زمان سرماخوردگی کودک و نوزاد چه کنیم؟

2 811
زمان مطالعه این مطلب: 4 دقیقه

سرماخوردگی در کودکان یک بیماری شایع است. مخصوصا اگر آن‌ها خواهر یا برادری داشته باشند که میکروب‌ها را از مدرسه به خانه می‌آورد. اگرچه این سرماخوردگی‌ها به ندرت جدی است، اما می‌تواند برای والدین سخت باشد. این که چگونه به کودک خود کمک کنید تا بهتر شود و این‌که بدانید چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید، می‌تواند به شما اعتماد به نفس بیشتری بدهد. اما علت سرماخوردگی کودکان چه چیزی است؟ علائم آن چیست؟ درمان سرماخوردگی کودکان چگونه است؟ برای پاسخ به این سوال‌ها تا انتهای این مقاله از مجله سلامت کیوان را مطالعه کنید.

علت سرماخوردگی کودکان چیست؟

کودکان و نوزادان بسیاری از سرماخوردگی‌ها را تجربه می‌کنند زیرا سیستم ایمنی بدن آن‌ها هنوز کاملا برای مقابله با انواع مختلفی از ویروس‌ها آماده نشده است. ویروس سرماخوردگی زمانی که فرد سرما خورده عطسه یا سرفه می‌کند، در هوا پخش می‌شود و همچنین روی سطوحی مثل اسباب بازی‌ها می‌نشیند. وقتی نوزادان این سطوح را لمس می‌کنند و آن را در دهان خود می‌گذارند، ویروس به راحتی به بدن آن‌ها وارد می‌شود.

کودکان معمولا در مهد کودک به سرماخوردگی مبتلا می‌شوند یا از برادر و خواهر خود که ویروس را از مدرسه به خانه آورده اند می‌گیرند.

سرماخوردگی کودک
سرماخوردگی کودک

علائم سرماخوردگی کودکان چیست؟

کودکان از 1 تا 3 روز بعد از آلوده شدن، علائم سرماخوردگی را نشان می‌دهند. علائم سرماخوردگی در کودکان می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

کودک شما باید بعد از 7 تا 10 روز احساس بهتر شدن داشته باشد.

درمان سرماخوردگی کودکان چگونه است؟

گاهی اوقات سرماخوردگی کودک و نوزاد شما نیاز به درمان ندارد و بعد از چند روز به خود به خود بهبود می‌یابد. مصرف آنتی بیوتیک برای این مورد مناسب نیست زیرا آن‌ها باکتری‌ها را می‌کشند و در این مورد ویروس‌ها عامل بیماری هستند.

توجه کنید به کودکان خردسال خود داروهای سرماخوردگی بدون نسخه ندهید. این داروها برای کودکان زیر 6 سال به خوبی کار نمی‌کنند و ممکن است باعث ایجاد عوارض خطرناک شوند. FDA توصیه می‌کند به هیچ عنوان از این داروها برای کودکان زیر 4 سال استفاده نکنید.

برای پایین آوردن تب کودک اگر بالای 6 ماه هستند، می‌توانید از استامینوفن استفاده کنید. دستورالعمل جعبه را قبل از مصرف برای این‌که متوجه شوید دارو در دوز مناسب برای وزن و سن کودک است، مطالعه کنید.

هیچ گاه به کودکان دارویی که حاوی آسپیرین است ندهید. این کار می‌تواند ریسک ابتلا به بیماری نادر اما جدی که سندروم ری نامیده می‌شود افزایش دهد.

به طور کلی گاهی اوقات بهترین درمان برای سرماخوردگی کودکان گذشت زمان است. بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید مراقبت از کودکتان است تا راحتی را برای او فراهم کنید. برای بهتر شدن کودک به آنها اجازه دهید به مقدار کافی استراحت کنند و درمان‌ های خانگی زیر را برای سرماخوردگی کودک امتحان کنید:

  • مصرف زیاد مایعات: به کودک خود مایعات بیشتر بدهید. در کودکان بالای 6 ماه می‌توانید آب و آبمیوه کاملا طبیعی بدهید. مصرف بیشتر مایعات از دهیدراتگی جلوگیری می‌کند و بینی و دهان کودک شما را مرطوب نگه می‌دارد.
  • محلول نمکی اسپری کنید: اگر کودک شما به علت گرفتگی بینی به سختی نفس می‌کشد، چند قطره از محلول نمکی را در سوراخ بینی اسپری کنید. اگر خودتان محلول نمکی درست می‌کنید، از آب جوشیده یا مقطر استفاده کنید.
  • از دستگاه مرطوب کننده هوا استفاده کنید: این دستگاه ها، رطوبت هوا را بالا می‌برند و از خشک شدن بینی کودک شما جلوگیری می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

