علت عفونت پیرسینگ گوش چیست؟ + بهترین روش درمان

0 2,753
زمان مطالعه این مطلب: 5 دقیقه

سوراخ کردن گوش و یا گذاشتن یک پیرسینگ جدید، زخمی باز را در ناحیه گوش شما ایجاد می‌کند که ممکن است چندین هفته طول بکشد تا به طور کامل بهبود یابد. در این مدت، هر گونه باکتری که وارد زخم پیرسینگ گوش شود می‌تواند منجر به عفونت شود. مراقبت خوب از پیرسینگ کلید پیشگیری از عفونت است.

در این مقاله از مجله سلامت کیوان همراه ما باشید تا به علت عفونت پیرسینگ و بهترین روش درمان آن بپردازیم.

عفونت پیرسینگ گوش چیست؟

سوراخ کردن قسمتی از لاله گوش یا غضروف گوش میانی یا بالایی فرایندی است که اغلب برای داشتن یک پیرسینگ گوش، باید آن را انجام دهید که در برخی موارد این سوراخ می‌تواند عفونی شود.

قرمزی و متورم شدن لاله گوش، دردناک بودن و یا احساس گرما در نواحی لاله و یا گوش‌های خود، از شایع ترین نشانه‌های عفونت پیرسینگ گوش می‌باشد. همچنین گاهی ممکن است از سوراخ پیرسینگ شما خون یا چرک سفید، زرد یا سبز رنگی نیز ترشح شود که در آن صورت شما قظعا دچار عفونت پیرسینگ گوش شده اید.(1)

به طور کلی دو نوع اصلی سوراخ کردن گوش از طریق لاله گوش و از طریق غضروف گوش وجود دارد که مراقب نادرست از آن‌ها میتواند باعث بروز عفونت شود.

لاله گوش شما گوشتی و چرب است و جریان خون قوی دارد به همین دلیل به سرعت بهبود می‌یابند و خطر عفونی شدن را کاهش می‌دهد. اما گوش فوقانی شما غضروفی است، یک بافت ضخیم و سفت با جریان خون کمتر که با سوراخ کردن آن بیشتر احتمال عفونت وجود دارد در برخی موارد عفونت گوش فوقانی می‌تواند به خطر جدی برای سلامتی افراد تبدیل شود.

علت عفونت پیرسینگ گوش چیست؟

عفونت پیرسینگ گوش و یا عفونت غضروف گوش می‌تواند به دلایل متعددی ایجاد شود اما اصلی ترین دلیل آن تماس دست یا جسم خارجی آلوده با سوراخ پیرسینگ گوش‌ها است.‌

همچنین یکی دیگر از عوامل شایع عفونی شدن سوراخ پیرسینگ می‌تواند از همان ابتدای سوراخ کردن گوش و توسط ابزار غیراستریل شده منتقل شود که عدم رعایت اصول بهداشتی پس از انجام پیرسینگ گوش، خطر عفونی شدن آن را تشدید می‌کند.

در برخی موراد استفاده از آویزهای سنگین نیز می‌تواند روند التیام زخم پیرسینگ را متوقف و یا کند کنند که باعث عفونی شدن آن می‌شود. برای پیشگیری از بروز عفونت سوراخ پیرسینگ گوش بهتر است قبل از این که گوشواره خود را تعویض کنید یا به محل آن دست بزنید، دست­‌های خود را بشویید تا از ورود باکتری‌ها به زخم ناشی از پیرسینگ خودداری کنید.

به طور کلی اگر باکتری وارد سوراخ پیرسینگ گوش شما شود، می‌تواند منجر به عفونت آن شود. شما ممکن است پیرسینگ جدید خود را ناخواسته در معرض باکتری‌های مضری قرار دهید که برخی از این عوامل در ایجاد آن دخیل هستند.

  • لمس گوش های‌خود با دست‌های آلوده
  • گوشواره‌های خود را قبل از بهبودی کامل سوراخ تعویض کنید
  • غفلت از تمیز کردن روزانه پیرسینگ جدید
  • سوراخ کردن گوش در محیط‌های غیربهداشتی یا با وسایل غیر استریل
  • قبل از بهبود کامل سوراخ کردن، سر خود را در استخر، جکوزی، دریاچه یا رودخانه فرو کنید.

علائم عفونت پیرسینگ گوش چیست؟

در صورت عفونی شدن پیرسینگ گوش و یا عفونت غضروف گوش، تورم و خارش یکی اصلی ترین علائم است اما در برخی موارد مقداری درد و قرمزی بخشی از روند طبیعی درمان گوش پیرسینگ شده است که اغلب می‌توان کسانی را که علائم عفونت سوراخ پیرسینگ گوش دچار شده‌اند را گیج کند.

همچنین بورز برآمدگی در پشت گوش سوراخ شده، لزوماً به معنای عفونی شدن آن نیست. گاهی اوقات برجستگی‌های کوچکی به نام گرانولوما در اطراف سوراخ پیرسینگ ایجاد می‌شود. این برجستگی‌ها مایع محبوس شده‌ای هستند که می‌توانید با کمی مااژ دادن نواحی اطراف گرانولوما با آب گرم آنها را درمان کنید.

با این‌حال اگر هریک از علائم زیر را تجربه می‌کنید، ممکن است سوراخ گوش شما عفونی شده باشد:

  • ترشحاتی که از پیرسینگ شما خارج می‌شود
  • تب
  • قرمزی یا ورم در اطراف پیرسینگ شما
  • حساسیت در لاله گوش یا غضروف سوراخ شده شما.

