیل تناسلی بسیار کم است.

    آیا خودارضایی باعث ایجاد زگیل می‌شود؟

    انتقال این بیماری از طریق دست آلوده به این ویروس (تماس با اندام تناسلی آلوده)، نیز امکان پذیر است. اما به طور معمول ابتلا به زگیل تناسلی از طریق خود ارضایی بسیار کم است.

    آیا جوش تناسلی واگیر دار است؟

    جوش تناسلی به عنوان بیماری مسری و واگیر دار در نظر گرفته نمی‌شود، اما ممکن است با تماس مستقیم با پوست شخص دیگر و انتقال عفونت آن به طرف مقابل سرایت کند. جوش تناسلی خطرناک نیست و واکنش طبیعی بدن به حساسیت پوستی و شرایط بیرونی است.

    43 نظر
    1. واحد گفت

      کنار کولاهک آلتم .زبر مانند آیا زیگیل هست؟

      1. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        باید معاینه شوید.
        می‌توانید به متخصص اورولوژیست جهت معاینه مراجعه کنید.
        اگر تهران هستید، به آزمایشگاه کیوان نیز می‌توانید مراجعه کنید: جهت دریافت نوبت با شماره 02191071292 تماس بگیرید.

    2. Z گفت

      سلام وقت بخیر.چند وقتیه دونه های ریزی کنار هم رو کشاله ی رانم زده و سوزش داره اول خاروندم بعد اونا حاش سیاه شد ولی ددباره کنارش زد ولی دیگه نخاروندم و همش شستشو میدم علتش چیه

      1. پروفسور حسین کیوانی گفت

        سلام شاید گال باشه و بهتره به پزشک مراجعه کنید

    3. عبداله گفت

      سلام من حدود ۱سال هست که یک جوش کنار معقدم زده همیشه هم چرک با خون ازش میاد در ضمن حالت ریشه ای داره مشکل از کجاست

      1. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        توصیه می‌شود جهت معاینه به پزشک مراجعه کنید.
        از این طریق امکان تشخیص نیست.

    4. پسر شاه باشه گفت

      سلام من فقط اینو خواستم بدونم جوش تناسلی چقدر طول میکشه خوب بشه ممکن است تا چند ماه طول بکشه

      1. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        جوش تناسلی بسته به علت ممکن است تا چندروز وجود داشته باشد. در این زمان بهتر است از خاراندن و فشار دادن آن ناحیه خودداری نمائید.

    5. حیدری گفت

      سلام خوب هستید ببخشید در ناحیه تناسلی بنده پوست من قرمز شده و میسوزه یه مدتی کرم زینک زدم و سوزشش برطرف شده ولی نمیدونم چرا خوب نمیشه و زخم میخواره

      1. پروفسور حسین کیوانی گفت

        سلام
        اینها علائم HPV نیست شاید اگزما باشه یا گال یا عفونت قارچی
        بهتره به پزشک پوست یا اورولوژیست مراجعه کنید.

    6. هرانوش گفت

      سلام وقتتون بخیرمیخواستم بدونم ممکنه که دختری که تا حالا حتی با جنس مخالف تماس نداشته زگیل تناسلی بگیره ؟

      1. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        احتمال کمی برای انتقال ویروس HPV از سایر طرق مانند لیزر یا اپیلاسیون با دستگاه آلوده به ویروس وجود دارد. درهرصورت اگر زائده‌ای مشکوک به زگیل دارید می‌توانید جهت معاینه به پزشک مراجعه نمائید.

    7. میثم گفت

      سلام ممنون میشم راهنماییم کنین
      یکسری زائده هایی پوستی دارم روی مواهای زائد دقیقا از کنار موها رشد میکنن اول که ظاهار میشن براقا تقریبا که یکم که بزرگتر میشن با فشار از داخلشون چرک سفید در میاد بعدش خون مساد کمی یسری از بین میرن بعضیاشون میمونن شبیه گوشت اظافه . یکیش که بزرگتر بود چیش دکتری رفتم که تست نگرفت خودشم نمیدونست چیه گفت احتمالا زگیله کرایو کرد گفت که چند جلسه هم برم ولی نتونستم برم ولی بعد دو ماه خودش از بین رفت کرایو هم زیاد تاثیری نداشت . میخواستم بدونم داخل زگیل هم حالت چرکی یا چیزی شبیه به به اون خارج میشه یا نه با تشکر

      1. پروفسور حسین کیوانی گفت

        سلام با این مشخصاتی که میگید احتمالا” ویروس مولوسکوم است ولی برای تشخیص دقیق باید دیده شوند . بهر حال ویروس خطرناکی نیست ولی بشدت مسری است.