جلوگیری از سرماخوردگی نوزاد

متاسفانه شما نمی‌توانید از همه سرماخوردگی‌ها جلوگیری کنید. مخصوصا در فصل زمستان که ویروس‌ها بین افراد میچرخند. اما می‌توانید با رعایت موارد زیر ریسک مریض شدن کودکتان را کاهش دهید:

  • از افرادی که بیمار هستند بخواهید نزدیک شما نشوند.
  • کودکتان را از مکان‌های شلوغ که میکروب‌های زیادی وجود دارد، دور نگه دارید.
  • در طول روز دست‌های خود را به صورت منظم بشویید.
  • هر چند وقت یکبار اسباب بازی‌های کودک خود را با آب و صابون بشویید.
  • اجازه ندهید هر کسی از لیوان، ظروف یا حوله کودک شما استفاده کند.
  • به کودکان خود آموزش دهید داخل دستمال کاغذی یا آرنج خود عطسه یا سرفه کنند.
  • اجازه ندهید کسی نزدیک فرزندتان سیگار بکشد. دود سیگار می تواند کودک شما را بیشتر در معرض بیماری قرار دهد.

چه زمانی به دکتر مراجعه کنیم؟

اگر کودک شما بالای سه ماه است معمولا نیازی به مراجعه به پزشک نیست. در کودکانی که سن کمتری دارند، در صورت شروع شدن علائم، مخصوصا اگر کودک شما تب دارد، به پزشک مراجعه کنید. علائم سرماخوردگی نوزاد ممکن است نشانه‌ای از بیماری‌های جدی تر مانند ذات الریه یا عفونت گوش باشد. مهم نیست کودک شما چه سنی دارد، در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر به پزشک مراجعه کنید:

  • تب 39 درجه سانتی‌گراد یا بالاتر
  • مشکل در تنفس
  • عدم تمایل به خوردن و نوشیدن
  • علائم دهیدراتگی مثل نداشتن اشک
  • خواب آلودگی غیر معمول

همچنین اگر کودک شما بعد از دو هفته بهبود نیافت یا علائم بدتر شد، به پزشک مراجعه کنید.(1)

جمع بندی

سرماخوردگی توسط ویروس‌ها ایجاد می‌شود و یک مشکل شایع در کودکان و نوزادان است. به طور معمول سرماخوردگی کودکان جای نگرانی ندارد اما ممکن است باعث ایجاد بیماری‌های جدی‌تری شود. توجه کنید اگر کودک شما زیر 3 ماه دارد و سرماخورده است، مخصوصا اگر تب دارد، حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید:

آیا کودکانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند ایمنی بیشتری نسبت به سرماخوردگی دارند؟

بله. البته کودکانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند نیز سرما می‌خورند اما ایمنی آن‌ها بیشتر از کودکانی است که از شیر مادر تغذیه نمی‌کنند.

در نوزادان چه مدت سرماخوردگی طول می‌کشد؟

به صورت میانگین سرماخوردگی کودکان و نوزادان 10 تا 14 روز طول می‌کشد.

آیا می‌توان به کودکان زیر 4 سال داروهای سرماخوردگی داد؟

خیر؛ داروهای ضد سرماخوردگی برای نوزاد زیر 4 سال بدون تجویز پزشک توصیه نمی‌شود.

منبع webmd
2 نظر
  1. Sdfrg گفت

    سلام خسته نباشید من چند سالی است که خود ارضایی میکنم و یه رفیق صمیمی دارم که منو تحریک می‌کنه و این عادت شده و اگه اون چیزی نگه من وابسته کی فکری به خودارضایی و دوستم پیدا کردم و خیلی منو آزار میده خیلی به رفیقم فکر میکنم. باید چکار کنم

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      اگر این دوستی به جسم و روان شما آسیب وارد می‌کند، ارتباط را تمام کنید.
      می‌توانید با یک متخصص روان نیز در این خصوص مشورت کنید.

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.