آناتومی و عکس آلت تناسلی مردان

34 151,291
زمان مطالعه این مطلب: 6 دقیقه

یکی از مهم‌ترین اعضای بدن هرفرد، اندام تناسلی است. سلامتی این عضو نقش زیادی در سلامت کلی فرد و سلامت زندگی جنسی او دارد. از این رو شناخت آناتومی آلت تناسلی و عملکرد آن می‌تواند کمک فراوانی کند که نسبت به وضعیت این عضو حیاتی بدن آگاه باشید. در این نوشته قصد داریم درباره آلت تناسلی مردان، آناتومی و جزئیات مربوط به آن حرف بزنیم. اینکه عملکرد و وظیفه دستگاه تناسلی مردان چیست؟ اندام تناسلی مردان از چه قسمت‌های مختلفی تشکیل شده؟ اندازه نرمال آلت تناسلی مرد چقدر است؟ افزایش سن چه تاثیراتی بر دستگاه تناسلی مردان دارد؟

اگر شناخت، مراقبت و حفظ سلامتی آلت تناسلی مردان جزو دغدغه‌های شما هم هست، حتما تا پایان این نوشته از مجله سلامت کیوان با ما همراه باشید.

آلت تناسلی چیست؟

آلت تناسلی مردانه یا (Penis)، به اندام تناسلی بیرونی مردان گفته می‌شود که از بافت‌های اسفنجی با رگ‌های خونی و فاقد استخوان تشکیل شده و زیر آن کیسه بیضه قرار گرفته است. از آلت تناسلی مردانه برای آمیزش جنسی و دفع ادرار استفاده می‌شود.

عملکرد دستگاه تناسلی مردان

اندام جنسی مردان ترکیبی از بخش‌های داخلی و خارجی است. این بخش‌ها امکان تولید مثل و ادرار کردن را فراهم می‌کنند و در تولید هورمون‌های مردانه نقش دارند. در واقع وظایف دستگاه تناسلی مردان را می‌شود به موارد زیر تقسیم کرد:

  1. تولید اسپرم و مراقبت از آن
  2. تولید مایع منی برای محافظت از اسپرم‌ها
  3. منتقل کردن اسپرم‌ها به دستگاه تناسلی زنان
  4. تولید و ترشح هورمون‌های جنسی مردانه

می‌توان گفت فعالیت و عملکرد اندام تناسلی تا حد زیادی بستگی به هورمون‌ها دارد. هورمون‌ها عمل دستگاه تناسلی را تعریف و تنظیم می‌کنند. هورمون‌هایی که در فعالیت جنسی مردان نقش اصلی دارند شامل تستسترون، هورمون محرکه فولیکولی FSH، و هورمون لوتئینی LH هستند. بدن مردان به هر سه این هورمون‌ها نیاز دارد تا بتواند اسپرم تولید کند. هورمون FSH و LH از غده هیپوفیز ترشح می‌شوند و هورمون تستسترون نقش پررنگی در تولید ویژگی‌های مردانه دارد.

عکس آلت تناسلی مردانه
عکس آلت تناسلی مردانه

بیشتر بخوانید:

قسمت‌های مختلف آلت تناسلی مردان

اندام تناسلی مردان از قسمت‌های بیرونی و درونی تشکیل شده است. برای آشنایی کامل با دستگاه تناسلی و عملکردش، باید این قسمت‌ها را خوب بشناسید. در این بخش قصد داریم قسمت‌های مختلف را معرفی کرده و آنها را بررسی کنیم.

قسمت خارجی دستگاه تناسلی مردان

بخش خارجی دستگاه تناسلی مردان شامل چند قسمت است: آلت تناسلی (Penis)، بیضه‌ها، کیسه بیضه‌ها و اپیدیدیم. در اینجا هریک از این قسمت‌ها را معرفی می‌کنیم.

