بهترین قرص ویتامین برای ریزش مو کدام است؟

0 6,016
زمان مطالعه این مطلب: 3 دقیقه

بسیاری از افراد موهای سالم را نمادی از سلامتی و زیبایی می‌دانند. مانند هر قسمت دیگری از بدن شما، مو برای رشد و به نظر رسیدن به بهترین شکل به مواد مغذی مختلفی نیاز دارد. همان طور که می‌دانید تغذیه یکی از مهم‌ترین عوامل برای رشد مجدد مو است. مصرف برخی مکمل‌ها، مانند انواع ویتامین‌ C، ویتامین B، ویتامین D و آهن، یا ویتامین‌های مخصوص رشد مو می‌توانند کمک کننده باشند. اما آیا میخواهید بدانید بهترین ویتامین برای ریزش مو کدام است؟ تا انتهای این مقاله از مجله سلامت کیوان همراه ما باشید تا به سوال شما پاسخ دهیم.

بهترین مواد غذایی و قرص ویتامین برای ریزش مو کدام است؟

با وجود اینکه عواملی مانند سن، ژنتیک و هورمون‌ها بر رشد مو تأثیر می‌گذارند، مصرف بهینه مواد مغذی یک عامل مهم و کلیدی است. برخی از علل احتمالی ریزش مو عبارتند از کاهش وزن سریع، کم کاری تیروئید و کمبود آهن.

اگر دچار ریزش مو یا نازک شدن مو هستید، ممکن است از خود بپرسید که آیا مصرف مکمل‌های غذایی می‌تواند به بهبود رشد موهای شما کمک کند؟ همان طور که گفتیم اگر می‌خواهید موهای سالم و زیبایی داشته باشید حفظ یک رژیم غذایی کلی مهم است. تحقیقاتی وجود دارد که نشان می‌دهد ویتامین‌ها و مکمل های مو باعث رشد مو در افراد می‌شود.

همچنین کمبود برخی ویتامین‌ها می‌تواند باعث ریزش مو شود. کمبود چندین ماده مغذی از جمله ویتامین‌های B، ویتامین D، ویتامین C، آهن و روی ممکن است باعث ریزش مو شوند. در زیر بهترین ویتامین ها برای ریزش مو را آورده‌ایم:

ویتامین های گروه B

ویتامین‌های گروه ب از مهم‌ترین مواد مغذی مورد نیاز بدن بوده و نقش بسیار مهمی ایفا می کنند. کمبود ریبوفلاوین، بیوتین، فولیک اسید و ویتامین B12 با ریزش مو مرتبط است. مصرف ویتامین‌های گروه B برای افرادی که دچار کمبود این ویتامین‌ها هستند و در عین حال ریزش مو دارند بسیار مهم و موثر است. مواد غذایی که ویتامین ب دارند عبارتند از تخم مرغ، برنج، شیر، گوشت، حبوبات، غلات و غیره.

ویتامین D

کمبود ویتامین D می‌تواند با ریزش مو در ارتباط باشد. به خصوص چون بسیاری از مردم ویتامین دی را از طریق رژیم غذایی دریافت نمی‌کنند این مسئه اهمیت زیادی دارد. قرار گرفتن در معرض آفتاب به شرط استفاده از ضد آفتاب نیز اهمیت دارد و کمک کننده است. توجه کنید حتما از ضد آفتاب مناسب با محافظت کافی استفاده کنید. اگر کمبود ویتامین D دارید می‌توانید از مکمل های ویتامین D استفاده کنید. ویتامین D در مواد غذایی مثل ماهی، آواکادو، تخم مرغ، مغزها و غیره یافت می‌شود. (1)

آهن

آهن یک ماده معدنی مهم برای بسیاری از عملکردهای بدن است. کمبود آهن در افراد بسیار شایع است. کمبود آهن نیز یکی از دلایل اصلی برای ریزش مو به ویژه در خانم‌ها است. از عوارض دیگر کمبود آهن می‌توان به احساس خستگی و بی حالی اشاره کرد. مواد غذایی که در آن یافت می‌شود عبارتند از اسفناج، گوشت، ماهی و مرغ  و غیره. همچنین مواد غذایی سرشار از ویتامین C را به رژیم غذایی خود اضافه کنید چون این غذا‌ها به بدن شما کمک می‌کند تا آهن را به شیوه موثرتری جذب کند. همچنین مصرف مکمل آهن یا تزریق آهن جزو درمان‌های کمبود آهن است.

ویتامین A

ویتامین A علاوه بر اینکه برای سلامت پوست، بینایی و ایمنی شما مفید است یکی از ویتامین‌هایی است که برای سالم نگه داشتن مو نیز مفید است. ویتامین A  در مواد غذایی مثل شیر، تخم مرغ، ماست، هویج، کلم، سیب زمینی شیرین و غیره یافت می‌شود.

بهترین قرص ویتامین برای ریزش مو
بهترین قرص ویتامین برای ریزش مو

آیا برای ریزش مو باید از مکمل استفاده کرد؟

غذا بهترین منبع ویتامین های مورد نیاز برای رشد مو است. اما اگر نتوانید مقدار کافی در رژیم غذایی خود دریافت کنید، می‌توانید از مکمل ویتامین استفاده کنید. اما باید توجه داشته باشید قبل از مصرف هر مکمل آزمایش کامل بدهید. پزشک با یک آزمایش خون ساده، می تواند تعیین کند که کمبود کدام ویتامین باعث ریزش مو شما می‌شود. زمانی که جواب آزمایش شما آمد می‌توانید با کمک پزشک تصمیم بگیرید چه تغییری در برنامه غذاییتان بدهید یا از کدام مکمل استفاده کنید. پس به جای مصرف مکمل به صورت خودسرانه ابتدا با آزمایش بدهید و با پزشک خود مشورت کنید.

چگونه بهترین مکمل های رشد مو را برای خود انتخاب کنیم؟

بهترین مکمل رشد مو برای شما به عواملی مانند رژیم غذایی، سلامت شخصی و اینکه آیا دارو یا مکمل دیگری مصرف می‌کنید بستگی دارد. بسیاری از مکمل‌های رشد مو حاوی ویتامین ها و مواد معدنی مانند بیوتین و زینک هستند، اما فرمول‌های مختلف ممکن است حاوی ترکیبات خاصی باشند. قبل از شروع مکمل رشد مو با پزشک خود مشورت کنید زیرا برخی ویتامین ها در دوزهای بالا می توانند مضر باشند.

بیشتر بخوانید:

کدام مکمل برای رشد مو بهترین است؟

بهترین مکمل رشد مو برای شما به عوامل مختلفی مثل رژیم غذایی، سلامت شخصی و اینکه آیا دارو یا مکمل دیگری مصرف می کنید بستگی دارد. بسیاری از مکمل های رشد مو حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند بیوتین و زینک هستند. قبل از شروع مکمل رشد مو با پزشک خود مشورت کنید زیرا برخی ویتامین ها در دوزهای بالا می توانند مضر باشند.

منبع healthline

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.