عواملی که خطر عفونت پیرسینگ گوش را تشدید می‌کنند

عوامل زیادی وجود دارد که می‌توانند خطر ابتلا به عفونت ناشی از سوراخ کردن گوش را افزایش دهند. همچنین برخی از بیماری‌ها و یا شرایط سلامتی نیز می‌توانند بر سیستم ایمنی بدن و توانایی شما برای مبارزه با عفونت تأثیر بگذارند. این شرایط عبارتند از:

اگر استروئید یا داروهای رقیق کننده خون مصرف می‌کنید، از پزشک خود بپرسید که آیا انجام سوراخ کردن گوش و داشتن پیرسینگ بی خطر است یا خیر. همچنین در صورت ابتلا به برخی بیماری‌های نقص سیستم ایمنی، بهتر است از سوراخ کردن گوش‌های خود جدا خودداری کنید.

عوارض عفونت سوراخ پیرسینگ گوش چیست؟

درمان نشدن سوراخ پیرسینگ عفونی می‌تواند منجر به عفونت شدیدتر و یا آبسه شود. انجام پیرسینگ در گوش فوقانی احتمال عفونت بیشتری دارد. اگر این عفونت‌ها درمان نشوند، می‌توانند منجر به وضعیتی به نام پریکندریت شوند. عفونت همچنین می‌تواند به بدن شما سرایت کرده و باعث بروز عفونت سیستمیک در بدن شما شود.

برخی دیگر از شایع‌­ترین خطرات و عوارض سوراخ کردن گوش عبارتند از:

  • واکنش‌­های آلرژیک
  • پری کندریت
  • عفونی شدن غضروف گوش
  • اسکار کلوئید یا گوشت اضافی
  • پاره شدن گوش در محل ایجاد سوراخ
  • انتقال بیماری‌­های مانند ایدز و هپاتیت
  • سرطان پوست
درمان عفونت پیرسینگ گوش
درمان عفونت پیرسینگ گوش

درمان عفونت پیرسینگ گوش چیست؟

برای درمان عفونت سوراخ پیرسینگ، اغلب از آنتی بیوتیک‌های خوراکی استفاده می‌شود. همجنین برای درمان آبسه و عفونت ناشی از سوراخ کردن گوش، آنتی بیوتیک‌ها بسیار موثر هستند.

یکی دیگر از روش‌های درمان عفونت سوراخ پیرسینگ، استفغاده از پماد جنتامایسین و یا پماد تتراسایکلین است. با این وجود نباید به صورت خودسرانه پماد آنتی بیوتیک مصرف کنید. در بسیاری از موارد پزشکان توصیه می‌کنند که برای درمان عفونت سوراخ پیرسینگ از محلول آب و نمک به‌جای پمادهای آنتی بیوتیک استفاده کنید. (2)

شما می‌توانید با درست کردن یک محلول آب و نمک و اسپری کردن آن به زخم عفونت غضروف گوش و اطرفا ان را شستشو دهید و از تشدید عفونت جلوگیری کنید. این نکته را به خاطر داشته باشد که برای تمیز کردن چرک و ترشحات خارج شده از سوراخ گوش خود به هیچ عنوان از حوله استفاده نکنید.

استفاده از حوله می‌تواند باعث تشدید عفونت سوراخ پیرسینگ شما شود. برای تمیز کردن گوش خود بهتر است از گاز استریل استفاده کنید تا خطر تشدید آلودگی را به صفر برسانید.

جلوگیری از بروز عفونت سوراخ پیرسینگ گوش

کلیدی‌ترین روش برای جلوگیری از بروز عفونت، رعایت اصول بهداشتی و مراقبت از سوراخ پیرسینگ است. شما باید:

  • گوشواره‌های خود را چه در روز و چه در شب در گوش خود نگه دارید تا سوراخ‌ها به طور کامل بهبود یابند. این فرایند ممکن است تا شش هفته طول بکشد
  • قبل از لمس لاله گوش یا غضروف گوش، دست‌های خود را بشویید
  • پیرسینگ خود را دو بار در روز با یک صابون ملایم یا پاک کننده بشویید
  • پس از شستن پیرسینگ آن را با دقت با استفاده از یک گاز استریل پاکیزه خشک کنید
  • دو بار در روز الکل و یا پماد آنتی بیوتیک را روی ناحیه مورد نظر بمالید
  • هر روز پس از استفاده از پماد آنتی بیوتیک برای روان کردن سوراخ‌ها، گوشواره های خود را به آرامی بچرخانید.

کلام آخر:

عفونت پیرسینگ گوش یکی از رایج ترین مشکلات علاقه مندان پیرسینگ و بانوان است. سوراخ کردن گوش یا پیرسینگ گوش یکی از عمل‌­های زیبایی رایجی است که امروزه بسیار پرطرفدار است اما در برخی مواردی عفونی شدن پیرسینگ گوش می‌تواند عوارض خطرناکی را به همراه داشته باشد.

عفونت پیرسینگ گوش چیست؟

هنگامی گوش‌های شما پس از انجام پیرسینگ گوش عفونی شوند، به آن عفونت پیرسینگ گوش گفته می‌شود.

علت عفونت پیرسینگ گوش چیست؟

تماس دست و یا اجسام الوده با سوراخ گوش تازه پیرسینگ شده از عوامل اصلی عفونی شدن سوراخ و یا زخم ناشی از پیرسینگ گوش است.

چگونه از عفونت سوراخ پیرسینگ پیشگیری کنیم

رعیات نکات بهداشتی از جمله عدم لمس لاله گوش یا غضروف گوش با دستان آلوده، شستن محل زخم پیرسینگ و ضد عفونی کردن آن از اصلی ترین روش‌های پیشگیری از عفونت سوراخ پیرسینگ است

منبع clevelandclinic healthline
نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.