    8. Mahnaz گفت

      سلام خدمت شما
      من چند وقتی میشه یه دونه زیر پوستی کنار مقعدم دراومده خیلی بزرگ و متورم هستش
      آیا اونم زگیل هستش ؟
      لطفا راهنماییم کنید

      1. پروفسور حسین کیوانی گفت

        سلام وقت بخیر
        باید معاینه شوید.
        درصورتی که تهران هستید، می‌توانید به آزمایشگاه کیوان مراجعه نمائید. برای ویزیت عصرها حدود ساعت ۴ بنده برای معاینه هستم و در ساعات دیگر دستیاران بنده معاینه میکنند. جهت دریافت نوبت با این شماره تماس بگیرید: ۰۲۱۹۱۰۷۱۲۹۲

    9. rr گفت

      سلام 19سالمه یک دونه ریز روی بیضه زده سر سفید و سفت نمی‌دونم جوش هست یا زیگیل خیلی وقت بود روی بیضه م بود ولی خیلی کوچک بود ولی الان یک هفته هست بزرگ تر شده باید چکار کنم

      1. پروفسور حسین کیوانی گفت

        سلام وقت بخیر
        باید معاینه شوید.
        درصورتی که تهران هستید، می‌توانید به آزمایشگاه کیوان مراجعه نمائید. برای ویزیت عصرها حدود ساعت ۴ بنده برای معاینه هستم و در ساعات دیگر دستیاران بنده معاینه میکنند. جهت دریافت نوبت با این شماره تماس بگیرید: 02191071292

    10. محمد حسن گفت

      سلام یه دونه سفت در روی بیضه ام هسته می خواستم بدونم زگیل تناسلی هستش

      1. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        تشخیص زگیل تناسلی تنها با معاینه فیزیکی و انجام تست قابل انجام خواهد بود. توصیه می‌شود درصورتی که تهران هستید به آزمایشگاه تخصصی ویروس شناسی کیوان جهت معاینه و تست HPV مراجعه نمائید. جهت دریافت نوبت با شماره 02191071292 تماس حاصل فرمائید.

        1. معین گفت

          سلام وقت بخیر.
          چند وقتی که آلت تناسلی بنده جوش میزند ولی شک دارم زگیل هست یا جوش.
          داخلش سفیده آیا جوش هست و برای درمان باید چیکار کنم

        2. پروفسور حسین کیوانی گفت

          سلام اول باید معاینه بشید و اگر زگیل باشه بسوزونید.
          اگر تهران هستید می‌توانید با دریافت نوبت به آزمایشگاه کیوان مراجعه نمائید.

      2. رضا تیموری گفت

        سلام من 3 روز پس از رابطه جنسی پر خطر یک. مقدار درد در کشاله ران و گلو درد و خستگی داشتم آیا این ها هم علائم زگیل یا تبخال تناسلی هست؟

        1. پروفسور حسین کیوانی گفت

          سلام
          خیر ولی اگر غدد لنفاوی ناحیه تناسلی و کشاله ران هم بزرگ شده اند میتواند علامت الودگی باکتریایی باشد که با مصرف بموقع انتی بیوتیک مرتفع میگردد.

    11. ناشناس گفت

      سلام من ۱۵ سالمه و روی آلتم تقریبا پایینش یه دانه به جود اومده وچرکی است و به دلایلی نتونستم موهای زائد رو کوتاه کنم آیا میتونه بر اثر کوتاه نکردن موهای زائد باشه و چطوری درمانش کنم

      1. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        عدم رعایت بهداشت ممکن است یکی از عوامل ایجاد جوش در نواحی تناسلی شود. نیازی به اقدام برای درمان وجود ندارد. صبر کنید تا جوش بهبود یابد.

    12. علی گفت

      سلام‌ اگه کسی زگیل تناسبی داشته باشه قابل خوب شدن هست بدون عوارض

      1. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        زگیل تناسلی کم خطر ممکن است طی چندسال و توسط سیستم ایمنی بدن از بین برود. اما بهتر است جهت معاینه و انجام روش‌های درمانی با پزشک مشورت نمائید.
        در آزمایشگاه ویروس شناسی کیوان، انجام معاینه و انواع تست HPV زیر نظر پروفسور حسین کیوانی قابل انجام است.
        جهت دریافت نوبت با شماره 02191071292 تماس بگیرید.

        1. شاهین گفت

          سلام من فقط و فقط یک دونه پایین قرمز و بالاس سفید هست خیلی کوچک روی آلت تناسلیم ( مردانه )
          هست احتمال میدم هم جوش باشه
          ولی نمیدونم زگیل یا جوش
          بعد چند وقت دیگه هم طب کار دارم
          خیلی نگرانم
          آیا در درجه اول به سلامتیم لطمه وارد میشه ؟
          و در درجه دوم آیا در آزمایشات طب کار مشخص میشه

        2. علی شاملو (کارشناس) گفت

          سلام وقت بخیر
          پاسخ پروفسور کیوانی؛ متخصص ویروس شناس:
          برای ازمایشات طب کار معاینه ناحیه تناسلی انجام نمیشه و زگیل هم توی آزمایش خون قابل تشخیص نیست ولی برای تشخیص بهتر لطفا یا عکس بفرستید و یا حضوری به آزمایشگاه یا پزشک مراجعه بفرمایید.