آلت تناسلی

آلت رجولیت یا آلت مردی که نام لاتین آن Penis است، از سه قسمت اصلی تشکیل شده:

  1. قسمت تحتانی یا پایه که به شکم وصل می‌شود و ریشه آلت تناسلی به حساب می‌آید.
  2. بدنه آلت، که شکل استوانه‌ای دارد و اندام داخلی آن از بافتی اسفنجی تشکیل شده که در زمان نعوظ با خون پر شده و تحریک می‌شود. در واقع دلیل شل بودن و حالت ارتجاعی پوست آلت تناسلی این است که بتواند در زمان نعوظ حجم و قد بیشتری پیدا کرده و دخول به واژن زن را میسر کند.
  3. نوک آلت Glans، که شکل کلاهکی دارد و با پوستی پوشانده شده است. در خیلی از جوامع، بر اساس اعتقادات و آیین‌ها، این پوست برداشته می‌شود که در واقع همان ختنه کردن است.(1)

کیسه بیضه

بیضه‌ها در قسمت پشت آلت تناسلی قرار دارند. پوست بیضه‌ها حالت شل و ارتجاعی دارد و شامل تعداد زیادی عصب و رگ خونی است. کیسه بیضه، بیضه‌ها را در خود نگه داشته و در جای مناسب، یعنی پشت آلت، حفظ می‌کند. همچنین کیسه بیضه نعوظ را کنترل می‌کند. ماهیچه‌های موجود در دیواره کیسه بیضه، انقباض و انبساط را برای آن میسر می‌کنند.

بیضه‌ها

بیضه‌ها دارای شکلی تقریبا گرد هستند و داخل کیسه بیضه قرار دارند. طناب اسپرماتیک یا منوی از بیضه‌ها محافظت می‌کنند. بیضه‌ها تستسترون و اسپرم تولید می‌کنند. لوله‌های پیچ در پیچی معروف به لوله‌های اسپرم ساز نیز داخل بیضه‌ها وجود دارند که مسئولیت تولید اسپرم با آنهاست.

اپیدیدیم

پشت هریک از بیضه‌ها لوله پیچ‌خورده‌ای به نام اپیدیدیم قرار دارد. این لوله اسپرمی که ساخته شده را در خود نگه می‌دارد و آن را به تکامل می‌رساند.

قسمت داخلی دستگاه تناسلی مردان

قسمت داخلی دستگاه تناسلی مردان هم از بخش‌های مختلف با وظایف مختلفی تشکیل شده که در اینجا آنها را معرفی می‌کنیم.

مجرای وابران

مجرای وابران یا واز دفران لوله‌ای است ماهیچه‌ای که طول زیادی دارد و از اپیدیدیم به حفره لگنی می‌رود. این لوله اسپرم‌ها را به مجرا می‌رساند تا بتوانند خارج شوند.

وزیکول‌های منی

وزیکول‌های منی کیسه‌هایی هستند که به مجرای وابران وصل هستند و در قسمت انتهایی مثانه قرار دارند. این کیسه‌ها مایعی حاوی قند و فروکتوز لازم را برای اسپرم‌ها تولید می‌کنند. این مایع بخش زیادی از مایع منی را شامل می‌شود.

مجاری انزال

مجاری انزال مردان از ترکیب وزیکول‌های منی و مجرای وابران تشکیل شده است.

مجرای ادرار

ادرار از طریق این مجرا از بدن خارج می‌شود. البته در زمان ارگاسم مایع منی هم از این مجرا خارج می‌شود.

غده پروستات

این غده یکی از غدد مهم در دستگاه تناسلی مردان است. غده پروستات زیر مثانه و جلوی رکتوم قرار دارد. غده پروستات موادی را تولید می‌کند که برای تغذیه اسپرم لازم‌اند و همچنین میزان مایع منی را افزایش می‌دهد.

غدد پیازی

غدد پیازی یا میزراهی، مجاور مجرای ادرار و زیر غده پروستات قرار دارند. غدد پیازی مایع پیشاب را تولید می‌کنند که در مجرای ادرار می‌ریزد. پیشآب مجرای ادرار را روان و تمیز می‌کند. این مجرا ممکن است به دلیل ذرات ادرار اسیدی شده باشد که این مایع آن را پاک می‌کند.

بیشتر بخوانید:

افزایش سن چه تاثیراتی بر آلت تناسلی مردان دارد؟

با افزایش سن تغییراتی در شکل، ویژگی‌ها و توانایی آلت تناسلی مردان به وجود می‌آید. تغییرات آلت تناسلی از بیضه‌ها شروع می‌شوند. و از حجم بیضه‌ها کم می‌کنند. با کاهش این حجم، میزان تولید هورمون‌های جنسی مثل تستسترون هم کم می‌شود و مشکلاتی در نعوظ پیش می‌آید.

اندازه نرمال آلت تناسلی مردان چقدر است؟

طول آلت تناسلی مردان به طور میانگین به اندازه 9 سانتیمتر است و این اندازه در زمان نعوظ به 13 سانتیمتر می‌رسد. اندازه آلت تناسلی بستگی به ارث و ژنتیک دارد و زمانی آلت تناسلی مرد کوچک درنظر گرفته می‌شود که درحالت نعوظ کمتر از 7 سانتی متر باشد و اگر فرد بالای 20 سال داشته باشد می‌تواند نسبت به درمان اقدام نماید. گفته می‌شود که بزرگ‌تر بودن آلت لذت بیشتری را در رابطه جنسی ایجاد می‌کند اما در واقع آنچه بیشتر در میزان لذت رابطه تاثیر دارد کیفیت عملکرد آلت است نه طول آن. همچنین در این مقاله تمامی راه‌های بزرگ کردن آلت تناسلی را ذکر کردیم که می‌توانید مطالعه کنید: روش های بزرگ کردن آلت تناسلی

نعوظ چیست و چگونه اتفاق می‌افتد؟

نعوظ اتفاقی است که از مغز شروع می‌شود. چیزی که دیده‌اید، حس کرده‌اید، بو کرده‌اید، شنیده‌اید یا به ان فکر کرده‌اید، باعث می‌شود اعصاب شما پیام‌های شیمیایی به رگ‌های خونی آلت تناسلی شما ارسال کنند. شریان‌ها شل می‌شوند و باز می‌شوند تا جریان خون بیشتری وارد شود. در همان زمان، رگ‌ها بسته می شوند. هنگامی که خون در آلت تناسلی قرار می‌گیرد، فشار آن را در داخل به دام می‌اندازد. آلت تناسلی شما منبسط می‌شود و نعوظ را حفظ می‌کند. هنگامی که جریان خون متوقف می‌شود و رگ‌ها باز می‌شوند، آلت تناسلی شما نرم می‌شود.

انزال چیست و چگونه اتفاق می‌افتد؟

هنگامی که شما برانگیخته می‌شوید، لوله‌هایی به نام واز دفران اسپرم را از بیضه‌ها به سمت پشت مجرای ادرار می‌فشارند. وزیکول‌های منی نیز در آنجا مایع آزاد می‌کنند.

مجرای ادرار مخلوط اسپرم و مایع را حس می‌کند. سپس، در اوج هیجان جنسی، سیگنال‌هایی را به نخاع شما می‌فرستد، که به نوبه خود سیگنال‌هایی را به ماهیچه‌های قاعده آلت تناسلی شما ارسال می‌کند. اینها با قدرت و سرعت، هر 0.8 ثانیه منقبض می‌شوند. این امر باعث می‌شود که منی از آلت تناسلی شما خارج شود.

بیماریهای دستگاه تناسلی مردان کدامند؟

آلت تناسلی مردان مثل دیگر اعضای بدن ممکن است به مشکلات و بیماری‌های مخصوص خودش مبتلا شود. برای بررسی و درمان مشکلات دستگاه تناسلی مردان باید به پزشک اورولوژیست مراجعه شود. برخی از این مشکلات عبارتند از:

  • پیچ خوردگی بیضه
  • واریکوسل
  • سرطان پروستات
  • سرطان بیضه
  • اپیدیدیمیت
  • هیدروسل
  • فتق کشاله ران
  • عفونت دستگاه تناسلی
  • هیپوسپادیاس
  • فیموز (تنگی پوست ختنه گاه)
  • پارافیموز
  • میکرو پنیس (کوچکی آلت)
  • جوش روی آلت

جمع بندی

در این نوشته سعی کردیم درباره آناتومی آلت تناسلی مردان و به طور کلی ویژگی‌ها و عملکرد دستگاه تناسلی مردانه صحبت کنیم. شناخت این اندام می‌تواند هم برای مردان مفید باشد و هم برای زنان. طبیعتا آشنایی بیشتر با شکل و عملکرد اندام‌های تناسلی می‌تواند آگاهی زوج را بالا برده و در سلامت جنسی و کیفیت رابطه آنها تاثیرگذار باشد. امیدواریم که خواندن این مطلب بتواند در افزایش اگاهی شما موثر باشد.

اندام تناسلی مردان از چه قسمت‌هایی تشکیل شده؟

دستگاه تناسلی مردان از بخش‌های مختلف خارجی و داخلی تشکیل شده است. از بخش‌های خارجی می‌توان به آلت تناسلی، بیضه‌ها و اپیدیدیم اشاره کرد و از بخش‌های داخلی می‌توان از مجاری وابران، انزال، ادرار و غده پروستات نام برد.