    13. مریم گفت

      سلام ممکنه که زگیل تناسلی از تماس دست الوده با تبخال کنار لب به وجود بیاد؟

      1. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        عامل ویروس زگیل تناسلی و تبخال متفاوت است. درصورتی که تماس مستقیم با تبخال باز پوستی داشته باشید، احتمال ابتلا به تبخال تناسلی وجود دارد.

    14. محمدرضا گفت

      سلام من15 سالم هست و تاحالا جوش تناسلی نزدم ولی امروز یک دونه پایین تر از کلاهک تناسلی زدم در ضمن من خیلی روی صورتم جوش دارم امکانش هست ک فقط این یک دونه باشه یا نه تکرار شه!؟

      1. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        اگر از اینکه جوش تناسلی هست مطمعن هستید جای نگرانی ندارد و با رعایت مواردی مانند بهداشت فردی می‌توان از بروز مجدد آن پیشگیری کرد.
        درصورتی که رابطه جنسی مشکوکی داشته اید و احتمال ابتلا به زگیل تناسلی می‌دهید می‌توانید در آزمایشگاه کیوان معاینه توسط متخصصین معاینه شوید. جهت دریافت نوبت معاینه با شماره زیر تماس بگیرید.
        02191071292

    15. علی پورنعمت گفت

      مثلاً جوش من میره و بعد از یک هفته دیگه میاد و آخه من ،۱۹ سالمه چرا آخه راه حل درمان را بگویید تا در خانه از بین ببرم 🙏😔😔😭

    16. علی پورنعمت گفت

      سلام من راستش جوش دارم تو صورتم و عصبانی میشم که چرا جوش میاد آیا راه حلش چیست درمان خانگی لطفاً بگویید تا در خانه از بین ببرم

      1. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        اول باید علت یابی کنید که اگر تعداد جوش‌های زیاد است به چه دلیلی ایجاد می‌شوند. عواملی از جمله بیماری، رژیم غذایی نادرست و تغییرات هورمونی ممکن است با جوش صورت در ارتباط باشند. روش‌های درمان را در مقاله جداگانه ذکر کردیم که می‌توانید مطالعه کنید: درمان جش صورت

    17. صدف گفت

      سلام من قسمت داخلی واژنم کنار هایمن یه جوش خیلی کوچک سر سفید زده خیلی اندازش کوچیکه بدون بو و ترشح ولی جاش چون داخل واژن قرار میگیره قسمت بیرونی نیست نگرانم کرده ایا طبیعیه یا ممکنه زگیل باشه

      1. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        درصورتی که به جوش یا زگیل مشکوک هستید و با توجه موارد ذکر شده قادر به تشخیص نبودید، تنها با معاینه فیزیکی امکان تشخیص وجود دارد.
        درصورتی که ساکن تهران هستید، در آزمایشگاه تخصصی ویروس شناسی کیوان، نمونه برداری و تشخیص زگیل تناسلی با بالاترین کیفیت قابل انجام است. جهت دریافت نوبت با شماره 91071292-021 تماس حاصل فرمائید.

    18. ع ب گفت

      سلام
      در صورتی که فرد به نوعی اچ پی وی مبتلا شده باشه اگر واکسن بزنه چه تاثیری دارد؟ ممکن هست از ابتلا به بقیه انواع این ویروس جلوگیری کنه؟ در درمان نوع کنونی تاثیر داره؟ اصلا توصیه میشه بزنه ؟ یا نزنه؟ دکتر

      1. دکتر سعاد غابشی گفت

        سلام وقت بخیر
        تزریق واکسن به افراد HPV مثبت توصیه می شود. زیرا فرد را در برابر ابتلا به دیگر تایپ ها تا حدود زیادی محافظت میکند.

        1. حمید گفت

          سلام خشته نیاشید
          من رو حالت تناسلیم یه جوشایی زده چربی هستش وقتی بیرونش میارم ی مایه چربی محکمی هسش ک امکان دارد زگیل باشد

        2. علی شاملو (کارشناس) گفت

          سلام وقت بخیر
          زگیل، گوشتی است و از آن چرک یا چربی خارج نخواهد شد.
          همانطور که در مقاله ذکر شد، جوش قابل ترکاندن استو نه زگیل.

    نظر بگذارید

    ایمیل شما منتشر نمی شود.