اندازه طبیعی آلت تناسلی مرد چقدر است؟

اندازه آلت تناسلی مرد بستگی به عوامل ژنتیکی دارد اما طبق تحقیقات طول آلت تناسلی مردان به طور میانگین 9 سانتیمتر است که در زمان نعوظ به 13 سانتیمتر می‌رسد و زمانی آلت تناسلی کوچک درنظر گرفته می‌شود که درحالت نعوظ کمتر از 7 سانتی متر باشد.

افزایش سن چه تاثیری بر آلت تناسلی مردان دارد؟

افزایش سن باعث ایجاد تغییراتی در شکل و توانایی آلت تناسلی مردان می‌شود. مثل کاهش حجم بیضه‌ها و کاهش تولید هورمون‌های جنسی.

منبع webmd
34 نظر
  1. Amir گفت

    سلام دکتر الت تناسلی منه ۱۳ ساله ۱۶ سانته طبیعی هستش

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      بله طبیعی است و احتمالا رشد هم خواهد کرد.

  2. نویسنده گفت

    سلام دکتر جان خسته نباشید آلت من به سمت پایین و کمی به چپ کج است آیا درمانی دارد یا باید عمل سود

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      اگر انحنای بیش از 30 درجه دارید به متخصص اورولوژیست جهت اقدامات درمانی مراجعه کنید.
      درغیر این صورت اگر مشکل ساز نیست، نیازی به انجام اقدامی نیست.

  3. مهدی گفت

    سلام
    چند ماهی هست که کلاهک التم شیار داره و بینش کمی زخم میشه میخواستن ببینم راه هلی برای رفع این شیار هست

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      از این طریق نمی‌توان تشخیص دقیقی داد.
      اگر غیرطبیعی است و قبلا نبوده می‌توانید جهت بررسی به متخصص اورولوژیست مراجعه کنید.

  4. آروین گفت

    سلام ۱۳ سالمه الت ۷ سانت خیلی کوچیکه یکی از دوستام هم سن منه التش ۱۵ سانت چکار میشه کرد بزرگ کرد ش

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      مقایسه انداره آلت تناسلی با اشخاص دیگر کار اشتباهی است. آناتومی، ژنتیک و… هر فرد متفاوت است.
      تا حدود 21 سالگی دستگاه تناسلی شما نیز رشد خواهد کرد و به اندازه مطلوب خواهد رسید. نیازی به انجام کاری ندارید.

  5. امیرحسین گفت

    سلام آلت من ۱۵ سانته برای رابطه کمی کوچکه به نظرتون چی کار کنم یه ۲۲ سانت برسه

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      آلت تناسلی شما طبیعی و مناسب برای رابطه جنسی است.
      اگر هنوز دوره بلوغ شما تکمیل نشده، صبر کنید، تا حدود 21 سالگی نیز احتمالا شاید افزایش سایز خواهید بود.
      درغیر این صورت، اگر نیاز به تغییر اساسی دارید به متخصص اورولوژیست مراجعه کنید، به تبلیغات و داروهای افزایش سایز آلت به هیچ‌وجه اعتماد نکنید.

  6. امیر گفت

    سلام دکتر وقت بخیر
    من ۱۷سالمه واندازه آلتم خوبه فقط یه مشکلی هست
    زیاد شق میشه حتی الکی بدون اینکه چیزی تحریکم کنه

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      نعوظ ناخودآگاه در سن شما (بلوغ) طبیعی است. با افزایش سن این مشکل برطرف خواهد شد.

  7. hosen norozy ش گفت

    سلام جناب دکتر..
    بنده یه چیز حلقه ای زیر ختنه گاهم بوجود اومده اصلا نمیدونم کی شروع شد دقت نکرده بودم البته نیم حلقه باید حساب کرد
    ایا نگران کننده هست ممنون

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      از این طریق خیلی مشخص نیست.
      اگر فکر می‌کنید مشکل جدی است به متخصص اورولوژیست جهت معاینه فیزیکی مراجعه نمائید.

  8. بنده خدا گفت

    سلام من آلتم در حالت بیداره ۱۴ سانته و من ۱۶ سالمه آیا اندازه آلتم خوبع؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      بله طبیعی است و احتمالا تا حدود 21 سالگی نیز رشد خواهید داشت.

  9. امین گفت

    سلام وقتتون بخیر بنده ۱۹ سال سن دارم و با اندازه آلت خود خیلی به مشکل خورده ام اندازه آلت بنده در حالت خیلی آروم و نرمال زیر ۷ میشه ولی موقعه آوردن اسپرم به ۱۰ میرسه و من از این نظر خیلی دچار افسردگی شدم که هم سن های من و حتی کوچیک تر از من آلت هایشان از من بزرگ تر است و یه مشکل دیگه ای که دارم من تا الان هیچگونه رابطه جنسی نداشته ام و اعتیاد هم به فیلم های پورن دارم به نظر شما راه کار چیست و از چه ترفندی میتونم این معضل رو حلش کنم ممنون میشم از راهنمایی هاتون

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      آلت تناسلی در حالت نعوظ کمتر از 7 سانتی متر کوتاه درنظر گرفته می‌شود. اما تا حدود 21 سالگی نیز امکان رشد وجود دارد.
      فیلم‌های پورنوگرافی و خودارضایی عوارض جبران‌ناپذیری خواهند داشت و باید سعی در ترک آنان کنید. در مقاله‌ای جداگانه به این مورد پرداخته‌ایم که می‌توانید مطالعه کنید: راه های ترک پورن

  10. who گفت

    سلام من ۱۵ سالمه و التم در هنگام نعوظ قسمت پایینی اش سفت نمیشه ک به نعوظ نمیرسه علتش چیه و در ضمن التم هم کمی کوتاهه

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      منظورتون از قسمت پایینی بیضه هست؟ بیضه هنگام نعوظ سفت نخواهد شد.
      کوتاهی آلت احتمالا تا حدود 21 سالگی و پایان سن رشد برطرف شد.
      اگر مشکل حاد است به اورولوژیست مراجعه نمائید.

      1. who گفت

        خیر منظورم زیر کلاهک الت هستش که مثل یک خط از زیر کلاهک تا نزدیک بیضه هستش که سفت نمیشه

      2. علی شاملو (کارشناس) گفت

        اگر فکر می‌کنید خیلی غیرعادی است و متوجه مشکلی هستید به اورولوژیست جهت معاینه مراجعه نمائید.

  11. Taha گفت

    سلام دکتر من 14سالم هست الت تناسلی ام 14.5سانت است به نظر شما خوبه

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      بله طبیعی است و احتمالا تا حدود 21 سالگی نیز رشد خواهد کرد.

  12. Mori گفت

    بنظرتون تا پایان بلوغ چقدر رشد میکنه

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      نمی‌شود مقداری مشخص کرد. بسته به هرفرد متفاوت خواهد بود.

  13. Mori گفت

    سلام دکتر
    من ۱۵ سالمه و التم از استخوان شرمگاهی تا نوک ۱۱.۵ سانته و ۲ سال هست که هیچ رشدی نکرده
    (نه طول نه عرض)
    موهای صورت و زائدم هم ۱۳.۵ سالگی تکمیل شد ایا این به معنی این هست که بلوغ پن زودرس بوده و زودتر از موعد تموم شده لطفا جواب بدین خیلی این مسئله رو تاثیر گذاشته

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      این این احتمال وجود دارد. درهرصورت بهتر است به متخصص غدد مراجعه نمائید.
      اما اندازه آلت تناسلی شما نیز طبیعی است و برای رابطه جنسی کافی است.

      1. للل گفت

        سلام دکتر من ۱۵ سالمه و سوال داشتم خدمتتون اینکه الت تناسلیم دوسال هست هیچ رشدی نکرده علتش این موضوع هم چیه ؟ و موهای صورتم هم به صورت کرکی وسیاه در اومده

      2. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        مشکلی نخواهد بود. روند رشد در سن بلوغ ممکن است تا سن 21 سالگی ادامه دار باشد. نگران نباشید.

      3. who گفت

        سلام دکتر ۱۵ سال دارم و التم از حدود ۱۳ سالگی تغییری تو سایز نداشته علتش چیه ایا مشکل و بیماری هست

      4. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        نگران نباشید.
        تا پایان 21 سالگی صبر کنید، روند بلوغ شما تکمیل خواهد شد.

      5. حسین گفت

        سلام دکترجان خسته نباشیدآیابرای کوتاهی وکوچکی آلت تناسلی راه حلی وجوددارد۳۸سالم هست

      6. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        اگر آلت تناسلی شما در حالت نعوظ کوچکتر از 7 سانتی متر است می‌توانید جهت ارائه راهکارهای درمانی یا جراحی به متخصص اورولوژیست مراجعه نمائید.

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.